Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besvikelse på jobbet

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är med mycket stor besvikelse som jag och en del andra anställda för andra gången ser SVT som ett företag som INTE är förmögna till att ge sin personal bredast tänkbara kunnande då det gäller datorer. Det har nu beslutats att en andra omgång med sk. "PC-hemmapaket" genomförs. Så här svarades jag av en av utredarna "...Rycktet är korrekt att företagsledningen tagit beslut om PC hemma erbjudande till personalen. Inriktningen på det fortsatta upphandligsarbetet är PC och inte Mac..." Jag hade i god tid en lobbykampanj till 15 inflytelserika SVT-medarbetare inkl. SVT´s VD Christina Jutterström, allt med seriösa argument där allt vad mac & pc-krig var bortskalat. SVT kan lätt gömma sig bakom en enkät som gjordes på vårat intranät. Man ska vara medveten om att alla anställda inte har tillgång till dator. Av ca: 4.000 anställda så påstås fördelning ha varit 501 som vill ha PC och 11 som vill ha mac. Jag vet att få varken hinner eller bryr sig om att läsa allt på intranätet även fast frågan ställdes. För den som orkar läsa resten så följer här mitt mail till bl.a delar av SVT´s företagsledning - samma information gick till Apples VD Ole Bjers som senare ringde mig för att själv försöka påverka SVT att tänka på ett mac-alternativ. Kanske är det symptomatiskt att vissas önskemål körs över. (Har tagit bort vissa namn ur mailet):

Olle
++++++++++

Hej Christina,

Tack för alla dina e-postbrev som vi anställda numera får från dig, dom behövs och skapar en öppning till dialog. Har tidigare saknat att någon i ledande funktioner bryr sig om de anställda eller är goda lyssnare. Från början hade jag tänkt att hela ledningsgruppen samt styrelsen skulle få ta del av detta brev. Jag fann för gott att begränsa utskicket, risken med ett sådant här brev är att man skaffar sig ovänner.

Följande är min vädjan som SVT-anställd fotograf & redigerare i Göteborg. Några av er andra som läser detta kanske kan hjälpa till att påverka så att ett eventuellt kommande köp av datorer (PC Hemma) även inkluderar Macintosh denna gång. Om det eventuellt kommande beslutet hade varit lokalt i Göteborg så hade brevet självfallet ställts till min närmsta chef ---- ---------, nu är så inte fallet.

Lite info om hur det ser ut i samhället, dvs. dom vi är satta att ge service och bevaka.

Lunds kommun som har cirka 7.000 personer anställda kommer att erbjudas Mac som hemma PC, se länk:
http://www.macpressen.se/0202/020219_lund.shtml

Försvarsmakten har valt Macintosh som ett alternativ till personaldator till sina 23.000 anställda, se länk:
http://www.macpressen.se/0111/011127_23000.shtml

Göteborgs kommun som är en av Sveriges största arbetsgivare med sina ca: 58.000 anställda inkluderade i år även Macintosh, se länk:
http://www3.goteborg.se/lanedator/

De exempel som jag räknar upp är bara en liten del av alla de svenska arbetsgivare som ändrat sig sedan förra vändan med inskaffande av persondatorer. SVT vill gärna framställa sig som ett företag med bredd, så ge oss då denna möjlighet. Som jag ser det så är en bred kompetens viktigare än ett begränsat val. Jag förutsätter att SVT eftersträvar att de anställda besitter en bred kompetens då man vill bygga ett starkare företag.

Det är min bestämda uppfattning att oavsett vilken dator som man förkovrar sig med så är det indirekt en besparing för SVT. Macintosh borde av den anledningen fylla sin plats väl bland de SVT-anställda. SVT har för delar av sin programproduktion många Macintosh datorer med programvara från Avid Technology. Kompetensen och produktiviteten hos företagets redigerare, dvs. Avid användare skulle öka. Att enbart ha en begränsad valmöjlighet är för mig strategiskt fel.

SVT är ju i första hand ett visuellt medium. Arbete med Macintosh datorer har alltid varit marknadsledande inom visuella medier, något som alla som jobbar professionellt med bild och ljud alltid har varit överens om.

Sedan 10 år tillbaka är jag en hängiven användare av datorer. Jag kan garantera att Sveriges Television tjänat på att jag har ägnat många timmar privat åt DV-redigering och bildbehandling i Photoshop. För mig är det totalt uteslutet att det kommer in en PC (Windows) i mitt hem, detta finns redan på jobbet.

Det torde finnas anställda på SVT´s utvecklingsavdelning som ser ytterligare behov av kunskaper i UNIX, något som nu finns i och med datorer från Apple Computer.

Hoppas att Du i rollen som VD förstår att denna vädjan är något som inte behöver kosta SVT en endaste krona. Bara lite god vilja är vad som behövs.

Med vänliga hälsningar,

Olle Jonsson, Sveriges Television i Göteborg (Västnytt)

Bra jobbat Olle! Riktig kämpe.

Alltså det har varit så mycket kring SVT den senaste tiden att man är helt snurrig.

Tack Jon. Jag har nu avslutat striden mot min arbetsgivare med följande rader på vårat intranäts diskussionsforum för "PC-hemma" - hoppas kritiken svider ända in i själen.

Olle Jonsson postade inlägg 251 i Diskutera PC-hemma forum
Daterat : 04 april 2002 klockan 14:19:36
Rubrik: Självmål av SVT i PC-hemma

Det är sorg i mitt hjärta över att SVT inte ens denna gång släpper in macarna - jag skäms över mina chefers oförmåga att vilja ge de anställda möjlighet till en bredd i sin kompetens då det gäller datorkunnande. Nu är striden slut för denna gång och jag önskar alla potentiella PC-köpare lycka till och kan inte låta bli att återge följande hämtat ur Portland Press Herald, där berättas följande om det amerikanska skoldistriktet Portland:

The state has signed a four-year, $37.2 million contract with Apple Computer to provide more than 18,000 iBooks to seventh-graders and their teachers in the next school year and more than 17,000 iBooks to eighth-graders and their teachers in the 2003-04 school year.

Så vad kan man säga... ett skolditrikt skaffar 35.000 macar och SVT släpper inte ens in dom. För mig så har detta skötts katastrofalt dåligt

KÄLLA: http://www.portland.com/news/statehouse/020403laptops.shtml

Mvh,
Olle Jonsson

Känner igen denna ovilja från flera arbetsplatser att släppa in Mac, både på arbetsplats och som hemköp.

Märkligt dock att ett företag som arbetar med visuell media, som du beskriver Olle, har denna inställning.

Bra kämpat och stå på dig!

Bra gjort Olle.

"ingen lyssnar när vi pratar så vi måste skrika " // Dogge

[ 05 April 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-05 15:18

Jobba på Olle! Ge inte upp. Det går att få den mest idiotiske it-chef att ge vika. Konstigt förresten att ett medieföretag som SVT är emot Mac!

Ställ följande fråga till SVT:

Vilket alternativ innebär bäst nytta för SVT uttryckt i utökad datorkunskap och datorhanteringsförmåga?

1) Medarbetarna får välja ett Macalternativ som hem-PC, eller
2) Medarbetarna avstår från hem-PC p.g.a. att de inte får välja ett Macalternativ?

(All annan diskussion om kompatibilitet, ekonomi med mera faller ju ganska platt till backen har vi ju visat i tidigare diskussioner.)

Sug på den, SVT

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-05 18:42

Olle, vad har it-schäfern för argument för sitt beslut?

En Powerbook G4 är väl inte så pjåkig som hemdator, eller en iMac G4?

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Olle, vad har it-schäfern för argument för sitt beslut?

Ingen av de 4 personer som skött detta har behagat att ge en förklaring. Ledningsgruppen har uppenbart gått på deras linje. Vad göra när chefer saknar kunskap i ämnet och lyssnar på rådgivare som inte vill hitta ett upplägg som kan fungera även för minoriteter. En av de på SVT´s webredaktion som gjorde en undanskymd enkät har antytt att det skulle bli för oförmånligt att ha 2 alternativ då svaren var 501 PC och 11 mac. Som jag fattar det så är man ute efter ett aningen bättre pris om man håller sig till ett märke. Inofficielt har jag hört ryktas att man funderar kring DELL, Compaq och Siemens. Upphandlingsarbetet fortsätter och av detta så är det klockrent att macen redan är ute ur leken. Vet inte om dom är så naiva att dom tror att de som egentligen vill ha mac skulle låta sig konverteras - själv är jag övetygad om att det INTE blir fler PC i upphandlingen bara för att dom inte bjuder in macen. Idag skrev man på våra intranätsidor följande "De anställda kommer att erbjudas flexibla paketlösningar för att inom vissa ramar kunna komponera sitt PC-hemma-koncept själva. Det ska finnas möjlighet att välja allt från en "mycket kraftfull dator" till ett datorpaket med "godtagbar prestanda"- och några alternativ däremellan." Förhoppningsvis återkommer erbjudantet om 3-4 år och då tar jag självfallet strid för detta igen - den gången mer förbered - nu är loppet kört även om det så skulle hamna på alla mactidningars websidor.

Olle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Förhoppningsvis återkommer erbjudantet om 3-4 år och då tar jag självfallet strid för detta igen - den gången mer förbered - nu är loppet kört även om det så skulle hamna på alla mactidningars websidor.

Olle

Loppet är aldrig kört ...

Någon kommun längs norrlandskursen (Ö-vik, Umeå, Skellefteå, Piteå ?) erbjöd inte mac vid förra omgången. Leverantören IMS i Umeå och kommunen fixade då fram en lösning så att alla (vilka iofs var få) macintresserade ändå kunde få en mac. Lite krångligare och lite dyrare än vad det skulle blivit vid en normal upphandling.

Men det fungerade ...

//Mikael

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Leverantören IMS i Umeå och kommunen fixade då fram en lösning så att alla (vilka iofs var få) macintresserade ändå kunde få en mac. Lite krångligare och lite dyrare än vad det skulle blivit vid en normal upphandling.

OK ska forska vidare i detta uppslag men jag skulle nästan våga sätta 100 kronor på att SVT sitter i knät på DELL och att burkarna kommer direkt från dom - tror uppriktigt inte att DELL skulle gå med på att sälja macar... ska försöka hitta några uppgifter om det fall du nämner så att jag kan visa på att det finns lösningar... tack för god input. Tyvärr så har SVT den dåliga smaken att nästan enbart köpa DELL-burkar då det gäller dator på jobbet.

Ifall någon vet länkar om detta som Mikael nämner så brinner det i knutarna - posta dom här isåfall - tack!

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-06 11:34

Det finns ju lagar om offentlig upphandling i EU, och dem borde man kunna åberopa.

Vilka offerter har SVT fått in? Har Apple eller någon Apple-återförsäljare lämnat någon offert? Vilka företag förutom Dell har lämnat in offerter? Vad är deras erbjudanden?

Citat:

Det finns ju lagar om offentlig upphandling i EU, och dem borde man kunna åberopa.

Tror inte att det är så enkelt tyvärr, tror Apple har hävdat detta tidigare mot andra företag men ingen tycks bry sig...

Citat:

Vilka offerter har SVT fått in? Har Apple eller någon Apple-återförsäljare lämnat någon offert? Vilka företag förutom Dell har lämnat in offerter? Vad är deras erbjudanden?

Vet inte om offert gått ut ännu och om så vore så får jag nog av sekretesskäl inte veta detta. Bjudande företag måste trots allt fritt kunna lägga bud. Skulle gissa på att det bara är PC-tillverkare som kommer på tal och att det i första hand och i slutändan handlar om DELL, Compaq och Siemens. Vet att Ole Bjers (Apples VD) lovade mig att ta kontakt med SVT, vad som kommit ut av detta vet jag inte... har skrivit till Bjers och frågat hur det gått men han har inte svarat på detta. Kan ju bara hoppas på att han kan trixa in Apple. Det är ju oerhört lättvindigt för SVT att kunna ställa kravspecifikationer som Apple inte kan uppfylla och då hjälper knappast EU-lagar.

Jag tittar gärna närmre på EU´s lagar om offentlig upphandling samt speciellt om man kan hitta förorden till denna lag... där kanske finns något finstilt som man kan klämma till dom med ?

Då SVT är ett statligt bolag så borde allmänheten väl ha rätt att se dels underlagen för upphandlingen och dels resultaten av de kriterier som de olika anbuden jämfördes med?

Problemet är väl som det brukar; att it-chefen och hans/hennes medhjälpare inte vill ha in mac el. unix då de känner att de inte kan de områdena ordentligt och avfärdar det med att Apple snart går i konken och UNIX använder ingen normal person.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-06 17:04

Argumentet "Men Apple går snart i konken" har använts flitigt sedan 1981... Numera är Apple i och för sig näst efter Dell det mest lönsamma av alla persondatortillverkare, men ändå.

Det är underligt att ett medieföretag som SVT avfärdar Apple. Inkompetent till och med.

Ta kontakt med Ole Bjers igen, och med Core Computer, Datadistribution, MacData, MacSupport och andra Apple-återförsäljare!

[ 06 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: thevil:
Då SVT är ett statligt bolag så borde allmänheten väl ha rätt att se dels underlagen för upphandlingen och dels resultaten av de kriterier som de olika anbuden jämfördes med?

SVT har aldrig varit statligt ägt, det är en stiftelse som måste följa speciella regler i ett sändningstillstånd som upprätats på politikers nivå - så den varianten funkar inte

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
SVT har aldrig varit statligt ägt, det är en stiftelse som måste följa speciella regler i ett sändningstillstånd som upprätats på politikers nivå - så den varianten funkar inte

Ja, så kommer man runt regler som gäller för alla andra myndigheter. Jag skriver "myndigheter" för det är i praktiken vad Sveriges Television är, om än inte formellt. Nu vill jag inte ta i den blöta katten ytterligare, utan bara ge mitt stöd till er som kämpar med trångsynta personalköpsansvariga och självförnekande organisationer. Kämpa på! Själv har jag inte blivit utsatt för riktigt så trångsynta metoder (ännu).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-08 22:45
Citat:

Vilket illustrerar vilket märkligt land Sverige är. En politiskt styrd statstelevision! Spritmonopol! Bah!!!

Citat:

Vilket illustrerar vilket märkligt land Sverige är. En politiskt styrd statstelevision! Spritmonopol! Bah!!!

Snälla Mondo65, kan vi istället hålla oss till tråden och i annat forum ha synpunkter på olika länders sätt att ha ett vaksamt öga på ländernas tv-bolag. Ett tips bara - SVT, YLE, NRK, DR, BBC etc har alla liknande förhållanden till sina länders medelstilldelning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 09:53
Citat:

Snälla Mondo65, kan vi istället hålla oss till tråden och i annat forum ha synpunkter på olika länders sätt att ha ett vaksamt öga på ländernas tv-bolag. Ett tips bara - SVT, YLE, NRK, DR, BBC etc har alla liknande förhållanden till sina länders medelstilldelning.

Men snälla Olle. (Se så, här får du en klapp på lilla huvudet.) Det gör väl knappast SVT och Systembolaget bättre?

[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Kan vi inte hålla oss till ämnet för tråden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 10:53

OK. Olle, ber om ursäkt om jag var lite jobbig. Har du någon uppfattning om hur många på SVT är intresserade av en Mac? Har Apple eller en Apple-återförsäljare lämnat någon offert?

Jag vet att det var liknande problem inom försvaret, men till slut kom Macen med i utbudet av personaldatorer. Det är klart att folk ska kunna välja själva vilken dator de ska ha hemma.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-09 13:13

Från försvarets upphandling har jag lärt mig vikten av att infiltrera vitala delar av organisationen med Mac-vänliga människor. Genom att råka ha befintliga eller gamla f.d. Mac-användare på rätt positioner lyckades Försvaret få med Macar i erbjudandet. Tyvärr är det dock patetiskt att så många jag känner inte förstår vilket suveränt erbjudande dom fått utan väljer en Sunk-Dell i stället.

Men Det viktiga är alltså att bedriva en långsiktig lobbyverksamhet i organisationen. Sen tror jag oxå att ni som verkligen vill ha Mac måste organisera er kampanj gentemot arbetsgivaren. Det biter bättre om 10-20 olika personer lobbar än en enstaka individ. Till slut förstår arbetsgivaren att det finns en genuin vilja att skaffa Mac som hem-PC och att man måste ta med ett sådant alternativ.

I övrigt måste jag uttrycka min djupa beundran för de insatser du lagt ner, Olle. Ge inte upp! Stå på dig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 13:26
Citat:

Från försvarets upphandling har jag lärt mig vikten av att infiltrera vitala delar av organisationen med Mac-vänliga människor. Genom att råka ha befintliga eller gamla f.d. Mac-användare på rätt positioner lyckades Försvaret få med Macar i erbjudandet. Tyvärr är det dock patetiskt att så många jag känner inte förstår vilket suveränt erbjudande dom fått utan väljer en Sunk-Dell i stället.

Vad var det för gerillasoldater?

Jo, jag vet. Min polare som jobbar på Försvarets radioanstalt valde en Dell. Vad är det för maskin förresten? Nog för att man kan köpa en pc-låda - jag äger själv en bärbar IBM - men Smell? Fy fan. Urk, fy bajs.

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 13:58

Olle, loppet är inte kört!

Det krävs bara en omstart med höjda insatser, kan Alshammar simma två gånger för att vinna guld så...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Men Det viktiga är alltså att bedriva en långsiktig lobbyverksamhet i organisationen. Sen tror jag oxå att ni som verkligen vill ha Mac måste organisera er kampanj gentemot arbetsgivaren. Det biter bättre om 10-20 olika personer lobbar än en enstaka individ. Till slut förstår arbetsgivaren att det finns en genuin vilja att skaffa Mac som hem-PC och att man måste ta med ett sådant alternativ.

I övrigt måste jag uttrycka min djupa beundran för de insatser du lagt ner, Olle. Ge inte upp! Stå på dig!

Håller med Harry till 110%, dessutom har ju SVT en IT-schäfer som inte bangar för Unix...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Olle, loppet är inte kört! Det krävs bara en omstart med höjda insatser, kan Alshammar simma två gånger för att vinna guld så...D

Hallå Micke - har nog försök så pass så att en del nu börjat surna till. Skrev idag till SVT utvecklings avdelnings chef samt ytterligare 4 personer på hans avdelning... du har ju ett förflutet från SVT så hans namn kanske du kan gissa dig till. Så här skrev jag texten till SVT-UTV:

I ett svarsmail från ---- ------ som jag fått så andas jag en viss öppning i att SVT-UTV trots allt skulle kunna släppa in macarna i det sk. "PC-hemmapaketet". Det är i alla fall min tolkning av innehållet i mailet. Min vädjan till er är att förnya/ompröva diskussionerna om detta. Man skulle kunna göra så att det som förväntas att på jobbet emellanåt jobba i macmiljö tillåts få köpa macar via SVT. Även de som redan har mac och har ett visst behov (där SVT drar viss nytta) av detta borde kunna få detta erbjudande. Jag vet att t.ex ett antal norrlandskommuner som sagt nej till mac lyckats hitta en lösning i och med att man lät IMS stå för leveranserna. Jag kan inte annat än tro att en utvecklingsavdelning gärna ser att en bredd i datorkunnandet är av godo, så snälla ompröva beslutet. Om så inte är fallet ber jag om en förklaring till VARFÖR det sagts nej.

Den policy ( riktlinjer ) som påstås finnas om datorer vill jag gärna läsa, om inte annat för att vara förberedd då det om 3-4 år kan bli aktuellt med en ny runda av hemmadatorer. Jag förutsätter att det inte bara handlar om en kultur med nej-sägare som styr, eller ? Om den inte finns som textfil så ser jag fram mot en papperskopia via internposten.

Jag lät en kopia av detta gå till en av de personer som i tidigt skede var satt att utreda pc-hemma och hans svar morrade en aningen irriterat ( dvs. den person som jag tidigare i detta inlägg omnämnde som motagare av sk. svarsmail ) - så här lät det då i hans svar:

Läs inte som fan läser bibeln. SVT har en policy. Jag äger inte frågan. Jag har ingen som helst avsikt att ge dig några "öppningar" eller "stängningar".

Tyvärr så kan/vågar jag inte återge det mail från den person som föranledde det jag valt att kalla för svarsmail, men för mig är det uppenbart att man blandar ihop den interna policyn med vad man som privat användare kan känna behov av. Hans uppfattning är i korta drag att SVT:s policy sedan flera år är att man satsar på PC enbart och att Mac endast kan förekomma när systemet är förknippat med produktionsutrustning som inte jobbar ihop med PC. För mig är detta en saftigt kullerbytta då personalköpsdatorer uttrykligen INTE får användas för att göra jobb åt företaget.

Lite roligt var det idag när man via vårat intranät fick möjlighet att svara ifall man skulle hoppa på pc-hemmapaketet - snacka om en mindre opinionsstorm som gav dom faan för att macarna inte fanns med som ett alternativ, var nog 20-25% av ca 60 inlägg. Fler kommer nog innan veckans slut

Så om du som läser detta och känner någon som känner någon som jobbar på SVT - skydda dig att be dom fylla i vad dom egentligen vill så att beslutsfattarna får det hett om öronen en stund. Finns denna vecka på förstasidan under rubriken "fredagsfrågan", är endast internt tillgängligt för SVT-anställda - tyvärr

Mvh,
Olle Jonsson

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 22:17

Olle, kan du inte göra en skärmdump och publicera den här?

Vore kul att se policybeslutet också. Jag förmodar att det är en offentlig handling.

Citat:

Olle, kan du inte göra en skärmdump och publicera den här? Vore kul att se policybeslutet också. Jag förmodar att det är en offentlig handling.

Det är mot god netiquet att visa upp andras mail med namn eller offentligöra vad som möjligen kan betraktas som interna SVT-dokument, så detta kommer aldrig att ske. Tror du fått det där om offentlighets principen om bakfoten. Jag ska inte utmana ödet i onödan, men ser som min rättighet att återge vad jag själv skrivit till diverse chefer eller underhuggare. Jag må vara ett pain in the as för dom men så dum är jag inte att jag ger dom möjlighet till varken reprimand eller sparken. Hoppas du förstår detta. Att jag möjligen hamnar i kylan kan jag ta, det gör inget då uppsåtet faktiskt är att de anställda vid SVT har bredast tänkbara kunskaper om OLIKA operativsystem. För närvarande förefaller det som om jag har en annan uppfattning än min arbetsgivare, på sikt kanske detta kan ändras.

- Olle

Mycket starkt av Olle att lägga ned så mycket energi på en i och för sig väldigt viktig fråga. Vi hoppas att du känner stödet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 23:29
Citat:

Det är mot god netiquet att visa upp andras mail med namn eller offentligöra vad som möjligen kan betraktas som interna SVT-dokument, så detta kommer aldrig att ske. Tror du fått det där om offentlighets principen om bakfoten. Jag ska inte utmana ödet i onödan, men ser som min rättighet att återge vad jag själv skrivit till diverse chefer eller underhuggare. Jag må vara ett pain in the as för dom men så dum är jag inte att jag ger dom möjlighet till varken reprimand eller sparken. Hoppas du förstår detta. Att jag möjligen hamnar i kylan kan jag ta, det gör inget då uppsåtet faktiskt är att de anställda vid SVT har bredast tänkbara kunskaper om OLIKA operativsystem. För närvarande förefaller det som om jag har en annan uppfattning än min arbetsgivare, på sikt kanske detta kan ändras.

Olle, jag förstår mycket väl. Men det vore i alla fall kul att höra it-chefernas och deras handgångna mäns argument.

Bevaka tråden