Dela upp problemet i två delar.
Del 1. Hur mycket kostar att skaffa bandbredden från en ISP till
något av husen.
Del 2. Hur skall man distribuera det inom husen, på billigast och bästa sätt.
Den oerhört stora kapacitet du talar om 150-200MBit/sek är ganska dyr. Jag har handlat mindre kapacitet av UUNet, och jag tror att vi talar om minst 100 000 i månadskostnad. Vad kostar 10 MBit i dagsläget? Jag är inte helkt säker, men 20 000 kanske?
Det tillkommer anslutningsavgifter, och andra engångskostnader.
Jag vet inte heller om någon ISP har möjlighet att levererar din önskade bandbredd till er fysiska adress. Du måste fråga.
Det enklaste sättet för dig att komma vidare vore väl att begära ett prospekt från dom företag som är experter på det du vill ha. Bredbandsbolaget, t ex. Då får du en marknadsnotering i alla fall.
Tänk också efter vad det är som är viktigt i lösningen, och vad ni kan tumma på. Är det 150MBit som är viktigt, och priset är helt ovidkommande, eller är det kanske rimligare att säga att en månadskostnad på 100 kr per lägenhet är ett begränsande tak?
Dvs, 7 800 kronor i månaden. Inklusive moms.
Jag tror att ni kan få 2 MBit, och för att hålla nere anslutningsavgiften så måste ni dra alla kablar själva. Kablaget är ju en infrastrukturförbättring som är en investering. När kostnaderna för bandbredd ut på internet sjunker i framtiden så har ni kapacitet inom husen att dra nytta av den ökade bandbredden via erat CAT5-LAN.
Jag tror att det är helt döfött att räkna med att man kan få åka snålskjuts på någons annan nät, utan att betala marknadsmässigt. Dom uppgifter som du har hört om kapacitet i stolpar låter märkliga. Märk också att man måste skilja på kapacitet på ett LAN och ett WAN. Precis som du i ditt hem kan ha ett 100MBits nätverk (LAN) och endast ett 512Kbit ADSL anslutning ut till Internet. Oseriösa PR-avdelningar brukar bluddra bort begreppen så att kunderna tror att dom har exklusiv rätt till en given bandbredd, fast dom egentligen inte har det. Så, antag att Stolpe A och stolpe B sitter på ett LAN förbundet via en transformatorstation. Den transformatorstationen kanske har en modemförbindelse till ett WAN, men stolparnas LAN kan prata 153 MBit. Så, du kan komunicera inom LANet snabbt, men utanför det går det långsamt.
Du verkar vilja komunicera med din arbetsgivare via Internet. Eftersom en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, måste även arbetsgivaren ha en toksnabb förbindelse ut på Internet om all din kapacitet hemma skall utnyttjas.