Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemdator via SLL en bluff!!!

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har via Stockholmsläns Landsting tecknat mig en en hemdator. Erbjudandet gick ut i maj, stationära Mac-alternativet var den dåvarande mittenmodellen 933 Mhz-maskinen.
I mitten av augusti introducerades som bekant den nya linjen datorer (dubbelpropparna), och med tanke på att leveransen skulle ske först i september-oktober antog jag att vi skulle få den nya mellanmodellen. (Eftersom Apples lagertid är kort). Enligt prospektet skulle också MS Office ingå, versionen framgick inte exakt, men på förevisningen körde jag själv Offixe X.

En kollega fick idag sin leverans; maskinen var 933 Mhz-aren, med OS 10.1 installerat, och Office 2001 i kartongen!

Snacka om att Nicator (firman som sköter hempc.com) har gjort en smart affär! Medan vi får ett löneavdrag på drygt 800 kronor för ett paket som idag, vid leverans, inte alls är värt de pengarna!

Här krävs en kraftfull aktion! Fler som vill ta upp kampen? Jag har inte fått mitt paket ännu men ska skälla ut supporten, men antagligen behövs en mer samordnad framstöt.

Fortsätt diskutera här eller maila mig på [email protected]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 20:39

Jag förstår inte riktigt. Det var ju 933:an du beställde? Du kan väl inte begära att få en annan vara än den du beställt?

Du har rätt i princip, jag tycker bara det är oschysst att leverera en maskin som är utfasad sedan en månad tillbaka och med gammalt OS. Strikt ekonomsiskt innebär ju ett byte till dubbelproppen ingen skillnad för leverantören, eftersom priset är i stort detsamma.

Förra gången hände exakt samma sak men med annan utgång; modellbyte mitt under processen mellan avtal och leverans (skiftet grå till blå G3). Då var det ingen diskussion; man levererade det som fanns tillgängligt, dvs blå G3´a.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 21:11

Kan du inte häva köpet då, och lämna tillbaka datorn?

Avtalet är bindande i tre år, såvida man inte säger upp sig.
Om firman ändå hade inkluderat OS 10.2 samt Office X, som fanns på demodatorn, då hade det kännts lite bättre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Om firman ändå hade inkluderat OS 10.2 samt Office X, som fanns på demodatorn, då hade det kännts lite bättre.

Håller med dig Stefan!

Jag fick min iMac för tre dagar sedan. Först var jag lite förvånad att Jaguar inte var förinstallerat, men tänkte inte så mycket på det för jag var så glad att få maskinen.

Jag skickade ett brev till Apple för att få en uppgradering för 195 kr, och vi får se om de godkänner det och ger mig uppgraderingen.

MEN nu till det som störde mig lite. När jag öppnade kartongen med tillhörande programvara, så trodde jag först de skickat fel eftersom det låg "MS Office 2001", och det är väl för OS 9 har jag för mig.

Det står KLART och TYDLIGT i broshyren att medföljande programvara b la är Office X. Citat:

"MS Office för MacOS X"

Så jag trodde att det var något fel, så jag ringde supporten. Först ringde jag Apple, men de sa att det var Nicators bord. Så jag ringde Nicator.

Första gången pratade jag med en kille som sa att han skulle kolla upp saken (jag för övrigt inte den första som ringt och klagat angående Office 2001 sa han till mig) och sen maila mig. Jag har fortfarande inte fått mailet. Så jag ringde igen, och fick då prata med en annan kille. Han sa då att det hade blivit ett TRYCKFEL i borshyren, så vad ska man tro?

Jag tycker det är rätt lustigt att skicka med Office 2001 i dessa OS X tider. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med Officepaktet, och har ej brutit plasten Office 2001-boxen än i fall ett byte till Office X blir aktuellt.

Men jag tror faktiskt inte Nicator kommer ge oss Office X ändå, men man kan ju alltid hoppas.

Fast lite credit får dom iaf, för de skickade med senaste Norton Anti-Virus 8.0 som kostar runt 900 riksdaler. Men som sagt Office-floppen stör mig. Ett tips till alla som fått Office 2001 istället för Office X, är att ringa ner supporten.

Om en person klagar kan de nog leva med att han inte är nöjd, men om en hel skock ringer ner supporten måste de lyssna. Det måste varit minst 1000 personer iaf som fått en mac från Nicator nu i samband med SLL personnalköp. Så ring för sjutton! Jag ska nog ringa igen på måndag och reda ut detta. Högsta chefen borde nog kunna ge besked, och om han är mån om att Nicator inte ska framstå i dålig dager får han banne mig skicka Office X. Det är väl bara för dom att ta tillbaka Office 2001-boxarna och skicka en budbil med Office X.

[ 15 September 2002, 21:45: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

Har de lovat Office X är det Office X som gäller.

Stöt på upphandlarna på SLL också, de borde kunna lösa detta, inte bara för de som klagar utan för alla som köpt en mac.

Verkar konstigt att din dator levererats i juli och så får du den nu! Anta att Apple Sverige visste om att datorerna skulle levereras till kund (hyrare) först i sept/okt... Då borde de också ha väntat med leverans, eller hur, om de velat få bra goodwill av denna relativt stora affär.

Faktum är att jag frågade Nicator i slutet av augusti vilken modell som skulle levereras. Första personen trodde att man skulle byta till nya mellanmodellen men var lite osäker och kopplade mig vidare den som var ansvarig. Tyvärr kunde jag inte vänta på att den personen lyfte luren, så jag fick inget säkert besked då; men nu vet vi svaret!

Ang Office X; där är saken helt klar! Bara att klaga. Fall för reklamationsnämnden?

Tryckffel my ass!!!

Skillnaden mellan "Office 2001" och "Office v. X" är ganska stor ur typografisk mening och kan snarare betecknas som sak- eller faktafel. Men det skrivna ordet är ganska svårt att bortförklara och om dom inte ger med sig så föreslår jag att allmänna reklamationsnämnden blir inkopplad...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 23:02

Men det måste väl gå att häva köpet? Visserligen verkar det som om ni får de varor ni beställt, men ändå måste man väl säga att leveranstiden har varit på tok för lång.

Hur som helst: försök att häva köpet! Anmäl det till allmänna reklamationsnämnden. Köp förresten - handlar det inte om lånedatorer som man sedan köper för restvärdet? Men det verkar som om ni har blivit lurade.

[ 13 September 2002, 23:04: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag hade tur när jag ingick mitt personalköpsavtal. Jag beställde strax innan TiBooken (667) fick combodrive och blev lite besviekn när Apple presenterade den. Men tur i oturen, min beställning sullades bort i pappershögarna och vips så fanns det bara combodrives kvar till mig...

Man brukar säga att skiten rinner nedåt, men ibland kan den faktiskt spruta uppåt också...

Jag har precis mailat över ngr frågor till Nicators kundtjänst. På måndag kommer jag att diskutera principfrågan med Apple Sverige, antar att det handlar om en rätt viktig goodwill för dem att en sådan här stor (?) affär sköts korrekt.
Är någon sugen att dra frågan med inköpet på SLL?

Stå på dig Stefan!

Detta får mig at tänka på alla dessa konstiga filurer som annonserar ut begagnat och skriver nypriset med i annonsan.

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 11:13

Jag blev lika förvånad när jag hjälpte mina föräldrar packa upp deras nya iBook som kom igår (via SLL).

MacOS X 10.1.4 och Office för OS 9. Jag har precis skrivit ut listan med serinummer fårn Apple på datorer som berättigar till 200-kronors uppgraderingen till 10.2 och ska kolla iBooken. Dessutom kommer jag definitivt ringa supporten angående Office. Larvigt att skicka med gamla program till ett OS som Apple inte längre utvecklar för eller vill att användare ska använda.

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 12:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:

Citat:

Håller med dig Stefan!

Jag fick min iMac för tre dagar sedan. Först var jag lite förvånad att Jaguar inte var förinstallerat, men tänkte inte så mycket på det för jag var så glad att få maskinen.

Jag skickade ett brev till Apple för att få en uppgradering för 195 kr, och vi får se om de godkänner det och ger mig uppgraderingen.

MEN nu till det som störde mig lite. När jag öppnade kartongen med tillhörande programvara, så trodde jag först de skickat fel eftersom det låg "MS Office 2001", och det är väl för OS 9 har jag för mig.

Det står KLART och TYDLIGT i broshyren att medföljande programvara b la är Office X. Citat:

"MS Office för MacOS X"

Så jag trodde att det var något fel, så jag ringde supporten. Först ringde jag Apple, men de sa att det var Nicators bord. Så jag ringde Nicator.

Första gången pratade jag med en kille som sa att han skulle kolla upp saken (jag för övrigt inte den första som ringt och klagat angående Office 2001 sa han till mig) och sen maila mig. Jag har fortfarande inte fått mailet. Så jag ringde igen, och fick då prata med en annan kille. Han sa då att det hade blivit ett TRYCKFEL i borshyren, så vad ska man tro?.

Står även på deras web idag att Office X ingår!!

Bildbevis!

Frågan är väl om dom ändrar sidan hur man ska kunna bevisa att det har stått så!?

Dom kan väl hävda att jag manipulerat sidan!

Nicator är ett skämt!

Samma med AppleCare boxen, det är ingen som har fått heller!

Pratade med en kille på Apple, han sa att den ska skicas när dom fått från Nicator alla namnen på mottagarna och serienummren på maskinerna.

Stöt på så ni får AppleCare lådan oxå!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Hansen:

Samma med AppleCare boxen, det är ingen som har fått heller!

Pratade med en kille på Apple, han sa att den ska skicas när dom fått från Nicator alla namnen på mottagarna och serienummren på maskinerna.

Stöt på så ni får AppleCare lådan oxå!

Ska man få en AppleCare box? Jag är macägare för första gången, så någon kanske kan förklara vad det är. Är det ett bevis på att man tecknat AppleCare, som kan komma att behövas om datorn havererar så man slipper stå för kostnaderna själv?

[ 14 September 2002, 15:38: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 19:26
Citat:

quote:Ska man få en AppleCare box? Jag är macägare för första gången, så någon kanske kan förklara vad det är. Är det ett bevis på att man tecknat AppleCare, som kan komma att behövas om datorn havererar så man slipper stå för kostnaderna själv?

Du har pröjsat 2700:- för den!!

Nictor säger att du inte ska få den!
Apple säger att den ska skickas när dom får uppgifter från Nicator om vem som fått vilken Mac!
Pratade med Olof Renborg på Apple i fredags om detta.
Apple 08-7033000

Office v X ska vi ha!! Ska försöka få tag på den på Landstinget som skrivit kontraktet med Nicator.

En hyvens kille i Folkpartiet har dom senaste upphandlingarna sett till att vi fått ett Mac alternativ är Andres Käärik, han borde veta vem vi ska prata med!

Klart vi ska ha det vi beställt! Någon som har katalogen kvar som vi beställde ifrån?

Nicator verkar vara en skum firma!!
Svarar inte på mailen om man ställer besvärande frågor, typ, varför får vi inte det vi beställt!

------------
Översikt
Nu kan du skaffa tre års service och assistans för din iMac, iBook, Power Mac (och Apple-bildskärm) eller PowerBook till ett rimligt pris. Vårt service- och assistansprogram gör att du kan skydda din Apple-produkt. Försäkringen omfattar förtur till telefonassistans, kraftfulla testverktyg, Apple-auktoriserade reparationer och tillgång till Apples Internet-assistans dygnet runt.

Viktiga egenskaper
Internet-assistans dygnet runt Apples assistanswebbplats ger dig tillgång till mängder med information som hjälper dig att hålla din Macintosh-dator i trim.

Kraftfulla testverktyg
Håll din Macintosh-dator i trim med hjälp av TechTool Deluxe från Micromat, en CD-skiva med kraftfulla testverktyg. Du kan testa datorns olika komponenter, t.ex. hårddisk, processor och RAM-minne. Du kan också testa program och du kan få hjälp med att identifiera och åtgärda många problem på egen hand.

Förtur till Apples telefonassistans
Med AppleCare Protection Plan får du förtur till att ringa de som kan allt om din Macintosh-dator. De identifierar problemet och hjälper dig att lösa de flesta problem med maskinvara och systemprogram som kan uppstå. AppleCare Protection Plan ger dig rätt till telefonassistans under tre år efter den dag du köpte Apple-datorn (en förlängning av de 90 dagarna som följer med produkten).

Apple-auktoriserade reparationer
Om reparation blir nödvändig garanterar AppleCare Protection Plan att den utförs av auktoriserade Apple-tekniker som använder äkta originaldelar från Apple. Försäkringen täcker kostnader för både arbete och reservdelar under tre år från det datum då du köpte datorn (två år utöver den begränsade garantin).

AppleCare Protection Plan
Du kommer att få en kartong som innehåller följande:

• Handbok
• CD-skivan TechTool Deluxe från Micromat

Du MÅSTE registrera dig via telefon för att aktivera AppleCare Protection Plan. Om du inte registrerar dig gäller inte försäkringen.

Den här produkten måste införskaffas innan den ettåriga begränsade garantin har gått ut. Du måste köpa ett paket för varje dator du vill skydda. För att en Apple-bildskärm ska kunna omfattas av försäkringen måste bildskärmen ha köpts tillsammans med Power Mac-datorn. AppleCare Protection Plan gäller för ett Apple-tangentbord och en mus om de köpts tillsammans med en skyddad dator. En AirPort-basstation och ett AirPort-kort omfattas av försäkringen för den dator de används med. Mer utförlig information om försäkringen hittar du i villkoren för AppleCare Protection Plan.

99mac.com, fantastisk mötesplats! En sten är i rullning! Tror inte Nicator kunde förutse att Mac-brukare är uppdaterade, hängivna och smarta entusiaster.

Ola, vet du namnet på fp-isten som pläderade för Mac i Landstinget? vi kan säkert trycka på via mail till honom/henne.

Jag och en kollega kommer att kräva att våra datoravtal sägs upp. Vill fler göra detsamma så tycker jag vi gör en samordnad aktion. Lite synd att det strulade till sig, det hade varit värt 900 i löneavdrag i tre år för en dubbelpropp med Office X och Jaguar.

[ 14 September 2002, 20:59: Meddelandet ändrat av: Stefan Johansson ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 21:57
Citat:

99mac.com, fantastisk mötesplats! En sten är i rullning! Tror inte Nicator kunde förutse att Mac-brukare är uppdaterade, hängivna och smarta entusiaster.

Ola, vet du namnet på fp-isten som pläderade för Mac i Landstinget? vi kan säkert trycka på via mail till honom/henne.

Jag och en kollega kommer att kräva att våra datoravtal sägs upp. Vill fler göra detsamma så tycker jag vi gör en samordnad aktion. Lite synd att det strulade till sig, det hade varit värt 900 i löneavdrag i tre år för en dubbelpropp med Office X och Jaguar.

Andres Käärik, landstingsråd (fp)

Som beställare av Apple paket från Nicator/SLL är jag precis lika besviken på vad som leverades programmässigt. G4´an jag fick är OK. Att det blev den dator jag besällde och inte dubbelproppen kan man ju alltid vara ledsen över.
Men att man inte leverar de programvaror man angav när vi skrev på kontraktet är dj-lgt irriterande. Och som jag ser det ett kontraktsbrott. Alternativen är att Nicator leverar enl kontrakt, ger ett kraftigt sänkt månadspris eller så får kontraktet annuleras och Nicator återta datorpaketet.

För övrigt om nicator kan hävda att det var ett tryckfel när man angav Office v.X och sen leverar Office 2001 kan man ju vänta sig vad som helst.
Skulle inte bli förvånad om de försöker levera en gammal grå G3´a och sen torrt konstaterade att det var tryckfel i kontraktet.

[ 15 September 2002, 20:41: Meddelandet ändrat av: Andreas Henschen ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 20:46

Men jag förstår inte. Ni måste ju ha rätt att häva köpet? Konsumentköplagen gäller alla privatinköp. Alltid.

Jag tror tyvärr inte konsumentköplagen gäller i detta fall.
Hemdatoraffär, via arbetsgivaren, är en typ av leasingkontrakt, vilket ger andra förpliktelser för kontraktstecknaren. Avtalstexten är tydlig, avtalet gäller 36 månader såvida inte löntagaren säger upp sig från sin tjänst. Man är rätt låst alltså.

I detta fall kan man dock hävda att det är ett kontraktsbrott fr leverantörens sida (pga icke levererad programvara) och på denna grund dra Nicator till Allmänna Reklamationsnämnden.

• Oregistrerad
  • 2002-09-15 21:35

Vi fick rätt macar i vårt personalköp.

Däremot de som skaffade en PC fick långsammare maskiner. De fick om jag minns rätt 200:- i ICA check. Samma månadsbelopp och allt... Compaq är lika underbara...

Hallå alla! Det är dags för en statusrapport... Hur har det gått för er? Har ni fått reda på något sensationellt?

Själv pratade jag med Nicatorsupporten idag, och fick bekräftat att det ÄR ett tryckfel i broshyren och det ska stå Office 2001 istället för Office X enligt supporten. Hmm... jag vill inte vara för pessimistisk men jag är inte så säker på om vi får Office X. Någon som pratat med Apple om detta?

Visst, jag har också pratat med Nicator supporten. Det är som att prata med en vägg.

Nu är frågan om detta håller avtalsmässigt. Jag har kvar broschyren där det står "Office för Mac OS X". Visserligen finns det en liten text om att de reserverar sig för tryckfel. Men även på Weben står det Office v.X och där har de ingen discalimer.

Blev hänvisad till min lokala "företagkontakt" (KS i mitt fall) Har mailat henne och hon skall ta kontakt med Anders Holm på Landstingskontoret som lär vara centralt ansvarig från landstinget.
Jag hävdar envist att det avtal vi skrev på innebär att "mac paketet" skall innehålla Office v.X. Inget annat. Tror inte att PC användare skulle acceptera Office 98 till sina nya burkar med WindowsXP.

Jag föreslår att vi alla som är besvikna tar kontakt med vår lokale SLL representant alt Anders Holm för vidare diskussion. Ju fler som ropar desto större möjlighet har vi att få rätt. Annars är kommer jag jobba för att häva mitt avtal.

[ 17 September 2002, 12:52: Meddelandet ändrat av: Andreas Henschen ]

Office X vs 2001 är ju den viktigaste principfrågan.
Jag kommer inte att acceptera att Nicator kallar detta tryckfel eftersom
1. "Office för OS X" anges både på hemsidan och i orginalprospektet
2. Office X visades på hemdator-demonstrationen på Norra latin i våras.

Alltså; inget tryckfel, men ett sakfel.

Diskuterade precis strategier med Andreas Henschen ovan. Ytterligare en komplicerande omständighet är ju att vi egentligen hyr paketet av Landstinget, som i sin tur har avtalet med Nicator. Så; den korrekta vägen mot förändring är påtryckningar via våra lokala administratörer och i förlängningen Anders Holm på Landstingskontoret. Men det hindrar ju inte att ringa till Nicator och visa sitt missnöje.

• Oregistrerad
  • 2002-09-17 14:05

Ajaj, det här var tråkiga tapeter. Vi väntar ju på en av iBook´arna. Jag visste redan när vi lade beställningen att de var utgående, men tänkte instinktivt att "jaja, det blir de senaste, leveransen är ju först i september". Visar det sig nu att det blir förra generationens dator som dimper ned så blir man ju bara SÅ less! Programvaror etc: ska inte Jaguar vara gratis för alla Mac-inköp gjorda efter juni, juli någon gång?

Citat:

quote:Nu är frågan om detta håller avtalsmässigt. Jag har kvar broschyren där det står "Office för Mac OS X". Visserligen finns det en liten text om att de reserverar sig för tryckfel. Men även på Weben står det Office v.X och där har de ingen discalimer.

Det är inte fråga om tryckfel - utan sakfel.

Vad är detta man brukar kalla för tryckfel eg. -
Jo, korrekturfel "Offfice för Mac OSZ".

Tryckfel, my ass!

Lurendrejeri är det förstås.

Ja, just det

• Oregistrerad
  • 2002-09-17 15:18

Det är en jäkla skillnad på Office 2001 och X.
...krävs ju att man startar Classic för Office 2001, alltså bra mycket större skillnad än Office97 och XP enligt min mening.

STÅ PÅ ER! Det här är dålig stil och oseriöst!

Bevaka tråden