- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Skapades ursprungligen av: mondo65:
Olle, jag förstår mycket väl. Men det vore i alla fall kul att höra it-chefernas och deras handgångna mäns argument.
Rent generelt så befarar jag att det på många arbetsplatser är så att chefer inte kan alla för eller naktdelar med olika sorters datorer och litar då främst på sina rådgivare hellre än att lyssna på vanliga användare, så upplever jag det åtmindstonde själv. Vad man ska göra åt sådant är för mig en gåta då IT-rådgivarna domineras av PC-nissar. Man kan lite illvilligt påstå att en del av dom skulle bli av med jobbet om/när det visar sig att supportkostnader samt ROI för macen blir synligt för deras chefer. Då är det kanske inte så konstigt att man mörkar sanningen.
För ca: 4-5 år sedan lät jag den dåvarande IT-chefen på SVT ta del av en utredning från Gartner Group (eller kanske var det Gistics) som visade på att macen hade ett ROI som gjorde supportkostnaderna 25% lägre för macarna. När man efter någon månad uppmärksammade vad jag skrivit och kanske en aningen pinsamt såg att detta multinationella utredningföretag även var rådgivare till SVT i strategiska datafrågor så kallade man till sig deras sverigerepresentant och räknade om siffrorna. I ett brev fick jag då svaret att SVT skulle kunna haft 17% lägre supportkostnadern - trots detta så klargjorde man att macen inom företaget skulle fasas ut. Än idag är jag förvånad över att licenspengar ( svt´s tilldelade medel ) så lättvindigt rinner mellan fingrarna. Att slåss i motvind är ibland jobbigt.
- Olle
Olle Jonsson skrev bl.a.
Hans uppfattning är i korta drag att SVT:s policy sedan flera år är att man satsar på PC enbart och att Mac endast kan förekomma när systemet är förknippat med produktionsutrustning som inte jobbar ihop med PC . För mig är detta en saftigt kullerbytta då personalköpsdatorer uttrykligen INTE får användas för att göra jobb åt företaget.
Detta är verkligen en intressant retorik - vet inte om den är särskilt logisk dock.
Har SVT nu börjat köra med helt separata nätverk för olika plattformar,
hmm - skulle nog inte tro det.
Även det där om att man inte får utföra jobb på sin hemPC, (som bara kan godkännas
om den är utrustad med den av företaget sanktionerade mjukvarustandarden) är en
gammal goding sedan förra gången SVT körde hemPC. Det var flera som tyckte både
det ena och det andra om webbläsare och annat då...
-Tongångarna ringer alltför välbekant, har de inte lärt sig nåt nytt?! :eek:
[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]
Så var vi der igjen. Landstinget Västernorrland ville heller ikke tilby mac til sine ansatte, med bl.a. dette argumentet:
"Om vi tilbyr mac som hjemme-pc, kanskje de ansatte liker de så bra at de vil ha en på jobbet, og det kan vi ikke akseptere". Bra hva? Selv om dette ikke angår meg personlig, da jeg har en arbeidsgiver som helst ser at personalet velger en Mac som hjemme-pc, og fritt får velge den modellen de vil ha )
Men, jeg er stadig aktiv i kampen for å få endret på hjemme-pc ordningen, nå som Apple har fått en VD som ser ut til å kjempe for hjemme pc, så er det vel en fordel å informere ham om problemene, slik at han kanskje kan hjelpe til. En annen ting, som kanskje vil hjelpe bedre jo flere som jobber med saken.... Let igjennom Riksdagens hjemmesider til du finner en lemplig politiker, skriv et mail eller brev, og fortell hva du mener om hjemme-pc ordningen, slik at de kanskje fatter at loven snart må endres. En del politikere mener at denne loven aldrig burde ha eksistert, og det hadde vel kanskje vært det beste, eller hva med å gi momsfritak for komplette datamaskiner (ikke komponenter), det vil jo også hjelpe oss til billigere maskiner. Bruk fantasien og bruk Riksdagen.
Skapades ursprungligen av: Stig:
nå som Apple har fått en VD som ser ut til å kjempe for hjemme pc, så er det vel en fordel å informere ham om problemene, slik at han kanskje kan hjelpe til
Det har jag också gjort och han har ringt mig om detta, jag tipsade om vilka han kunde ta kontakt med och när ledningsgruppens möte var tänkt att ta ett beslut i frågan. Tyvärr så vet jag inte vad som sagts där mellan dom eller om han verkligen ringde. Tanken om att kontakta diverse politiker är inte helt fel - har funderat på detta och behöver lite hjälp med vilka man kan tänka sig. De som ligger närmast till hans är folk på kulturdepartementet som har en hel del att säga till om när det blir dags för medelstilldelning för företaget. Många inom Västern använder macar men jag behöver en bredd att luta mig emot så jag får väl börja om kampen för sjutioelfte gången den vägen.
- Olle
Återigen så blandar arbetsgivaren (i detta fallet SVT) ihop detta med hemdatorer. Så länge den enskilde betalar HELA kostnaden för datorn i form av löneavdrag så ska inte arbetsgivaren lägga sig i vad dom anställda vill ha. Valet av upphandling skall enbart baseras på önskemål från dom anställda. Om arbetsgivaren vill styra val av dator så får dom väl köpa in PC till alla och ställa hemma med krav på ditten och datten program m.m. Vissa har tom. trott att man kan tvinga personalen att ta datakörkort via hemdatorköpet (på personalens fritid). Helt otroligt!
Vad gäller detta med datorer på jobb kontra hem så kan jag konstatera att Försvarsmakten ansåg sig tillhandahålla Macar trots att man enligt styrande interndokument (ITK) bara köper in PC. Nu kan man ju tycka vad man vill om det, men det visar ändå att det hela är två helt olika saker som inte ska blandas samman. Man blir så trött när arbetsgivaren tror att dom kan styra vad jag vill använda för prylar privat (och som jag själv betalar!!)
Stå på dig Olle! Jag vet att du gör ett kanonjobb på SVT så tappa inte sugen utan kör på, förr eller senare kommer även SVT att fatta vad dom skulle vinna på att använda Macar i sin produktion.
Anders ( Pelles brorsa)
[ 10 April 2002: Meddelandet ändrat av: Anders ]
[ 10 April 2002: Meddelandet ändrat av: Anders ]
Olle...
det här är ju fullkomligt sanslöst...
(Jag har under någon vecka inte kunnat följa diskussionerna på 99mac, därför inte hört av mig förrän nu.)
Jag har själv nyligen gått igenom ungefär samma process, i Norrtälje kommun, där IT-chefen bestämt mig för att använda pc både på jobbet (ett medieprogram, vi har ca 60 mac-ar) och som hemdator.
Turerna har varit många och långa, men just nu ser det i alla fall ut som om vi, av pedagogiska orsaker, skulle kunna fortsätta med mac-arna. Det har krävt inblandning av samtliga nivåer inom utbildningsförvaltningen, kommunfullmäktige, kontakter med RSV, Apple osv osv i all oändlighet.
Jag tycker detta med val av dator på arbetsplatser och som hemdator är ett problem som borde lyftas upp på offentlighetens nivå.
Det är alltför ofta beslutsfattarnas inkompetens som är orsaken till de begränsande besluten.
Resutatet av denna inkompetens blir tyvärr ökade kostnader för företagen, kommunerna osv.
Många av beslutsfattarna verkar dessutom inte vara mottagliga för sakskäl. (Den Gistics-undersökning du nämner ovan är ju ett tydligt bevis. Trots tydliga siffror på högre ROI så accepterar man inte sanningshalten. För mig har dock just den rapporten funkat bra, jag har spritt den till alla nivåer här, och faktiskt fått visst gehör.)
Att en beslutsfattare på IT-området inte är mera mottaglig för sakskäl och användaråsikter, är inget mindre än en katastrof, och ett klart bevis på att de inte är lämpliga för sin uppgift. I dagsläget, när IT-hanteringen är stadd i så snabb utveckling, måste de ansvariga ha ett vidare perspektiv än bara pc. Trångsynta fanatiker inkompetensförklarar sig själva genom sitt agerande. Vad händer när datorer om några år får en totalt väsensskild arkitektur? Kvantdatorn blir ett ekonomiskt försvarbart alternativ? Ska IT-cheferna även då plädera för Windows 98...?
Antalet IT-chefer växer i landet, och de kännetecknas inte av någon större grad av kunnighet i tekniska spörsmål. Snarare av visionslöst kortsiktigt ekonomiskt tänkande och räddhågad traditionalism.
Men, som du säger, det går knappast för den enskilde att sätta sig upp mot företaget/institutionen. Man råkar ofelbart ut för repressalier i någon form. Det blir låsta positioner, och prestigen leder ibland till ytterst låg nivå i meningsutbytet. Tyvärr. Men så är det faktiska förhållandet.
Vad som fordras är någon intressegrupp/organisation som samlar macanvändares åsikter, och för ut dem i riksmedierna, för att visa på detta märkliga toppstyrande utan sans och förnuft.
Vi är ganska många här på 99mac. Macsverige har många medlemmar. Apple Sverige bör av självklara skäl ha intresse av att delta. Osv osv...
Det skulle dessutom föra fram 99mac-are som en saklig, seriös och kompetent grupp människor.
Som inte huvudsakligen engagerar sig i hur tjockt pansar det bör vara på stridsvagnar...
99mac har idag 1400 medlemmar! Vi skulle garanterat tillsammans kunna få fram ett otal fall liknande ditt och mitt, sammanställa dem och få dem publicerade i ett flertal medier.
Syftet skall givetvis enbart vara att påvisa vad som sker, inte värdera utan enbart återge insamlade fakta.
Jon och Daniel som modererar, Martin, alla ni andra som insett att förhindrande av en kompetent teknologi är ovärdigt ett jämlikt samhälle som pläderar för mångfald, vad sägs om iden?
Hejsan Anders - trevligt att höras, är väll 2 år sedan... en liten fråga bara...du som jobbar på MacSupport kanske kan ge mig lite insikt i hur företag begär in offerter - det är en främmande värld för mig. Försöker lära mig hur brancher fungerar. Vilka spelregler gäller då och finns det något sorts offentligt register efter att företag X bestämt sig ? Att det under offereringstiden är hemligt har jag full förståelse för - men efteråt, vad gäller då?
- Olle
Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Vad som fordras är någon intressegrupp/organisation som samlar macanvändares åsikter, och för ut dem i riksmedierna, för att visa på detta märkliga toppstyrande utan sans och förnuft.
Tycker detta är en lysande idé, jag har nog på ett eller annat sätt praktiskt taget alla faxnummer till riks och större lokaltidningar och är inte främmande för en intresse eller lobygrupp - hellre detta än att sakta bli överkör av en massa halvblinda IT-ioter. Går väl fortfarande att köra faxen via SUNET som att det var ett mail. Minns inte riktigt hur bara, tror det var något i stil med [email protected] - måste finnas någon här som minns detta.
Om SVT lyder under lagen om offentlig upphandling vilket är mycket troligt kan man efter upphandlingen avslutats begära att få tillgång till alla upphandlingsunderlag samtidigt kan du be att få ta del av de upphandlingsprotokoll som skapats i samband med utvärdering av anbuden, sådana måste enligt lag finnas. I den mån du begär kopior eller liknande kan dom begära att du betalar den administrativa kostnaden som uppkommer alternativ kan du säkert läsa det på plats vilket är kostnadsfritt.
Det börjar kanske röra på sig så sakterliga. Fick nyss ett mail från en som kan påverka ifall även macen tillåts som personalköpsdator... bara en rad ur detta, bättre ods får jag nog leta djupt efter: "Jag lovar dig att jag har ingen prestige i detta. Så gräv ner stridsyxan så får vi se om vi hittar en lösning." Vi kommer under fredagen att prata med varandra över telefon, mail kan som många vet bli inflamerade helt i onödan. Hur som hellst har jag varit tydlig på att lösningen (om den finns) isåfall inte enbart kan gälla mig personligen.
Kram & tack för erat genuina stöd så här långt - skönt att vara en del i ett kollektiv med 1.400 användare - tanken på en intresseorganisation för macanvändare stöder jag till 110% hur än detta går!
Olle
Locket på! Man ska inte ropa hej föränns man är i bäckenet... hmm så var det kanske inte även om tanken i sig är stimulerande. Sakfrågan har sedan 21-tiden på torsdagskvällen hamnat i ett skede då jag under ca: 14 dagar framöver lägger munkavel på mig själv för att inte äventyra något. Jag kommer alltså inte att svara någon överhuvudtaget på frågor om denna tråd. Ber er och andra att ha tålamod den tid som är kvar och inte äventyra en lösning för de på mitt företag som vill ha mac som personalköp. Kan säga så mycket att mitt förtroende för min arbetsgivare och ledningsgrupp har ökat och att jag nu har blivit insatt i turer som jag tidigare inte kände till. Må vara kryptiskt.... alla spekulationer undanbedes.
Säga vad man vill, men jag blev idag nollad i löneförhandlingarna... fast det har inget samband med denna tråd - tror jag i alla fall Eg. priset av att byta vaktlisteform.... tillbaka till bara 28 dagars semester och inte 31 som jag hade tidigare. No More "verksamhetsanpassad tid".
- Olle
Skapades ursprungligen av: thevil:
Vi kanske ska skriva till NOU?
Det exempel du funnit är historia, skrivet för minst 1,5 år sedan.
Please, skriv inget nu - detta skulle då ske vid helt fel tillfälle. Jag har fått diverse förklaringar alternativt insikt om hur SVT´s ledningsgrupp funkar och tänker i vissa avseenden och som jag för tillfället är beredd att lita till då det gäller personalköpsfrågan. En början till att bättre lyssna nedåt i organisationen.
När det gäller upphandlingsförfarandet så sker detta säkert på rätt sätt, tror inte att dom skulle våga annat på just detta företag. Det har iof varit skilda uppfattningar i branchen om vad som gäller... senast när Monika Dominic inte bjöds in till att skriva all vinjett & jingelmusik till SVT, var väl för ca: 1.5 år sedan. Det är bakgrunden till den länk du funnit. Hon hade då haft upphovsrätten på rapportvinjettens musik i ett kvarts sekel eller så...
[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]