Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemdator via SLL en bluff!!!

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
Det är en jäkla skillnad på Office 2001 och X.
...krävs ju att man startar Classic för Office 2001, alltså bra mycket större skillnad än Office97 och XP enligt min mening.

STÅ PÅ ER! Det här är dålig stil och oseriöst!

Tack, men jag tror det är rätt stekt för vår del. Jag har inte upplevt att vi fått så där jättestor respons från Nicator angående office-missen. Tyvär verkligen..

För i övrigt är de ett jäkligt bra företag. Jag har bara haft positiva erfarenheter av dem, så det är lite synd att det blir på det här viset. Men vad ska man göra liksom?

Ansvarig på SLL håller med oss och för någon slag diskussion med Nicator. Vad den leder till är i skrivande stund oklart. Alla förvaltningar kommer dock att informeras om resultatet.

Det är SLL som skrivit kontraktet med Nicator, vilket för oss, försvårar det juridiska.
Vi leasar ett "paket" från SLL och det intressanta är ju vad som står i upphandlingskontraktet mellan SLL och Nicator.
Borde det inte vara en offentlig handlig?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andreas Henschen:
Ansvarig på SLL håller med oss och för någon slag diskussion med Nicator. Vad den leder till är i skrivande stund oklart. Alla förvaltningar kommer dock att informeras om resultatet.

Det är SLL som skrivit kontraktet med Nicator, vilket för oss, försvårar det juridiska.
Vi leasar ett "paket" från SLL och det intressanta är ju vad som står i upphandlingskontraktet mellan SLL och Nicator.
Borde det inte vara en offentlig handlig?

Det här var för en gångs skull glada nyheter! Kan du förklara närmare? Har SLL på allvar börjat diskutera med Nicator angående Office-missen?, så hjulen är i rullning menar jag.

Har mailat och pratat med ansvarig på landstingskontoret. Han höll med mig att programvarorna är minst lika viktiga som själva burken.
Vad hans diskussion med Nicator leder till vet jag f.n. ej. Men han har lovat att hålla mig informerad per mail.

Citat:

Har mailat och pratat med ansvarig på landstingskontoret. Han höll med mig att programvarorna är minst lika viktiga som själva burken.
Vad hans diskussion med Nicator leder till vet jag f.n. ej. Men han har lovat att hålla mig informerad per mail.

Kanon. Mycket bra gjort av dig att få igång en diskussion med Nicator. Kan du hålla mig informerad här, och berätta vad förhandlingarna leder till när du får mail från han på landstingskontoret?

Något svar från Nicator föreligger ej ännu.
Men alla hyradatoransvariga inom SLL har under em infomerats om avvikelsen från avtalet och att avtalsdiskussion pågår mellan SLL och Nictor.

En halv seger för demokratin!

Citat:

Något svar från Nicator föreligger ej ännu.
Men alla hyradatoransvariga inom SLL har under em infomerats om avvikelsen från avtalet och att avtalsdiskussion pågår mellan SLL och Nictor.

Jäklar, det kanske finns hopp ändå! Jag hoppas verkligen att diskussionerna leder fram till något positivt. Men man ska inte ropa hej än...

Fick precis ett mail fr Anders Holm på Landstingskontoret, vi har vunnit (Office X alltså)!

Se inklippet nedan.
--------------
Hej!

Felaktig Office version för Mac OS X byts ut av Nicator

Efter att jag varit i kontakt med Nicator finns nu en lösning på problemet.

Nicator erkänner att ett misstag skett och att Microsoft Office levererats i
fel version för Mac.

kommer att bytas ut via post till rätt version som är för Mac OS X.
Nicators support är medvetna om detta problem och har en åtgärdsplan klar.

Med vänlig hälsning
Anders Holm

Mycket bra!
Fick precis samma mail från Anders Holm. Det har dessutom gått ut till alla hempc ansvariga inom landstinget.
Rätt skall vara rätt!!! Nu ska det bli kul!

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 16:48

Bra kämpat! Jag sitter och installerar farsans SLL-iBook här nu och det var ju typ väntat att inget nytt godis skulle ingå. Ni som har vänt och vridit på paketens innehåll, hur bär man sig åt för att skaffa Jaguar och kommer alla per automatik få Office för OS X eller måste man påtala det för SLL / whoever för att få denna version? Undrar också om det är en uppgradering, så att jag kan installera det Office som följt med så länge, eller om det är en OS X-fullversion.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Fick precis ett mail fr Anders Holm på Landstingskontoret, vi har vunnit (Office X alltså)!

Se inklippet nedan.
--------------
Hej!

Felaktig Office version för Mac OS X byts ut av Nicator

Efter att jag varit i kontakt med Nicator finns nu en lösning på problemet.

Nicator erkänner att ett misstag skett och att Microsoft Office levererats i
fel version för Mac.

kommer att bytas ut via post till rätt version som är för Mac OS X.
Nicators support är medvetna om detta problem och har en åtgärdsplan klar.

Med vänlig hälsning
Anders Holm

JAAAAAAAAAAA!!! Äntligen!!

Jag ringde Nicatorsupporten på lunchen, och de kollade bara upp att man fanns i kundregistret och sedan sa killen att han skulle skicka Office X till migv via post. Det kommer väl förmodligen nästa vecka.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Bra kämpat! Jag sitter och installerar farsans SLL-iBook här nu och det var ju typ väntat att inget nytt godis skulle ingå. Ni som har vänt och vridit på paketens innehåll, hur bär man sig åt för att skaffa Jaguar och kommer alla per automatik få Office för OS X eller måste man påtala det för SLL / whoever för att få denna version? Undrar också om det är en uppgradering, så att jag kan installera det Office som följt med så länge, eller om det är en OS X-fullversion.

Jag hoppas verkligen inte att det Office X vi får bara är en uppgradering. Det måste väl ändå vara fullversionen, annars är det ju fiasko nr 2. Det borde väl också vara svensk version?

Förresten, om ni vill ha Jaguar måste ni lägga packsedel och serienummersklistermärket, som sitter på kartongen, i en kopiator och skicka er beställning via brev till Apple på Irland. Man ska bifoga kopian på serinummret och packsedeln i brevet.

Jag skickade iväg det för ett par dagar sedan, men jag vet inte om uppgraderingen går igenom. Hoppas det!

[ 19 September 2002, 17:45: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 18:23

Varför ska det behöva vara så bökigt? Jaja...

Citat:

Varför ska det behöva vara så bökigt? Jaja...

Hehe...att rycka loss serienummerslappen och packnummerslappen från kartongen var lite bök. Sen får man klistra dem på ett A4 skrivarpapper och lägga i kopiatorn och ta en kopia. Men SPARA ORGNIALEN!

Sen är det bara att ta A4:t som kopiatorn hosta ut, lägga i samma kuvär som beställningen och så är det klart. Klicka HÄR för att få beställningsformulär!

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 18:50

Tack! Jag har ingen skrivare, ingen kopiator. Bredband, dörr där post och bud kan komma in, och telefon, det borde räcka!

Citat:

Tack! Jag har ingen skrivare, ingen kopiator. Bredband, dörr där post och bud kan komma in, och telefon, det borde räcka!

Hehe... jag äger inte heller någon kopiator, utan betalade 2 kr till för att göra en kopia på biblioteket. Det var det värt. Det går nog inte att ringa pga att om du läser villkoren, så vid paragraf 10 står det att man måste bifoga en "fotokopia" på fraktsedeln samt serienummret.

Man kan beställa elektroniskt, och får du fylla i sitt serienummer som sedan ska veriferas mot en databas innan man kan gå vidare med beställningen. Problemet är bara att när jag skrev in mitt serienummer så hittade inte databasen mitt nummer, och jag kunde inte gå vidare.

Jag ringde då till Applesupporten, som sa att jag skulle beställa "manuellt" istället, genom att skicka ett brev till Irland. Hoppas verkligen mitt brev kom fram och att de godkänner min maskin. Jag har inte fått orderbekräftelsen än, men det är kanske många som uppgraderar just nu, och därför kan det ta lite tid. Inte för lång tid hoppas jag...

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 22:09

Smidighet och datorbransch är två "counterparts". Kunde de inte ha poppat in Jaguar-plattorna liksom... det är kruxigt för att föräldrarna bor inte här, jag måste förklara för dem å allt måste klaffa etc, det tar ju några moment för att få OS X 10.2...

Jahapp, problem 1 = klart, nu problem 2 = nytt strul.

Apple kräver snailmail till Irland för Jaguar, med kopia av leveranskvittot. Problemet; är det någon här som fått leveranskvitto!!?? Visst, det sitter klisterlappar på kartongerna (hur lätt är det att få loss dessa?) men i ö är vi ju helt rena på bevis att grejerna är leverade! Jag fick inte ens en kopia av min underskrift vid leverans.

Förra omgången skötte Core affärerna; i jämförelse var deras hantering exemplarisk! Förutom "rätt grejer" och ett professionellt bemötande fick vi en detaljerad spec för hela paketet inkl tredjepartsutrustning/program, en helt ovärderlig handling när jag sålde min gamla maskin.

Jag har påtalat detta för Anders Holm på LK och bett honom att göra en central överenskommelse med Nicator även i denna fråga.

• Oregistrerad
  • 2002-09-20 18:10

För att var säker på att jag också skulle få den riktiga Office-versionen ringde jag Nicator. Men den support-killen jag snackade med visste ingenting om att Office X skulle skickas ut.

Dåligt informerad support-kille? Förhoppningsvis. Ska man bara vänta och se om det dimper ner en korrekt version, eller vad ska man göra?

Enligt landstingskontoret skall det ske utan att man behöver göra når. Men f-n vet. Nästa år eller så med Nicators hastighet??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
För att var säker på att jag också skulle få den riktiga Office-versionen ringde jag Nicator. Men den support-killen jag snackade med visste ingenting om att Office X skulle skickas ut.

Dåligt informerad support-kille? Förhoppningsvis. Ska man bara vänta och se om det dimper ner en korrekt version, eller vad ska man göra?

Jag visste inte heller om utskicket av Office X skulle ske per automatik, så jag tog det säkra före det osäkra och ringde Nicator. Killen jag pratade med var lite osäker först, men sen så bad han om namnet på vem som hyrde datorn, och sa att han skulle skicka Office X med posten till den adressen. Så med lite tur kanske det kommer nästa vecka.

Jaguar... har någon lyckats få uppdateringen?

Citat:

Jaguar... har någon lyckats få uppdateringen?

Jag har gjort beställningen, men det återstår att se om den kommer. Beställde för en vecka sedan.

Uppdaterad info:
Talade med Apple idag... De var bättre informerade än Nicators support!
Nicators Mac-ledning har meddelat Apple att OffiXe och Jaguar kommer att distribueras tillsammans och direkt fr Nicator, troligen per post. Apple kände inte till tidsplanen och jag ringde därför Nicator. Supportkillen lät som ett frågetecken; han började t o m surra om "tryckfel"...

Av Apple fick jag en annan intressant uppgift; avtalet Apple-Nicator omfattar 3000 maskiner!

Citat:

Uppdaterad info:
Talade med Apple idag... De var bättre informerade än Nicators support!
Nicators Mac-ledning har meddelat Apple att OffiXe och Jaguar kommer att distribueras tillsammans och direkt fr Nicator, troligen per post. Apple kände inte till tidsplanen och jag ringde därför Nicator. Supportkillen lät som ett frågetecken; han började t o m surra om "tryckfel"...

Av Apple fick jag en annan intressant uppgift; avtalet Apple-Nicator omfattar 3000 maskiner!

Oj där ser man! Men vad ska jag göra då som redan beställt Jaguar-uppdateringen.. visserligen kostade det bara 195kr men ändå. Det skulle ju inte skadat om de informerat att de skulle dela ut Jaguar.

Förresten Stefan, Jaguar-skivan vi får kommer det vara uppdateringen eller den "fullständiga" versionen? För om man får den fullständiga versionen kan man ju göra en "clean-install" med Jaguar, istället för att uppgradera från 10.1

Fast jag tror nog att det blir uppgraderingen vi får. Den enda frågan jag har just nu, är när de tänkt skicka ut grejorna..

Pratade precis med Nicator som äntligen var medveten om att det var nåt fel begånget. Men "supporten" sa att nu måste man förhandla?! med huvudkontoret (nicators? apple? sll?) för att få besked vad de ska göra.
Hans vänliga råd var vänta (suck!!!) och titta på deras hemsida (hur roligt är det?). Ringa besked om när vi får det. Pratade (IRL) med stefan och han har informerat SLL om nicators saktfärdighet.

Fick i varje fall min AppleCare låda idag. Det rör på sig.

Citat:

Fick i varje fall min AppleCare låda idag. Det rör på sig.

Fick också min AppleCare låda idag. Mamma sa att jag hade fått ett paket, och jag trodde genast det vad Office X och Jaguaren...hehe.

Fast jag måste ändå säga att jag är rätt nöjd med min iMac faktiskt. Jag upptäckte till min förvåning att jag fått med Norton AntiVirus 8.0 som kostar runt 900 spänn i handeln.

Innan jag visste att Nicator skulle dela ut Jaguar, så skickade jag en uppgraderingsbeställning per brev till Apple på Irland.

Kostnaden är ju bara självkostnadspris, dvs 195 kr, men jag visste inte om min uppgradering skulle gå igenom.

Men idag fick jag veta att paketet borde vara på väg, eftersom farsan hade märkt att Apple hade dragit 195 spänn från hans konto.

Det tog exakt en vecka från det att jag postade brevet till att Apple drog 195 kr och bekräftade beställningen. Men jag tycker det är rätt bra ändå, med tankte på att jag skickade via brev till Irland så trodde jag det skulle ta längre tid.

Bevaka tråden