- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
- 2002-04-04 12:26
Det är med mycket stor besvikelse som jag och en del andra anställda för andra gången ser SVT som ett företag som INTE är förmögna till att ge sin personal bredast tänkbara kunnande då det gäller datorer. Det har nu beslutats att en andra omgång med sk. "PC-hemmapaket" genomförs. Så här svarades jag av en av utredarna "...Rycktet är korrekt att företagsledningen tagit beslut om PC hemma erbjudande till personalen. Inriktningen på det fortsatta upphandligsarbetet är PC och inte Mac..." Jag hade i god tid en lobbykampanj till 15 inflytelserika SVT-medarbetare inkl. SVT´s VD Christina Jutterström, allt med seriösa argument där allt vad mac & pc-krig var bortskalat. SVT kan lätt gömma sig bakom en enkät som gjordes på vårat intranät. Man ska vara medveten om att alla anställda inte har tillgång till dator. Av ca: 4.000 anställda så påstås fördelning ha varit 501 som vill ha PC och 11 som vill ha mac. Jag vet att få varken hinner eller bryr sig om att läsa allt på intranätet även fast frågan ställdes. För den som orkar läsa resten så följer här mitt mail till bl.a delar av SVT´s företagsledning - samma information gick till Apples VD Ole Bjers som senare ringde mig för att själv försöka påverka SVT att tänka på ett mac-alternativ. Kanske är det symptomatiskt att vissas önskemål körs över. (Har tagit bort vissa namn ur mailet):
Olle
++++++++++
Hej Christina,
Tack för alla dina e-postbrev som vi anställda numera får från dig, dom behövs och skapar en öppning till dialog. Har tidigare saknat att någon i ledande funktioner bryr sig om de anställda eller är goda lyssnare. Från början hade jag tänkt att hela ledningsgruppen samt styrelsen skulle få ta del av detta brev. Jag fann för gott att begränsa utskicket, risken med ett sådant här brev är att man skaffar sig ovänner.
Följande är min vädjan som SVT-anställd fotograf & redigerare i Göteborg. Några av er andra som läser detta kanske kan hjälpa till att påverka så att ett eventuellt kommande köp av datorer (PC Hemma) även inkluderar Macintosh denna gång. Om det eventuellt kommande beslutet hade varit lokalt i Göteborg så hade brevet självfallet ställts till min närmsta chef ---- ---------, nu är så inte fallet.
Lite info om hur det ser ut i samhället, dvs. dom vi är satta att ge service och bevaka.
Lunds kommun som har cirka 7.000 personer anställda kommer att erbjudas Mac som hemma PC, se länk:
http://www.macpressen.se/0202/020219_lund.shtml
Försvarsmakten har valt Macintosh som ett alternativ till personaldator till sina 23.000 anställda, se länk:
http://www.macpressen.se/0111/011127_23000.shtml
Göteborgs kommun som är en av Sveriges största arbetsgivare med sina ca: 58.000 anställda inkluderade i år även Macintosh, se länk:
http://www3.goteborg.se/lanedator/
De exempel som jag räknar upp är bara en liten del av alla de svenska arbetsgivare som ändrat sig sedan förra vändan med inskaffande av persondatorer. SVT vill gärna framställa sig som ett företag med bredd, så ge oss då denna möjlighet. Som jag ser det så är en bred kompetens viktigare än ett begränsat val. Jag förutsätter att SVT eftersträvar att de anställda besitter en bred kompetens då man vill bygga ett starkare företag.
Det är min bestämda uppfattning att oavsett vilken dator som man förkovrar sig med så är det indirekt en besparing för SVT. Macintosh borde av den anledningen fylla sin plats väl bland de SVT-anställda. SVT har för delar av sin programproduktion många Macintosh datorer med programvara från Avid Technology. Kompetensen och produktiviteten hos företagets redigerare, dvs. Avid användare skulle öka. Att enbart ha en begränsad valmöjlighet är för mig strategiskt fel.
SVT är ju i första hand ett visuellt medium. Arbete med Macintosh datorer har alltid varit marknadsledande inom visuella medier, något som alla som jobbar professionellt med bild och ljud alltid har varit överens om.
Sedan 10 år tillbaka är jag en hängiven användare av datorer. Jag kan garantera att Sveriges Television tjänat på att jag har ägnat många timmar privat åt DV-redigering och bildbehandling i Photoshop. För mig är det totalt uteslutet att det kommer in en PC (Windows) i mitt hem, detta finns redan på jobbet.
Det torde finnas anställda på SVT´s utvecklingsavdelning som ser ytterligare behov av kunskaper i UNIX, något som nu finns i och med datorer från Apple Computer.
Hoppas att Du i rollen som VD förstår att denna vädjan är något som inte behöver kosta SVT en endaste krona. Bara lite god vilja är vad som behövs.
Med vänliga hälsningar,
Olle Jonsson, Sveriges Television i Göteborg (Västnytt)