Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS + Bredbandsbolaget = ?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 22:17

Jag har ett problem med Bredbandsbolaget. Eller snarare gillar inte bredbandsbolaget min mac, eller egentliggen gillar den inte att man mac kan gå i vila... Låt mig förklara

Brebandsbolaget kör ett väldigt "enkelt" nätverk: du kör via Ethernet och mot en DHCP-server. That´s it. Inga sökdomäner eller DNS-serverar. Enkelt och bra.

PROBLEMET för mig är att när jag satt datorn i vila och sedan väcker den igen så får den inget nytt IP-nummer. Detta äre extremt irriterande! Vid omstart så får jag alltid ett nytt nummer.

Jag har varit i kontakt med supporten vid två tillfällen och de kan väldigt lite om Mac, men säger att det verkar inte vara något fel med min port i lägenheten och att min dator svara "väldigt snabbt" på pingar och att trafiken till och från den ser "väldigt bra ut" (detta förutsätter att jag fått ett IP förståss!).

Är det någon annan som har Bredbandsbolaget med samma problem?

Jag hade en annan leverantör i min förra lägenhet och där hade jag inga problem alls av denna typen, det var exakt samma stuk upp på uppkopplingen (Ethernet/DHCP).

Vad har du för OS-version? Hade du exakt samma version i din förra lägenhet? Jag vet att det var problem med Mac OS 9 och OpenTransport 2.7.4 (lite osäker på versionen).

• Oregistrerad
  • 2003-02-14 00:01

Min flickvän har Bredbandsbolaget och kör på en iBook med OS X 10.2. Inga problem där med vila och ip-nummer.

Om du kör 9:an ska du också komma ihåg att kryssa ur "Load only when needed" i TCP/IP:s advanced-läge.

Hej!
Jag kör 10.2 och har inga problem med vila och att bli utan ip-nummer.

Mvh
Jörgen

Jag känner igen problemet.
Händer inte varje gång, snarare en gång per månad. Det som händer är att datorn inte verkar ha någon kontakt med nätet när den vaknar upp från vila. Funkar dock finfint efter omstart.
Har inte undersökt problemet närmare.
Jag kör os x 10.1.5.

• Avstängd
  • 2003-02-14 09:15

Hade samma problem tidigare men i 10.1: höll på bli galen. Då fick jag inget nytt ip när jag hade varit inne i 9:an och startade i X. Men nu verkar det ha gått till sig....skumt...supportsopprötterna hade no clue förstås....vilka jobbar där egentligen? chimpanser eller baobabträd?..

• Medlem
  • 2003-02-14 12:12

Jag har ett liknande problem, men jag har fast IP på jobbet. Ibland när datorn stått oanvänd så tappar jag kontakten med nätverket (IP).
Då väljer jag en annan nätverksplats som jag har skapat, väntar några sekunder och väljer tillbaka, då fungerar det igen. Verkar som om det är ett problem med nätverket i datorn, en Powerbook G4 Ti med OS 10.2.4

• Medlem
  • Lund
  • 2003-02-14 15:36

Med Cocktail kan man (bland mycket annat) begära ny DHCP-lease. Väldigt praktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 21:26

Okej, jag har kört det på en G4/500 Dual m. Gigabit direkt mot "bredbandsjacket".

OSX 10.2.3 har rullat på maskinen, skaffade 10.2.4 i natt... Får se hur det fungerar nu.

Ska pröva coktail, som sagt så får jag alltid ett IP efter omstart med ALDRIG efter vila. Dock kopplade jag in en PowerBook G3 mot min Switch nu (som jag precis kopplat in) och den fick direkt ett IP nr? Vaknade från VILA, kör även där OSX 10.2.3

JOBBIGT!

Inga problem hos mig. iMac DV 400 OS 9.2.2
MEN jag har ju en router som tar emot IP-adressen, så problemet lär ju inte uppstå hos mig. Alltså , skaffa en router.

Jag har samma problem, men det händer dock inte särskilt ofta. När det gör det så fixar ovan nämnda cocktail problemet.

Kör 10.2.4.

//J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 10:04

Nu så fungerar det! Maskinen har fått OSX 10.2.4 och är kopplad via en SWITCH till bredbandet - då fungerar det minsann!

Förklaring? <---

Jaja, det funkar, jag är glad

• Medlem
  • 2003-10-17 12:11

Väcker denna tråd till liv...
Jag har exakt samma problem som beskrivs i första inlägget. Bredbandsbolaget, AE Basstation, Powerbook, gamla Aiportkortet. Kommer hem med PB:n (10.2.8), väcker den ur vila, och ungefär var tredje gång så är uppkopplingen död. Det som hjälper är att starta om basstationen.

Vilka lösningar finns?

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 14:44

eQ>
Jag tror att ditt problem nog mer beror på AE basstationen.

Jag har exakt samma problem med min iMac G4 och AE med bredbandsbolaget... Då och då får man ingen kontakt utan basstationen måste startas om. Händer oftast efter att datorn varit i viloläge men ibland efter omstart också.

Efter senaste uppdateringen av AE basen har det varit lite bättre men det kaske är för tidigt att säga.

PC'n kopplad med kabel till Basen får ocks samma problem så det är inte enbart mac relaterat.

/Johan

• Medlem
  • 2003-10-17 14:54

Har upplevt liknande problem med en viss skillnad. Har en router (SMC) mellan VDSL-modemet och Macen (10.2.8). Datorn går alldrig i vila samt att den är på för det mesta (Omstarter för mjukvaruuppgradering etc). Problemet: Till och från släpper routern DCHP leasen och lyckas ej få ett nytt IP utan omstart eller reset. Samma fenomen gäller om jag kopplar modemet via airport till macen.. En release/renew av IP på DCHP fungerar inte, utan en omstart/reset krävs för att det skall fungera. Eftersom SAMMA problem uppståv då endast Macen (G4 MDD) är kopplad till modemet tycker jag att problemet måste ligga hos BBB eller i VDSL-modemet och ej hos mig. Observera: om jag stänger av systemen frekvent som en vanlig hemanvändare kan tänkas göra uppstår ej problemet....

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-18 11:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Väcker denna tråd till liv...
Jag har exakt samma problem som beskrivs i första inlägget. Bredbandsbolaget, AE Basstation, Powerbook, gamla Aiportkortet. Kommer hem med PB:n (10.2.8), väcker den ur vila, och ungefär var tredje gång så är uppkopplingen död. Det som hjälper är att starta om basstationen.

Vilka lösningar finns?

Gå in i AirPort-administratörsverktyget och ställ in att AirPorten ska distribuera IP-adresser.
AirPorten kommer då att agera router/brandvägg och din dator kommer att få en privat IP-adress som blir fast för den datorn.
AirPorten kommer ju alltid att hålla kvar sin IP-adress från Bredbandsbolaget så länge den är på.
På så vis borde du komma runt problemet.

• Medlem
  • 2003-10-18 12:09

Airporten distribuerar IP-adresser som standard, så det har den gjort hela tiden. En anledning till problemet, vad jag har hört, är att Bredbandsbolaget byter IP-adresser var 30:e minut, men Airporten håller i IP-adressen som den fått och kopplas ned till slut.

Jag har satt DHCP-leasen till 10 minuter, men det hjälper inte.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-18 12:23

Hmm, jag har inte märkt av några problem, och min AirPort sitter ikopplad dygnet runt...

Edit: Jag har alltså BBB 10 Mbit med Ethernet-uttag färdiginstallerat i lägenheten, inget modem alltså.

Har ni gått in på Energispararen och kollat på Inställningarna där? Det finns alternativ där som har med att göra om datorn ska vakna upp eller inte gällande nätverk.

• Medlem
  • 2003-10-18 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Har ni gått in på Energispararen och kollat på Inställningarna där? Det finns alternativ där som har med att göra om datorn ska vakna upp eller inte gällande nätverk.

Hittar inget sådant alternativ... Finns det verkligen i Jaguar?

BTW, jag har också ett urtag monterat i lägenheten, alltså, inget modem här heller.

Körde os 9 i typ 2 år med bredband (tele 2) och fast ip. aldrig något problem.

• Medlem
  • 2003-10-19 10:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av anarkovidar
Körde os 9 i typ 2 år med bredband (tele 2) och fast ip. aldrig något problem.

Möjligt, men som rubriken antyder så pratar vi om Bredbandsbolaget här.

• Medlem
  • 2004-01-04 18:29

Har liknande problem med 10.3.2, efter ca 5 minuter tappar datorn kontakten med basstationen !? men om jag avvaktar och inte gör något så får jag åter kontakt och efter det funkar det tills nästa gång.

/Jaan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith

Är inte detta för "wake-on-Lan" dvs att datorn väcks ur vila om den ser ett speciellt meddelande på Ethernet. Detta hjälper inte för det beskrivna felet !

/J

• Medlem
  • 2004-01-04 23:34

Jag löste mitt problem genom att använda basstationen som brygga. Ethernet-sladden in i basstationens LAN-port, slå av "Distribuera IP-adresser" i admin. Från Bredbandsbolaget får man ju ändå fem IP-adresser per jack. Inga problem sen dess.

• Medlem
  • 2004-01-05 10:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Jag löste mitt problem genom att använda basstationen som brygga. Ethernet-sladden in i basstationens LAN-port, slå av "Distribuera IP-adresser" i admin. Från Bredbandsbolaget får man ju ändå fem IP-adresser per jack. Inga problem sen dess.

Satt i tel med supporten på BBB igår. Fortfarande problem med att få ett tilldelat IP (tappar kontakten frekvent ca 2ggr/dygn). Detta även om datorn ej varit i vila. Jag har provat med två olika switchar (SMC och Netgear) och Airport som enbart brygga.. Kör nu Macen direkt till modemet och sparar loggar då BBB vägrar "ge support för några routers" som om dessa skulle fungera på något annat sätt mot DCHP servern eller dylikt... Dessutom har BBB på sin hemsida meddelat om DCHP- problem tidigare, med fenomenet att klienter har haft svårt med IP- tilldelning och tappade nätkopplingar. Detta är borta nu (meddelandet på portalen alltså), men jag tror att visst problem bevisligen kvarstår.

• Oregistrerad
  • 2004-01-05 17:16

Inget fel ju, BBB = Dynamiskt IP..
Jag har HSB BoLina 100MBIT, Dynamiskt..Bytar IP adress varje dygn.. Andra ISP har kanske varje månad...

Du kan ju fixa till ett statiskt, men det gillar inte BBB,

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-05 17:28

BBB vägrar "ge support för några routers" som om dessa skulle fungera på något annat sätt mot DCHP servern eller dylikt...

Faktum är att många routers och annat skiljer sig en hel del i hur de beter sig mot en dhcp server.

Jag har aldrig haft problem med att inte få ip adress när min PB går ur vila när den är kopplad direkt mot Bredbandsbolagets switch, har inte testat med en router typ DLink mellan Switch och PB via Bredbandsbolaget.

Jag är nästan helt övertygad om att det är Airport som beter sig felaktigt därav problemen, Bredbandsbolagets DHCP server är utvecklad helt efter standarden så följer Apple den så borde det inte vara några problem. Det skulle vara intressant att sniffa en Airport för att se vad som händer när den inte förnyar ip lease.

Har det dykt upp något mer i detta ämne?

Farsan har börjat få bortkopplingsproblem på det här sättet. Det gäller Bredbandsbolaget i Västerås och en iMac med 10.3.

Bevaka tråden