Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld, nej tack.

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittills står jag närmast vad thevil skriver om näst ovan.

/G

Tog bort ett dumt inlägg.

[ 21. februari 2003, 20:56: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
De jublar när de får läsa artiklar om Macintosh II fx. De vill läsa om hur de kan få ut mer av iLife, fixa röda ögon i Photoshop, för femtielfte gången om hur man fixar konstiga tecken i Explorer, om hur man får fildelning att funka över nätet, och ? om de nya produkterna som företag X lanserat är bra, eller i varje fall värda pengarna.

Nostalgiartiklar kan inte rimligtvis sälja en tidning... fast de ger nog lite av den humor som efterlystes i ett senare inlägg. Då skulle jag hellre se en eller annan artikel av typen "jag byggde om min trasiga SE till en brevlåda" och "vet ni vad JAG hittade när jag öppnade min gamla Quadra för första gången på 10 år?"

Men vad är det som borde vara intressant för många Mac-användare? Riktigt intressanta "hur gör man" måste väl vara uppskattade? Aktuella "komma igång", som hur man kommer igång med digitalvideo? Bara hur man kodar en film är ju en stående fråga här.

Få ut mer av iLife (och andra i-program), det är väl typiskt nånting bra att skriva om? Aktuellt och viktigt! Program som många har, och som är nya! Komplettera det med att tipsa om program som man inte vet att man behöver.

Jag tycker att nya MacWorld har tagit stora steg åt rätt håll, med fasta avdelningar för viktiga ämnen ("ljudexperten" till exempel), och mer intressant läsning över lag. Frågan är väl bara hur man gör den mer kul utan att många tycker att man är oseriös, och samtidigt fördjupar så att nivån höjs lite.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
12.000, är det mycket eller lite i sammanhanget?

Med tanke på att min kompis sålde cirka 700 stycken bärbara HP-datorer på 4 dagar (under HPs rea-vecka visserligen) så tycker jag att det låter lite väl lite.

Men och andra sidan så säger ju inte 12.000 datorer förra året någonting heller. Man bär väl se hur mycket det har sålts de senaste åren, och även jämföra med andra företag. Det kan ju varit så att många företag höll inne med investeringarna under 2002 och kommer att köpa mer i år?

12.000 är tydligen en nivå där man balanserat ett tag - ta och ge några tusen datorer hit eller dit.

Jag ska göra en artikel om Svenska Apple:s ekonomiska utveckling under dom senaste åren för att se om man kan hitta någon trend.

• Medlem
  • 2003-02-22 21:15

Svenska MW är rena pulitzervinnaren jämfört med den här tidningen Komputer för alla

Citat:

Någon skrev ”så mycket sämre än MacWorld kan det väl knappast bli” inför möjligheten att starta en ny Mactidning. Jag välkomnar de som vill att dra igång. Ett billigare sätt att ta reda på om det kan bli sämre än MacWorld är att helt enkelt fråga någon på Datormagazin.

På förekommen anledning:

Meningen ovan kan med rätta missförstås som att jag skulle anse att Datormagazin är en dålig tidning. Det var inte min avsikt - utan att själv läsa Datormagazin kan jag konstatera att det är en stor och framgångsrik tidning, och det blir man bara om man är bra.

Det jag försökte säga var helt enkelt att trots vad de flesta tycks tro så är det ett svårt jobb att göra tidning. Den som inte tror att det kan bli sämre än MacWorld kan med fördel fråga Joacim Mellin, som ju också har en hel del kunskap om att göra tidning. Det är billigare än att starta tidning själv och ta reda på det via egen erfarenhet.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 08:54

Komputer för alla är den i särklass sämsta datortidningen, åtminstone på svenska, och har det underligaste namnet. Märkligt att det över huvudtaget går att sälja sånt. Vad sägs om deras lille guide Pc-doktorn:

"Så här får du din pc på benen igen.

Plötsligt fryser skärmen eller också får du ett felmeddelande. I de flesta fall kan du faktiskt lösa problemen själv. Vi visar hur man gör."

"Väck datorn

Väck en frusen dator

Ibland händer det att ett program hänger sig så att allt på datorn "fryser" och ingenting i världen kan få den att börja arbeta. Innan du bara nödstänger en dator bör du testa följande:

Tryck "Ctrl+Alt+Del". Windows visar nu en dialogbox 2 med aktiva program. Stäng av det program som krånglade. Om dialogboxen visas kan du välja ett av programmen och be Windows avsluta detta genom att klicka på "Avsluta aktivitet" 4.

Ibland visas en blå skärm som säger att Windows är upptaget, der er en sidste udvej til at få lukket et program. I så fall finns det sällan något annat val än att trycka "Ctrl+Alt+Del" igen, för att på så sätt försöka förmå datorn att starta om."

De har inte ens orkat översätta hela texten. Usch, usch, usch!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Nostalgiartiklar kan inte rimligtvis sälja en tidning... fast de ger nog lite av den humor som efterlystes i ett senare inlägg. Då skulle jag hellre se en eller annan artikel av typen "jag byggde om min trasiga SE till en brevlåda" och "vet ni vad JAG hittade när jag öppnade min gamla Quadra för första gången på 10 år?"

De erfarenheter jag har är att nya produkter säljer tidningar. That´s it. Har man i varje nummer tester av nya produkter går tidningen bra, annars gör den inte det. Det är ryggraden. Sedan profilerar man sig via en massa annat. "Classic Mac" är en avdelning som efterfrågats i åratal. "Shareware" är samma sak - ingen köper MacWorld enbart för att Ingemar Öhberg skriver i den, men för vissa är det tungan på vågen. Det gäller de flesta artiklar vi kör, utom testerna.

Citat:

citera:Men vad är det som borde vara intressant för många Mac-användare? Riktigt intressanta "hur gör man" måste väl vara uppskattade? Aktuella "komma igång", som hur man kommer igång med digitalvideo? Bara hur man kodar en film är ju en stående fråga här.

Få ut mer av iLife (och andra i-program), det är väl typiskt nånting bra att skriva om? Aktuellt och viktigt! Program som många har, och som är nya! Komplettera det med att tipsa om program som man inte vet att man behöver.

Vi har steg-för-steg-artiklar om hur man gör saker i olika program i varje nummer. Vi har dessutom artiklar om tekniken bakom i varje nummer. Det enda vi inte har är teknik förklarad för dess egen skull.

Macen skapades en gång i tiden för att vara ett alternativ för de som ville dra nytta av datortekniken, utan att behöva förstå den. Tekniken skulle vara användarvänlig och intuitiv. Nu är det inte alltid möjligt att använda teknik utan att förstå den - vill man använda ett nätverk hemma måste man veta lite om hur nätverk fungerar. Men vi förklarar inte tekniken mer ingående än vad som är nödvändigt. Vill man kunna spela dataspel i ett hemmanätverk, så förklarar vi vilka prylar man behöver, och hur datorerna ska vara inställda. Inte varför. Det beror inte på att vi inte kan, eller på att alla våra läsare är ointresserade. Men den absolut övervägande majoriteten av läsarna av en sån artikel vill veta hur de ska kunna skjuta motspelarna i bitar, utan att behöva oroa sig över hur det funkar bakom krevaderna.

Nils Holmlöv

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Det beror ju på att de flesta som skulle vilja läsa något aldrig hör av sig till dig. De köper ofta tidningen ändå eftersom det inte finns några alternativ eller så låter de bli.

Den risken finns förstås alltid. Men jag pratar med läsare varje vecka, jag får mail varje dag, jag följer diskussionsforum, vi gör läsarundersökningar. Detsamma gäller våra skribenter. Så vi har trots allt ett ganska brett underlag när vi bestämmer vad tidningen ska innehålla.

Citat:

citera:Det stämmer faktiskt visst. Vet inte varför du tror att en hantverkare som kan sina verktyg skulle bli sämre.

Det ingår i en originalares vardag att kunna saker om exempelvis teckensnitt. Om man vet hur dessa fungerar så blir man en bättre originalare. Kärnkunskaperna - ombrytning, typografi, etc blir väl ändå inte sämre bara för att man vet hur man löser ett visst problem eller vet vilken typ av teckensnitt man ska använda?

<klipp>

Att påstå att det skulle strida mot grundtanken med Mac att skaffa sig kunskap om hur det verktyg man jobbar med varje dag fungerar är helt befängt. Den åsikten stämde säkert när Macintosh kom, när det var helt nytt. Men idag änvänder "alla" en dator varje dag. Självklart menar jag inte att man måste veta hur Rendezvous fungerar bakom gränsnittet, men att veta vad din maskin klarar av och hur du gör det gör dig bättre i ditt jobb. Mac OS har ändrats till ett operativsystem som du kan utvecklas med. Man behöver inte kunna mer än peka och klicka, men vill man så kan OS´et följa med dig i utvecklingen och bli ett otroligt kraftfullt verktyg. Oavsett om man är originalare eller chefredaktör och "inte behöver kunna" terminalen.

Jag tycker du glider väl lätt mellan "det som krävs" och "det som vore bra". Självklart måste en AD ha koll på mer än bara Quark Xpress/InDesign. Vart typsnitt håller hus är ett sånt ämne (som vi för övrigt skrivit om i MacWorld).

Grundkompetensen är dock det viktigaste. Det är förmodligen mer lönsamt för en AD att vidareutveckla kärnkompetensen än att gå en kurs i grundläggande nätverksteknik.

Dagens datorer är komplicerade, men det är faktiskt inte nödvändigt att kunna precis allt själv. Ett av skälen till att de flesta företag har it-avdelningar är att det är billigare att avlöna ett antal it-experter, än att utbilda hela personalen tills de kan tillräckligt för att själva lösa alla problem.

Citat:

citera:Det beror ju på hur man bedömmer om en tidning är bra eller inte. Säljsiffror är ju inte något "kvalitetspris" precis.

Märkte att du i det här inlägget struntade i att berätta om dina journalistiska ambitioner för tidnigen, det är synd.

MacWorld är inte kultur - vi är en kommersiell produkt. Det betyder att vi _ska_ gå med vinst. Kvalitet mäts i antal sålda ex och annonsintäkter. Givet det försöker vi naturligtvis göra en tidning som vi kan vara stolta över, men jag gör hellre en tidning som dissas i vissa kretsar och går med vinst, än en "fin" tidning som går med förlust.

Angående journalistiska ambitioner:

Vi sysslar med underhållning, konsumentupplysning och journalistik, i den ordningen. Jag är inte journalist, men i brist på bättre etikett är det vad jag sysslar med. Vi testar produkter och berättar hur de används. Min ambition med tidningen är att läsarna ska få läsa om nya, roliga produkter, se hur de används och få veta om de är värda pengarna. Man ska kunna lite mer om Macen när man läst tidningen än man kunde innan. Varken mer eller mindre.

Nils Holmlöv

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-25 11:09
Citat:

"Classic Mac" är en avdelning som efterfrågats i åratal.

Ville bara säga att jag tycker det är otroligt kul att den avdelningen har tillkommit. Tack och bock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 15:06

Jag tycker att MacWorld har fått ett rejält lyft den senaste tiden. Jag funderar faktiskt på att teckna en prenumeration igen!

Ursprungligen av Mondo:

Jag tycker att MacWorld har fått ett rejält lyft den senaste tiden. Jag funderar faktiskt på att teckna en prenumeration igen!

Intressant att höra! Kanske blir så att köpa ett lösnummer nu i veckan.

ofattbart...

Ursprungligen av Ciryon:

* Mac OS X och Unix är tydligen enligt MacWorld jättehemskt. "Terminalen är ondskefull". Jag håller med om att det är viktigt att programmen är välskrivna men att uttrycka sig på det sättet är ett hån mot alla dem (vi är många) som gått över till OS X just PÅ GRUND av dess Unix-rötter. MacWorld väljer istället att totalt ignorera Unix (förutom att ibland klanka ner på OS X på grund av just Unix).
Ciryon

Ofattbart att en seriös(?) tidning inte har nåt till övers för Os X och dess Unixrötter???
Om man inte är en "Unixnörd" så behöver man ju inte bry sig ett dugg om Unix-delarna i Os X.
Unix sägs ju vara också vara hemligheten bakom den fina stabiliteten i Os X. Och Os9, har inte själv använt det, men tydligen måste man ställa in hur mycket minne ett "hungrigt" program ska få tilldelat. Rena stenåldern med datormått mätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 16:43

Jag vill minnas att Nils Holmlöv slog flera slag för MacOS X UNIX rötter under sin tid som CR, men då fick han tonvis med hatmail från snorkiga grafiker och annat löst Mac-folk som absolut inte ville läsa om sådant, Macworld kan visst aldrig göra rätt....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 21:13
Ursprungligen av bruksarn:

Ofattbart att en seriös(?) tidning inte har nåt till övers för Os X och dess Unixrötter???
Om man inte är en "Unixnörd" så behöver man ju inte bry sig ett dugg om Unix-delarna i Os X.
Unix sägs ju vara också vara hemligheten bakom den fina stabiliteten i Os X. Och Os9, har inte själv använt det, men tydligen måste man ställa in hur mycket minne ett "hungrigt" program ska få tilldelat. Rena stenåldern med datormått mätt.

Vi är ytterst intresserade av OS X Unixrötter och tänker öka bevakningen i kommande nummer. Anledningen till att det har varit glest mellan artiklarna är att vi vill få plats med så mycket som möjligt på våra 76 sidor. Från och med nummer 1/2005 blir vi dock tjockare och får därmed möjlighet att täcka in fler områden. Under våren kommer även vår form och redaktionella upplägg att ses över och "nya" MacWorld presenteras.

Gott nytt år förresten!

Vänliga hälsningar,
Andreas Leijon
Chefredaktör MacWorld

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 22:09

Ehh ... Den här tråden startades 2003 ... Sedan första inlägget skrevs tycker jag att ganska mycket har förändrats.
Det har varit en hel del artiklar om terminalen, som ofta just uppmanar terminalrädda användare till att inte vara rädda, utan testa några av de smarta grejer man kan göra.
Jag tror faktiskt att det har varit en artikel om ljudkodning, som tar upp Audion och Lame (eller kanske läste jag det någon annan stans?).
Tidningen har också bytt chef två gånger sen dess - den nya svarar uppenbarligen t.o.m. på inlägg här på 99mac!
Inga Shareware-program som visas av Öhberg är såvitt jag vet endast till OS 9, även om en del funkar till OS 9 OCKSÅ.
QXP har funnits till OS X ett tag, så det står nog inget för proffs som måste sitta kvar i OS 9 pga QXP + det finns väl inga - inte ens familjer - som fortfarande använder iMac rev. A???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 22:21

MacWorld har blivit mycket, mycket bättre det senaste året tycker jag. Jag gillar papperskvaliteterna och layouten, och kvaliteten på texterna. Snyggt jobbat!

• Medlem
  • 2005-01-02 22:40
Ursprungligen av Mondo:

Datormagazin skulle väl kunna ha en stående avdelning om Mac OS X? Det vore kanske en bra idé?

Ursprungligen av Mondo:

MacWorld har blivit mycket, mycket bättre det senaste året tycker jag. Jag gillar papperskvaliteterna och layouten, och kvaliteten på texterna. Snyggt jobbat!

Och Datormagazin har om inte en stående avdelning om Mac OS X så ändå återkommande artiklar i ämnet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 22:47
Ursprungligen av Ulf A:

Och Datormagazin har om inte en stående avdelning om Mac OS X så ändå återkommande artiklar i ämnet.

Datormagazin är en mycket bra tidning, den gör skäl för sitt namn, Datormagazin, tester och aritklar om hårdvara tillsammans med detsamma för Linux, Windows och MacOS X

Naturligtvis väger det över för Windows innehållsmässigt men det har sina naturliga orsaker, trots allt så har Windows 97% av marknaden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 09:19
Ursprungligen av Mondo:

Tack Mondo!
Det är oerhört sporrande att höra att vi är på rätt väg.

Jag löste för ngn dag sedan en prenumeration. Ser fram emot angenäm läsning.

Vi har skrivit återkommande om Mac i DMZ i snart tre år och det är väldigt kul att det finns de som uppskattar det men för att det ska bli tal om en fast avdelning i tidningen så krävs det liksom att det är fler som uppskattar det. Antalet Linuxläsare är, minst sagt, en förkrossande del av våra läsare och därför får de en egen avdelning.

De som vill tipsa om fler (mac) saker att skriva om i DMZ kan maila mig: joacim (a) datormagazin punkt se

Jag prenumererar på engelska MacFormat en ypperlig tidning. Efter att ha läst denna känns Macworld mossig......redan läst allt i den eller på nätet.

Jag prenumererar endast på macworld för att det skall finnas en Mactidning i svenska hyllan.

Jag köpte mitt första nummer nu häromdagen. Det första som slår mig är att trycket känns inte helt högkvalitativt, och avsaknaden av högglansigt papper. Varför?

/Adrian

• Medlem
  • Öland
  • 2006-02-27 10:02

har slutat köpa macworld även jag...

lär mig inget av den och alla nyheter är som sagt gamla sedan veckor...

• Oregistrerad
  • 2006-02-27 11:09

Jag skiter egentligen i vad det är för kvalitet på trycket. Jag köpte förra månadens nummer och efter att ha läst det sa jag till min tjej att påminna mig om att aldrig mer köpa tidningen,

den är full av inköpta artiklar från amerikanska macworld, och en massa utfyllnad.

How to-grejerna är helt meningslösa. Att bildblogga med Ecto tog upp 2 hela uppslag, det ena uppslaget bestod av en flashig bild och rubriken, andra uppslaget bestod av några rutor som inte hjälpte ett dugg. allt det stod om var sådant man upptäcker om man öppnar programmet.

en klar kvalitetsförsämring de senaste 2 åren.

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 10:41

jag undrar mest varför macworld numera ser ut som en "barn-mangatidning" med massor av artiklar som består av jättestora pastellbilder & bubblor. Artikeln: "hur du öppnar ett dokument", kan numera fylla 6 A4-sidor med två ikoner på varje halvt ark...

Lite O.T. Men var inte tidningen Datormagazine en amiga tidning från början?

Ang. Macworld - jag tycker den både har blivit bättre och sämre. Håller med DaPhox om layouten som verkligen känns "barn- manga"

Däremot tycker jag nog att tanken med how to är bra. Eftersom nyhetsbiten aldrig kan slå internet så är detta mer värt - alltså mer sånt - MEN de måste vara en skala på svårigheten 1-5 - nu känns det som om de flesta How to prylar är runt 2-3 i svårighet - Jag skulle vilja se något How to som är mer ingående djupdykningar och gärna i svårighetsgrad 4-5.

Har man tex ett tema nätverk så bör artiklar och innehåll spänna över hela skalan.

Annars tycker jag nog ändå att det har blivit bättre. Den nuvarande Videoexperten är tex mycket bättre.

Ursprungliga Datormagazin var en Amigatidning fram till tidigt 1995 då det blev PC och Amiga i den. Därefter lades den ned och vilade några år innan den mer eller mindre återuppstod. Vill hävda att den nya har liknande inriktning som den gamla, i grunden en tidning för alla som gillar att pula med sin dator etc.

Vad jag sett har en del av de som idag arbetar med Datormagazin också funnits med i den gamla tidningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 19:56

Har 2 frågor. Är macworld bättre nu och vad hände med Nils Holmlöv och Mondo?

Bevaka tråden