Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Macjournalisten i Sverige?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pata skrev:

Citat:

En bra journalist skriver INTE om Mac, och därmed basta. En bra journalist ska skriva saker som _VERKLIGEN_ berör alla - eller väldigt många människor. En dator ÄR till syverne og sidst BARA en dator.

Vilket skitsnack! Vad för slags journalistik skulle vi få om alla arbetade efter den parollen?

En bra journalist är enligt min mening en person som har ett bra språk, som kan förklara och sätta saker i ett större sammanhang, som kan gräva fram de fakta som behövs för att få en objektiv bild av ämnet och sist men inte minst en som berättar sanningar, bekväma eller obekväma.

Att bara berätta om sådant som berör väldigt många människor skulle förmodligen diskvalificera nyheter som från början var små men som så småningen växte till riktiga kioskvältare.

Hur många människor krävs för att man ska få skriva om ämnet förresten? Alla lokaltidningar med en upplaga mindre än antalet macanvändare i Sverige/världen ska ju läggas ner bums med din filosofi.

Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
GUD SÅ OTROLIGT INTROVERT.

En bra journalist skriver INTE om Mac, och därmed basta. En bra journalist ska skriva saker som _VERKLIGEN_ berör alla - eller väldigt många människor. En dator ÄR till syverne og sidst BARA en dator.

Tack för ordet!

I och med detta inlägg "dissar" du ALLA journalister som arbetar i nischer, oavsett om det är Macar, frimärken eller akvariefiskar. Till och med lokaltidningsjournalisterna berörs av din klarsynthet. Jag tror att en hel del journalister skulle bli rätt sura om de läste ditt inlägg. Alla "stora" började smått. Och om de inte hade varit bra så skulle de aldrig ha blivit stora.

Och vad vill du säga med "En dator ÄR till syverne og sidst BARA en dator"? Det har ju inte någon som helst relevans med vad du skrev på raden ovanför.

Men jag är säker på att du kommer att förklara allt detta för mig.

Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
GUD SÅ OTROLIGT INTROVERT.

Tack för ordet!

TROLL!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-07 23:34

Men,hallå!!! I denna "envig" om Mac-journalisternas vara eller inte så gör jag en direkt koppling till ett annat debattämne på dessa sidor; nämnligen Svenska Apple och deras servicenivå! Det verkar ju som om de flesta av oss,åtminstone på dessa sidor, trycker att svenska Apple missköter sitt jobb som support och representanter för världens främsta persondatorföretag! Varför skriver inte datajournalisterna om detta mer,måntro ?!?!?!

• Oregistrerad
  • 2001-08-11 17:06

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Ge oss ett namn och en kort motivation!

För att backa tillbaka till ursprungsfrågan, jag har läst igenom alla inläggen och jag saknar ett namn:
Sten-Erik Björling - hans krönikor är alltid läsvärda och jag gillar hans stil.
T ex "Tomten, Mhz och andra skrönor"

Ja, Sten-Erik Björling ar en riktig figther. Tyvarr tycker jag att han fastnat lite i Mac vs PC kriget, kanns lite gammalt nufortiden. Har dock inte last sa mycket av honom pa senare tid, sa jag kan ha fel...

Microsoft ar ingen fiende, utan en av Apples viktigaste samarbetspartner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: MacMicke:
Gäller det alla inlägg eller något speciellt? Pratar vi om journalister generellt eller macjournalister? Om man skriver med stora bokstäver (dvs skriker enligt netikett) så bör man vara lite tydligare med sina inlägg, eller?

"BARA"? Det var fan det värsta jag hört.... jag drar fan hem och bölar lite... sen kollar jag platsannonerna efter nåt "riktigt" jobb... kankse mattpiskare

• Oregistrerad
  • 2001-08-13 22:47

Håhåjaja.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-23 12:22

Åter till frågan: Vem är Sveriges bästa Macjournalist.

En gång i tiden var redaktionen på MacWorld lysande. Nicklas Mattsson, Lennart Håkansson och Lars Österlind. Tre skåningar som gjorde bra tidningar.

Numera verkar det mesta bara vara omskrivningar av pressmeddelanden och rykten från Internet. MacPressen har ibland det goda omdömmet att skriva om användarna och deras erfarenheter.

MacWorld är bara ytlig. CAP&Design lite för reklambyrå "fin". Bästa tidningen just nu är nog AGI även om den blivit sämre sen den hette On demand.

Men oj det var visst bästa tidning.
Bästa macjournalisten. Martin Linde. Kul entusiastisk och engerad. Skriver dock inte längre om mac.

• Medlem
  • Nacka
  • 2001-08-24 13:24

Journalistdefinitionen är rätt ointressant - killarna på macnytt skriver engagerat och snabbt, till skillnad mot en del "tyngre" namn som kanske borde hitta något annat som de kan brinna för, nu när maclågan verkar ha slocknat...

Bevaka tråden