Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.MAC kommer du betala?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Det här är ett dotcom misstag helt klart.

Där är vi eniga!

Förresten de första året är det ju halva priset om man redan ahr ett konto...

Själv så betalar jag gärna vad det kostar för ge ett stöd åt Apple... Man är väl för trogen!

Om du inte använder det så finns det nog andra som kan behöva pengarna bättre...

Idén med .mac är fin. Men är det verkligen vettigt att sammla alla ägg i en och samma korg? Jag menar; finns det ingen risk att man blir allt för beroende av Apple? Man har sina filer där, man har mailen där, man syncar via dem? Kan det inte finnas någon risk? Exempelvis som nu när de börjar ta betalt, då sitter man där på pottkanten...

/martin

Andra som behöver pengarna bättre...

Ja, man kan ju resonera så. Klä sig gul och sätta sig med en trumma på Hötorget.
Det är ju också en fråga om att den dator / OS leverantören vi gillar och valt skall kunna överleva och utvecklas.

<GNÄLL>
Personligen tycker jag att Röda + är en "pain in the ass" just nu. Det står 5-6 ungdomar längs Kungsgatan i Umeå och samlar pengar. De har stått där i en par månader och det är ganska jobbigt att behöva säga att man redan stödjer RX flera gånger om dan med 100 m mellanrum. </GNÄLL>

Icke då. Använder inte iTools idag och kommer inte att göra det i framtiden heller - har ju redan .jocke

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Andra som behöver pengarna bättre...

Ja, man kan ju resonera så. Klä sig gul och sätta sig med en trumma på Hötorget.
Det är ju också en fråga om att den dator / OS leverantören vi gillar och valt skall kunna överleva och utvecklas.

<GNÄLL>
Personligen tycker jag att Röda + är en "pain in the ass" just nu. Det står 5-6 ungdomar längs Kungsgatan i Umeå och samlar pengar. De har stått där i en par månader och det är ganska jobbigt att behöva säga att man redan stödjer RX flera gånger om dan med 100 m mellanrum. </GNÄLL>

Micke, tror säkert att du fattar vad jag menar. Och snälla, det låter som Apple håller på gå under imorgon... Jag betalar hellre tusen spänn till att en by får vatten än att stödja det stackars enligt dig Apple som nu helt plötsligt verkar gå under (?)

Det handlar om att priset är för högt. Jag använder bara mailen. Och 1000 kr är för högt pris. Jag skiter fullständingt i vem det är. Datorn är ett verktyg. Och att det är så att jag gillar Apple miljön, ja det gör mig inte till någon tokig livets ord fanatiker som offrar sin högerarm för att stötta dom.

[ 17 Juli 2002, 21:05: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Sen säger ju Apple själva att dom tjänar pengar på Hårdvara.
Gjorde inte Apple vinst på 32 miljoner dollar? Ser inte att Apple skulle vara på väg ner i avgrunden.

1. Vi betalar mer än alla andra för hårdavaran.
2. Vi betalar för OSet
3. Apples strategi har varit att alla iApps är till för locka nya kunder
4. Dom har haft en slogan för iTools att den ska vara "Free for life"
5. Priset är för högt för dom allra flesta
6. iTools var till aldeles nyss en funktion i operativsystemet som jag har köpt

Visst det är dina pengar. Men det här börjar ju likna Livets Ord god darn!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 21:29

Jämför man hur vinsten var för ett år sedan så är det inga bra siffror.

Vill vi ha ett Apple i framtiden med, så får vi betala för deras produkter. Det kostar att ta fram den ena efter andra i applikationen. Har varit lite anti emot att Apple haft de här tjänsterna gratis för till slut så är det för oekonomiskt. Sen kan man ju fråga sig, skall Apple vara ensamma om att ha e-mail, hemside utrymme mm gratis???

För det är en tydlig trend just nu. Mycket störande reklam eller betala på alla de tjänster som var fri fram tills för ett år sedan...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 21:29

Håller med dig Christopher.

Jag har kunnat motivera mig själv att köpa dubbelt så dyr hårdvara som dito Wintel-burk med alla gratis underbara program och tjänster. Det var liksom lite av "det" man betalade för när man slängde upp överpriset för senaste Macen.

Nej, bort med min mac.com-mail. Inte betalar jag en femhundring för min privata mail. Det får bli hotmailen igen för vännerna. Visst når man sitt hotmail-konto från Entourage precis som man gjorde från Outlook?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-17 21:38

Jag tror att dom flesta har förståelse för att Apple måste ta betalt, men det dom flesta blir sura för är att prisnivån blir orimlig kontra reella funktioner.

99 dollar betyder en prisnivå runt 1200-1300 kronor med moms, någon subvention för länder i Europa där 99 dollar är mycket lär vi inte se, i 9 fall av 10 så har det historiskt blivit än dyrare.

En rimlig nivå kanske vore 200 för bara mail, och runt kanske 600 för nuvarande .Mac

Sen tycker jag namnet känns som en dålig kopia av pyttemjuk, iirrkk, iTools var faktiskt bättre.

Sen finns det en viss (befogad?) oro, till att låsa sig vid Apples lösningar då detta är en helomvändning på vad som har utlovats som en "gratis" feature i MacOS.

För 1000:- per år får man hosting av en egen domän, plus mailadresser osv till densamma, och så vidare någon annanstans. Reklamfritt. Att ha en @mac.com-adress är ju att göra reklam för Apple, jag tänker verkligen inte betala för det. Hejdå iTools!

Det är samma inställning som vissa arbetsgivare har. "Du ska vara glad att du får jobba hos oss," ungefär. Skrattretande.

Priset är inte konkurrenskraftigt, inte i närheten, speciellt som du får betydligt snabbare och mer personlig service av något webbhotell i Sverige. Det enda som skiljer positivt är att du med .Mac får mer utrymme.

Det känns lika irriterande som att Jaguar kommer att kosta 129$. Nu vet jag ju förvisso inte om även de som redan har OS X kommer att få betala det, men om det är så är det ju värre än Microsoft. Lite som om "Windows Update har upptäckt att du behöver ladda ner några buggfixar, vill du ladda ner dem? PS, det kostar 100:- per styck."

  • Medlem
  • 2002-07-17 22:01

De borde döpt det till .$$$... Om det finns någon Mac-anhängare som tidigare ondgjort sig över M$, som tycker det här är en bra utveckling får gjärna förklara varför.

Jag tycker hela MW var fullt av äckliga grejer, som helt enkelt är plagiat av MS och andra.

? Spam filter. Fantastiskt. Så fantastiskt att MSN-Hotmail har haft det i över ett år.

? iChat. Revolutionerande... eller?

? .mac... ett skämt. Det är inte Apples sak att ens hålla på med sådant. Genom att bygga in funktionalitet i sina program (iSync, iPhoto) som helt bygger på en betald tjänst, ligger man i den absoluta täten för en utveckling som i princip alla tycker är negativ. Microsoft tvingades ju skrinlägga sina planer, efter hot om att folk skulle övergå till UNIX eller Mac.

? Jaguar. Fick jag inget grepp om. Att ta fullt betalt efter att folk betatestat X.1 är lite ojuste, men inom rimlighetens gräns.

? Ny iMac. Verkar toppen, men 25.000:-?

In alles verkar den ´nya digitala livstilen´ ganska lockande, men den kräver avsevärda investeringar då den bara kommer fungera med nya tillbehör.

Och, nej, självklart känner jag mig inte lockad att pröjsa för mail. Finns det någon ISP som inte har web-mail?

Edit: Vad hände med mina fina specialtecken? De blev ´?´ istället.

[ 17 Juli 2002, 22:02: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jämför man hur vinsten var för ett år sedan så är det inga bra siffror.

Vill vi ha ett Apple i framtiden med, så får vi betala för deras produkter. Det kostar att ta fram den ena efter andra i applikationen. Har varit lite anti emot att Apple haft de här tjänsterna gratis för till slut så är det för oekonomiskt. Sen kan man ju fråga sig, skall Apple vara ensamma om att ha e-mail, hemside utrymme mm gratis???

För det är en tydlig trend just nu. Mycket störande reklam eller betala på alla de tjänster som var fri fram tills för ett år sedan...

Jag vet att det är så. Men varför lova det man inte uppenbarligen kan inte kan hålla. Man behöver ju inte vara ett matematiskt geni för se att det skulle bli så. Att dom kunde ha tonat ner snacket om "Integrerat i OSet" och "Free for life"

Du har inte fattat det jag skrev. Apple har ju inte varit "Spray" som bara lovar gratis saker. Utan att det har varit en del av Operativsystemet. Vilket dom själva säger. Ska dom börja ta betalt för findern? Bara för det kostar mycket att utveckla? Dom har ju själva sagt att det här är en lika stor del i operativsystemet som just allt annat. Man ska inte jämnföra Apple med Spray, Home.se o.s.v

Jag betalar givetvis för det som är bra. Men inte hur mycket som helst och inte för vad som helst.

Men det är upp till var och en att betala. Själv vänder jag mig till mycket prisvärdare alternativ. Det handlar om konkurrens. Betala för det får.

Så vad jag säger att 1000 kr för en mail adress per år är tok för dyrt. 500 kr också. Kan ju teckna en domänadress och få en mailserver billigare.

Gratis mejl finns på Macnytt (POP, IMAP, Web)..

Kan kanske inte 99mac.com fixa det? Så vi kan visa var vi håller hus?

Alternativt konto enligt mig borde vara:

Free: Pop/webb mail. Med Apple fot., iDisk access för uppdateringar o.s.v (från apple)

300 Kr: Pop/webb mail, idisk 20 mb

Egentligen så skall vi alla vänta 2-3 dagar innan vi kommenterar Apples utspel.

32 mio dollar är inte så jättemycket för ett företag i Apples storlek. Det kan snabbt vända och då dessa företag börjar blöda så blöder det mycket...
Kolla dom giganstiska förlustsiffrorna som en del bolag lyckats åstadkomma!

Jag håller med om att 1.000.- för en epostadress är för mycket. Men som jag sade tidigare så får tiden utvisa var man hamnar. Det är också fritt för var och en att välja om man vill betala eller inte. Det finns ingen anledning att bli upprörd om man tycker att priset inte passar, det är bara att låta bli att köpa...

Vi är i alla fall "fucked" från alla håll och kanter...

Jepps.. Det enda som är riktigt störande är alla omregistreringar jag måste göra och att man helt enklet inte kan lite på Apple (Free for life som slogan).. Epost listor o.s.v Ahhhh... Vi får se vad som händer.. Tror att Apple kan vara flexibla om många (uppenbarligen är det så, webben kokar ju av ilska) påpekar att det måste finnas alternativ..

Uppropet på

http://www.petitiononline.com/iTol/petition.html

har nu skrivits på av 1147 personer. Verkar vara lite av snöbollseffekt...

Låt Apple veta vad du tycker!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 22:37

Nu 1148.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-17 22:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Egentligen så skall vi alla vänta 2-3 dagar innan vi kommenterar Apples utspel.
...Men som jag sade tidigare så får tiden utvisa var man hamnar. Det är också fritt för var och en att välja om man vill betala eller inte. Det finns ingen anledning att bli upprörd om man tycker att priset inte passar, det är bara att låta bli att köpa...

Det är faktiskt bättre att protestera högljutt och visa Apple att det finns befogad kritik, än att vara stillasittande och vänta på att Apple lägger ner alltihop för bristande intresse...

En öppen dialog tjänar både Apple och användarna på!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-17 22:57

I övrigt är jag också nöjd med Keynoten, Apple ligger ruskigt bra till med mjukvaran nu, imponerande!

Orosmomentet som är störst nu är väl att hårdvaran börjar ligga väldigt långt efter Wintel. Men å andra sidan som kommer nog intäkterna från hårdvaran att minska under kommande år, en dator på 500-600Mhz fungerar ju alldelens ypperligt för hemma- eller kontorsbruk och det är väl det som dom flesta sitter på idag.

jag har skrivit på petotionen. jag bryr mig mest om mailkontot. dock så tycker jag att det var sådana saker som iTools och liknande som gjorde att man att och gottade sig lite framför MS prylarna.

varenda liten extra finess som apple skickar med "gratis" som vissa kallar det är en anledning att inte byta till pc. Vad då "gratis" förresten? man betalar ju redan överpris för hårdvara som känns som smet jämfört med pc-burkarna.

ok om apple vill ha betalt för j$guar...det kan man väl stå ut med. det är bara så fruktansvärt fånigt att man ska få betala för ett mailkonto.

kan man förresten inte använda mail.app till att koppla upp sig mot något annat konto? det borde väl fungera alldeles utmärkt?

Ultrakiller out

Äsch vad mycket gnäll det var här då . Jag håller med tidigare inlägg; om .Mac inte är värt 485 spänn första året är det väl bara att låta bli!? Personligen ser jag fram emot de webtjänster som kommer att erbjudas medlemmarna (som jag redan är). Visst, det är i vanlig ordning beklagligt att det finns de som av olika skäl inte har finansiell möjlighet att vara med. Men alla kör inte BMW heller (inklusive undertecknad vill jag påpeka) och det är väl sällan det ses som en social orättvisa av iTools-snitt?

--> Men, Apple har dock varit ordentligt klantiga som framställd iTools i en dager det inte visat sig kunna överleva i. Nuvarande användare borde kompenseras på något sätt som inte kostar skjortan för Apple. <--

Mitt stalltips är således att efter en storm av klagomål kommer Jobs vara tvungen att erbjuda enbart e-post som en gratistjänst, medan övriga tjänster kommer vara en del av .Mac. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ultrakiller:
kan man förresten inte använda mail.app till att koppla upp sig mot något annat konto? det borde väl fungera alldeles utmärkt?

Visst det går alldeles utmärkt. Om det framöver inte skulle gå, har Apple trampat ordentligt i klaveret med tanke på allt (bra) tjat om standarder. E-post (POP/IMAP) är väl standarder om något och det vore märkligt att à la Hotmail liksom lyfta sig över dem.

Jag kommer betala $49 för att testa nya .Mac utan tvekan. Och jag skulle inte bli förvånad om det visar sig vara värt det. Då kan det vara aktuelly med $100/år. Jag tycker om interaktionen mellan iTools och iApps´en (som iPhoto) och vi kommer se mer av detta i framtiden.

Med iCal (äääääntligen) och iSync så kan detta bli verkligt roligt.

Tänk också att man kan teckna ett .Mac konto och sedan köpa till e-mail addresser. Vad detta ska kosta vet jag inte, men det är nog en liten summa.

Ciryon

Dyrt?
Knappast!

Jag sitter här med en reklamlapp från immit.com som jag plockade upp vid Expot idag. De verkar billiga och säkert duktiga. De tar 48 kr i månaden för ett email-konto. Det framgår inte om mailen stödjer pop, imap och webbmail, säkert de två första, webbmail är tveksamt. 695 kr om året för 10 mb webbsida, 1495 kr för 25 mb webbsida. Ingen iDisk. Ingen backup. Ingen synkning med iSync. Ingen iCal.

Jag tror inte riktigt på er alla som säger att ni bara använder mailkontot. Jag är övertygad om att ni använder iDisken för att lägga upp filer, bilder och sidor. Alla har nog behov av lite webbutrymme och ett epost-konto. Om ni skulle använda immitt.coms tjänst så skulle det kosta bra mycket mer än 500 kr första året och det är bara mailkontot då. Med webbutrymme så snackar vi mer än 1200 kr första året!

iTools är billigt för de som behöver och utnyttjar tjänsterna. Ni som har billigare lösningar använd dem så länge de är billigare! Jag har då egen mailserver, webserver osv, så jag har inget behov, men om jag inte hade det skulle jag kunna tänka mig att betala 40 kr i månaden första året för att få pop, imap och webbmail utan en massa reklam och mycket mindre spam än tex hotmail.

Ni som tycker att det suger att Apple lät det vara gratis först och nu tar betalt för det måste ju ha en skruv lös. Var glad istället för att det var gratis ett tag. Någon sa att Apple hade gjort ett misstag när de lät de vara gratis från början. Hur många skulle använda iTools idag om det hade kostat från början? När iTools kom var tamejfan allt gratis på Internet. Som Steve poängterade, internet disk bolagen existerar inte ens längre!

Det enda misstaget Apple gör är att sälja tjänsten årsvis. 1000 kr är mycket att punga ut på en gång för många verkar det som. Om de istället sålde det så här skulle fler haka på:

40 kr i månaden första året. Sedan 80, men då kommer vi erbjuda en massa nya häftiga tjänster (tro mig de kommer). 13-åringen ovan kan väl pröjsa 40 spänn i månaden, det är ju bara att hyra en film mindre i månaden.

Alla verkar se det som en dålig sak för Apple att folk kommer sluta använda .mac mail-adresserna. Varför är det en dålig sak?
Är det inte bättre att 10% av 2 miljoner användare betalar 1000 kr om året än 2 miljoner inte betalar ett skit? Apple är inte en välgörenhetsorganisation!
200 000 000 kr i intäkter på .mac över ett år är ju inte så illa pinkat.

Sen var det en massa som gnäller över namnet. Ni som såg Steve märkte säkert att han var mer aggressiv än någonsin mot Microsoft. Han nämde deras namn fler gånger och hade bara negativa kommentarer. Förklaringen bakom .mac namnet är att .mac leverar det som .net bla KOMMER levera. Alltså Apple leverar idag, Microsoft står och snackar om allt häftigt som man KOMMER kunna göra med .net. Steve är ute efter marknadsandelar. .mac är kaxigt och helt rätt!

Sluta gnäll och använd era gratislösningar så länge de finns eller hoppa på och njut av mervärdet .mac ger!!!

/Ian

[ 18 Juli 2002, 00:09: Meddelandet ändrat av: Ian ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-18 00:36

Prissättningen på .Mac känns som ett försök att brandskatta de kunder som man har lyckats låsa fast, ganska mycket MS över det! Även namnet känns som en fantasilös plankning av MS. Finns inte en chans att .Mac skulle kosta 1200-1300pix/år att driva för ett konto, även med rejält tilltagen vinst. iCal och dom andra programmen betalar man väl ändå när man köper OS X! En mailtjänst för 200kr/år och .Mac för 500-600 skulle ändå ge Apple god vinst, utan kunderna behöver känna sig skinnade.

Så jag (och säkert många med mig) kommer att fortsätta att gnälla, och hoppas på Apple lyssnar. Trots allt verkar Apples långsamma sorti fortsätta och dom behöver inte skjuta sig i foten fler gånger!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-18 00:37

För det första, det finns ingenting som är gratis, det är bara frågan om vem som pyntar, så även med iTools. Därmed sagt att det egentligen inte är orimligt att ta betalt, däremot är 1000 spänn väl magstarkt. Christophers 300 spänn per år låter mer rimligt.

Att jämföra .net med det vi hitills sett av .mac är väl som att jämföra en Cessna med en Boeing 747. .net fokus är ju att bygga webbaserade systemlösningar för företag och det är ju inte direkt .mac, eller?? (jag är ingen ms-älskare men man måste se objektivt..)

Slutligen på det här med kostnader, Immitt verkar inte helt billiga, själv använder jag ampira.com, 120$ för ett års webbhosting 50 Mb med en egen e-postserver och bla. MySQL, ASP, PHP, perl samt lösenordsskydd inklusive 2 års domänavgift. Tillägg för 5 ytterligare e-postadresser 15$ (engångsavgift). Funkar klockers.

  • Medlem
  • 2002-07-18 00:41

"Jag tror inte riktigt på er alla som säger att ni bara använder mailkontot. Jag är övertygad om att ni använder iDisken för att lägga upp filer, bilder och sidor."

Eh? Jaha... Vilket uttalande!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 00:54

Ian: Dyrt?
Knappast!

Öhh JO, jag känner inte till immit men Caramboles basic small paket kostar 564 kr per år och innehåller 5 Mb webbhotell 1 emailadress och 1 domänadress, och för mig då som bara vill ha min .mac email (då den är etablerad på maillistor och bland vänner och företag) känns 1000 kr lite dyrt. Jag vill inte betala för nån sync funktion jag aldrig kommer att använda eller ett till virusprogram då jag redan äger ett. Att erbjuda gratis eller billig .mac email vore nog ett smart drag av apple. På så sätt skulle de inte tappa alls så många kunder och dessa kunder kunde signa upp till hela paketet om behovet skulle födas nån gång. (Jag erkänner att jag har använt iDisk ett par gånger för att ladda ner program uppdateringer tex, men detta är en funktion jag helt kan klara mig utan.

Ok, jag använder idag en lösning som kostar 1200 kr per år ink moms.

För detta får jag:

300 Mb utrymme.
Apache
SSH
FTP
MySql
PHP
ASP
Python
(och alla andra script språk)
Backup dagligen
Detaljerad statistik
Enkelt webbgränsitt om man vill ha
Epost listor
30 POP konton
Oändligt antal epost alias

Och i och med 10.2 så kan jag montera FTPn precis likadant som med iDisk på skrivbordet.

Om .mac är syrt eller ej. Well, man får se det så här. Behöver jag deras diskutrymme? Och vill tycker jag att det är värt det? Du vet nog bäst själv.

Som jag tidigare har sagt. Använder bara mailen. För om jag ska lägga upp webbsidor o.s.v så gör jag det på en "riktig" webbserver.

Men nu verkar det vara på gång att man kan ha ett mailkonto där bara...

Bevaka tråden