Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macworld...

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Det är dock en sak jag stör mig på jättemycket. Och det är betygsättningen på de produkter de testar. 0-5 macar kan varje produkt få. Vilket iofs är en enkel skala som alla förstår. Kruxet är bara det att skalan inte betyder ett skit.

Det ex av Datormagazin jag hittade här på IDG är ju över ett år gammalt, men jag antar att du menar att man sätter betyg på olika aspekter av produkten. Kvaliteten kan vara på topp, men den kan vara alldeles för dyr. Sedan vägs betyget ihop, förmodligen utan viktning.

Jag tycker inte att det här nödvändigtvis är bättre. Hur man ska räkna medelvärdet beror ju på person - för vissa är funktionen allt, för andra är allt över 3 000 spänn ointressant. Ett oviktat medelvärde är med andra ord inte nödvändigtvis bra. Och om man ska vikta - hur förklara det på ett bra sätt, även om man kommer fram till bra vikter?

Att ha tre till fyra kriterier ger i och för sig en mer nyanserad bild, men den är samtidigt inte lika snabb som ett sammanfattande betyg.

I slutändan måste man ju ändå läsa testet för att få en bra bild av produkten - betyget är bara en sammanfattning, och den vägs subjektivt ihop av skribenten. Objektivitet på den punkten är naturligtvis önskvärt, men knappast möjligt.

Sådär - nu har jag framfört "försvarstal för det enda betyget". Nu är det dags för dig att övertyga mig om varför jag har fel, antingen med klockrena argument eller genom att samla ett stort antal andra som tycker som du. När du har övertygat mig ska jag ta upp diskussionen med redaktionen.

----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld

Du har en för gammal version av Datormagazin. Förr gjorde de så att de betygsatte "innehåll, kvalitet, prestanda" och så gjorde de en slutlig bedömning, 1-5. Men de har nu tagit bort det systemet då det var missvisande. Precis som alla 1-5 betygssystem blir.
Du får ta och köpa dig nyaste numret av DMZ så ser du lite hur jag menar. De har en förklaring hur deras tester fungerar i varje nummer bland annat.
Sedan har de precis som Macworld, För och nackdelar. Men också Rekommenderas till. I Faktaruta finns också med Pris, tillverkare, Svenskkontakt, Systemkrav, Specifikationer, m.m. beroende på produkt.
Det äldre systemet du troligtvis har i din gamla DMZ är inte så bra. Men deras nya är riktigt bra.

Jag tycker inte att Macworlds tester är dåliga utan att själva slutklämmen i dem ibland blir missvisande och ibland inte säger allt man vill veta.
Jag vill alltså att ni i era tester har med mer specificerat om varan och att ni tar bort 1-5 bedömningen helt. Den behöver inte finnas med. Den är bara missvidande.

Ungefär så går mina tankar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Du har en för gammal version av Datormagazin. Förr gjorde de så att de betygsatte "innehåll, kvalitet, prestanda" och så gjorde de en slutlig bedömning, 1-5. Men de har nu tagit bort det systemet då det var missvisande. Precis som alla 1-5 betygssystem blir.

OK, jag ska leta rätt på ett nyare ex. Får se vad jag tycker.

----------------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld

Bevaka tråden