Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Exchange server

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna diskussion fortsätter ifrån diskussionen "bostream & server"...

Joacim Melin skriver:
om jag vore dig skulle jag undvika Exchange Server 2000 till varje pris. Det är, minst sagt, livsfarligt. Som Christopher påpekar är det jordens säkerhetsrisk plus att det är otroligt instabilt.

Jag glömde kanske säga att Speedmania sedan tidigare har två stycken servrar som står ute i Kista:

Speedmania #1 som är den webbserver som 99mac.com ligger på kör även Exchange 2000 SP2 sedan November 2000. Den har aldrig någonsin hängt sig! Så det där med extremt instabil vet jag inte någonting om...

Säkerhetslucka har jag också hört, men jag har inte någon erfarenhet av det ännu. Fram tills nu har jag POP:at Exchange servern och då är det inte någon risk såvitt jag vet. Nu kör jag Outlook 2001 i Mac OS Classic på min Powerbook och den fungerar fint.

Till Exchange försvar kan jag säga att dom gruppfunktionaliteter som finns inbyggda är väldigt trevliga, bättre än någon annan mail/groupware programvara jag någonsin har testat. En funktion jag älskar är att Webbmail:en innehåller min aktuella kalender och alla mina mail (alla folders, regler etc, även skickade). Att den dessutom synkar med både min Ericsson T68 och min iPaq är ju inte helt fel heller...

Dåså: sätt igång att klaga!!

Well, iMHO är Exchange Server 5.5 bra mycket bättre, även om den har sina begränsningar. I 2000 bytte de sätt att hantera maildatabaserna vilket gör att Exchange-servern monterar upp databaserna med mailen i. Om nåt skiter sig där så är det ajöss eftersom det inte spelar någon roll om man tagit backup på den fysiska filen som databasen finns i . Man måste in och pilla i inställningarna för exchange server så den accepterar att en befintlig databas ersätts av en annan med samma namn INNAN man tar backuper och börjar lägga upp användare, annars är det kört.

I mitt fall dröjde det ett par veckor så rasade databasen och sen var det gonatt. Detta var precis när Exchange Server 2000 släppts och INTE med SP2, skall tilläggas så saker kan ha blivit bättre. Minnesbilden över den exakta funktionaliteten med att enabla databaser för backup och återskapning är också lite luddig.

Nu ska jag gå över till min linuxserver hemma och sendmail efter att ha kört med Mdaemon på win2k-server ett tag men det känns inte säkert att ha öppna portar i brandväggen in till en win2k-server.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-24 23:58

Det är gruppfunktionaliteten i Exchange 2000 som är hela grejen. Det finns inget annat program på marknaden som kan erbjuda den användarvänligheten som Exchange 2000 gör.
Möjligtvis Notes R5 då, men jag anser att Outlook fungerar bättre klientmässigt på både mac och pc än vad Notes R5 gör i dagsläget. Dessutom har Exchange 2000 (SP2) bättre webmail än Notes.

// kimmo

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

1
Bevaka tråden