- Chaosstar
- Medlem ●
- Malmö
Idag kom Macworld nr 7. Det tredje numret sedan Macworlds (IDGs) uppköp av Macpressen. Sammanslagningen borde nu vara helt färdig och jag utgår från att det här är det första numret av tidningen som till största del gjorts helt tillsammans. Så vad tycker ni om den nya numera 100sidiga tidning, som numera är den enda svenska mactidningen?
Jag har bara bläddrat lite i tidnignen och läst intervjun med Oscar Bjers. Förrutom Macpressens logotype på omslaget, Valter och Magnus texter så var även de dåliga bilderna med över till nya Macworld. Bilden på Oscar Bjers var inte bra.
Ska läsa den på söndag kväll då flickvännen har lämnat mig för Manchester under tre månader. Återkommer.
Kanske kan någon skapa en omröstning om hur många som läser macworld.
1.Jag prenumererar på MacWorld
2.Jag köper lösnummer eller läser den på bibloteket.
3.Jag läser den ibland.
4.Jag läser mycket sällan MacWorld.
5.Jag läser aldrig MacWorld.
6.Jag läste Macpressen, men sen uppköpet la jag ner.
7.Vad är Macworld?
Nått sånt kanske?
Tredje gången jag får dubbla kopior och tredje gången jag ringer och blir lovad att det är åtgärdat.
quote:Skapades ursprungligen av: Carolus Rex:
Tredje gången jag får dubbla kopior och tredje gången jag ringer och blir lovad att det är åtgärdat.
Jag får bara ett ex nu förtiden, fick tre tidigare. det är ju jättebra att ha ett ex hemma, ett till jobbet och det tredje att ge bort.
Hur som helst tycker jag att sammanslagningen gått över förväntan. Det är en tjockare tidning nu och jag hoppas att det förblir så. De två tidigare numren har det varit mycket att läsa i, bra. Det senaste har jag bara hunnit bläddra igenom men upplevde inte att det var lika mycket intressant, men det är klart att det skiftar från nummer till nummer. Får återkomma om innehålls recension tills jag har läst igenom tidningen.
Allmänt betyg: klart godkänt
Jag älskar MacWorld nu, har blivit mycket bättre.
Blev ännu mer glad, då jag läste ledaren i nya numret. Där pratar han om en tråd han läst på ett forum, och det verkar vara min tråd om "Stiltje".
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=001758
Jag är kändis!!
Min fanclub kommer du i kontakt med på http://www.99macskungligastemedlem-hanrockarfett.com
eller på telefonnummer 0718-32663762527 (dannerockar)
[ 14 September 2002, 14:10: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]
quote: Varför så billigt papper i omslaget? Det ska vara tjockt, blankt papper tycker jag!
IDG är ett konstigt förlag där Bengt Marnfeldt är kung. Han har många sidor...två av hans stora svagheter är hans passion att ha en affärstidning (många olika genom åren. Alla lika dåliga) och en designtidning (CAP & Design). Jag vet inte hur CAP:en går men de har lite friare tyglar att slösa än tjäna pengar jämfört med många andra IDG tidningar.
Jag jobbade på IDG för massa år sedan och njuter fortfarande av att jag slutade.
Men jag måste erkänna att nya MacWorld är bättre än väntat. Fast Anders Lottson får översätta halva tidningen från amerikanska Macworld.
Macworlds hemsida är för tillfället helknasig. Annonslänkar vägrar öppnas, forumet har flyttats till gamla Macpressen.se som inte finns när man väl klickar på länken, radannonserna är borta för tillfället och sidan blir allmänt knäpp id ett par klickar på länkar som bara tycks uppdatera skiten. Det här skapar inget förtroende. MEN om man vill kommentera detta på sidan så kan inte webläsaren hitta adressen till IDG:s sidor...Ja, herregud, så oprofessionellt!
Är det bara jag som har problem med senaste MacWorld tidningen? Efter mindre än en veckas läsning så har det blivit ett lösbladssystem av den.
Visst är det intressant läsning och man har bläddrat mkt i den, men det gjorde man i dom tidigare MacWorld och MacPressen tidningarna oxå. Det känns som om det är sämre kvalitet på pappret eller bidningen.
Ngn som har samma problem?
Lars
quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Är det bara jag som har problem med senaste MacWorld tidningen? Efter mindre än en veckas läsning så har det blivit ett lösbladssystem av den.
Visst är det intressant läsning och man har bläddrat mkt i den, men det gjorde man i dom tidigare MacWorld och MacPressen tidningarna oxå. Det känns som om det är sämre kvalitet på pappret eller bidningen.
Först och främst vill jag säga att det är jättekul att höra att tidningen "slits ut" av för ivrigt bläddrande, men sedan är det ju som Lars skriver - det ska ju inte vara på det sättet vid "normalt" slitage.
Om tidningen reduceras till lösbladssystem är vi mycket intresserade av att höra det. Är problemet vanligt och inte bara ett enstaka dåligt exemplar så går det att åtgärda, men då måste vi ha mer än en läsares reaktioner att gå på.
----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
M3, som jag för övrigt tycker är en rätt tråkig tidning, har det där fina, superglättade, lyxigt tjocka pappret i omslaget. Kan vi inte få det i MW också, Nils Holmlöv?
Jag ska kolla med M3 vad de har för papper. Vilket papper vi använder i tidningen och på omslaget är som alla nog förstår bara en ekonomisk fråga - tjockt papper och kartong i omslaget vill nog alla ha, men inte till priset av en lägre budget för innehållet till exempel.
För övrigt tycker jag att M3 är en riktigt trevlig tidning med retro-, teknik- och science fictionreportage.
quote:Skapades ursprungligen av: Carolus Rex:
Jag hade hoppats att vi skulle vara klara med integrationen av de två registrena nu, men tydligen är det fortfarande problem. Det beror förmodligen på att automatisk dublettkontroll bara kan eliminera vissa typer av dubletter.
Varför de av er som hört av er fortfarande får dubbla tidningar vet jag däremot inte - så ska det naturligtvis inte vara.
Tyvärr vet jag ingen annan lösning än att ni mailar igen - men maila mig. Jag har inte flera hundra prenumerationsärenden om dagen vilket minskar risken för att jag ska missa. Om inte annat så kan ni höra av er igen om ni får dubletter, så kan jag fråga varför inget skett trots upprepade påminelser.
[email protected] är adressen. Uppge båda adresserna och prenumerationsnumrena om möjligt.
quote:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Först och främst vill jag säga att det är jättekul att höra att tidningen "slits ut" av för ivrigt bläddrande, men sedan är det ju som Lars skriver - det ska ju inte vara på det sättet vid "normalt" slitage.
Om tidningen reduceras till lösbladssystem är vi mycket intresserade av att höra det. Är problemet vanligt och inte bara ett enstaka dåligt exemplar så går det att åtgärda, men då måste vi ha mer än en läsares reaktioner att gå på.
Nej, jag har inte upplevt det problemet, trots idogt bläddrande i badrumsmiljö som ju lätt kan vara lite fuktigt och således påverka pappret.
Jag har nu läst allt som går att läsa i nya Macworld. Kan bara säga att den håller mycket hög klass. Det mesta är välskrivet och designen är snygg.
Det är dock en sak jag stör mig på jätte mycket. Och det är betygsättningen på de produkter de testar. 0-5 macar kan varje produkt få. Vilket iofs är en enkel skala som alla förstår. Kruxet är bara det att skalan inte betyder ett skit. Jag rekommenderar istället Macworld att kolla på hur tidningen "Datormagazin" har valt att lägga upp sina tester och hur de redovisar resultaten. (även om dmz inte alltid har de mest rättvisa testerna) dock är deras system betydligt bättre, än att ge en produkt betyget 3 av 5 möjlig. För det säger som sagt inte ett skit.
Jag ser gärna att spel sidorna utökas med två sidor till också. Spel på Mac är något som ska uppmuntras.
Sedan skulle jag även gärna se mer avancerad användning, programmering och liknande. Men förstår att tidningen inte kan vara hur bred som helst. Och därför inte fylla den luckan bland Svensk press.
Efter att ha ögnat igenom den senaste Svenska MacWorld vill jag, efter sådan häftig kritik ifrån mig, backa ett litet steg och ändra min åsikt en aningens
Om jag bortser ifrån Ingemar tycker jag att det nödvändigtvis inte är så illa ute med tidningen.
Om den kunde lyftas upp lite mera med lite glimt i ögat, humor med lite självdistans vore inte fel.
Men det kanske är för mycket att begära när man bor i Sverige
G-bit.
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Är fortfarande den där Ingemar me´?
Bara skoja!
Gambit
Vem sjuttsingen är den där Ingemar?
quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Det är dock en sak jag stör mig på jättemycket. Och det är betygsättningen på de produkter de testar. 0-5 macar kan varje produkt få. Vilket iofs är en enkel skala som alla förstår. Kruxet är bara det att skalan inte betyder ett skit.
Det ex av Datormagazin jag hittade här på IDG är ju över ett år gammalt, men jag antar att du menar att man sätter betyg på olika aspekter av produkten. Kvaliteten kan vara på topp, men den kan vara alldeles för dyr. Sedan vägs betyget ihop, förmodligen utan viktning.
Jag tycker inte att det här nödvändigtvis är bättre. Hur man ska räkna medelvärdet beror ju på person - för vissa är funktionen allt, för andra är allt över 3 000 spänn ointressant. Ett oviktat medelvärde är med andra ord inte nödvändigtvis bra. Och om man ska vikta - hur förklara det på ett bra sätt, även om man kommer fram till bra vikter?
Att ha tre till fyra kriterier ger i och för sig en mer nyanserad bild, men den är samtidigt inte lika snabb som ett sammanfattande betyg.
I slutändan måste man ju ändå läsa testet för att få en bra bild av produkten - betyget är bara en sammanfattning, och den vägs subjektivt ihop av skribenten. Objektivitet på den punkten är naturligtvis önskvärt, men knappast möjligt.
Sådär - nu har jag framfört "försvarstal för det enda betyget". Nu är det dags för dig att övertyga mig om varför jag har fel, antingen med klockrena argument eller genom att samla ett stort antal andra som tycker som du. När du har övertygat mig ska jag ta upp diskussionen med redaktionen.