Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark Xpress 6 i mars 2003

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Observera att endast Quark vet svaret på dessa frågor. Det jag försöker förmedla är hur det generella resonemanget går hos stora programvarutillverkare. Det bästa för den som vill veta är väl att försöka få ett svar från Quark...

/ Richard

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 11:02

Quark är ute på ny informationskampanj för att lura sina kunder.

http://www.thinksecret.com/news/quark.html

Visst kommer iBooken och powerbooken inte bytas ut förrän till sommaren. Men tror Quark på allvar att Apple kommer vänta på ett företag som först hösten 2002 börjar göra en X version av sitt program?

Det är nog snarare så här kanske...
Att Apple har lovat Quark att ha kvar någon av nuvarande Powermacar i sortimentet trots att de släpper nya. Dvs de nya kommer inte att kunna bota i Mac OS 9, men den powermac de har kvar kommer att likt som nu bota i 9an.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 11:36

fast att ha kvar maskiner som köra Mac OS 9 fram till sommaren 2004 är ju hopplöst. För vi vet ju att Quark tar ett år på sig att fixa buggar...

Boota upp är en sak.
Men ska det inte ens gå att köra i Classic Mode på de nya Macarna?

[ 12 December 2002, 15:02: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 15:56

Jodå. classicmode kommer funka bra.

problemet är att alla Quarkversioner innan femman INTE fungerar som de skall under classic. Detta för att Quark har kodat så att mjukvaran kallar på specifik hårdvara!!!

Vad händer om Apple går över till x86 (Marklar) i vår då? AMD Opteron..? Måste alla program skrivas om eller är det relativt enkelt att kompilera om för en annan processorarkitektur?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 16:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Macce65:
Vad händer om Apple går över till x86 (Marklar) i vår då? AMD Opteron..? Måste alla program skrivas om eller är det relativt enkelt att kompilera om för en annan processorarkitektur?

De som tror på AMD spåret säger det är lätt.

De som tror på IBM Power4 säger det är svårt.

Vi andra som inte jobbar med utveckling kan bara spekulera. Med tanke på att alla snart gått till mac OS X, så är det nog få som har ork att följa med till en ny processor med... :rolleyes:

Vad är det för hårdvara som Quark 4 kallar på?
Jag har inte märkt nåt.
Går 5an bättre i Classic Mode än 4an?
Är det nån som vet det?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 18:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Vad är det för hårdvara som Quark 4 kallar på?
Jag har inte märkt nåt.
Går 5an bättre i Classic Mode än 4an?
Är det nån som vet det?

Som jag fått reda på så kallar Quark 4 på grafikkortet på ett sätt som andra mjukvaruproducenter slutade med sedan Mac OS 7. Men Quark har använt samma sätt år efter år. När ATI 7500 korten kom i våras i powermacarna så blev problemet uppenbart.

Quark 5 fungerar bättre, men inte riktigt bra... Massar av extensions vill inte i classicläge pga Quarks urusla grundkod.

Sen har quark hävdat att som står på thinksecret i månader. Med tanke på att de sedan tidigare har sagt både det ena och andra som inte stämt så tror jag det är samma sak. upprepar man en lögn tillräckligt länge så blir det en sanning.

Vi har onödigt mycket strul som beror på Quarks program som ligger 3-4 år efter alla andra program. Hade jag bestämt hade vi slängt ut Quark snabbt. Men har man över 150 licenser så är det svårt...

Nikke, (och alla andra Quark-användare för den delen)

Kontakta mig gärna på kontoret så kan jag berätta om vad vi kan göra för att underlätta en övergång till InDesign...

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic

Se där, den chansen missar han inte...

Alvarligt talat har jag försökt sälja in InDesign hos flera kunder, men vanans makt är stor, svårt att lära gamla hundar... osv. Dessutom: OS 9 fungerar fortfarande, kunderna sitter på PowerMac 733/800/2x1 Ghz, mm och resonerar som så att det kan man göra till Xpress kommer i OS X-version. Då kan vi byta, ingen brådska än så länge. Jag förstår dem, samtidigt som man naturligtvis vill att de ska byta till OS X och se fördelarna med stabilitet och multitasking.

Jo, det stämmer. De nya Macarna kan inte boota med OS 9 men kan köras med Classic under OS X. Så Quark är inte helt ute i kylan. Men de står på tröskeln...

Det är verkligen svårt att veta när detta program kommer dyka upp. När 5:an var på G släpple väl Quark en PublicBeta-version (vid registrering) för att inte göra om misstaget med version 4. Borde det inte vara hög tid, framför allt för en version med så stora förändringar som de säger sig göra, att släppa en PublicBeta för verson 6 också i så fall. Om detta är fallet är en version 6 långt borta, eller...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 10:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Borde det inte vara hög tid, framför allt för en version med så stora förändringar som de säger sig göra, att släppa en PublicBeta för verson 6 också i så fall. Om detta är fallet är en version 6 långt borta, eller...

Det blir ingen Publicbeta.

Officellt så beror det på att det var så få som lämnade in buggrapporter på version 5. De talar även om att piraterna i Asien sålde betan som fullversion och det gav problem för supporten.

För de som sett betan så är det ännu mer självklart. Det är så nära en alfa man kan komma utan att kalla den alfa. Det är inte kul att se på en visning då mjukvaran hänger sig och man får stänga av det. En beta måste vara ganska klar innan de kan släppa den. Quark har en hel del arbete framför sig.

Undrar vilket versionnummer en fungernade version får?

6.1.3.1???

:rolleyes:

Bevaka tråden