Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorvärmare med 153 MBit/s

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OBS - inte ett tidigt aprilskämt -

- Skulle behöva testa lite idéer inför en eventuellt kommade uppkoppling på nätet från vår fastighet ( 5 hus - 78 lägenheter ). Förhoppningen är att fastigheten här hemma ska kunna komma åt snabbare uppkoppling än 150-200MBit/s som vi låter lägenhetsinnehavarna dela på. Hur gör man ? - 1 fet 1000 MBit switch med 5 portar och som sist i kjedjan 6-ports 100MBit ethernethubbar vid varje trappuppgång ( det är 6 lägenheter i varje uppgång ). Behövs det några sorts förstärkare... hur mycket klarar CAT5 eller är det annan sort kabel som blir aktuell? Alla kabelrör mellan husen är på plats och rör till lägenheterna framdragna... så vad mer att tänka på ?

Allt det här är just nu på *tänkarstadiet inget mer*, är ute efter att i förlängningen förhandla med ett eventuellt företag som har stolpar för motorvärmare och som övervakar dom via nätet - eller om den fd. biljettautomaten för parkeringen var ansluten till typ stadsnätet. Vet att detta fungerar även i praktiken, då handlade det om motorvärmarstolpar som fått någon typ av nätverkskort så att man kan ansluta datorn direkt på stolpen... jo man har ju självfallet egen nyckel. Efter som jag inte vet om jag får prata högt om detta så avstår jag ifrån att nämna de exakta orterna. Så mycket kan jag säga att det är ett mindre SVT-distrikt norr om Stockholm, man slipper nu köra kanske 50 mil för att komma hem och redigera. Vad jag har hört från en mycket tillförlitlig källa så är det vid 3-4 av dessa stolpar möjligt att flytta filer med 153MBit/sekund.

För 1 år sedan så togs vår biljettmaskin vid parkeringen bort, om den var nätansluten så kanske man kan få tillbaka den och parkeringsbolaget nya intäkter.

Alla råd oavsett flumm motages tacksamt.

Mvh,
Olle Jonsson

Dela upp problemet i två delar.

Del 1. Hur mycket kostar att skaffa bandbredden från en ISP till
något av husen.

Del 2. Hur skall man distribuera det inom husen, på billigast och bästa sätt.

Den oerhört stora kapacitet du talar om 150-200MBit/sek är ganska dyr. Jag har handlat mindre kapacitet av UUNet, och jag tror att vi talar om minst 100 000 i månadskostnad. Vad kostar 10 MBit i dagsläget? Jag är inte helkt säker, men 20 000 kanske?

Det tillkommer anslutningsavgifter, och andra engångskostnader.
Jag vet inte heller om någon ISP har möjlighet att levererar din önskade bandbredd till er fysiska adress. Du måste fråga.

Det enklaste sättet för dig att komma vidare vore väl att begära ett prospekt från dom företag som är experter på det du vill ha. Bredbandsbolaget, t ex. Då får du en marknadsnotering i alla fall.

Tänk också efter vad det är som är viktigt i lösningen, och vad ni kan tumma på. Är det 150MBit som är viktigt, och priset är helt ovidkommande, eller är det kanske rimligare att säga att en månadskostnad på 100 kr per lägenhet är ett begränsande tak?
Dvs, 7 800 kronor i månaden. Inklusive moms.

Jag tror att ni kan få 2 MBit, och för att hålla nere anslutningsavgiften så måste ni dra alla kablar själva. Kablaget är ju en infrastrukturförbättring som är en investering. När kostnaderna för bandbredd ut på internet sjunker i framtiden så har ni kapacitet inom husen att dra nytta av den ökade bandbredden via erat CAT5-LAN.

Jag tror att det är helt döfött att räkna med att man kan få åka snålskjuts på någons annan nät, utan att betala marknadsmässigt. Dom uppgifter som du har hört om kapacitet i stolpar låter märkliga. Märk också att man måste skilja på kapacitet på ett LAN och ett WAN. Precis som du i ditt hem kan ha ett 100MBits nätverk (LAN) och endast ett 512Kbit ADSL anslutning ut till Internet. Oseriösa PR-avdelningar brukar bluddra bort begreppen så att kunderna tror att dom har exklusiv rätt till en given bandbredd, fast dom egentligen inte har det. Så, antag att Stolpe A och stolpe B sitter på ett LAN förbundet via en transformatorstation. Den transformatorstationen kanske har en modemförbindelse till ett WAN, men stolparnas LAN kan prata 153 MBit. Så, du kan komunicera inom LANet snabbt, men utanför det går det långsamt.

Du verkar vilja komunicera med din arbetsgivare via Internet. Eftersom en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, måste även arbetsgivaren ha en toksnabb förbindelse ut på Internet om all din kapacitet hemma skall utnyttjas.

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag tror att det är helt döfött att räkna med att man kan få åka snålskjuts på någons annan nät, utan att betala marknadsmässigt. Dom uppgifter som du har hört om kapacitet i stolpar låter märkliga.

Mnja... jag tror att det kan vara enklare på små orter. Angående sanningshalten i mina påståenden om stolparna så vet jag vad jag sett... inkluderar även en karta över sträckningen. Med tanke på SVT´s taskiga ekonomi så kan jag inte för allt smör i Småland tänka mig att detta lilla distrikt normalt skulle ha råd med de priser du räknar upp. Nu är dom ju inte konstant uppkopplade utan det handlar bara om kortare nyhetsinslag och då kanske det gått att få vettigt pris på det hela. Skulle våran förening vilja ha sådan fart dygnet runt, ja då är nog risken stor att prisnivån ligger där du ser den och då är denna lösning bara bortkastad tid. Men att forska vidare i detta känns i alla fall inte fel... Finns det några svenska energibolag som börjat sälja internettjänster månne... ja dvs. direkt via elen alltså?

Jag tycker absolut att du skall fortsätta att luska rätt på info.

Jag har som sagt ingen info om stolparna, jag bara gissar. Det jag menade var att dom kanske hade den höga farten inom ett LAN, men inte ut på Internet. Hänger du med?

Jodå jag fattar hyffsat väl, vet just nu bara att filen hamnar på en server ägd av SVT, antingen ute på distriktet eller i Stockholm och att överföringen lär ska ske med 153MBit/s. En filöverföring mellan SVT´s servrar för nyheterna kan vid gynnsamma tillfällen gå upp mot 4 gånger snabbare än realtid, klart imponerande när man hämtar och lämnar inslag och råmaterial. Stolpägarna kan ju ha ett LAN som SVT kan komma åt... men gissar nu bara - kan kolla mer ingående efter Påsken.

Det är helt riktigt att satsa på snabba nät, bara för att man har ett nät som klarar 100 Mbit så behöver man ju inte köpa mer än 64 Kbit.

Näten som bla Bostream har här i Umeå ligger på 10 Mbit och vissa lyckligt lottade 100 Mbit. Att ha ett snabbt nät och betala för lite kapacitet gör att man kan tanka sina data på en kortare tid. Nyttjar man mer än man betalar för så hör de snabbt av sig och vill att man skall köpa mer kapacitet.

Till hösten kommer jag att få en fiber till min villa och det finns ett antal som vill sälja internet kapacitet. Fibern har en 10 eller 100 Mbit fiberadapter som man kan byta ut mot en Gbit om man så vill. Köper man internet kapacitet av tex Umeå energi så kostar det 99.- månaden och man får tanka i snitt 100MB/dygn basterat på 3Månaders basis.

Av Norrnod kan man köpa 64Kbit för 3-4000. (http://www.norrnod.se)

Jag skulle tro att bästa lösningen är att köra fiber mellan era 5 hus och 100 Mbit switchar i trappuppgångarna. Hör med Bostream, de har bra lösningar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: nicke30:
Köper man internet kapacitet av tex Umeå energi så kostar det 99.- månaden och man får tanka i snitt 100MB/dygn basterat på 3Månaders basis.

Förmodade en stund att internetet då går via elnätet och inte via ADSL., men blev glatt förvånad över att hela Umeå ansluts via optofiber - allt enligt en av deras pressreleaser som kom för max 2 veckor sedan. Jag hittar däremot inga uppgifter om vilken hastighet abonenterna får för dessa 99 kronor/månad - berätta gärna mer om detta.

http://www.umeaenergi.se/default.asp?id=1312

Hämtat från den pressreleasen:

Umeå Energi har träffat en principöverenskommelse med Umeå kommun som möjliggör en fortsatt snabb utbyggnad av kommunikationsnätet UmeNet. Överenskommelsen, som antogs av energiföretagets styrelse på onsdagen, innebär att det senast i slutet av 2002 ska finnas knutpunkter med optofiberanslutning i närheten av alla fastigheter i Umeås tätorter, dvs själva staden och de större samhällena Sävar, Holmsund, Obbola och Hörnefors. Detta gäller under förutsättning att kunderna efterfrågar dessa anslutningar.

Kan för er skull bara hoppas att det blir av - ja med tanke på den sista formuleringen om att det förutsätter efterfrågan.

[ 31 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Förmodade en stund att internetet då går via elnätet och inte via ADSL., men blev glatt förvånad över att hela Umeå ansluts via optofiber - allt enligt en av deras pressreleaser som kom för max 2 veckor sedan. Jag hittar däremot inga uppgifter om vilken hastighet abonenterna får för dessa 99 kronor/månad - berätta gärna mer om detta.

Jag hittade inte heller hur mycket kapacitet man får utan jag fick ringa till Magnus Bergh på Umeå energi. Han svarade att man får ta 100 MB/dygn på 3 månaders genomsnitt om man för 99.- köper kapacitet av umeåenergihandel.

Låter jättebra, speciellt att det sprids över så lång tid. Hoppas att du sedan får en bra hastighet... berätta när du vet - roligt att få en fullständig helhetsbild. Egentligen är 99 kronor ruskigt bra om man betänker att telia nu vill upp till 375 kronor för ynka 512 kbit. På den avreglerade elmarknaden så vore det kalas om Umeå Energi även kunde sälja denna tjänst över hela landet - även fast detta nu inte handlar om el.

99.- är bara för internet trafiken per IP nummer, sedan tillkommer fiberhyra med 290.-/mån som man får betala oavsett av vem man köper kapacitet.
DVS köper jag 128Kbit eller 10 Mbit av Norrnod så tillkommer ändå 290.-/mån för själva fibern.

Det verkar som om man bara får 10Mbit fiber adaptrar med när man får fibern hem. Så man får 10 Mbit ut mot DMZ.

För din skull så hoppsa jag att det är 10MBit för 99 + 290 kronor då har du nog Sveriges billgaste uppkoppling. Priset är isåfall nästan samma som hos telia fast bra många procent snabbare. Det är inte utan att telia gräver sin egen grav med det som Nivert försöker få ut.

Om jag räknar rätt så innebär Umeå Energis erbjdande 20 ggr mera kapacitet än Telias. Telia låter dig dock tanka 54 ggr mer än Umeå Energi gör. För mig är det inte självklart att jag skulle föredra det ena erbjudandet framför det andra men valfriheten är ju bra för oss kunder.

Ja jo... men det finns ju dagar då man inte tankar ned något alls... går liksom i perioder och att då få chansen att sträcka ut det över 3 månader är ju inte fel. Tre månader a´ 100 MB/dagligen blir ju ca: 9GB och det räcker ganska långt för de flesta. Förhoppningsvis så finns det tilläggstjänster typ fler GB den dagen man märker att det behövs mera.

1
Bevaka tråden