Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.MAC kommer du betala?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-18 10:47

Det där med pengarna beror ju faktiskt litet på vad det blir av med den nya mjukvaran: iCal, antivirus och backuplösning mm. Visar det sig att allt detta fungerar bra, kan det ju faktiskt vara värt det.

Vänligen, Ylan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men nu verkar det vara på gång att man kan ha ett mailkonto där bara...

Låter riktigt smidigt, finns det mer att läsa om detta?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Prissättningen på .Mac känns som ett försök att brandskatta de kunder som man har lyckats låsa fast, ganska mycket MS över det!

Vaddå låsa fast sig? På vilket sätt överhuvudtaget har du låst fast dig genom att enbart använda ett emailkonto? På intet sätt är man fastlåst. Visst, det kan vara jobbigt att registrera om sig på vissa sajter. Men erkänn, så jekla jobbigt är det väl inte? Se det som en chans att "börja om på nytt" isåfall.

Jag kommer gladeligen hosta upp 500 spänn för första året, bara för att testa. Jag tror, precis som Cyrion säger, att man kommer se mervärdet med det hela. Allt blir så integrerat i jämförelse med om man hade ett eget webbhotell som man ska fixa med.

Apples målgrupp för den här tjänsten är inte ni som berättar hur ni betalar x kronor och då får mysql, python, lasso, ftp etc.

Målgruppen är den "vanliga" mac användaren som inte vet vad mysql, python, lasso och ftp är för något. Den som tycker det är fantastiskt att de kan lägga upp sina foton och filmer på webben genom några får musklick.

De tjänsterna ni jämför med är billiga och erbjuder väldigt mycket, men är inte lika användarvänliga och insydda i operativsystemet. .Kan din "genomsnittliga" morsa lägga upp ett fotoalbum från iPhoto på ett Carambole konto? .mac ger ett bra mervärde för användaren som inte har tid att sätta sig in hur man använder Caramboles tjänster och tid är pengar.

Tyvärr, så är nog inte så många av dessa "vanliga" användare i forum som dessa så kritiken blir väldigt enkelspårig.

Apples största problem med .mac är inte prissättning utan snarare att lyckas visa för den "vanliga" användaren hur enkelt det är att skapa mailkontot, lägga upp bilder och filmer, göra backups, synka mellan jobb och hemdatorn osv.

Bland power-users, oss, är det nog mest de som tycker att enkelheten och smidigheten är värd 500 kr första året, samt de som köper allt Apple erbjuder...

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 13:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men nu verkar det vara på gång att man kan ha ett mailkonto där bara...

Låter riktigt smidigt, finns det mer att läsa om detta?

Tror det gäller den här texten på MacNN. Tyvärr var det bara så att om man betalar för ett fullprisabonnemang så kan man koppla ytterligare e-postadresser till kontot för det facila priset $10.

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 13:27

Ett mer rättvisande namn på den nya tjänsten hade förresten varit iTool$.

Apple borde fortsättningsvis erbjuda iTools som ett mervärde för de som köper en Mac eller ett löst exemplar av Mac OS. För att undvika att "alla" tecknar ett konto (argumentet för betaltjänst verkar vara att de har många användare) har man en enkel lösning:

*Man kan köpa Mac OS med eller utan .Mac. Väljer man varianten med .Mac betalar man extra och får ett serienummer som är låst. Det innebär att man bara kan skapa ett konto med detta nummer. Vill man ha fler konton kan tjänsten säljas separat.

*Köper man en ny iMac/Power Mac ingår .Mac i priset. Varianten med ett serienummer finns där också.

På det sättet begränsar man antalet nya användare till de som köper Mac OS eller en ny Mac.

Jag är inte held nöjd med att de ska ta betalt. Framförallt är det priser som jag tycker är för högt.

Men jag ska prova första året för att se vad de kommer erbjuda sedan får vi se.

Nu skulle det vara vettigt med en iTools applikation som hela tiden ligger uppkopplad.

*morr* Irriterar mig fortfarnde på att Steve jämförde .NET med .MAC. De spelar inte ens i samma liga! Fasen.
Kan inte Apple skapa en gruppprogramvara själva? De är ju på halva vägen nu med Mail.app, Adressbok och iCal.
Nu fattas bara en server som kan synca detta mellan användare.

[ 18 Juli 2002, 16:55: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

MacMinute reports that Apple may be allow people to keep their email addresses:

An addition to the .mac Help section discusses Converting your .Mac trial account to an email-only account, which will presumably be free; all other iTools-stored information will be deleted. At press time, however, the options for completing the procedure are not yet in place.

Jag kan tänka mig att betala för vissa tjänster från .Mac – men inga 100 dollar. Sänk priset och låt oss själv välja vad vi vill ha och vi betalar därefter.

Jag funderar dock att pröva ett år för 50 dollar, men jag har inte bestämt mig än.

Bara som en jämförelse, Bostream tar 25:-/månad (dvs. 300/år) för 5 mailadresser samt 20MB diskutrymme för publika websidor och privat utrymme - dock inga andra tjänster.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Bara som en jämförelse, Bostream tar 25:-/månad (dvs. 300/år) för 5 mailadresser samt 20MB diskutrymme för publika websidor och privat utrymme - dock inga andra tjänster.

Om man betalar ytterligare 300.-/månad för Internet, eller...

Hittade den här sidan som talar om hur du förvandlar ditt .Mac-konto till en gratis emailtjänst. Du förlorar dock all data och tillgång till de andra .Mac-tjänsterna.

Kortfattat behövs ett fullt (betalt) .Mac-konto för att konvertera ett trial-konto. Man får tillgång till den funktionen först när man har betalat.

[ 19 Juli 2002, 14:02: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-19 14:22

Nu är ju inte detta direkt gratis om jag förstår det rätt, en kompis behövs som har tecknat .Mac a´49 dollar(eller 99) + 10 dollar i avgift för att teckna extra mailadress!

Många hade varit nöjda om man hade kunnat teckna sitt mailkonto för 10 dollar direkt utan denna bakvända omväg!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ian:
...Jag tror inte riktigt på er alla som säger att ni bara använder mailkontot. Jag är övertygad om att ni använder iDisken för att lägga upp filer, bilder och sidor. Alla har nog behov av lite webbutrymme och ett epost-konto.

Jag använder bara mailen. Men det får jag väl sluta med :(...

Jag kommer att betala första året i alla fall. Jag gillar tanken på att göra backup:er och ett 15 MB epostkonto. Jag håller på och strular så mycket med mitt system så det ska bli skönt att få möjlighet att spara allt viktigt på nätet. (eller CD eller DVD) Men 1000:- andra året är mycket så då får jag se..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 11:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ian:
Målgruppen är den "vanliga" mac användaren som inte vet vad mysql, python, lasso och ftp är för något. Den som tycker det är fantastiskt att de kan lägga upp sina foton och filmer på webben genom några får musklick.

Då har dom missat den delen av målgruppen som jag känner. Jag känner INGEN som använder iTools. Ingen vanlig användare, ingen "power user". De allra flesta Macanvändare har ingen aning om vad iTools är. De har förmodligen inte ens hört namnet.

Rimligen borde detta just vara en kärna i Apples verksamhet - hela begreppet "användarvänlighet" är ju så starkt förknippat med just Apple och mac... Om "ingen" känner till iTools av de "vanlga " macanvändarna så har man ju misslyckats kapitalt. Nu tror jag personligen inte att det är så; en snabb undersökning ibland mina bekanta talar om motsatsen och de flesta har nosat på iTools på något sätt.

Att få folk att börja använda sin dator som en digital hub; ett "nav" i sin vardag - är inget som sker över en natt. Det är alltid lika otroligt att se, höra och läsa hur orimligt stora förväntningarna är på hur snabbt allt skall ske nuförtiden. Det är inte många år sedan det t.o.m. var ovanligt att folk överhuvudtaget hade en dator hemma...! Inte undra på att vi har en kraschande aktiemarknad inom IT, data och telecom...framtidskalkylerna är orimliga och förväntningarna har varit hyteriska!!!

Jag tror Apple är definitivt på rätt spår, men de ligger som alltid lite före i utvecklingen. Jämförelser med PC-världen är oftast missvisande just p.g.a. att de mer satsar på företagslösningar i stor skala. Apples styrka har alltid varit småskalighet - och tackvare det upplever jag Apples framtid som starkare.

Idén om den "digitala hubben" är genialisk - se´n om det är just Apple som revolutionerar världen återstår att se. Jag tror först marknaden måste komma till stor självinsikt.

:rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 12:41

Jag kommer testa ett år.

Men tycker endå att det är helfel av Apple att ta bort iTools. Man har ju betalt för det när man köpte operativet!

Om de vill behålla sin heder borde de ha kvar iTools och erbjuda .Mac som extra lök på laxen. Och då ta bort all reklam från sidorna, så klart.

Ja, det var tider det när jag köpte Mac OS 9.0 och fick iTools på köpet som en bonus. Dumt att de tar bort det. Istället borde Apple göra på följande sätt:

iTools: gratis för alla som har Mac OS. E-postadress (5 MB utrymme), iDisk (10 MB) och ev. något annat ingår.

.Mac: kan köpas till som en tilläggstjänst och ger fler funktioner, större e-brevlåda, större iDisk etc etc. Denna tjänst kan köpas löst, medan iTools kräver att man köper Mac OS eller en Mac-dator.

Behåller man en gratistjänst och kompletterar med en exklusivare betaltjänst kan man i slutändan tjäna mer pengar och samtidigt få god PR.

Jag anser att många som börjar ta betalt på nätet gör misstaget att börja ta betalt för det som tidigare varit gratis utan att på ett radikalt sätt förbättra tjänsterna. Dessutom erbjuds allt för ofta inga alternativ för de som inte vill betala, alternativt är intresserade av en billigare tjänst.

Ska det fungera i längden måste först Internetuppkopplingar bli betydligt billigare än idag, samtidigt som man släpper kvalitetstjänster med olika servicegrad/innehåll för olika smaker och plånböcker.

Gör man som idag och chockhöjer priser utan att erbjuda alternativ kan det inte sluta speciellt bra.

Totalt sätt borde Apple erbjuda:

*iTools: Gratis.

*.Mac: Kostar 200 - 1000 kronor per år beroende på om man väljer .Mac Light eller .Mac Full.

*.Mac Pro: dyrare tjänst som erbjuder webbhotell hos Apple och ger möjlighet att bygga med CGI, PHP etc tillsammans med större utrymme på servrarna. Olika servicegrader kan väljas. Priset varierar med servicegraden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Ja, det var tider det när jag köpte Mac OS 9.0 och fick iTools på köpet som en bonus. Dumt att de tar bort det. Istället borde Apple göra på följande sätt:

iTools: gratis för alla som har Mac OS. E-postadress (5 MB utrymme), iDisk (10 MB) och ev. något annat ingår.

.Mac: kan köpas till som en tilläggstjänst och ger fler funktioner, större e-brevlåda, större iDisk etc etc. Denna tjänst kan köpas löst, medan iTools kräver att man köper Mac OS eller en Mac-dator.

Behåller man en gratistjänst och kompletterar med en exklusivare betaltjänst kan man i slutändan tjäna mer pengar och samtidigt få god PR.

Jag anser att många som börjar ta betalt på nätet gör misstaget att börja ta betalt för det som tidigare varit gratis utan att på ett radikalt sätt förbättra tjänsterna. Dessutom erbjuds allt för ofta inga alternativ för de som inte vill betala, alternativt är intresserade av en billigare tjänst.

Ska det fungera i längden måste först Internetuppkopplingar bli betydligt billigare än idag, samtidigt som man släpper kvalitetstjänster med olika servicegrad/innehåll för olika smaker och plånböcker.

Gör man som idag och chockhöjer priser utan att erbjuda alternativ kan det inte sluta speciellt bra.

Ett välskrivet och genomtänkt inlägg. Men $100 är ingen chockhöjning, möjligen en chock. Om en tjänst går från att vara fri till $100 är det ingen prishöjning eftersom $0 inte kan sägas utgöra något pris.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-21 12:12

Vad hade ni sagt om följande upplägg:

Mail
iDisk 10Mb
=19:95 Dollar/år

Better
Gamla iTools
+lite större iDisk 100Mb?
=49:95 Dollar/år

Best
Nuvarande .Mac
+iDisk på 250Mb
99:95 Dollar/år

Jag tror dom flesta hade varit nöjda med detta upplägg och jag tror också att det hade blivit mer lönsamt för Apple! Är det någon som tycker att detta upplägg hade varit sämre för vare sig Apple eller för användarna?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Vad hade ni sagt om följande upplägg:

Mail
iDisk 10Mb
=19:95 Dollar/år

Better
Gamla iTools
+lite större iDisk 100Mb?
=49:95 Dollar/år

Best
Nuvarande .Mac
+iDisk på 250Mb
99:95 Dollar/år

Jag tror dom flesta hade varit nöjda med detta upplägg och jag tror också att det hade blivit mer lönsamt för Apple! Är det någon som tycker att detta upplägg hade varit sämre för vare sig Apple eller för användarna?

Du är inne på precis rätt spår. Valfrihetens. Alla människor är individuella, Macanvändarna i ännu högre grad.

Mitt lilla tillägg är: Helt fri e-mail, såsom Jobs utlovade på en Keynote för två år sedan.

• Oregistrerad
  • 2002-07-21 12:33

Skall inte Apple med syssla med trådlöst internet på 11 Mbit/sek ? eller varför inte fiber på 1 Gbit /sek... Bara 55:- i månaden om man laddar ner under 100 GB/dygn...

[ 21 Juli 2002, 12:33: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Har du tittat igenom den där keynoten så du vet vad du pratar om?
Om nej: Gör då det, lyssna inte på vad andra säger, för det är bara repeterat genom för många led.
Om ja, och du fortfarande säger samma sak: Sa Jobs att iTools, eller email, på något sätt, skulle vara gratis hela tiden? Isåfall har jag missat den delen av keynoten.

[ 21 Juli 2002, 12:39: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-21 13:45

Jag hoppas verkligen att Apple tar till sig av all kritik som har kommit om detta. Själv kommer jag att vänta 2-3 veckor på att Apple gör en ändring, men sedan är det nog bara att bita i det sura äpplet ( ) och börja byta mailadress, dessvärre är jag nog tvungen att lösa skiten första året för att inte tappa mail

Det hade varit småkul om MS hade hoppat på allt det här med en egen switchkampanj, "They want ransom for your mailadress, why dont you switch..."

Synd att .Mac skulle förstöra ett annars lyckat keynote , 10.2 och telefonsatsningen ser verkligen lovande ut! Vi behöver nog inte fundera så mycket mer varför www.iphone.org pekar på Apple

[ 21 Juli 2002, 13:49: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-21 17:11

Nära 21 000 personer har skrivit på namninsamlingen mot det avgiftsbelagda iTools, så det finns hopp. I annat fall byter jag epostadress direkt.

Man får fem epostadresser och tillgång till FTP från Bostream för 25 kr/min. Funderar också på att skaffa en egen domän och ha min egen epost-, FTP- och webbserver.

Hur skaffar man sig det? Hur funkar det med DNS osv?

[ 21 Juli 2002, 17:14: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nära 21 000 personer har skrivit på namninsamlingen mot det avgiftsbelagda iTools, så det finns hopp. I annat fall byter jag epostadress direkt.

Man får fem epostadresser och tillgång till FTP från Bostream för 25 kr/min. Funderar också på att skaffa en egen domän och ha min egen epost-, FTP- och webbserver.

Hur skaffar man sig det? Hur funkar det med DNS osv?

Woha. 25 kr/min, då är nog .mac billigare trots allt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-21 17:44

Grrr, felskrivning. 25 kr/mån ska det vara.

Har fixat en super iDsik nu
Jobb burk.

30 GB. Med exakt samma struktur som @mac.com
fast då med PHP och annat godis

Och snabbare

FTP, SMB, WEBDAV, o.s.v (snart, ska be Samuel Kvarnbrink fixa det *om du läser det, maila Rickard och guida)

Körs på OS X Server på en härligt fet G3

Mail då? Well, har på Macnytt.com där det är gratis. Sen ska jag likt många andra fixa en domän med medföljande billighets mailutrymme för runt 250 kr året.

Bevaka tråden