Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Macjournalisten i Sverige?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här ska bli kul att se. Vem är den bästa Mac journalisten i Sverige? Idag är det väl främst tidningarna MacPressen och MacWorld som gäller - men jag tycker att till exempel MacNytt.com räknas också.

Några namn som jag kommer att tänka på spontant:

Nils Holmlöv, Joachim Johansson - MacWorld.
Magnus Nilsson, Valter Bengtsson, Joachim Mattisson - MacPressen.
Carl Johan Eelde, Patric Malm - MacNytt.

Det finns många fler där ute...

Ge oss ett namn och en kort motivation!

[ 02 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-28 10:08

Thomas Ytterberg !

// kimmo

Ja men, absolut!! Thomas Y är inte bara kunnig, han är tillmötesgående också!

Nog med nomineringar?

/Anders

• Oregistrerad
  • 2001-06-28 11:32

Håller absolut med föregånde två talare. Thomas Ytterberg är både extremt duktig rent teknisk och har språket som lättar upp den annars så uppstyltade IT-världen.

Ingen konkurrens...

Håller med.

Nä förresten, jag ångrade mej.. jag tycker Michael Pawlo är/var den bästa!

• Oregistrerad
  • 2001-07-01 14:17

Kanske sticker ut hakan med det här, men vad sägs om att ingen mac journalist gjort något tillnärmelsevis bestående intryck (positivt).
Inga nya friska grepp, inga heta scoop, inget nytänkande någonstans. Mac journalisterna skriver samma tråkiga artiklar.
"så kopplar du ihop macar i nätverk" eller "vilken skrivare ska jag välja" eller "akta dig för macos x, jätte svårt. Här är gajden" etc, etc.
Bästa journalisten tycker jag är: "Internet" här finns allt...

Så varsågod, hakan är utskjuten....

PS (hoppas ni vet att göra skillnad på sak och person)..

• Medlem
  • 2001-07-01 14:45

Nu blir kanske dom riktiga journalisterna sur, men jag tycker amatörerna på Macnytt nästan jämt är bäst, ibland kan dom briljera ordentligt, som när dom ringde upp finnen (Linus Torwald)

/nix

Linus är ingen finne han är en finländare!
Finnar pratar finska men Linus pratar svenska.

Micke
Finlandssvensk

• Medlem
  • 2001-07-02 12:40
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Linus är ingen finne han är en finländare!
Finnar pratar finska men Linus pratar svenska.

Micke
Finlandssvensk

Är inte alla "finnar" finländare. "finne" är väl ett slangutryck för "finländare". Linus är väl finlandsvensk eller svenskfinne.

/nix

I min värld är finnar finskatalade.
Linus är inget annat en finladssvensk...

Martin - hur menar du? Menar du att kunna rapportera om sådant med högt nyhetsvärde eller handlar det om hur hög kvalitet nyheterna håller - oavsett nyhetsvärde?

Jag tycker att Henrik Wannheden och Örjan Larsson på MacNytt inte får glömmas bort nu när vi skall försöka säga "vem som är bäst"...

Jag kan väl inte rösta på mig själv inte?

MacMicke: vad menar du med "inget nytänkande"? Har MacNytt & Co inget nytänkande alls?

• Oregistrerad
  • 2001-07-05 10:25

Hade faktiskt tänkt att nämna macnytt som ett steg i rätt riktning. Min "hakutstickning" längre upp riktade sig kanke mer mot våra papperstidningar och deras websajter. Macnytt har ju faktiskt lyckats där Macworld falerat totalt (snart får jag väl Holmlöv på mig igen )
Tidningarna borde sätta sig ner och brainstorma lite över vad som kan tänkas förnyas/ändras (och då är inte designen på tidningen det viktiga. Form OCH innehåll måste förnyas). Vad jag saknar är t e x fler sk features; hur du skapar ex. ditt & datt i photoshop, inte på en nybörjar nivå utan lite mer avancerat. (papperstidningar nu alltså).
På webben borde macnytt stå som en vagel i ögat på de etablerade nyhetsförmedlarna, jag menar. Nyheter t o m på en söndag!
Och så den där tio poängaren med Linus T. (som pratar nåt språk & kommer från nånstans )
CJ, Jag läser dina webartiklar varje dag, så du får min röst

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Nä förresten, jag ångrade mej.. jag tycker Michael Pawlo är/var den bästa!

Nej, för bövelen. Jag är inte och har aldrig varit journalist. Några tidningar har haft det usla omdömet att publicera texter jag har skrivit, men jag kan inte vara med i en tävling om en sådan här titel. Den stora frågan är dock varför så många stavar mitt förnamn med "ch". Jag får nog ringa Agent Mulder .-)

Citat:

Skapades ursprungligen av: MacMicke:
Hade faktiskt tänkt att nämna macnytt som ett steg i rätt riktning. Min "hakutstickning" längre upp riktade sig kanke mer mot våra papperstidningar och deras websajter. Macnytt har ju faktiskt lyckats där Macworld falerat totalt (snart får jag väl Holmlöv på mig igen )
Tidningarna borde sätta sig ner och brainstorma lite över vad som kan tänkas förnyas/ändras (och då är inte designen på tidningen det viktiga. Form OCH innehåll måste förnyas). Vad jag saknar är t e x fler sk features; hur du skapar ex. ditt & datt i photoshop, inte på en nybörjar nivå utan lite mer avancerat. (papperstidningar nu alltså).
På webben borde macnytt stå som en vagel i ögat på de etablerade nyhetsförmedlarna, jag menar. Nyheter t o m på en söndag!
Och så den där tio poängaren med Linus T. (som pratar nåt språk & kommer från nånstans )
CJ, Jag läser dina webartiklar varje dag, så du får min röst

Först och främst tack för din röst *lyfter på hatten*

Håller med dig TOTALT angående att MacWorld och MacPressen ofta har lite för amatörmässiga artiklar. De borde satsa på lite mer avancerade saker.

För bövelen! MacWorld och MacPressen missar ju ALL poäng med att försöka verklighetsanpassa artiklar som ligger i tiden ju!

MW och MP _borde_ ju liksom sätta in artiklar som förklarar hur du sätter upp en Mac som en router hemma istället för att rekommendera folk att KASTA 2000 spänn på en onödig dedikerad router (NetGear,D-Link, etc)! Själv har jag en G3 blåvit med extra nätverkskort hemma som fungerar kalasbra som router. Dessutom kör jag MacIC som är gratisprogram för att hålla ADSL-linan uppe.

Om någon här i detta forum kanske hänger med i mina tankebanor så fattar ni säkert vad jag och MacMicke är inne på.

Papperstidningar: MacPressen har jag inte. MacWorld har jag eftersom jag får den skitbilligt eftersom jag har den med studentrabatt. MacWorld har fått lite ny design men innehållet känns inte som det har "uppgraderats" lika mycket tyvärr.

MacWorld får gärna ge DV och Audio-sidarna mer utrymme. Sätt gärna in en LAN-artikel varje vecka där man svarar på lite frågor om AirPort, IP-adresser, maskning, brandväggar, fildelning osv men även artiklar.

Skrev till Nisse på MacWorld att jag tyckte att artiklar i stil med "så gör du dina julkort" är lite väl låg nivå. Självklart någon enstaka sådan artikel, men det känns som MacWorld gör för mycket sådant.

Har dom inte heller en läsarundersökning där man skall betygsätta artiklar? Istället är det ju bättre att dom frågar vad man vill läsa mer om.

Det finns MYCKET att förbättra på MacWorld. Jag ser en Mac-tidning lite som facklitteratur och vill inte se varumärket iMac skrivas som Imac. USCH *rysningar i kroppen*. Jag läser Mac-tidningar för att bli en bättre datoranvändare. Jag går på KTH och ser det som en självklarhet att försöka använda varumärkesnamn i den mån det går. MacWorld vill tydligen förhindra "gratisreklam" - men vad spelar det för roll om man skriver enligt svenska akademins riktlinjer eller helt sonika vad varumärkena heter? Jag blir förvirrad - läser en artikel och varumärkesnamnet är inte skrivet korrekt och så när man skall handla den produkten så blir man ju helt vimsig och fattar ingenting. Då letar man efter Imac och även om man ser en iMac så kanske man "missar" den och hittar den inte. nån som hänger med?

Annars tycker jag att den "perfekta Mac-sajten" inte finns. Mycket jag och andra skriver på MacNytt kopirerar MacWorld och MacPressen. Det kan bevisas. MacWorld har dock välskrivna nyheter men dom kommer tyvärr så himla sent att nyhetsvärdet har sjunkit en aning. MacPressen skriver dock inte lika genomtänkta nyheter men har ett bättre tempo med nyheter.

MacWorld har börjat ta betalt för nyheterna på webben och vill tvinga folk att få hem en pappersbunt varje månad för att läsa ett fåtal nyheter på webben - snålt! MacPressen tycker jag är bättre nyhetssajt på webben än MacWorld.

Det kommer bli en spännande fortsättnig

PS. till Martin Björnström - det vore trevligt om du kunde försöka att särskriva lite mer sällan. "Mac journalisten" skall skrivas Macjournalisten eller Mac-journalisten. Dvs att skippa mellanslag eller använda bindestreck lite oftare.

"Sätt gärna in en LAN-artikel varje vecka där man svarar på lite frågor om AirPort, IP-adresser, maskning, brandväggar, fildelning osv men även artiklar."

i varje nummer/månad skulle det ha stått.. hoppas ni inte missförstod mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-01 08:41

Snabbinlägg angående stavning av iMac (Imac?) m.fl.

När vi läser ser vi inte bokstäverna utan ordbilder, och iMac passeras förbi i en text raskt eftersom vi känner igen ordbilden. Passerar vi Imac i en text stannar läsandet upp och vi måste läsa bokstäverna, bra mycket långsammare än att se en ordbild.

Kanske ska påpeka att jag är långt ifrån någon auktoritet på sånt här.

/me läser hellre iMac än Imac.

• Oregistrerad
  • 2001-08-01 09:44

Problemen med de etablerade nyhetsförmedlarna är mycket mer djupgående än stavning av iMac. Jag har fått intrycket att de flesta som prenumererar på en Mac tidning idag gör så av gammal hävd, tradition. Eller pga ngn form av rabatt, t ex student rabatt. Diskuterade situationen med en av mina kunder igår och kunde konstatera att "ingen kommer ju ihåg sitt prenumerationsnummer för att logga in på en sajt". Kanske försöker MW öka gruppen prenumeranter genom sitt betalsajts drag, och antagligen kommer ett gäng som bara köpt tidningen, nu att köpa en prenumeration. Men jag tror inte MW kommer att öka sina marknadsandelar utanför en redan befintlig kundkrets. Jag menar hur ska du kunna locka folk till något som dom inte kan se...
MacPressen håller fortfarande lunken uppe, och har ennu inte hemfallit åt MW´s ideer. MacPressen har dock samma symtom som MW. Klipp och klistra nyheter från de stora nyhets förmedlarna "over there". Okej när det gäller webben, många gillar sammanfattade svenska notiser om vad som händer i vida världen. Men i papperstidningen blir det otroligt gammal skåpmat. Tidningarna måste förstå att dom har en unik möjlighet att sprida kunskap och nyheter som är av ett mera bestående slag än webben, istället för att skriva om att programmet "balä" version 1.2 släppts. Vilket när det kommer ut i handeln är gammal nyhet för "balä" har hunnit komma upp i 1.3
Nä hänvisa istället till t ex versiontracker och skriv en artikel om hur man söker program versioner där. Och dessutom så har ju båda tidningarna världens chans att utbilda svenska folket i mac och unix. I och med Mac OS X så borde det finnas tonvis med undervisande, förklarande material. "Sätt upp din egen ftp","så port mappar du i din airport","så använder du ssh", etc. Gör detta istället för att skrämma folk från att testa Mac OS X i ledar spalterna..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-01 20:07

Ursäkta en liten fundering bara, ibland alla era fackpressåsikter... men jag är inte det minsta orolig för att fackpressen klarar granskningen av Macvärlden ganska bra (läser själv MacPressen och MacWorld). Fler ingående artiklar är alltid intressant, men även en mer självkritisk granskning av Macprodukter och kanske t.o.m. Apple själva.

Hursomhelst, nu till min "poäng", hur står det egentligen till med övrig press och journalistik kring Apple och Mac !? Det utförs ju "oberoende" granskningar av dags- och kvällspressen t.ex. av datorvärlden och man utför ju med jämna mellanrum olika former av tester...där 99% av datorerna är PC-baserade. Nåväl, visst är Apples marknadsandel ändå relativt liten, men som journalist skulle jag vara betydligt mer nyfiken på mindre "uppstickare" ibland dataföretagen; något som borde avspeglas i artiklarna. Man alltför oftast förbises Mac helt eller nämns lite slarvigt i marginalen... Varför är det så och vad kan man göra åt det ???

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-01 22:19

När vi läser ser vi inte bokstäverna utan ordbilder, och iMac passeras förbi i en text raskt eftersom vi känner igen ordbilden. Passerar vi Imac i en text stannar läsandet upp och vi måste läsa bokstäverna, bra mycket långsammare än att se en ordbild.

Det är säkert sant, och är förmodligen också så Apples kluriga marknadsförare tänkt. Det är dock ingen anledning för andra att skriva så.

Enligt Svenska skrivregler bör man i löpande text "inte följa de skrivsätt i logotyper och liknande som bryter mot normalt bruk av stor och liten bokstav eller skiljetecken". Med andra ord är Imac korrekt språkbruk i löptext, medan iMac är fel, vare sig man är KTH-teknolog eller ej

• Oregistrerad
  • 2001-08-01 22:42

Problemet verkar så svårt att förmedla, kanske är jag värdelös på att formulera mig och kanske missförstår jag i min läsning av övriga inlägg. Men det jag ser är att macpressen (inte tidningen) lider av samma symtom som Apple själva gjort i många år. Man lever på segrar från svunna tider och ökar inte sina marknads andelar. Att folket på 99mac läser Macpressen & Macworld säger ju ingenting. De flesta här läser tidningarna av gammal hävd, tradition. Var är nytänkandet som ger mer, fler läsare. Kritiken som kommer fram här är ju faktiskt nerlusad med konstruktiva förslag, det är ju för att man ömmar för macen och allt runt ikring som man bemödar sig att skriva att man tycker si eller så.

PS: som gammal språkfilosof man e så tror jag inte på att Svenska Akademien bestämmer hur språket ska vara. Språk är en dynamisk kraft som förändras vare sig vi vill eller ej, av bla KTH teknologer och annat "löst" folk. Sedan kan man välja att följa dessa regler. Se bara på utvecklingen av dem, de, dom. Men det är en helt annan tråd. iMac imac Imac iMac U choose...

Think Different

[ 01 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Det finns MYCKET att förbättra på MacWorld. Jag ser en Mac-tidning lite som facklitteratur och vill inte se varumärket iMac skrivas som Imac. USCH *rysningar i kroppen*. Jag läser Mac-tidningar för att bli en bättre datoranvändare. Jag går på KTH och ser det som en självklarhet att försöka använda varumärkesnamn i den mån det går. (---)
PS. till Martin Björnström - det vore trevligt om du kunde försöka att särskriva lite mer sällan. "Mac journalisten" skall skrivas Macjournalisten eller Mac-journalisten. Dvs att skippa mellanslag eller använda bindestreck lite oftare.

Jag skulle skriva det som macjournalisten, eller ännu hellre macintoshjournalisten. Svenskan är ett levande språk och såväl Macjournalisten som Mac journalisten börjar bli mer eller mindre accepterade skrivningar (det förra skulle man nog kanske till och med få igenom hos en svensklärare, men knappast det senare).

Vad gäller Imac och iMac är det en klassisk diskussion. Jag tycker det är en intressant diskussion, men alla argument har varit uppe ett hundratal gånger vid det här laget känns det som. Tidningarnas problem är allvarligare och stavas brist på annonsörer.

Som kuriosa kan jag nämna en betydligt knepigare skrivregel som jag levde under på Macworld var användningen av ordet "bildläsare". Det var många som ringde till redaktionen och undrade vad en bildläsare var för någonting och då brukade jag viska (när chefredaktör Nicklas Mattsson befann sig utom hörhåll) med hes röst: "scaaaaanner".

Mikael Pawlo

Det här är lite OT men är det nån mer än jag som saknar Nollett?

Jag tyckte den hade några av de bitar som jag saknar hos MW, framförallt att nivån var lite mera inriktad mot proffs/kunniga amatörer. Jag kan inte peka ut nån enskild journalist som var bra där, men jag saknar tidningen i sin helhet.

[ 02 2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Håller med! Det finns ett stort hål efter Nollett. Industry Standard är ju inte ens halvintressant.

Jag förstår att både Apple och datorpressen måste vända sig till amatörer för att försöka öka marknadsandelarna, men ibland känns det som om proffsanvändarna förbises alltför mycket.
Beträffande macjournalister tycker jag inte att det finns någon riktigt bra i Sverige. Det var kul att läsa en del av Martin Lindhes grejer när han skrev för MW.
MacNytt har sina poänger, de är snabba, vågar lägga in lite egna reflektioner och spekulationer utan att det blir oseriöst.

Däremot håller jag inte med om att idén att ringa upp Linus är en tiopoängare. Det är snarare pinsamt att ingen annan gjorde det. Det hör ju till journalistikens grundregel att försöka kolla med källan i första hand.

• Oregistrerad
  • 2001-08-03 09:38
Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Däremot håller jag inte med om att idén att ringa upp Linus är en tiopoängare. Det är snarare pinsamt att ingen annan gjorde det. Det hör ju till journalistikens grundregel att försöka kolla med källan i första hand.

Hmmm. Sant..... Och det kanske säger något om de nyhetsförmedlare som INTE kollade med källan...

"Think different, men gör det då!"

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Håller med! Det finns ett stort hål efter Nollett. Industry Standard är ju inte ens halvintressant.

Jag förstår att både Apple och datorpressen måste vända sig till amatörer för att försöka öka marknadsandelarna, men ibland känns det som om proffsanvändarna förbises alltför mycket.
Beträffande macjournalister tycker jag inte att det finns någon riktigt bra i Sverige. Det var kul att läsa en del av Martin Lindhes grejer när han skrev för MW.
MacNytt har sina poänger, de är snabba, vågar lägga in lite egna reflektioner och spekulationer utan att det blir oseriöst.

Vi mailade Linus Thorvalds - vi ringde alltså inte upp honom. Detta är vad jag minns. Det var Örjan Larsson (också MacNytt-skribent) som mailade honom.

Citat:

Skapades ursprungligen av: MacMicke:
Hmmm. Sant..... Och det kanske säger något om de nyhetsförmedlare som INTE kollade med källan...

"Think different, men gör det då!"

Du menar att MacWorld och MacPressen på tok för ofta inte kollar upp källorna så ofta?

T.ex. om någon IT-kändis´ åsikt, som typ Linus i detta fall, men kanske även Carmack på id Software, etc.. Tänkte på att om man skall skriva en nyhet om att "Carmack dissar GeForce 3" så bör man kolla upp med honom vad han menar - eller iallafall försöka kontakta honom?

Så du menar att MacNytt har ett par journalistiska guldkorn?

• Oregistrerad
  • 2001-08-04 12:42

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:

MW och MP _borde_ ju liksom sätta in artiklar som förklarar hur du sätter upp en Mac som en router hemma istället för att rekommendera folk att KASTA 2000 spänn på en onödig dedikerad router (NetGear,D-Link, etc)! Själv har jag en G3 blåvit med extra nätverkskort hemma som fungerar kalasbra som router. Dessutom kör jag MacIC som är gratisprogram för att hålla ADSL-linan uppe.

Vill bara kommentera detta lite kort trots att det inte hör till den riktiga diskusionen.

Absolut kan man tjäna pengar på detta sätt genom att använda en gammal Mac som router istället, men alla vill inte ha en gammal Mac ståendes någonstans hemma som låter och tar plats utan istället vill ha en liten låda som typ D-link routrarna. Dessutom är de oftast väldigt driftsäkra.

• Oregistrerad
  • 2001-08-04 12:53

GUD SÅ OTROLIGT INTROVERT.

En bra journalist skriver INTE om Mac, och därmed basta. En bra journalist ska skriva saker som _VERKLIGEN_ berör alla - eller väldigt många människor. En dator ÄR till syverne og sidst BARA en dator.

Tack för ordet!

• Oregistrerad
  • 2001-08-06 21:53
Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
GUD SÅ OTROLIGT INTROVERT.

En bra journalist skriver INTE om Mac, och därmed basta. En bra journalist ska skriva saker som _VERKLIGEN_ berör alla - eller väldigt många människor. En dator ÄR till syverne og sidst BARA en dator.

Tack för ordet!

Gäller det alla inlägg eller något speciellt? Pratar vi om journalister generellt eller macjournalister? Om man skriver med stora bokstäver (dvs skriker enligt netikett) så bör man vara lite tydligare med sina inlägg, eller?

Bevaka tråden