Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: Skapa en #99mac IRC-kanal?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kommer att försöka hålla #umeå och #spel levande på irc.99mac.com

• Oregistrerad
  • 2005-01-22 03:32

Jag har satt upp #99mac på freenode, så det är bara att komma den som vill.

Det är jag som står som ägare just nu, men om Mats eller någon annan administratör tycker att de borde "äga" kanalen istället så kan jag lämna den ifrån mig.

Kul att det bildas fler kanaler på irc.99mac.com - mer sånt! Så fort som www.ircplus.com öppnar ska vi skaffa en licens så att fler än 10 personer kan köra samtidigt...

Nu är jag online igen - bara att komma in i kanalen #99mac

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
[Nu är jag online igen - bara att komma in i kanalen #99mac

Skaffa ett liv

• Oregistrerad
  • 2002-04-13 23:39

Hmm som någon tidigare sade så fungerar inte alla klienter på servern, min easyIRC fungerar till andra servrar men mot din så slutar jag få information efter ett tag.

Martin kanske skulle kolla på en annan server?

Denna verkar inte funka riktigt som den ska.. (om den funkar som den ska så suger den i alla fall, så kolla efter en ny server. )

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Citat:

quote:Denna verkar inte funka riktigt som den ska.. (om den funkar som den ska så suger den i alla fall, så kolla efter en ny server. )

Jaa, det var väl det jag sa från början?

Vad är det som itne fungerar?

Funkar perfa för mig och många andra!

sorry om jag bumpar, men är irc.99mac.com fortfarande aktuell? eller har ni någon ny irc-server nu?

// Kalliban, helt grön på irc

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-21 19:05

Den har inget DNS-entry längre, så jag tror hela projektet är nedlagt sedan länge...

ok... finns det några andra kanaler för pratsjuka då?

Varför drar vi inte bara igång en kanal på något befintligt nätverk?

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 22:26

Varför inte starta en iChatkanal? Alla har ju iChat. Tryck cmd-g och gå in i kanalen 99mac t.ex.

Ursprungligen av Doktor G:

Varför inte starta en iChatkanal? Alla har ju iChat. Tryck cmd-g och gå in i kanalen 99mac t.ex.

Vi har kört återkommande försök till detta men det har aldrig fungerat. Senast vi testkörde var för ett par månader sedan. Första dagen hade vi 40 inloggade, andra dagen runt 15 och sedan dog det ut. Folk tittar in och ser att aktiviteten är för låg och kommer aldrig tillbaka.

Det verkar som att IRC och andra former av live-chat främst vänder sig till den väldigt unga publiken.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-05-27 14:51

Felet var att ni gav upp irc för tidigt. MacNytt har en väl fungerande irc-kanal, och jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka för 99mac.

Problemet är att det finns så många människor som inte förstår att man kan vara inloggad hela dagen och att det inte måste vara "fullt ös" hela tiden. Om folk kunde slappna av lite och om kanalen kunde var igång 24/7 så är det nog inga problem. iChat är för flyktigt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-27 16:06
Ursprungligen av Björnström:

Det verkar som att IRC och andra former av live-chat främst vänder sig till den väldigt unga publiken.

Det är ju beroende på vad du menar med väldigt unga. Vill minnas att Mats Björnström har varit inne i mac.se, och vi har väll en snitt på kanske 20år där.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-27 09:34

Vi har ju mac.se på efnet annars. vi är omkring 50-60 st där. Ni kan ju alltid kolla in det. Vet att folk härifrån har kollat in det.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-27 14:48

#mac.se på efnet låter ju tillräckligt bra, förstod inte riktigt vitsen med en #99mac på något nät som ingen ändå är på

efnet, ircnet, quakenet o undernet är väl enda lite småseriösa alternativen, många kanaler verkar ju hamna på quakenet men jag klarar mig gärna utan det ;). Personligen började jag i #amigacafe på undernet men utöver första året har det varit ircnet som har gällt, men efnet kan jag väl acceptera :).
(har förövörigt irc.area51.se på link-net men det är ju så litet (ca 15.000+ användare) nät så det är ju knappast aktuellt).

Vad är en ichatkanal? Tidigare ichat körde ju visst AIM men nu i tiger fick det ju visst stöd för jabber, klar tummen upp för det. Om någon skapar en kanal blir den på jabber eller aim då? Jabberkanal vore också acceptabelt.

Mja, nog snittar vi lite högre iaf. Mjo, jag vill minnas att Mats var inne och snackade med oss runt valborg. Och som sagt, #mac.se är i högsta grad levande. De flesta där kör ju irc från shell, vilket gör att vi är online 24/7.

Som sagt, ni är välkommna dit.

Bevaka tråden