Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta RAID-disk vid uppstart?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man tvinga X Servern att mounta upp en disk vid varje uppstart? SCSIProbe skötte detta i "Classic". Det finns inget alternativ till Mac OS X Server vad jag vet. Vad göra?

Problembakgrund:
Sitter nu ute hos en kund som har ett Lacie TX12000 RAID-torn ihopkopplat med ett Adaptec 29160 kort som sitter på en Dual 800 Quicksilver-burk.
I Mac OS 9 så mountas tornets RAID5:a korrekt upp varje gång, men i Mac OS X Server måste man göra 3-7 omstarter för att få upp disken. Opraktiskt med tanke på att X Servern tappar ALLA sharepoints varje gång den inte hittar disken. Den innebär att det inte håller i längden.

Vad göra? Vad göra? Vad göra? Paniken börjar infinna sig.

[ 23-11-2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-26 23:02

om den inte monteras vid uppstart. Kan du då skriva nåt i terminalen för att mounta den, typ kommandot mount.

I så fall kan du ju använda dig av startupitems för att mounta disken innan ashare körs igång.

/glemme

jojo, det var nästan det jag förstod. Men jag söker efter kommandot. Vem vet vad kommandot är?
Localhost% mount xxxxxxx

hmm...har inte den blekaste
den logiska driven heter "Plakat Disk" ifall någon skulle vilja ge sig på ett försök att skriva ihop ett kommando.

Vet ej riktigt vad man anropar för att mounta...är det namnet? SCSI ID:et? Eller vad rackarns är det.

Hoppa in i terminalen.

Prova att köra autodiskmount eller /sbin/autodiskmount. Kolla i man-filen för mer info.

Detta är demonen som monterar diskar vid boot och hanterar utbytbara enheter. Den bästa motsvarigheten till SCSIProbe.

För att kontrollera att de monterats (och för att tvinga upp dem i Finder), kör open /Volumes/*

//Mikael

Istället för workarounds tycker jag att du ska ta reda på _varför_ disken inte mountas. På de servrar jag har satt upp medn raid är det inga problem att få den att montera direkt. Har inte gjort ett smack för att få det att hända.
Nu är det inte LaCie jag kör, så kolla med deras support.

Deras support har ingen aning. Dom säger bara "Det ska funka".

Tack Mikael för förslaget. Ska testa det.

Återigen tack för förslagen, men det hjälpte ej. Volumes mappen är tom, inget händer med /sbin/autodiskmount

Jag har sparat ner systemloggen...den innehåller hela uppstartsprocessen. Där hittar jag lite skumma grejjer.
Någon vänlig själ som kan kolla igenom den? Jag har markerat de delar jag funnit som skumma med rött. Ni hittar loggen här!
Filen är i rtf format.

[ 05-12-2001: Meddelandet ändrat av: Atrus ]

Har du rätt drivrutiner till diskarna?

Allt verkar ju fungera under OS9, så det borde ju rimligen vara något OSX-specifikt. Det enda jag kan tänka mig är drivrutinerna — och då att använda Silverlining 6.4.3.

//Mikael

Drivrutiner till diskarna? Finns inga drivrutiner till diskarna. Bara drivrutiner till kortet, och det är rätt.

Silverlining 6.4.3 är använt ja.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Drivrutiner till diskarna? Finns inga drivrutiner till diskarna. Bara drivrutiner till kortet, och det är rätt.

Silverlining 6.4.3 är använt ja.

När du formaterar/partitionerar diskarna läggs det till ett antal småpartitioner med "diskdrivrutiner". Du kan kolla dessa med t.ex. HDT. (Man kan uppdatera dessa "diskdrivrutiner" med de flesta diskverktyg.)

Men har du använt Silverlining för partitionering/fomatering borde det fungera.

//Mikael

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
När du formaterar/partitionerar diskarna läggs det till ett antal småpartitioner med "diskdrivrutiner". Du kan kolla dessa med t.ex. HDT. (Man kan uppdatera dessa "diskdrivrutiner" med de flesta diskverktyg.)

Så lustigt!!

Jag fick ett sådant fel i går kväll.

I min PM G4 har jag fem hårddiskar (varav 2 är formaterade med HDT och 3 med Apples Drive Setup).

På startskivan (HDT-formaterad) hade jag MacOS 9.2.1 Z, och uppdaterade till 9.2.2 Z med Software Update.

Problemet var bara att när Software Update körde igång så "korruptade" den HDT:s diskdrivrutin på startskivan, vilket gjorde att startskivan inte längre var bootbar.

Lösningen på problemet var att med hjälp av HDT från en anna skiva ta bort den i HDT angivna aktiva rivrutinen för ATA-disk (på startskivan) och lägga dit en ny. Och det fungerade bra.

Slutsats: det _kan_ mycket väl vara fel på diskdrivrutinerna, och felen _kan_ vara lätta att lösa.

Hur det fungerar att göra så här på X-sidan har jag inte en susning om. Det borde inte vara några problem eftersom diskdrivrutinerna ligger utanför de partitioner som används för data av olika slag.

//Mikael

Lacie skickade tillslut ett nytt kort till mig. Ett 39160 istället för ett 29160. Då funkade det klockrent...till och med utan drivrutiner.

*puuh*

1
Bevaka tråden