På/Av borde ta sig en funderare (i Jägersro-Malmö): Går det att sälja en iMac från 1999 för över 10.000 kronor?
Ta fram några exempel på bra datorer som På/Av och company säljer (undantaget den nämnda Mac-avdelningen som jag beundrar). I Malmö ser man mest Compis (förlåt Compaq), Fujitsu-Siemens och liknande gullemaskiner med integrerad grafik etc etc etc. Jag kan ärligt talat inte rekommendera en PC-intresserad person att besöka På/Av m.fl istället för Stygga Pojken eller Josty. Orsaken är att datorerna är undermåliga.
Ingen menar väl på fullaste allvar att en Compis Presario är bättre än en välbyggd PC från ett mindre företag?
Att det går trögt med Mac-försäljning är inte så konstigt:
1. Gamla Macar från 1999 säljs till rena skämtpriserna.
2. Inga program och inga spel till Macen.
3. Okunniga försäljare.
4. Låg standard på Mac-presentationerna.
Det låter ju inte precis som om det är ställen jag vill köpa dator på. Jag skulle uppleva det som smått obscent om någon rekommenderar mig att besöka en stormarknad i stil med på/av för att köpa dator.
Det säljs Macar, men via andra kanaler. Jag köper t.ex mina maskiner från vettiga återförsäljare och idag finns det en sådan: Office Line i Köpenhamn. Den slår ut vilken på/av-butik som helst på områdena priser, service, maskiner, kringprodukter - kort sagt allt. De säljer inte heller Macar från 1999 utan har nya QS, iMac G4 etc i sin utställning.
Dessutom slår deras gratistidning Office Line Magazine ut en viss svensk tidning (nej, inte den där som avlidit).