Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny powerbook i oktober?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
50 papp?! Här nere kostar en TiBook 800 36000 SEK inkl. moms. På Applestore 40000 SEK...

Tja, jag bara drog till med runda tal. Men på Apple Store Sverige så kostar 800-modellen 43.000 kr inkl moms, så med en grov avrundning...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-11 08:44

Jaha. Föga överraskande så kom det ingen ny PB i Paris. Ska man tro på tidigare rykten om att den kommer i oktober, kanske smygvägen?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 09:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jaha. Föga överraskande så kom det ingen ny PB i Paris. Ska man tro på tidigare rykten om att den kommer i oktober, kanske smygvägen?

Jag har ännu inte hört någon tvekan kring en ny PowerBook i oktober ännu... Däremot kommer det inte vara en revolutionerande uppgradering utan en för att öka försäljningen inför julhandeln....

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-11 09:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag har ännu inte hört någon tvekan kring en ny PowerBook i oktober ännu... Däremot kommer det inte vara en revolutionerande uppgradering utan en för att öka försäljningen inför julhandeln....

Jaha ja. Ett bra sätt att öka försäljningen kan ju vara att sätta i ett bättre grafikkort, förbättra airport-mottagningen, stoppa tillbaka IR-porten, öka farten på processorn lite (933–1000) och sänka priset!

Ja, och så fred på jorden!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-24 23:08

Jag kan berätta att vi för ca två veckor sedan lade en beställning på ett antal 800Mhz Powerbooks till jobbet och att dessa ännu inte dykt upp hos leverantörens huvudlager. Man har heller inte fått något leveransdatum för burkarna.

Detta kan väl bara bekräfta att nya Powerböcker är på väg in. Eller vad säger ni?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 18:52

Någon som tror den kommer runt den 17/10?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 10:14

Nä, jag skiter i det här. Nu går jag ner till Reda och köper en ny Powerbook. En 667´a. Kosta vad det kosta vill. Jag vill ha en Powerbook så då köper jag en, god damn it! Jag tror inte det kommer nå´n ny så snabbt, denna har bara funnits för leverans i 1 och 1/2 månad. Dålig affär? Skit samma... just nu... behöver jag en EGEN powerbook. Finns inga alternativ.

Jag tror det kommer lanseras en ny powerbook nu rätt snart. Men sen är väl frågan när den väl levereras i rätt mänder hit till lilla Sverige. Så om du behöver en bärbar akut kanske det är lika bra att köpa dagens modell.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-03 10:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Någon som tror den kommer runt den 17/10?

17:e? Taget ur luften?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Nä, jag skiter i det här. Nu går jag ner till Reda och köper en ny Powerbook. En 667´a. Kosta vad det kosta vill. Jag vill ha en Powerbook så då köper jag en, god damn it! Jag tror inte det kommer nå´n ny så snabbt, denna har bara funnits för leverans i 1 och 1/2 månad. Dålig affär? Skit samma... just nu... behöver jag en EGEN powerbook. Finns inga alternativ.

Rätt inställning! "Det är bara pengar, det kommer nya"

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 14:05

Yes! WOW! Nu sitter jag bara och myser och tittar på när den installerar sig, med Jaguar å 512 färska RAM å allt! Goodbye, sparkapital! Jag var värd en egen, ny laptop!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-03 16:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Yes! WOW! Nu sitter jag bara och myser och tittar på när den installerar sig, med Jaguar å 512 färska RAM å allt! Goodbye, sparkapital! Jag var värd en egen, ny laptop!

"A man of action", ey? *avundsjuk*

Kul. Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 16:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Någon som tror den kommer runt den 17/10?

17:e? Taget ur luften?

Nja...

på sätt och vis. lägger ihop ett och ett så får man två typ...

Många talar om två månader innan jul. Många talar om i mitten av oktober. En del har fått leveransbesked efter den 17 oktober då de specialbeställt...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-03 23:56

Tack! Jag struntar i om de kommer med nå´t nytt. Tänk på dessa faktorer:

1. Nya modeller innebär oftast nya besvär. De första veckorna är alltid lite skakiga, med rapporter om barnsjukdomar hit eller dit.

2. Nya maskiner kommer inte att levereras först till Sverige, om man säger så.

För min del var valet simpelt, och efter en sisådär 10 timmar vid detta lilla underverk kan jag bara säga ett ord: TOKNÖJD!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-10-04 00:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
För min del var valet simpelt, och efter en sisådär 10 timmar vid detta lilla underverk kan jag bara säga ett ord: TOKNÖJD!

Hehe, gjorde precis samma sak för en vecka sedan, tänkte att "nu får det vara nog", gick in hos Reda Gruppen och köpte mig en 667:a. Den är sedan två dagar kompletterad med lite mer minne och Airportkort och det varit en fröjd att arbeta med sedan dess. Min 1GHz P3 laptop med WinXP håller i märkbart snabb takt att bli förpassad till historiens glömska...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 00:50

Ordning & REDA, torsdag på FREDAG!

Kul att vi gjorde exakt samma grej. Bor du till och med här på höjden vid S´t Göran som jag? Vi kanske bor grannar? Hör varandra snarka genom väggarna?

på tisdag eller onsdag ska vi beställa våra personalköpsmacar (powerbook till mig). Så på onsdag eller torsdag kommer säkert en uppdaterad modell för samma pengar. Teorin baseras på mitt vanliga flyt

Det blir min första mac någonsin, men jag har varit grymt macintresserad sedan introduktionen av den blå/vita G3:an yoshmite eller vad den hette. Det finns nog få så mac-frälsta pcanvändare som jag. och att det tagit så många år att skaffa en mac är först och främst ekonomiskt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 08:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Tack! Jag struntar i om de kommer med nå´t nytt. Tänk på dessa faktorer:

1. Nya modeller innebär oftast nya besvär. De första veckorna är alltid lite skakiga, med rapporter om barnsjukdomar hit eller dit.

2. Nya maskiner kommer inte att levereras först till Sverige, om man säger så.

För min del var valet simpelt, och efter en sisådär 10 timmar vid detta lilla underverk kan jag bara säga ett ord: TOKNÖJD!

Så sant så. Man skall köpa när man har ett behov och när det finns maskiner att få. Att vänta på släpp är frustrerande...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-07 09:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Rätt inställning! "Det är bara pengar, det kommer nya"

Jaha du, Slave.

Har du gått och köpt dig en, eller? Du sa tidigare att du satt i samma sits som jag. Stämmer det fortfarande?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-09 00:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
ATI har nu släppt ATI Mobility Radeon 9000

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1692

Dessutom har dom en Apple PowerBook Titantium som reklambild för just det kortet

http://mirror.ati.com/designpartners/media/mobile/mobradeon9000.html

Hmm nu finns inte Powerbooken med där längre... Man kan ju undra vad det betyder...
Antingen så togs bilden bort ganska omgående efter att apple fått reda på att så många sett den och börjat spekulera.
Det andra alternativet är väl att det var planerat att bli ett 9000 kort i PBn, men att beslutet ändrades.
Det sista alternativet är väl att bilden togs bort nyligen för att kunna sättas dit sen när apple lanserar PBn den 17e...

Jag kanske ösketänker lite här...

/arvid

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-09 00:18

Arvid,
Ska du oxå köpa nästa PowerBook?

Hasse

Arvid, vad händer den 17:e? Jag är inte så uppdaterad som du märker. Någon mässa? Nästa stora Apple-event som jag känner till är Apple Expo (&99macExpo) den 7:e januari.

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-09 00:56

Ja, det är riktig sant att första modellerna som kommer ut, har barnsjukdomar, det kan ingen komma ifrån. Se bara på bilindustri som till exempel. Men Apple sköter detta väldigt bra när det gäller hårdvaran. Är det något fel på hårdvaran, så finns det Firmware uppdateringar. Men också att garanti täcker en del problem. Men det finns speciella problem som kan dyka upp efter garanti har gått ut p.g.a. barnsjukdomar. Den svenska laget ger inte tillräcklig skydd. Men det är ofta alltid bra att köpa Apple Care, speciellt bärbara dator som inte tål ganska hård handhavande. Apple Care ger 3 års garanti och det bör helst man ska skaffa det. Datordelar är faktiskt väldigt dyra (reservdel + arbetstid).

Vem vill behålla sin dator i 3 år?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Vem vill behålla sin dator i 3 år?

Jag vill, om jag lägger runt 50K kunna behålla min dator i mer än tre år

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Rätt inställning! "Det är bara pengar, det kommer nya"

Jaha du, Slave.

Har du gått och köpt dig en, eller? Du sa tidigare att du satt i samma sits som jag. Stämmer det fortfarande?

Tja, i den mån att jag dels väntar på ev. nya modeller eller bekräftelse på att detta bara var rykten och dels på att det blir dags för personalköp här. Jag har lockat två av tre chefer att vilja skaffa iMac 17" . De blev inte mindre otåliga när jag "demade" OS X här , Den tredje chefen går fortfarande i tvivel... får väl låna ut min dator till honom ett tag

  • Oregistrerad
  • 2002-10-09 10:27

Kommer det verkligen en uppdaterad PowerBook inom en snar framtid? Min chef frågade mig igår om jag kunde beställa en PowerBook åt honom omgående. Mitt svar till honom var han skulle vänta en vecka eller två.
Men, nu sitter jag och försöker summera alla rykten om en ny PB inom snar framtid ... och det finns inte mycket att gå på.
AppleStore kan leverera PB Ti/667 mer eller mindre direkt, inga tomma lager där inte.

Jag skulle verkligen vilja köpa en PB Ti/867 med Radeon 9000 grafik. Det vore säkerligen ett klart lyft över den nuvarande Ti/667.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-09 10:34

zink: Om din chef inte jobbar med extremt prestandakrävande saker så tycker jag du ska beställa på en gång. Han kommer nog bara att bli irriterad om han får vänta 2 veckor på ett rykte som kanske visar sig vara falskt.

Eller så hyr/leasar ni den, och byter den om ett år när det garanterat finns bättre modeller.

Om han som de flesta chefer mest spelar Office och mail så duger en 667 rätt gott, om man säger så.

Självklart kommer det en ny PB. PBn är om jag inte har fel den senaste uppdaterade datorn i Apple Sortimentet. Så frågan är inte om det kommer någon ny, utan när?

Apple Expo (den 7:e januari 2003) är ett givet datum. Men personligen anser jag att det är rätt långt dig, 3 månader. Jag tror Apple kommer att presentera en ny PB innan dess.
/M

Bevaka tråden