Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
När du formaterar/partitionerar diskarna läggs det till ett antal småpartitioner med "diskdrivrutiner". Du kan kolla dessa med t.ex. HDT. (Man kan uppdatera dessa "diskdrivrutiner" med de flesta diskverktyg.)
Så lustigt!!
Jag fick ett sådant fel i går kväll.
I min PM G4 har jag fem hårddiskar (varav 2 är formaterade med HDT och 3 med Apples Drive Setup).
På startskivan (HDT-formaterad) hade jag MacOS 9.2.1 Z, och uppdaterade till 9.2.2 Z med Software Update.
Problemet var bara att när Software Update körde igång så "korruptade" den HDT:s diskdrivrutin på startskivan, vilket gjorde att startskivan inte längre var bootbar.
Lösningen på problemet var att med hjälp av HDT från en anna skiva ta bort den i HDT angivna aktiva rivrutinen för ATA-disk (på startskivan) och lägga dit en ny. Och det fungerade bra.
Slutsats: det _kan_ mycket väl vara fel på diskdrivrutinerna, och felen _kan_ vara lätta att lösa.
Hur det fungerar att göra så här på X-sidan har jag inte en susning om. Det borde inte vara några problem eftersom diskdrivrutinerna ligger utanför de partitioner som används för data av olika slag.
//Mikael