- MigueI
- Medlem ●
- Örebro
Näääe men jag tror f----n att jag baxnar.
Speciellt över det han säger att en del av grejerna som dom har ej är ok i ett
hempc-avtal.
Jag vet bekanta som har köpt ut digital kameror, DV-kameror utan
att tagit hem en endaste liten tillstymmelse till PC utan
några som helst befintliga problem
Men Mac? Ja då är det ju nästa olagligt att att beställa extra minne, CD-RW eller Airport, eller vad de har fått för sig.
:eek:
Anledningen till att jag är kritisk mot personalköp är att det skadar utvecklingen och konkurrensen, eftersom allt för många arbetar mot en sund utveckling (alla ska ha samma dator, minsann etc). Eftersom den anställde betalar datorn med lönesänkning är det en självklarhet att total valfrihet ska råda.
Mitt förslag om momsbefriade datorer är ett alternativ till personalköp som flyttar beslutet till konsumenten. Okunniga IT-chefer måste stoppas med alla medel, eftersom de förstör utvecklingen totalt. Antingen kräver man valfrihet eller så måste hela personalköpssystemet avskaffas för att stoppa skadorna (utebliven konkurrens, felaktig teknisk utveckling) innan det går för långt.
Idag kan jag inte se några direkta fördelar, eftersom det allt för ofta inte går att välja dator själv. Detta är den allvarligaste bristen och den måste åtgärdas snabbt.
En lösning är att kräva att alla som ska erbjuda personalköp låter de anställda kontakta olika leverantörer och välja maskin hos dem och sedan sköter företaget köpet och uthyrningen. Alternativt väljer företaget ut olika företag som erbjuder datorer, men i sådana fall måste det tydligt framgå att konkurrerande system måste erbjudas (annars får man ta till rättsliga åtgärder).
Vägrar företagen gå med på detta är det bara att avskaffa personalköp och slopa momsen på privatköpta datorer.
Måste säga att jag har svårt att se på personalköp på det sätt som Mats gör! (Kan vara att jag fick möjligheten att "köpa" den dator jag ville ha) Fick hem min 867 med 17 skärm och 512 extra minne idag, och var som ett barn på Julafton. Löne avdraget som blir är inte så märkbart när Storebror har tagit sin beskärda del. (Å lurar man sig själv lite grann så har man ju inte ens fått dom pengarna ) Jag tycker det är ett ypperligt sätt att få en bra dator till ett synnerligen vettigt pris.
T-son
Ja, får man välja själv är det inget direkt fel på personalköp, men de företag som slopar valfriheten för de anställda gör att datormarknaden i längden tar skada och det förlorar både PC-användare och Mac-användare, samt datorföretag på. Utestängning av konkurrenter får aldrig accepteras.
Därför finns det två alternativ:
1. Alla får välja dator. Personalköp kan finnas kvar.
2. Företagen (allt för många) ger inte sina anställda valfrihet, utan försöker tvinga dem att välja tre PC-datorer från Compaq (t.ex) = personalköp måste avskaffas om inte dessa företag tänker om.
Ett väl fungerande personalköp kräver att den anställde själv får välja dator/OS/utrustning. Ett dåligt fungerande dito innebär att dessa val inte existerar. Det senare alternativet innebär att personalköp skadar marknaden.
De som inte håller med ska få ett exempel:
Personalköp av tjänstebilar. Företagen kräver att alla ska ha Volvo. Inga andra märken får förekomma, eftersom man tagit "policybeslut". Resultat: marknaden skadas i längden, eftersom konkurrensen försämras, valfriheten försvinner etc.
I min strävan efter svaret på gåtan: "Virtual PC måste kunna visa bättre prestanda än så här", har jag nu testat W2K och WXP, bägge har fungerat, men inte tillfredsställande (för att man ska kunna jobba i "PC"-miljön), med VPC 5.01 på en PBG4/550 med 256 mb ram. Sagt och gjort. Jag började leta efter andra gamla Microsoft-CDs här i mina gömmor och hittade en Windows NT4, svensk. Sitter och surfar från den nu faktiskt, med programmet Opera. Det går ruskigt bra, jag har min första riktigt goda VPC-upplevelse just nu!
Tänkte mest köra det i laborationssyfte + för en del gamla spel jag har liggande, typ Red Alert.
Alltså det här är skumt, men att sitta och jobba i emulerad NT4 känns faktiskt lika snabbt som att köra i OS9.2.2... very cool indeed... samtidigt som OS9.2.2 ju springer i bakgrunden. Sån´t här gör att man får ökat förtroende för sin kära G4-processor... ... och att man vänder på dygnet!!!
Sådärja, nu är servicepack 6 installerat, och VPC additions (var inte det när jag skrev det förra inlägget). Snabbt som OS 9 är det inte, jag fick nog lite hybris när jag skrev det, men det flyter på mkt bra i alla fall, nu kör jag MacOS 9 i miljontals färger, se´n kör jag då alltså NT4 i helskärmsläge, True Colour, och full skärmstorlek, 1168x768 eller vad det nu är. Det känns som om man kommer kunna jobba med det här!
Det verkar som om prestandavinster med VPC under OS X fås då man har dubbla processorer. Jag upplever Mac OS X-versionen som snabbare än under OS 9, p.g.a detta.
Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Jag har besvarat mailet idag...
Jag garanterar att avsändaren kommer att ligga sömnlös hela helgen...:-)
Ska bli intressant att se vad som dimper ned i mailboxen framemot måndag-tisdag...
Det där tycker jag låter jäkligt intressant. Skriv när du får svar!!
Onsdag idag... ännu har inget kommit.
Ska ge honom denna vecka på sig, sedan är det dags för nästa skott...
"It´s downright stupid to be noble and say: Don´t shoot at a sitting duck.
Gosh... if he´s sitting still, fire all you´ve got, you´re dead sure to blast his ass off."
Det finns väl för- och nackdelar med personalköp. Fel utnyttjat är det en katastrof där arbetsgivaren går MS och någon PC-leverantörs ärenden. Rätt nyttjat är det faktiskt en möjlighet för Macarna!
Konstaterar tex att den nya rundan av personalköp somanställda inom Försvaret fick teckna sig för innehöll datorer från ENDAST Dell och Apple med vardera ett6 par stationära alternativ och ett bärbart alternativ. För macarna gällde det G4 :or på 733 eller 867 Mhz samt en Ibook.
Dessutom till riktigt hyfsade priser. Vad sägs om en 867 Mhz G4 med 17" LCD-skärmen för en nettokostnad av 774kr/mån. Inte illa!
Själv sitter jag med en egen G4 som hem-pc i ett eget litet avtal som innehöll precis vad jag ville ha (inklusive en Digital IXUS 300 bla).
Hoppas att fler gör som försvaret så kan det nog vara positivt för Mac.
Jont Olof:
Nope... ingen reaktion hittills...:-)
Jag har i o f sig varit ute och farit lite, och vet inte om höga vederbörande försökt ta kontakt på något annat sätt än e-mail...
Jag har varit i kontakt med killarna på Macoteket, som naturligtvis ställde sig totalt frågande till tjafset, och jag har hämtat lite ammunition både från folk här på 99mac (TACK ALLA!!!) och från andra ställen, så jag ska ta upp kommunikationen snarast igen, med nya argument.
Det var ju ett liknande fall i Lund som refererades i Sydsvenskan häromdagen, där Bjers på Apple hade gått in och stöttat. http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?version=41364
Upprinnelsen till mitt engagemang var ju att vi har ett par nyanställda som gärna ville köpa Mac, och jag tycker fortfarande det är självklart att de ska få det, så jag tänker inte ge upp. Förra hem-dator-svängen lyckades jag få utbildningsnämndens godkännande, tvärtemot dåvarande IT-boss´ önskemål, att själv hantera Macupphandlingen i kommunen, och det är väl det steg som kommer att bli aktuellt ifall jag inte får korrekta besked från nuvarande boss.
Funkar det inte där, så får jag väl lyfta upp det på riksplanet. Skolöverstyrelsen och branschorganisationerna brukar vara bra påtryckare.
"Droppen urholkar stenen inte genom kraft, utan genom att ofta falla!"
Den sublima ironin i denna kontrovers är att Norrtälje kommun fått något slags pris som landets "Mångfaldskommun"...
Snacka om att vara positiv till mångfald...:-)
Jag tror inte att du kan förvänta dig något svar. Sådana där personer ser till att försöka undvika diskussion, och hoppas att du skall sluta fråga.
Prata med lokaltidningarna, gör det nu innan det blir försent!
He... det har jag redan gjort...
Vi har ju elever som jobbar som volontärer på lokalbladet, och det ligger redan ett par artiklar klara... bara att kasta in...:-)))
Men jag vill avvakta till dess att jag sett tonen i svaret på det jag skickat idag...
Jag tror inte det är så stor risk att det blir för sent. Förra gången drog jag igång när pc-folket redan lämnat in sina beställningar. Det känns också viktigt att köra den här affären administrativt oantastligt, och jag tror att en alltför tidig publicering/skandalisering kan skapa totalt låsta positioner och skapa illvilja hos dem som inte är så insatta i stan...
Jag blir som de flesta andra rasande när jag hör hur IT-chefer vägrar ge Mac alternativ. Precis som redan sagts förstår jag inte varför man inte skall kunna köpa det man själv vill ha, finansierat via personalköp. Om jag av någon anledning skulle köpa mig en PC skulle jag vilja bygga den själv, med den AMD processor jag vill ha, men framför allt det grafik och ljudkort jag vill ha. Varför skall jag inte kunna köpa delarna till en sån PC på den lokala, billiga databutiken (om de är redo till leasing, men det borde de vara om de vill sälja) och få skattesubventionen?
Faktum är att Apple ligger bättre till jämfört med de stora jättarna än de lite mindre PC tillverkarna, eftersom Apple åtminstone har folk som verkligen vill ha just deras dator och i vissa fall lyckas tjata sig till ett apple alternativ till Dell skiten som man brukar vara tvungen att välja. Det lär aldrig bli några Scandic eller Alina systems alternativ.
He... gårdagens mail verkar ha satt lite rotation...
Höga vederbörande ringde tidigt i morse och frågade lite varsamt om han kunde få adresserna till ÅF-arna igen... hade visst förkommit...
Sånt inger ju förtroende ))
Han skulle nu sätta sig och begära in offerter.
Han berättade att hans nedsättande omdöme om en av våra största Mac-ÅF-ar hade grundat sig på att de i sin broschyr tagit med "omkringutrustning som inte godkänts av RSV".
Diskussionen i luren halkade då raskt över till vilken omkringutrustning som kan anses vara lämplig.
I RSV:s skrivelse i denna fråga anges:
"med datorutrustning avses i första hand själva datorn inklusive bildskärm, tangentbord och liknande samt nödvändiga program. I utrustningen kan även skrivare och modem ingå samt exempelvis en CD-läsare, CD-brännare, scanner och webbkamera. Däremot räknas inte abonnemang på uppkopplingar mot t.ex. Internet som datorutrustning och ingår inte i skattefriheten."
Det var tydligen ordet "exempelvis" som han tolkat som liktydigt med "absolut inget annat än".
Jag ringde chefen på personskattesektionen på RSV och hade ett mycket upplysande samtal.... upplysande om insikt och medvetenhet om pågående utveckling...hrm...
(Utöver de pryttlar som anges i texten kan man till exempel tänka sig även en extern diskettstation...för den kräver en dator för att fungera.
På min fråga hur man tankar ur bilderna ur en digkam utan att ansluta den till en dator hade han inget svar... Att en dig-kamera i princip fungerar som en kombination av scanner och webkamera, fast man tar bort sladden ibland, var också liiite too much för honom...)
Intressant är ju också att texten anger att en CD-läsare är omkringutrustning... Och att man kan ha en kombi-modul, med läsare och brännare i samma enhet, verkar heller ingen ha tänkt på... Man kan ju fråga sig när det skrevs... 1997 ? Därefter aldrig reviderat...?
Sagesmannen var dock rätt vidsynt, och betonade att
det är den enskilde löntagaren som betalar via sin lön,
och att
erbjudandet ska betraktas som en serviceåtgärd och kompetensutveckling gentemot personal,
och att
man bör ta hänsyn till olika kompetensutvecklingsbehov.
Men det verkar nästan som om texten ska tolkas som
´det som sitter i lådan, eller alltid sitter fast med en sladd, det är acceptabelt´
Det kan ju väcka en del roliga funderingar om ljud- och grafikkort... externa hårddiskar...
Fast den stackare som köper en scanner, och kopplar loss den för en sekund, blir antagligen bötfälld...:-)
Jag börjar känna att hela detta helt enkelt bottnar i inkompetens. Många IT-människor på administrativa nivån har inte en aning om vad som pågår tekniskt, och är livrädda att "gå över gränsen". De kan inte föreställa sig att det finns andra (företrädesvis högre...:-) kompetensnivåer än deras egen, och att det som är utveckling för Agda på kommunkontoret (spara in en Word-fil på en diskett) kanske inte känns så värst utvecklande för Nisse på Informationsavdelningen som jobbar med video...
Alltnog, jag har efter tel-samtalet återigen mailat befattningshavaren, och nu "erbjudit" mig att ta upp dessa frågor om omkringutrustningen lite mera offentligt... så nu ska det bli lite roligt att se nästa steg.
Nu är Mac-arna klara, nu gäller det modeller och omkringutrustningen...:-)))
Skrämmande är dock att omdömet "oseriös" som ursprungligen gjorde mig förb... alltså torftigt nog grundade sig på att en produkt erbjöds i en reklamfolder. En produkt som borde anses som självklart ingående i omkringutrustningen, likaväl som en CD-läsare...:-)
Några reflektioner över det du skrev:
De exempel på utrustning som du angav finns inte i lagtexten utan återfinns i förarbetena till denna. Texterna tas sedan upp i RSV allmänna beskrivning av hem-PC-avtal.
Gissningsvis är dessa funderingar en 6, 7 år gamla, och de visar på problemet att specificera/exemplifiera viss teknisk utrustning. Eftersom det som räknas upp kan anses vara i frontlinjen för vad som kunde accepteras som datorutrusning då, så kan man utan större problem acceptera "motsvarande" utrustning nu. Ta och "skala upp" tekniknivåerna till dagsläget så handlar det om DVD-brännare, DV-kamera, diverse kortläsare (CompactFlash m.fl.) och så vidare.
En annan reflektion jag gör är att i RSV skrivelse står det att
Datorprogram
Vilka datorprogram som ska ingå i datorutrustningen är upp till arbetsgivaren. Vissa program är självklart nödvändiga för att den anställde ska kunna använda sig av datorn, d.v.s. rena operativprogram. Väljer arbetsgivaren att komplettera erbjudandet med andra typer av program exempelvis spel- eller ritprogram ryms detta inom skattefriheten.
Detta innebär att skattemyndigheten medger att spelprogram får omfattas av de aktuella reglerna. Om nu spel kan godkännas, så borde en DV-kamera eller så lätt kunna godkännas. Hela konceptet bygger ju på att datormognaden skall ökas, och jag är helt säker på att den kan ökas minst lika bra med iMovie som med Quake ;-).
//Mikael
Att även spel kan omfattas av skattelindringen öppnar onekligen möjligheter.
Det hade jag missat, tack för tipset! Det ger möjlighet till ny approach i argumenteringen...:-)
En sådan formulering visar ju att man bör kunna utvidga urvalsgränserna ganska avsevärt. Att t ex Quake III skulle betraktas som kompetensutveckling, men inte en dig-kam eller en raid osv, vore ju lite märkligt.
Jag trodde ärligt talat inte att det här var en sån soppa!
Hur motiverar våra makthavare att vi inte helt enkelt skall få dra av allt som har med datorerna att göra på skatten?
Om man bortser från ovanstående argument som mer eller mindre säger att allt som på något sätt skulle kunna användas med en dator kan ges skattereduktion, och att detta i sig gör att rätt många artiklar helt plötsligt skulle bli momsbefriade.
Exempel:
Kalle som lirar musik vill ha ett ljudkort som han kan lina en elbas till, men han har ingen bas som han således behöver för sitt datoranvändande, så för att öka datormognaden beställer han en dito till sitt paket... Nu kan han lära sig Logic eller rent utav ProTools (om han medgivits tillåtelse att skaffa en Mbox eller digi001) och han har fått en Fenderbas med effektrack momsfritt!
Jag ironiserar, om det inte framgick!
/JO
JontOlof
Vore jag makthavare, skulle jag snabbt gröna ditt exempel med Fenderbasen!
Hm... nu är det ju som bäddat för utvidgning av omkringutrustingen...:-D
Datorn är det digitala navet i hemmet...
Kocken på innekrogen kopplar sin hemdator till spisen...
så att den 17.00 slår på plattan...
där han på morgonen ställt kastrullen med prima Magnum Bonum...
och pluggen är lagom mjälla och fina när han glider in i hemmet kl 17.20...!!!
Alltså borde en 4-plattors Electrolux med två ugnar vara acceptabel kringutrustning...:-)
Jag skämtar naturligtvis.
Men jag tror kärnpunkten av problemet ligger någonstans där.
Ju mera kompetent en datoranvändare är, desto flera användningsområden ser han/hon.
Vad är den principiella skillnaden mellan en mjukvarusynt (med förtielva basljud !) och en Fenderbas? Det är ju egentligen en fråga om hur man vill jobba. Vad man tycker är mest utvecklande. Vad som börjar bli vanligt. Jag har personligen inte lagt en basslinga med en "riktig" bas under de senaste 10 åren!
Den erfarne datoranvändaren ser vissa tillbehör som självklarheter i sin bransch, den ovane eller datorlöse ser blotta datorn som ett mirakel.
Jag kan gott föreställa mig att den totala valfriheten skulle skapa problem rent administrativt, eftersom trots allt någon på företaget/kommunen/institutionen måste hantera alla papper. Jag fick t ex höra i ett skede av mina diskussioner med motparten, att det skulle bli en "extra administrativ avgift" på 20 kr/mån för dem som handlade Mac, eftersom det skulle bli två finansieringsbolag, någon kommuntjänsteman måste sköta hanteringen av löneavgifterna, osv osv till vanvettets gräns (våra diskussioner har vid ett par tillfällen nått oanat låga nivåer..., men jag har en definitiv känsla av att det inte är jag som dragit neråt mest). OK, en aaaaning mer jobb, men det verkar lite egendomligt att kostnadssätta det på den anställde, och man kan ju fråga sig hur han kommit fram till siffran 20 kr/mån...? Man baxnar...
Men sedan går det naturligtvis en rent logisk smärtgräns någonstans också.
Och som du så riktigt påpekar, logiken är avhängig hur mycket man hänger med i utvecklingen. Och vad man har för arbetsuppgifter.
Jag tror som Mikael S här ovan, att anvisningstexten har ett antal år på nacken, och att ingen tänkt på att uppdatera den, eftersom man i vissa kretsar inte har en susning om hur snabbt utvecklingen gått. NÄR accepterade senast en administratör att en tekniker vet bättre?
Det är ju glädjande att man inte måste köpa matrisskrivare...
Personalköpet med tillhörande skattereduktion infördes av regering (eller var det riksdag) av ett skäl: socialpolitisk panik. helt plötsligt vart datorer nåt som alla människor behövde. och det var så hemskt om en massa människor skulle bli utanför, och förbli dumma, okunniga och primitiva.
vi kunde ju halka efter våra grannländer t.ex.! politikerna vet bäst. därför har en massa ungdomar med föräldrar som har arbete och arbetsgivare som satsat på detta fått möjlighet att spela spel.
Däremot får arbetslösa ingen sån reduktion, fast åtminstone en del av dem skulle vara behjälpta av att öka sin datorkompetens. Nä de arbetslösa skall gå på offentligt finansierade kurser att lära sig Microsoft-prylar: körkort, Office, nätverk (dvs NT... ).
tänk va bra att de dumma korkade svenskarna fått möjlighet att spela spel och lära sig Office! de kan ju t.ex. göra budget i Excel så de vet om de har råd med uppgraderingar.
he he
:eek:
Mikael:
Jo... den socialpolitiska vinkeln är klart intressant... Jag ber att få instämma!!!
Och de underliggande följderna borde nog plockas fram och diskuteras mera!!!
Det hyper-super-duper-demokratiska Sverige skulle gå i frontlinjen, och alla skulle bli hackers å gurus å Einsteinprogrammerare...
Nu har det i tre år rått en sorts självbelåten tystnad, i stil med "Vi är så datortäta, HURRA va´vi e´bra!", att man slagit sig till ro, satt mentala hårddisken i viloläge.
Helt klart var hemdatorvågen ett utslag av IT-hysterin under 90-talet. Man hann nog inte nosa igenom ordentligt vad man gick ut med. Näsan var inte tillräckligt lång, men den har blivit längre nu...
På 80-talet skickade man de arbetslösa på svetskurser i AMS-regi... ("Jofföfan, grejar du en acetylensvets, så ha´ru jobb direkt!")
Numera sätts folk på tvångsutbildning i Officepaketet för att få behålla bidraget... ("Det är AAAAALLTID bra att kunna spara en Wordfil på diskett!")
Och de som har fast jobb styrs in i Microsoftfällan p g a okunniga administratörer... ("Mac??? Finns de´?")
(OK, jag förenklar, men jag vill komma vidare till kärnpunkten!!!)
Det som ursprungligen var en åtgärd för att öka datormedvetenheten i allmänhet, och kompetens som kunde utnyttjas på jobbet i synnerhet, har blivit lite av en flop, eftersom bevisligen många "hem-pc-ägare" inte egentligen har något reelt behov av en dator, utan det är underhållningsfunktionen som lockar, surfning på internet, spel...
OK, spel och nöjen skapar också kunnande, men det var väl ändå inte det viktiga?
Förra periodens flåshurtiga floskler om att datorn skulle hjälpa familjerna att hantera hushållsekonomin, hjälpa barnen vid glospluggande och beräkna virkesåtgång när man byggde nytt utedass på landet, har alltför tydligt visat sig vara Potemkinkulisser för spel- och surfsugna barn.
Jag har gjort en (synnerligen ovetenskaplig!!! Men ändå...:-) undersökning bland mina nuvarande elever (cirka 100 st, medieprogrammet på gy). De flestas föräldrar skaffade en "hemdator" (Windows-maskin) i samband med förra upphandlingen, men idag, tre år senare, är datorn inställd i barnens/barnets rum, och pappa använder den mycket sällan, och mamma nästan aldrig. (Ingen könsrollsdiskussion här, jag bara refererar!
Barnen har uppdaterat från W95/98 till ME eller XP, fyllt burken med spel och diverse sharewareprogram. Föräldrarna känner sig främmande, och använder den sällan, och har märkt att de inte har något större behov av den.
Och framför allt: Barnen har tyckt att maskinen har krånglat, supporten har sviktat, och man har upptäckt att man måste köpa till en massa pryttlar för att kunna göra vad man vill. De flesta av mina elever har fått, eller själva köpt, mera RAM, vassare grafikkort och ljudkort än vad som satt i ursprungsapparaten. De´ blev inte så jeeeekla billigt...
Och övervägande delen säger att om föräldrarna skulle köpa en ny burk, så skulle de vilja att det blev en Mac!
Nu har jag förstås ganska speciella elever, knappast ett tvärsnitt av befolkningen, men det är ändå ganska typiskt. När de jämför kompetensen hos burken hemma, och burken de jobbar vid i plugget, så utfaller jämförelsen i så gott som samtliga fall till Macens fördel!!! Här finns en unik grupp ungdomar, de som jobbat BÅDE på pc och Mac. De har fått belägg för att Mac-en är stabilare, lättare att jobba med, osv osv osv.
Nu till huvudpunkten...:-)
Denna medvetenhet får folk i allmänhet aldrig!!
Och kommer aldrig att få, eftersom hemdatoradministratörerna bara erbjuder Windowsmaskiner.
Vad vi upplever idag är alltså på sin höjd inte ökande av DATORKOMPETENS, utan ökande av WINDOWSKOMPETENS.
Och detta i demokratins förlovade hemland...
Det blir allt tydligare att anvisningarna för "hemdator-köp" måste revideras.
Instämmer.
det är väldigt mkt Windowskompetens det handlar om. och förr var det DOS-kompetens (en lång historia ..;-)
jag har använt Mac sen -88. har vistas i olika miljöer. i det akademiska är det blandat ofta. har senaste åren haft med utbildningsföretag att göra. och man blir trots allt "krigande" genom åren, ganska chockad av det monumentala hat mot Mac som faktiskt förekommer på många ställen.
ibland upptäcker man av en slump att det är nån annan som använder Mac privat, och man måste nästan smussla med det som om det är en snuskig hemlighet *asg*.
och de som bara kan Windows världen är värst.
denna attityd är det många som vittnat om, men man blir ändå ganska paff. eftersom man är en snäll godtrogen "fanatiker", som de säger.
men de senaste årens massutbildande är väl ett bra exempel på "staten och kapitalet". inte som konspiration. men det blev så ändå. ja, asså, fel kapital ur Apple-användarens synpunkt, då...
Hm... jag var nog för godtrogen...:-(
Igår kom Norrtälje kommuns utskick om hemdator...:-) Endast pc... visserligen finfina burkar, men endast pc...
"Erbjudandet" kan ses på http://www.hempc.com/kunder/kunder.asp
Jag tog kontakt med utbildningschefen i kommunen, som stod helt på vår sida. Han ansåg det vara självklart att Mac-ar bör ingå, och skulle agera från sin position. Heder åt en sån!
Kommande vecka blir hektisk...:-)))))
Finns det nån på 99mac som jobbar på Expressen...? ))
Tar upp tråden igen eftersom hem-PC nu är på gång på vårt företag igen.
Vår lilla Mac-avdelning (fem personer) fick inte köpa några Macar. Nu är det en ny runda för de som inte tecknade sig tidigare i år. Företaget har två paket från Dell. Motiveringen mot Mac är att de inte vill att de anställda ska använda Mac eftersom det inte höjder deras kompetens gällande vilka program som används inom företaget.
Vi framhöll då att vi, på vår avdelningen, använde Mac och vill kunna köpa datorer som vi använder i arbetet förmånligt. Men då fick vi svaret att vi redan kunde så mycket. Samt att det var mycket att administrera för företaget.
Spännande. Jag skickade delar av Mikaels argumentation samt påpekade att det som följer med Dell-burkarna är Office-paketet och det fungerar likadant på Mac. Att kopiera filer fungerar också likadant. Installera program och felsöker systemet har vi ju faktiskt en hel avdelning till. Och det är förbjudet för den anställde.
Min chef sa att då köper vi väl bärbara PowerBooks istället för Power Mac vid framtida dator inköp. Då kan vi ta med dem hem och lära oss mer.
Spännande som sagt.
[ 11 September 2002, 11:11: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]