- Ciryon
- Medlem ●
Jag är prenumerant på svenska MacWorld sedan i somras i samband med att jag köpte min första Mac. Nu finns det säkert jättemånga som tycker MacWorld är en bra tidning, men jag tänkte berätta varför JAG har beslutat mig att sluta prenumerera.
* Alla "nyheter" i tidningen är flera veckor gamla efter att ha läst om dem direkt t.ex. här på 99mac.com
* Det jag inte redan visste är för mig fullständigt ointressant. Jag struntar totalt i "Marie von Segebaden...om nya ödmjuka Quark". Det jag skulle vilja se är mer guider i stil med "bättre ljud med rätt kodning" i senaste numret MEN:
* det är omöjligt att få kontakt med redaktionen. Jag har vid flertal tillfället försökt tipsa/be om en artikel som enkelt går igenom hur man kan göra musik på sin Mac. Jag har mailat både chefsredaktör och andra mailadresser jag hittade. Men de behagar inte ens svara mig. De kan väl åtminstonde säga "Sorry, en sån artikel är inte intressant." men att inte svara alls tycker jag är riktigt dålig stil.
* MacWorld håller löjligt låg teknisk nivå på artiklarna. Det här är verkligen Mac-sidans motsvarighet till PC-Hemma.
* Mac OS X och Unix är tydligen enligt MacWorld jättehemskt. "Terminalen är ondskefull". Jag håller med om att det är viktigt att programmen är välskrivna men att uttrycka sig på det sättet är ett hån mot alla dem (vi är många) som gått över till OS X just PÅ GRUND av dess Unix-rötter. MacWorld väljer istället att totalt ignorera Unix (förutom att ibland klanka ner på OS X på grund av just Unix).
* Nu till det pinsammaste i hela tidningen. Ingemar Öhbergs kolumn med Sharewareprogram för Mac OS Classic. Varför den här personen, som tycks tycka illa om allt nytt från Apple och framför allt OS X, får skriva i tidningen är för mig ett mysterium. Dessutom nämns aldrig koncepten Freeware eller Open Source. Troligtvis vet inte Ingemar skillnaden på dem och shareware.
MacWorld verkar ha två målgrupper: Familjen med sin gamla iMac rev. A och den "professionelle" Mac-användaren som givetvis måste sitta kvar i Classic eftersom han/hon jobbar i Quark. Jag passar inte in i någon av dem, och tror inte direkt att jag är ensam.
Troligtvis behövs det (om Apple´s marknadsandel nu skulle öka) en ny Mactidning i Sverige. Eller om Dator Magazin skulle tänka sig att skriva mer om Mac OS X.
Ciryon
Håller med på varenda punkt i din kritik. Skitdåligt att inte svara på läsarnas brev.
Den nya mac-befolkningen som har UNIX som bakgrund bör ju ses som en ny kundgrupp av tidningen. Ett sätt att få fler läsare.
Att de har skribenter som inte vill ta sig an OS X är beklämmande. Apple har begravt OS 9 officiellt. När Quark kommer i OS X-version så börjar även klockan ticka för Classic. Men skribenterna kanske bara ska skriva några år till sen blir det pension...
citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
* Nu till det pinsammaste i hela tidningen. Ingemar Öhbergs kolumn med Sharewareprogram för Mac OS Classic. Varför den här personen, som tycks tycka illa om allt nytt från Apple och framför allt OS X, får skriva i tidningen är för mig ett mysterium.
Beror nog på LAS i kombination med att det är svårt att lära en gammal hund att sitta, dvs de kan inte säga upp honom och han "kan" helt enkelt inte skriva om ngt annat.
Jag slutade prenumerera för 5-6 år sedan, tycker att tidningen gått konstant utför efter att Nicklas Mattson slutade som red.
Frågan är, behövs det en Mac-tidning överhuvudtaget? Med allt som finns på webben är jag inte så säker på det. Om det behövs så kanske vi skall dra igång en pdf-tidning som ett 99mac-projekt istället? Jag är absolut inte ngn skribent men det hade vart en kul grej att försöka och så mkt sämre än Macworld kan det väl knappast bli?
Edit: La till en smiley.
[ 20. februari 2003, 12:51: Meddelandet ändrat av: mattan ]
Instämmer tilfullo. Senaste numret fick mig att sluta köpa blaskan.
Papperstidningar är onödiga i den här branchen! Åtminstone när det gäller nyheter.
För att utgöra lite motvikt här så kan jag säga att jag håller INTE med. Tycker att Macworld blivit bättre på senare tid. Att den inte är helt perfekt är ju en annan sak.
Jag skulle tippa att Macworld försöker hålla en bred profil och vänder sig även till de som inte lusläser nätet efter nyheter. Den tekniska nivån är väl ändå ganska blandad tycker jag. Kanske inte riktigt för nätverksproffs men i klass med PC för alla, nää.
"Terminalen är ondskefull" är tagit ur sitt sammanhang. Macworld har tagit upp OS X i positiv bemärkelse de allra flesta gånger. Det finns saker som inte är bra med OS X, det måste man väl få påpeka eller?
Ingmars kolumn kan man ju givetvis diskutera och den är knappast min favorit. Det är en kvarleva från Macpressens tid och att den finns kvar beror med största sannolikhet på att den faktiskt är populär bland många läsare.
Att dom inte kan svara på din mail är givetvis mycket dåligt.
Obs, försöker inte få någon att fortsätta prenumerera eller omvända någon...
En sak som jag inte förstår är att när Nils Holmlöv (chefredaktör) berättar om tidningen och dess inrikting så brukar han säga att den tryckta tidningen inte ska tävla med nätet vad gäller nyheter utan erbjuda dessa till de som inte använder nätet, men också att den tryckta tidningen ska erbjuda djup och journalistik skärpa som nätet saknar.
Men det är ju precis det som MW saknar! När hade MW en artikel med djup senast? Vilka journalistiska ambitioner har tidningen?
När tidningen börjar ta oss läsare på allvar så kommer jag att börja prenumerera igen, men att bara göra en snygg tidning räcker inte.
Fick snigelpost från MacWorld för ett par dagar sedan. Det var en anonym läsarundersökning. Jag ska fylla i den så noga jag kan och på så sätt förska höja kvalitén på tidningen.
Tycker också att den tekniska nivån ofta är för lam. Lite mer avancerade tekniska artiklar skulle inte skada. Varför inte ett helt nummer ägnat åt Terminalen?
/Jens
Håller med om allt. Som sveriges ända mactidning så tycker jag att man kan förvänta sig lite mer djup.
Artiklarna i Macworld är väldigt enkla och korta. Inget djup alls. Konstigt med tanke på att kunskapen finns på Macworld. Ingemar Öhberg känns bara fel, hur han överlevde sammanslagningen är en gåta. Undrar vad för hemliga utpressningsfoton han sitter som gör att han får vara kvar. Tips om gamla classic program hör inte hemma i Macworld längre.
Layouten är dock bra.
citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Frågan är, behövs det en Mac-tidning överhuvudtaget? Med allt som finns på webben är jag inte så säker på det. Om det behövs så kanske vi skall dra igång en pdf-tidning som ett 99mac-projekt istället? Jag är absolut inte ngn skribent men det hade vart en kul grej att försöka och så mkt sämre än Macworld kan det väl knappast bli?
Edit: La till en smiley.
Mycket intressant ide.
Det finns ju redan en på www.themacbase.com , men den är myckat sämre är MW. Man kan väl försöka sig på ett nummer iaf?
/sny
EDIT: rättade adressen...
[ 20. februari 2003, 14:28: Meddelandet ändrat av: snyltarn ]
MacWorld verkar ha två målgrupper: Familjen med sin gamla iMac rev. A och den "professionelle" Mac-användaren som givetvis måste sitta kvar i Classic eftersom han/hon jobbar i Quark. Jag passar inte in i någon av dem, och tror inte direkt att jag är ensam.
Ciryon
Det beror helt och hållet på vad man gör med sin Mac.
Jobbar man som systemadministratör då har man behov av UNIX kunskaper.
Jobbar man med bildbehandling eller layout då behöver man knappt veta av UNIX oavsett om man sitter på en OS9 eller OS X.
Ska man designa en logga då behöver man inte sitta och knacka sin Postscript kod för hand för då räcker om man kan FreeHand eller Illustrator.
Har man behov av att kunna Freehand, Illustrator, Photoshop och Indesign in och ut och vara uppdaterad då blir det inte mycket tid att lära sig UNIX.
Eller tvärtom, hur många systemadministratörer som kan alla de program som körs på deras datorer?
Det är en omöjlighet men då är det ingen som kallar de för "professionella".
Så det var väl lite onödig sätta alla professionella som ej kan UNIX i citationtecken, eller hur?
Sen att de på MW svarade inte på dina brev det är en annan sak.
MacWorld är ingen dålig tidning tycker jag. Den är relativt välgjord. Men jag har några invändningar:
MacWorld utger sig för att vara en tidning för professionella Mac-användare. Samtidigt kan man publicera tester av en enda kamera eller ett enda program utan att göra en jämförelse med en liknande produkt i samma prisklass. Hur går det ihop med den "professionella" inriktningen?
Artiklarna är ofta väldigt korta. Det vore intressant med lite mer djuplodande grejor, artiklar som inte är så rumphuggna.
Vart tog humorn och läsglädjen vägen? Det mesta är snustorrt.
Varför lyssnar MacWorld inte på vad läsarna vill ha utan kommer med svepskäl om att "Vi gör regelbundna läsarundersökningar" osv?
Layouten tycker jag inte är något speciellt. Det är layout, rätt och slätt. Ytterst är det hur som helst innehållet i tidningen jag vill betala för, inte bildernas placering och textens utformning.
citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
En sak som jag inte förstår är att när Nils Holmlöv (chefredaktör) berättar om tidningen och dess inrikting så brukar han säga att den tryckta tidningen inte ska tävla med nätet vad gäller nyheter utan erbjuda dessa till de som inte använder nätet, men också att den tryckta tidningen ska erbjuda djup och journalistik skärpa som nätet saknar.
Ingen tryckt tidnig i världen kan vara lika aktuellt med nyheterna som det som finns på Internet.
Vet själv att det finns massor med folk som har fortfarande modemuppkoppling till Internet. De sitter inte uppkopplade i timmar och läser nyheter. Tro mig. Det enda de gör det är att lesa mail och skumma av lite här och där.
Själv tycker jag att deras tester av nya produkter är bra. Speciellt för de som ska köpa något nytt. Jag tror att någon som har läst deras test av "vindtunnlar", köpte inte den dator. Om han gjorde det då har han ingen anledning att klaga. Han visste vad han köpte.
Jag måste säga att det senaste numret var mycket intressant för mig. Hur man byter mp3-kodare i iTunes, mycket bra. Även artikeln om hur man kopplar ihop en mac med Windows XP föll mig i smaken. Men jag är kanske just en sådan som hade läst PC hemma om jag körde Windows.
Angående "terminalen är ondskefull", måste jag säga att jag har svårt att förstå kritiken mot andemeningen i artikeln. Jag migrerade själv till OS X långt innan det var så moget som det är nu, och många av oss som betalar extra (för det är ju faktiskt dyrare burkar) för att köra Mac OS gör
det till stor del för gui:et, och om programmerare snålar in på sina utvecklingskostnader vad gäller just det grafiska gränssnittet försvinner inte bara en stor del av det som av entusiaster brukar beskrivas som "macens själ", utan även en massa tid och pengar för den proffessionelle användaren.
Macworld skall vara kritisk. Ofta lider macpress (Macworld ej undantagen) av motsatsen, och följer hejdlöst med i Jobs hallelujakör. Hallelujakörer kan jag höra tillräckligt i många inlägg här på 99mac.
Sedan kan jag förstå att många saknar mer tekniskt inriktade artiklar, men inser också att läsekretsen för sådana är tämligen begränsad i lilla Sverige.
Vänligen, Ylan
citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Själv tycker jag att deras tester av nya produkter är bra. Speciellt för de som ska köpa något nytt. Jag tror att någon som har läst deras test av "vindtunnlar", köpte inte den dator. Om han gjorde det då har han ingen anledning att klaga. Han visste vad han köpte.
Personligen tycker jag de överdrev ljudnivån en smula. Men smaken är ju som...
Själv så prenumerar/köper jag svenska MacWorld enbart för att det är den enda svenska papperstidnigen enbart för Mac. Som nybliven Macägare fann jag MacMagazin och MacPressen mer tilltalande för mig som läsare. MacWorld befann sig på en annan "snorkig" nivå. Tyvärr har sedan båda dessa tidningar gått i graven. Av MacPressens arv tycks endast Ingemar Öbergs spalt samt MacBörsen varit värda att bevara. Den närhet jag upplevde att MacPresen hade har man inte tagit tillvara på utan MacWorld är fortfarande lika trist som före sammanslagninge..
Visst känns det som om man redan läst om det mesta som står i tidningen. Det har ju redan avhandlats på nätet i flera dagar innan tidnigen hunnit gå i tryck och distribuerats. Fördelen är att jag har det på papper och kan läsa det när och vart jag vill. MacWorlds trista hemsida blir tyvärr inte ett dugg roligare som prenumerant.
Just som jag skriver detta inlägg blir jag (o)passande nog uppringd av en tjej som erbjuder mig att prenumerera på MacWorld till rabatterat pris, en sk återstartskampanj. Som vanligt är det svårt att få en syl i vädret när dessa telefonmarodörer sätter igång snacket. Jag har lagt ifrån mig luren och hon tröttnar förhoppnigsvis om en liten stund.
Nej det blir nog till att de olika användargrupperna som finns på nätet slår i hop sina påsar och utökar samarbetet sinsemellan och bildar EN riktigt stark användargrupp. Denna grupp kan sedan starta en ny läsvärd Mactidning för alla svenska Macanvändare.
Bengt Eriksson
Medlem i MacSverige
[ 20. februari 2003, 16:39: Meddelandet ändrat av: Bengt Eriksson ]
citera:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Sedan kan jag förstå att många saknar mer tekniskt inriktade artiklar, men inser också att läsekretsen för sådana är tämligen begränsad i lilla Sverige.
Vänligen, Ylan
Jag vet inte men jag tror att för UNIX intresserade finns andra tidningar som mer ingående går på problemmet än MacWorld skulle kunnat göra. Förstå mig rätt, själva UNIX (eller den variant av UNIX) som ligger i grunden för OSX har inte mycket med själva användandet av Mac att göra, för Mac det är och har alltid varit det visuella GUI och inget annat. Oavsett om det var system 7 eller OSX. Skulle det vare annorlunda då skulle Macen inte funnits idag.
Så jag tror att MacWorld är en tidning för de som använder Mac och ej nödvändig för de som gillar att arbeta i terminalen.
Jag tycker hela tidningen är sååå tråkig, men jag läser den som någon sa tidigare för att det är den enda mactidningen i sverige.
Jag tycker det verkar som att Macworld riktar sej åt gubbar i 60år åldern och har mac......det är så jag upplever det.
Också när de kommer till spelen, 2 och oftast bara en rescentioner om "nya" spel varje månad!
Ingen tryckt tidnig i världen kan vara lika aktuellt med nyheterna som det som finns på Internet.
Vet själv att det finns massor med folk som har fortfarande modemuppkoppling till Internet. De sitter inte uppkopplade i timmar och läser nyheter. Tro mig. Det enda de gör det är att lesa mail och skumma av lite här och där.
Du missförstod mig, jag bryr mig inte om de vill fylla tidningen med små notiser om att något shareware har nått version A, fast det i verkligheten har nått version B.
Det jag är förvånad över är att deras chefredaktör säger att en av poängerna med att läsa en tryckt tidning är att den kan ge bakgrund, djup och förståelse för saker på ett sätt som man inte hittar på nätet, eller som NH skrev i en annan tråd:
"Tidningar är ett långsamt medium. Det har både för- och nackdelar. Läsaren tar sig tid, som utgivare har man möjlighet att förklara saker som skulle ta för lång tid i de andra medierna, man kan sätta saker i sitt sammanhang och så vidare."
Men, det är ju just det jag saknar.
Jag vet inte men jag tror att för UNIX intresserade finns andra tidningar som mer ingående går på problemmet än MacWorld skulle kunnat göra. Förstå mig rätt, själva UNIX (eller den variant av UNIX) som ligger i grunden för OSX har inte mycket med själva användandet av Mac att göra, för Mac det är och har alltid varit det visuella GUI och inget annat. Oavsett om det var system 7 eller OSX. Skulle det vare annorlunda då skulle Macen inte funnits idag.
Så jag tror att MacWorld är en tidning för de som använder Mac och ej nödvändig för de som gillar att arbeta i terminalen.
Det här resonemanget känns lite knäppt. Mac OS är självklart mycket mer än bara Aqua. Med ditt sätt att se på det så ska väl inte MW skriva om några teknologier som finns i systemet överhuvudtaget.
Mac OS X är ett nytt operativsystem, för att kunna jobba optimalt, även om man är originalare och aldrig petar i terminalen så hjälper det otroligt mycket att veta hur saker och ting fungerar.
Jag tror nog att det handlar om okunskap hos journalisterna och till viss del ekonomi eftersom det är billigare att köpa in äldre artiklar från andra IDG tidningar.
citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Mac OS är självklart mycket mer än bara Aqua. Med ditt sätt att se på det så ska väl inte MW skriva om några teknologier som finns i systemet överhuvudtaget.
Mac OS X är ett nytt operativsystem, för att kunna jobba optimalt, även om man är originalare och aldrig petar i terminalen så hjälper det otroligt mycket att veta hur saker och ting fungerar.
Jag tror nog att det handlar om okunskap hos journalisterna och till viss del ekonomi eftersom det är billigare att köpa in äldre artiklar från andra IDG tidningar.
Visst är UNIX en grund som ger stabilitet och andra fördelar till själva arbete på Macen men det är den grafiska gränssnitet och filhanteringen som gör att vi (konstnärer, originalare, musiker och andra) väljer Mac före andra billigare och "snabbare" datorer.
Om man nu råkar veta ett och annat som sitter lite djupare då är det bara bra. Jag har själv behov av mera kunskap om OSX, för liksom de flesta som har konverterat från 9 är är vi alla som nyfödda bebisar. Trots att man kunde OS 9 in och ut (nästan).
All den kunskap man får är alltid en guldgruva, för man har sällan möjlighet att anlita support för 1000-1200 spänn i timmen. Åtminstone för de "enklare" olyckor.
Visst skulle det vara bra om det fanns mer om detta i MacWorld men jag tror inte att det skulle vara det viktigaste för mac användarna generellt.
Att resumera - det är sällan möjligt att tillfredställa alla gruper av användarna.
Folk som bara spelar - de tycker det är för lite om spel.
Musiker tycker det är för lite om musik osv, osv.
Tur att det finns Internet.
För att MacWorld ska "överleva" in i framtiden, bör de ändra inriktning. MacWorld största konkurrensen är faktiskt Internet ! ! Färska snabba nyheter o.s.v.
När man säger att det finns grupper som har modem och bara surfar lite och då är Macworld bra att ha. Men men den gruppen kommer bara bli mindre o mindre i rasande fart. MacWorld som tidnings starkaste kort är sina datatester, programtester och frågor/svar, det är där de bör utveckla mera för att hänga kvar i marknaden.
* Nu till det pinsammaste i hela tidningen. Ingemar Öhbergs kolumn med Sharewareprogram för Mac OS Classic. Varför den här personen, som tycks tycka illa om allt nytt från Apple och framför allt OS X, får skriva i tidningen är för mig ett mysterium. Dessutom nämns aldrig koncepten Freeware eller Open Source. Troligtvis vet inte Ingemar skillnaden på dem och shareware.
Nu är du orättvis!
Du sade att du hade skrivit till chefsred, men har du skrivit till Öhberg? Han är en trevlig typ som brukar svara, och bry sej om vad du skriver (om du bara kan låta bli så hårda ord som du använde ovan). Om du vill ha fram dina åsikter så de kommer in i tidningen så är Öhberg en bra kanal. Han citerar ofta brev han får.
Vad gäller freeware/shareware: I MacPressen lanserades begreppet "fricirkulerande" för att täcka in båda begreppen med ett ord. Detta har av någon anledning tagits bort. Öhberg är solklart medveten om freeware, men av någon anledning vill MacWorld inte använda "hans" ord som täcker båda.
Open Source är mindre säkert att han har koll på, men det är ett koncept som i första hand vänder sej till programmeringskunniga. Be honom diskutera begreppet, och tipsa honom om några bra och aktuella program, så skulle jag inte bli förvånad om han tar upp det.
Om man läser det han skriver om Classic mot OSX så ser jag inget problem. Programmen redovisas med systemkrav, inklusive OSX (för programmen är ju nya, så OSX stöds så klart). Han har än så länge inga program som bara stödjer OSX, men mellan raderna står det tydligt nog att det kommer.
Han diskuterar i januarinumret svårigheterna med OSX för den som kommer från gamla MacOS. Tanken på att ha en "pro"-version av OSX och en "hemanvändar"-version, är den så långsökt? Han noterar helt enkelt att mycket har blivit svårare. Det är ju sant! Det är helt enkelt OSX akilleshäl, förlorad enkelhet, en viktig svaghet som gör glappet till MS mindre. Att kalla det pinsamt att ta upp så viktiga saker... är pinsammare!
Det är inte alltid som Öhbergs fricirkulerande-tips är så intressanta, och ibland kunde nog hans slutsatser kortas till halva utrymmet. Det kan man kritisera, men att slå ner så hårt som du gör är elakt och oövertänkt. Kritisera honom, men med måtta. Och gör det direkt till honom så han kan skärpa sej, höja ribban lite.
Nej du, du läser Öhberg som fan läser bibeln.
EDIT: Svatfel.
[ 20. februari 2003, 21:58: Meddelandet ändrat av: Ingemar Ragnemalm ]
citera:Skapades ursprungligen av: REP:
MacWorld som tidnings starkaste kort är sina datatester, programtester och frågor/svar, det är där de bör utveckla mera för att hänga kvar i marknaden.
Och kurser. De skulle kunna lära ut Cocoa eller WebObjects eller PHP/SQL eller något annat skoj. 12 avsnitt/kurs. Med frågor/svar via email, som grund för nästa avsnitt i kursen.
Jag slutade fö läsa tidningar för ett par år sedan, och jag saknar inget. Det enda jag var intresserad av var nyhetsrapportering och tutorials, och det första får jag bättre via P1, och snabbare via Internet. Tutorials finns det gott om på Internet.
Pröva NetNewsWire ifall ni inte gjort det än.
citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Open Source är mindre säkert att han har koll på, men det är ett koncept som i första hand vänder sej till programmeringskunniga.
Det är förstås sant att OS vänder sig till de som kan använda sig av källkoden på något vis, men det är en mycket större grej än att man kan gå igenom koden till ett program och ändra lite. OS är ...ja i brist på bättre ord revolutionerande. Om vi som inte är programmerare insåg detta skulle det gynna oss själva väldigt mycket. Apple är ett av de få företag som åtminstone försöker förstå detta.
Ett givet ämne för en djuplodande* artikel med möjligheter till infallsvinklar vi inte har läst tidigare, vare sig på nätet eller på döda träd. När kommer den artikeln i MW?
Ja inte tänker jag hålla andan tills det händer iallafall.
*djuplodande? Heter det så? Ja, ja ni förstår väl vad jag menar.
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Ciryon:
[qb]
*
Han diskuterar i januarinumret svårigheterna med OSX för den som kommer från gamla MacOS. Tanken på att ha en "pro"-version av OSX och en "hemanvändar"-version, är den så långsökt? Han noterar helt enkelt att mycket har blivit svårare. Det är ju sant! Det är helt enkelt OSX akilleshäl, förlorad enkelhet, en viktig svaghet som gör glappet till MS mindre. [/quote]Tala för er själva. På alla ställen där jag har sett uppgradering till OS X från Classic så har problemen och supporten MINSKAT. Däremot kanske mer jobb för administratören, då OS X är 100 gånger mer flexibelt. Varav dom har kunna anpassat systemt hundra gånger mer än innan.
Vad är det som är svårt? Jag köper inte det att skulle vara svårare. Kanske för folk som är väldig väldigt invanda med OS9, men knappast inte för nya datoranvändare.
Själv vande jag av mig med OS9 på ca 2 månader, men det är klart, alla har olika förutsättningar.
Ang MW. Jag tycker deras styrka ligger i testerna samt deras guider som för det mesta brukar hålla hög kvalité. När det gäller programuppdateringar som redovisas så skulle det vara bättre om att tipsa om vissa program. Som många säger, nyheterna på den fronten är oftast inaktuella när tidningen är i tryck.
Övriga synpunkter. Jag skulle vilja se mer om mer "ovanliga" arbetsområden på maccen. T.ex dom som sitter med MatLab i X11 eller reportage som den om Expressen, DN och AF olika bildpubliceringssystem (om det inte var i Cap & Design den var i)
Sen skulle det inte skada med att sno lite från sin systertidning C&D. Tips&Tricks sidorna som ett komplement till de olika ämnessidorna bak i tidningen.
citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Vad är det som är svårt? Jag köper inte det att skulle vara svårare. Kanske för folk som är väldig väldigt invanda med OS9, men knappast inte för nya datoranvändare.
Det är massor med saker som är svårare. För oss som kommer från 9´an så är det förstås mest, när man saknar viktiga bekvämligheter, men det finns annat som gäller alla, speciellt den större fixerade filstrukturen.
Ni kanske bara sväljer det nya som en nödvändighet och lever med det utan att ifrågasätta. OK, gör det då, men när Öhberg säger att det riskerar att skapa en klyfta mellan olika användare, då ser jag det som en rimlig debattfråga och inte som nåt korkat och pinsamt.
Det han bör göra som uppföljning, tycker jag, är att söka lösningar, leta upp de hjälptillämpningar som gör OSX-livet lättare och kanske speciellt göra övergången roligare. (Tipsa honom!!) Där kan han göra en insats för att undvika fler fall som NT (som bytte till MS för att OSX inte var lika enkelt som 9´an - kom inte sen och säg att det inte är ett problem!).