Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server som filserver åt Win i praktiken?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-21 17:58

Hej alla,

Vi funderar på att byta till Mac OS X server som filserver OS här på kontoret. Vi har ungefär lika många PC som mac (ca 20 av vardera).

Finns det några som har några hands-on erfarenheter av prestanda för Mac OS X som filserver för Windows. Kommer PC-snubbarna att klaga eller gilla det?

Vi funderar på att skaffa en XServe, men bara om den är snabb för både Mac os Windows.

Annars, kan någon säga något om mailservern i Mac OS X Server? Hur står den sig i jämförelse med tex MDaemon?

Tacksam för hjälp
/Tage Widsell
Webmaster
Propellerhead Software

Jag har inte tittat på OS X´s mailserver än men vet att Mdaemon är en av de bästa jag någonsin sett. Otroligt mycket funktion för pengarna IMHO, trots att det körs ovanpå Windows...

Bara man inte berättar för dom att dom kör mot en Mac går det säkert bra...

Vi kör OS X Server i blandad miljö och det fungerar fint. PC-användarna tycker det fungerar bra och det går fort. Vi skulle gärna köra Xserver överlag och kasta ut de enorma, bullriga Compaq-servrarna som drar till sig crackare som vore de koblajor... men tyvärr finns det grejer som inte funkar alls (eller för dåligt) på OS X.

Oops...? Vi har redan bestämt att vi ska gå över till OSX-server till hösten...
Vad är det som inte funkar???

Jag vill återuppliva denna debatt från Maj.

Jag har nu en kund som har fyra olika kontor runt om i Sverige. De har en blandning av Mac och PC och alla kontoren är anslutna till internet. Nu skall vi offerera ett dokumenthanteringssystem ("on the cheap") som jag har tänkt att basera på ett antal programvaror varav Retrospect, FileMaker, Lasso, Word, Excel, Acrobat och Applescript är några av dem.

Problemet är då för Windows-nissarna att ansluta till dokumentservern för att lägga upp sina dokument (i speciella mappar som jag knyter Applescript till). Hade tänkt lösa detta med Retrospect och de FTP-funktioner som finns i vissa varianter av den.

Så efter denna långa bakgrund är min fråga: Är det möjligt för Windows-klienter att ansluta till en Mac OS X Server över internet på samma enkla sätt man kan göra på Mac med Appleshare? Vad behövs? Är jag hänvisad till FTP för Windows-klienter? Vad är SMB förresten?

Jag är också intresserad av all praktisk erfarenhet ni har av Mac OS X server mot klienter med en blandning av plattformar.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-08-28 14:54

Med 10.2 så lär det väl inte vara några problem. Har ännu ingen server att testa med.

Ring Apple och prata med någon produktansvarig!

http://www.apple.com/server/fileprint.html

SMB funkar väldigt bra i jagua. Om du känner för att hacka lite på smb config filen så har www.macosxhints.com några tips

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-08-28 20:34

Hacka smb.conf är många gånger nödvändigt och oerhört jobbigt. Om man startar serverconfig och råkar välja att starta, stoppa eller titta på SMB-tjänsten så skrivs den egenhändigt hackade smb.conf över! Varning. Vad gäller SMB över internet har många ISP/företag/routrar spärrat portarna 137 och 139 som SMB opererar på. Detta eftersom det är ett major säkerhetshål om man kör WIndows, även X kan drabbas om man konfar fel.
SaMBa som X kör är snabbt och mysigt och kan numera till och med agera domänhanterare för NT/2000/XP-maskiner!
Mailservern i X bygger väl på sendmail och en standard pop3 så det bör fungera utmärkt men kan kräva lite kompetens från root:s sida för att konfa. Glassiga GUI till unix-demoner brukar sällan göra livet enklare, tyvärr kan man ju inte konfa allt med textfiler i X. En del ligger i XML-filer, en del i textfiler och en del i hemliga binärfiler.

I stället för att köra FTP på PC-klienterna, vilket jag inte skulle gjort eftersom det är lika säkert som telnet (d.v.s. inte alls), så kan du väl köra WebDAV?

WebDAV fungerar riktigt bra i 10.2 både på server och klient och klientmjukvara finns även för PC som fungerar bra. Fördelar med WebDAV är att man kan vara uppkopplad hela tiden, säkrare än FTP, möjligheter till versionshantering m.m. Prestandan kanske änte är maximal men den kan nog räcka för deras behov.

Jag kör själv WebDAV när jag kopplar upp mig hemifrån via Bredband och det fungerar mycket bättre än AFP. Om nu Apple kunde tillåta en att koppla iDisk knappen till en egen WebDAV så hade allt varit perfekt.

Ursäkta då en kanske korkad fråga, Thomas, finns WebDAV till Mac OS X Server? Jag är lite nybörjare på Mac OS X Server nämligen.

/Ola

Här ett meddelande jag skrev till mina kollegor på vårt webhotell efter att ha försökt få SAMBA att fungera i några timmar. Tack till de som hjälpt till i denna tråd.

Hejsan!

Vad jag har lyckats lista ut är att Samba är ett GNU-projekt (vilket kan
sammanfattas med gratis distribution och utvecklat av skäggiga
internet-hippies) som får en UNIX-maskin (som tex Mac OS X) att bete sig som
en Windows Server. Det betyder att PC-användare inte märker vad de ansluter
till över nätverket (Mac/PC/Unix osv). En sådan server kan "mappas" till en
enhet (tex F:) i datorn och de kan logga in och jobba i den precis som
vanligt.

Men att få sk*n att fungera verkar vara i princip omöjligt.

Här är några resurser jag INTE rekommenderar besök på utan huvudvärkstabletter:

Organisationen som knyter samman projektet.

Introduktion till SAMBA

Dokumentation

Mer dokumentation

Jobbade länge med detta felsökningsschema (PDF)

Apples info

Networking Setup for Windows NT 4.0 PC´s (Var inte så användbar i Win 2000.)

Dessa resurser rekommenderar jag.

Opensource hos Apple: How to SMB in Mac OS X

MacOSXHints - Sharing files between Macs and PCs with Samba (Man kan också söka på "Samba" här och få lite mera tips)

Så, det skall alltså gå, men det är inte lätt. Jag har fortfarande inte fått till det.

/Ola

WebDAV finns i Mac OS X Server - JA !

Vad är detta för skitsnack?

Samba är mycket enkelt att få igång. smb.conf är inga konstigheter, ta en titt på det så fattar man med en gång hur man ska ställa in den.

Däremot (eftersom Samba bygger på Windows specifikationer) är det väldigt låg prestanda jämfört med t.ex. NFS eller FTP.

WebDAV är också ett mycket bra alternativ.

Ciryon

Vad är detta för skitsnack?

Allt är lätt om man kan det, tack för din hjälp ciryon.

/Ola

[ 29 Augusti 2002, 16:20: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-29 08:19

Nåja, helt enkelt är det inte. Visst står det hur man konfar smb.conf, men tyvärr så skriver det snälla Mac OS X Server över den med sin info vareviga j*vla gång man startar servern eller råker titta i servermanagern. Eftersom det inte finns lika många funktioner i managern som det finns om man hackar smb.conf själv kan det bli rätt irriterande att man måste komma ihåg vad man får och inte får göra i datorn för att den inte skall glömma mina fina inställningar.

Dock funkar det utmärkt att använda OSXS som PDC för vårat nät där studenterna logga in på en Citrix-maskin och har hemkataloger på OSXS. Men det tog lite tid att lista ut kan jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-29 12:04

I 10.2 behöver du knappt använda smb.conf.. Det funkar fint att ställa in det mesta från adminverktygen..

/glemme

1
Bevaka tråden