Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OnOff vid Hötorget i Stockholm

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-03 14:20

Besökte OnOffs Mac-avdelning vid Hötorget igår igen. En Powerbook G4 var avstängd och det verkade vara omöjligt att starta den igen. Den reagerade inte alls när jag tryckte på strömbrytaren. Stendött batteri eller nätdel?

Två möss hade stulits. Den ena iMacen saknade mus och gick därför inte att använda, och på Quicksilver-datorn hade Apple-musen ersatts med en beige mus från Logitech. När jag var där lyckades en kund spräcka iSubben! Poff, ojdå, den gick sönder. iPodden var dock grymt imponerande! Programvaran/systemet finns nu på svenska! Ruskigt bra helt enkelt.

OnOffs TiBook var smutsig och dammig, högtalaren på Quicksilver-maskinen var intryckt... Det hela gav ett smutsigt och ovårdat intryck. Om det här är bästa Mac-butiken i Stockholm så ligger Apple illa till på hemanvändarsidan. Var är Apples representanter? Någon på svenska Apple borde får sparken, helst vd:n.

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-04-03 18:40

Logitech musen får jag ta på mig jag tvingade dem att plocka fram en mus för att kunna testa datorn i helgen. TiBooken var trasig även då. Men eftersom ingen kunde svara på mina frågor så var det ju rätt meningslöst.

Något tips på en butik i Stockholm med demomiljö och kunniga hjälpsamma säljare ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-03 19:07
Citat:

Logitech musen får jag ta på mig jag tvingade dem att plocka fram en mus för att kunna testa datorn i helgen. TiBooken var trasig även då. Men eftersom ingen kunde svara på mina frågor så var det ju rätt meningslöst.

Något tips på en butik i Stockholm med demomiljö och kunniga hjälpsamma säljare ?

Men det var väl bra. Det blir ju lättare att testa datorn om den är utrustad med en mus eller motsvarande pekdon. Den ena iMacen saknade förresten mus.

Killen på OnOff var i och för sig trevlig, och det är inte hans fel att snorungarna stjäl mössen. Men han höll inte datorerna rena vilket är ett absolut minimikrav.

Jag är trött på datorbutikernas oprofessionella inställning. Apple borde klämma åt dem ordentligt och dessutom starta egna butiker. Jag skulle gärna hjälpa till!

Jag tror man måste gå till en riktig Apple-återförsäljare för bra service, exempelvis Core Computer eller MacSupport.

• Oregistrerad
  • 2002-04-03 19:41

...man tycker ju det vore lätt för Apple att utveckla något slags mjukvarulås för butiker som gör att man bara kan klicka på symbolerna, dvs inte flytta, radera eller döpa om. och att omstart kräver lösenord (så tillägget i fråga inte kan stängas av)...

Tänkte bara meddela att OnOff Jägersro/Malmö säljer en iMac DV SE 99-årsmodell för ungefär 13.000 kronor. Tala om fyndpris!

Ska vi inte slåss om vem som får köpa den först?

Att det är en 99a framgår av utseendet och specifikationen där det står att HDn är på 13 GB. Den har dessutom Apples första USB-tangentbord, samt pucken. Allt för 13.000 kronor!!

Jag undrar om OnOff någon gång funderat på varför det går så trögt att sälja Mac? Å andra sidan skulle jag inte köpa en PC där heller, så det bästa vore om alla bojkottade dessa ställen tills de upphör att sälja:

A. Gamla maskiner.
B. Nygamla maskiner.
C. Nya maskiner som är gamla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-03 23:20

Chefen för svenska Apple borde få sparken för sin inkompetens!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2002-04-04 00:11

En gammal regel är att nya sopar rör upp ganska mycket damm.
Det har ju samlats väldigt mycket damm på svenska Apple under
åren, så låt honom städa och rensa ett tag först.
Jag tycker att vi skall låta nye chefen jobba ett tag, innan
vi dömmer ut honom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 07:08

OK. Jag lovar att försöka vara mer tolerant. Det är bara det att ingenting har hänt på flera år nu. Om det står gamla dammiga iMac-datorer från 1999 och skräpar på datorvaruhusen så är det lika bra att säga upp kontrakten med respektive varuhus. Om man inte säljer något så finns det väl ingen anledning att fortsätta?

Det bästa vore om Apple skaffade sig en eller flera butiker med hög profil och extremt bra service och motiverad, vänlig, skicklig personal. Det vore också bra om det fanns ett kafé i butikerna och om man kunde få äppelpaj till kaffet...

Ärligt talat borde dessa stormarknader få ruttna bort i ensamhet, i.a.f tills de börjar erbjuda vettiga datorer med hög kvalitet.

Apple bör satsa på Apple Stores och Apple Software Centers. Det sistnämnda borde man uppgradera de befintliga återförsäljarna till. Ett ASC erbjuder ett vettigt mjukvarusortiment som är exponerat i butiken.

Här i Malmö har mina efterforskningar visat följande:

Elgiganten: Inga Macar (det har de aldrig sålt)
Siba Mobilia: Numera inga Macar, tidigare hade de en Pismo (nämnde jag i en tråd för länge sedan) och iBook. De hade även Cube och en G4/400, men de var inte särskilt attraktivt presenterade. Man har också haft iMac av utgången modell.
Siba Jägersro: några gamla iMacar, numera finns det inte längre.
OnOff Mobilia: inga Macar numera.
OnOff Jägersro: nämnda iMac DV SE 1999.
Coop Power Europaporten: Inga Macar, tidigare hade de gamla iMac.

Ska man titta på PC-sidan blir man inte mycket gladare. Diverse "Compis Presario" är vad som erbjuds. Priser: höga även på dessa i jämförelse med datorbutiker.

Jag kan bege mig till Josty, Enter eller Stygga Pojken och fixa en PC som slår stormarknadernas Compis Presario på fingrarna vad det gäller pris/prestanda/kvalitet. Samma med Mac.

Mjukvara: spel och spel, men Tradition är en bättre spelaffär som dessutom erbjuder fler tillbehör i form av joysticks etc.

DVD-film: smalt sortiment och dyrt jämfört med Skivlagret.

Få se, vad köpte jag i en stormarknad senast? Skrivarpapper och bläckpatroner under 2000. Samma år köpte jag två DVD-filmer eftersom City hade bra pris den gången.

Ändrat.

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: Matts E. Lindmark ]

Jag var inne idag. En maskin var avstängd. På flera hade någon skapat mappar och döpt dem till kreativa varianter av könsord + Mac alt Apple.

Under de femton minuter som jag var där så kom det hela tiden in nya människor och tittade på maskinerna. Musade, klickade och sände allmänt ut köpsignaler. Tyvärr så var det omöjligt att få någon av de fyra unga herrarna i slips och skjorta att kliva uppför trappstegen till mac-avdelningen.

Efter en stund blev det iallafall min tur att få hjälp, nere i "mobilteleringen"
Jag: Jag vill köpa en extra firewire-sladd till min iPod."
Röd Slips: Vad är det?
Jag: Öh. En kabel för att koppla ihop min iPod till min Mac.
Röd Slips: Det har vi inte.
Jag: Öh, nähä. Tack för hjälpen då.

Jag orkar inte ens säga något, så trött är jag på allt detta.

• Oregistrerad
  • 2002-04-07 02:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag orkar inte ens säga något, så trött är jag på allt detta.

Det som sägs och tycks i detta forum bör säkerligen ha hög genomslagskarft hos Apple, i alla fall om vi sammarbetar.

Mitt förslag:

- Jag anser att vi/någon borde starta en namninsamling som ber Apple att genast säga upp kontraktet med ovannämda företag. Eftersom dom bevisligen inte säljer något så kan det lika väl kvitta.

Det är vi här som är köparna av dessa produkter...

- Vi borde tala om för Apple vad vill vi ha, samt vad önskar vi oss av våra återförsäljare. Hur stor roll spelar faktorer som billigt pris kontra service, och användbara demomaskiner.

Nöjda kunder köper mer, inte sant...

Alltihopa presenteras under denna slogan:
Everything is easier on a Mac, except buying one

OnOff i LKPG: iMac 400MHz med DVD till "Fyndpris" 10999:- oxå en höjdare...! Det är för övrigt de enda macarna (2 st) som finns i butiken - och dom är självklart avstängda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-07 10:34
Citat:

Det som sägs och tycks i detta forum bör säkerligen ha hög genomslagskarft hos Apple, i alla fall om vi sammarbetar.

Apple verkar inte bry sig ett sk*t om vad vi tycker, och dessutom tror jag inte att de följer diskussionerna på detta forum. Men visst, vi kan samarbeta om en namninsamling eller ett gemensamt brev.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple verkar inte bry sig ett sk*t om vad vi tycker

- Håller inte med dig om detta. För ett par veckor sedan så skrev jag ett mail till folk i SVT´s företagsledning angående att försöka få in macar som PC-hemma. Jag lät Ole Bjers (Apples VD) få ta det av detta via mailen och han ringde faktiskt upp mig och vi hade ett mycket bra samtal om hur han tänkte sig kunna gå vidare med detta ärende... så visst bryr sig Apple. Högre upp i denna tråd antydde du att Apples VD borde sparkas... tycker att detta var fånerier, svenska Apple lyder under amerikanska Apple och då är användarna på 99mac en droppe i havet. OM vi istället kunde få det till att 99mac blev en officielt erkänd usergroup så skulle nog Apple ha ett mer vaksamt öga inför vad som sägs här.

[ 07 April 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-07 13:09

Under det senaste året har jag följt alla diskussioner kring svenska Apple i detta forum med intresse och förvånas över hur det verkar finnas ett "vattentätt skott" mellan konsumenter och företagsledning...och var återförsäljarna befinner sig blir jag liksom inte riktigt klok på. Jag har själv mycket små kunskaper om hur det hela fungerar , men att döma av det som skrivs här och det jag själv har upplevt ute i butik så verkar ju det inte riktigt klokt!!!

Jag skall försöka mig på en summering av läget som jag själv upplever det (rätta mig gärna om jag har fel ) -

- Apple tillverkar och säljer idag en av världens mest fräcka (snygga, smarta och konsumentvänliga) datorserier och har gjort så sedan ett femtontal år tillbaka.

- Apple har en mycket liten del av den totala datormarknaden, men är huvudsakligen starka inom den grafiska branschen, reklambyråer, TV- och mediastationer samt inom vissa skolor och andra utbildningsområden.

- Apple har alltid varit "egna" och gått sina slingrande vägar fram med ett eget operativsystem, som visserligen är genialt i vissa delar, men som också inte alltid har varit så kompatibelt med övriga datorvärlden (främst av politiska skäl).

- Apple är mycket duktiga på marknadsföring och formgivning av sina produkter....ja, kanske bäst i hela branschen. Däremot har man alltid haft problem med leveranser till kund i egenskap av ett litet företag med relativt stora framgångar.

-Apple har (och är) världsledande på att skapa konsument- och användarvänliga lösningar både på mjuk- och hårdvarusidan. Detta gäller i tillverkningsledet, men man har p.g.a. sin restriktiva försäljningspolitik varit betydligt sämre på att följa upp service och försälning i direktkontakt med kund.

-Apple har idag få egna försäljningsställen (endast i USA), men desstå fler andra återförsäljare med Mac som specialitet.

-I Sverige verkar de flesta Mac´ar säljas via nätet (är det någon som har aktuell statistik på detta?) - här finns ett antal serriösa återförsäljare med skapligt utbud av produkter och tillbehör, men man kan å andra sidan inte erbjuda speciellt mycket service och återuppföljning mot kund.

-På ren butiksnivå är det desstå skralare och i skrivande stund är det främst de "ledande" stormarknaderna som erbjuder någon form av Macförsäljning. Intresset hos dessa är minst sagt svalt då man inte anser att kundunderlaget är tillräckligt stort. Inte heller visar man intresse av att öka möjligheterna för dessa fantastiska produkter då man heller inte har aktivt support från svenska Apple (som det verkar). Personalen verkar heller inte vara utbildad på att kunna sälja dessa produkter under vettiga former. Det görs en del beundransvärda enskilda insatser från många håll att bryta denna trend. men med få undantag är försäljningen av Mac i Sverige ett skämt!

-Kritiken mot svenska Apple har varit konstant och ständigt återkommande, främst har detta gällt servicenivån och försäljningsstrategin gentemot kund. Apple visar svagt, om än t.o.m. dåligt, gehör mot kund. Man verkar immun mot kritik och visar ständigt upp brist på lyhördhet i alla dess former. Om detta är ett utslag av "toppstyrdhet" från USA eller brist på kompetent svensk ledning är fortfarande ett mysterium...

-Det förekommer ständigt höjda röster på att bättra på butiksledet och detta forum visar på många insiktsfulla idéer och viljor att göra någonting åt problemet. Men ingenting händer...och frustrationen växer i takt med att användarna sätter nya förhoppningar till det nya operativsystemet OS X.

- Det klassiska "kriget" mellan PC- och Macanvändare är idag rent formellt. Den sakliga argumentationen är oftast utbytt mot attityder och ihåliga plattityder. Den genomsnittlige användaren ser istället fördelarna med båda plattformarna och drömmer om en framtid med det bästa ifrån två världar. Mackonsumenten är dock mycket trogen och väljer oftast att kämpa för märkets övrlevnad (Davids kamp mot Goliath)...man har helt enkelt mer personliga band till sin dator och vad den symboliserar samt uträttar. De flesta användarna har dock inte en odelad positiv inställning till Apple och Mac, som tidigare var fallet....och detta kan härledas till ovan nämnda problem.

-Prestanda kontra pris har alltid varit föremål för het diskussion. Idag är fortfarande Macintoshdatorerna relativt högpresterande, men priserna för produkterna oftast ifrågasatt. Det känns för många som om man får betala ett extra pris för Apples "egensinnighet". Oftast ser man också priserna som ett hinder att sprida fler Mac´ar ut över världen...

-Apple brottas ständigt med vilket ben man skall stå på...privatkonsumenternas eller yrkesanvändarna. Idag har man en maskinpark som vänder sig till båda grupperna, men en prissättning som bara fungerar mot ena parten. Å andra sidan utvecklar man en användarvänlighet som istället tilltalar privatgruppen....paradoxen är total!

Jag dristar mig till att starta en egen tråd om detta då diskussionen går även utanför butiksledet och handlar om Apple generellt...

Vad tycker du?

• Medlem
  • 2002-04-07 13:10

Heter han inte Oscar Bjers ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-07 13:42

Oscar Bjers, just det.

OnOff-butiken vid Hötorget är patetisk. Om Apples marknadsföring och försäljning inte sköts bättre kan de lika gärna lägga ner:

* Vandaliserade datorer
* Pajade Mac-system
* Två datorer utan möss
* Powerbook som inte fungerar (trasig nätdel?)
* iMac som är avstängd (alla datorer ska naturligtvis vara PÅ!)
* Smutsiga Macar
* Oreda i skyltmaterialet
* Inga iMac G4 till försäljning direkt i butiken

Allt det där i kombination med personal som svarar "Det vet jag inte" eller "Nä, det har vi inte" eller "Jag kan inte så mycket om Mac" när man ställer enkla frågor och som inte förefaller vara särskilt intresserade av att sälja ger ett oseriöst intryck.

Slutsats: Apple måste ha egna butiker annars är det kört.

[ 07 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-04-07 18:44
Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
OM vi istället kunde få det till att 99mac blev en officielt erkänd usergroup så skulle nog Apple ha ett mer vaksamt öga inför vad som sägs här.

Låter mycket vettigt, hur blir man det???

Till att börja med så tänker jag skriva ut hela denna diskution och personligen ge den till ansvaril butikschef på onoff/hötorget samt skicka en kopia till apples marknadschef i sverige.

Fråga till Apple: Är detta värumärkesvård?
Fråga till OnOff: Är detta vad ni anser att ni kan prestera för att göra eventuella kunder nöja?

Jag skall med nöje publicera svaren i detta forum.... to bee continued

Jag har mailat Oscar Bjers, får se om han svarar.

Mvh Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-08 11:00

Bra. För om läget på andra ställen i Sverige är lika illa som i OnOff-butiken vid Hötorget har Apple allvarliga problem. Jag blir så matt:

* Okunnig, ointresserad personal
* Smutsiga, trasiga datorer, vandaliserade tangentbord
* Avstängda datorer
* Pajade system
* Produkterna finns inte att få tag på i butiken utan är beställningsvaror

Jag kan tänka mig två lösningar:

1) Apple startar egna butiker i attraktiva lägen och kan därigenom styra köpupplevelsen.
2) Ansvarskännande, extremt kunniga och intresserade personer, exempelvis från 99mac, startar en butik som samarbetar intimt med Apple.

Det vore toppen och det fanns en kedja med MacShops i de större städerna. Det skulle kunna bli ett mycket lönsamt och extremt välskött företag.

• Oregistrerad
  • 2002-04-08 13:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det vore toppen och det fanns en kedja med MacShops i de större städerna. Det skulle kunna bli ett mycket lönsamt och extremt välskött företag.

Absolut jag är med! Det skulle fungera utmärkt, specielt om man kombinerade det hela med smart och informativ webbförsäljning.

Situationen i Göteborg är helt bedrövlig. MacFonus eller forum som dom egentligen heter har i stort sett monopol här. Dyraste priset hos Macbarometern och en icke existerande servicenivå, i alla fall om man inte skall köpa 25 maskiner på ett bräde via telefon. (Numera har dom dock fina demoburkar.)

En ny aktör finns men dom vet inget om Mac, det erkänner dom själva. Sekvencia är egentligen en PC kedja som säljer egentillverkade PC-burkar. Dom har en iMac inlåst bakom disken som dom själva pillar lite med. Någon större macförsäljning förekommer inte, speciellt om man inte har några demomaskiner samt saknar kunskap om vad det är man säljer.

Till Sekvencias försvar vill jag säga att det är positivt med en återförsäljare som även säljer PC-delar till ett billigt pris. Min G4 behövde en till hårddisk, så jag köpte en IBM 120 GXP till ett pris som var över 500kr billigare än Macoteket tog för samma.

Skriv gärna en rad till mig.
tibook550@yahoo.se

[ 08 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:07
Citat:

Absolut jag är med! Det skulle fungera utmärkt, specielt om man kombinerade det hela med smart och informativ webbförsäljning.

Situationen i Göteborg är helt bedrövlig. MacFonus eller forum som dom egentligen heter har i stort sett monopol här. Dyraste priset hos Macbarometern och en icke existerande servicenivå, i alla fall om man inte skall köpa 25 maskiner på ett bräde via telefon. (Numera har dom dock fina demoburkar.)

En ny aktör finns men dom vet inget om Mac, det erkänner dom själva. Sekvencia är egentligen en PC kedja som säljer egentillverkade PC-burkar. Dom har en iMac inlåst bakom disken som dom själva pillar lite med. Någon större macförsäljning förekommer inte, speciellt om man inte har några demomaskiner samt saknar kunskap om vad det är man säljer.

Till Sekvencias försvar vill jag säga att det är positivt med en återförsäljare som även säljer PC-delar till ett billigt pris. Min G4 behövde en till hårddisk, så jag köpte en IBM 120 GXP till ett pris som var över 500kr billigare än Macoteket tog för samma.

Apple är i praktiken stendöda på konsumentmarknaden trots att det är den man siktar in sig på men iMac och iBook! Nu är det hög tid att starta egna butiker i attraktiva lägen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 19:38

Pep förbi OnOff vid Hötorget idag igen. Så här såg det ut idag, fredagen den 12 april:

• TiBooken var fortfarande trasig.

• iBook-datorn intill hade fått frispel och startade inte.

• En Power Mac G4 hade en beige mus från Logitech.

• En iBook 12" till vänster om den fungerade helt OK.

• iPoden hade somnat eller kraschat och fungerade inte alls.

• En iBook 14" fungerade men var extremt smutsig.

• En iMac G4 saknade mus och gick inte att använda.

• En annan iMac G4 fungerade och hade faktiskt en mus.

• iSubben var sönder.

• Ingen av de bärbara Macarna hade mus.

• Ingen försäljare i närheten.

Katastrof! Om Apple läser det här bör ni åka dit och reda upp situationen på måndag morgon.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 20:03

Ingen av de bärbara Macarna hade mus.

Och det brukar de ju ha... inte. Inte så konstigt tycker jag. Lite väl mycket gnäll här va...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 20:22

Gnäll? Gå dit och kolla själv då. Jag skiter i hur det ser ut men Apple och Apples återförsäljare OnOff borde bry sig.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 21:26

Men snälla du, vem har möss inkopplade till sina demolaptops??? Det har inte ens Apple själva i sina egna amerikanska butiker. Jag tycker man ska gnälla på roten till allt detta. Låga marginaler och liten förtjänst för ÅF leder till dåligt engagemang. Enken ekvation. Gårdagens hårdvara till höga priser leder inte till mer marknadsdelar, däremot färre. Enkel ekvation. Apple måste göra något drastiskt som de gjorde 1998 när de med buller och brak gjorde comeback med en billig, snygg och riktigt snabb maskin med samtidens mått mätt. Bondiblue iMac. Just nu har Apple inte ett dyft ärligt talat förutom snygg design. Jo förresten, de har världens överlägset bästa operativsystem som bara blir bättre och bättre. Mac OS X kan bli Apples räddning tillsammans med övrig utomordentlig programvara från företaget. Mjukvaran måste ut till bredare publik. Har man väl kört X så blir det som ett gift, man vill aldrig gå över till något annat.

Gnäll enbart på dem som det på gnällas skall! Apples produkter ger inte tillräcklig vinst för att blandföretag vill (eller kan ur ekonomiskt perspektiv) satsa fullt ut. Avkastning är det som styr företag i alla brancher. Om man får samma vinst av att sälja fyra iPods som av att sälja en enda Creative Nomad Jukebox. Vilka är då viktigast för ett företag att ha som fungerande demo? När det dessutom säljs 10-20 Nomads på varje iPod. Waste Of Space! Simpel logik.

Här försvarar jag OnOff (som är konkurrenter!). Men jag vet hur denna verklighet verkligen ser ut, det är det inte särskilt många verkar förstå tyvärr. Att OnOff på Sveavägen överhuvudtaget har så många Appleprodukter tycker jag är imponernade med tanke på att jag vet hur extremt lite avkastning det ger per kvadratmeter i relation till deras pc-avdelning.

Jag på Siba Kungsgatan är inte i närheten av deras demoutbud. Skulle aldrig få slösa så mycket yta för så lite vinst. Jag har legat i ordentligt för att överhuvudtaget kunna dema en QS. Vi har nu fungerande QS + 15ASD, iMac G4 samt avstängd iBook (går ej att ha igång i detta oärliga land då vi blir av med AC:n på bara någon dag, gäller även pc-laptops) och iPod i glasskåp. Priser finns på samtliga produkter ur Apples hårdvarusortiment samt massor av reklamfoldrar.

Ingen Siba har idag något intresse av att ta in och satsa på Macar då dessa inte ger någon vinst att tala om i jämförelse med övriga tillverkares datorer. Och därmed inget vidare intresse från vare sig högre ort eller säljare. Det är inte så konstigt. Vår butik har macar numera enbart tack vare mig, nästan noll intresse finns från toppen. Jag förstår dem dock. Waste Of Space. Avkastning är det som gör att företag kan existera, inget annat. Min appleavdelning sköter jag om enbart för att jag tycker det är kul och för att jag gillar macar så mycket, knappast för att den är vinstbringande. Pengavinsten är minimal i sammanhanget. Tyvärr. Verkligheten var inte så 98, 99 och till viss del 00. Då krängdes det macar dagligen. iMacs, iMacs, iMacs, iMac och iBooks. Under vissa perioder var lätt var tionde dator en macintosh som gick ur butiken. Nu är det snarare var tvåhundrade eller något sånt skrämmande. Detta beror till stor del på efterhängsen prestanda till ett överdrivet pris för den normale hemkonsumenten. Så var inte fallet för bara något år sedan när gamle iMacen var het. Man kan bara hoppas att det svänger för macen igen, vore synd om inte gemene man fick ta del av världens överlägset bästa operativsystem, Mac OS X! Som snart blir RIKTIGT RIKTIGT vasst!

Puh! Det var allt. Nu är jag ledig hela helgen och ska sova.
(efter att Gnaget krossat Djurgården imorrn då...)

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

Bevaka tråden