Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3 - Panther

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att hela oset skulle köras i metallstuk känns hmm inte så kul, däremot vore det bra om det fanns alternativ.

Det som jag främst skulle vilja få åtgärdat är de små pralinerna till funktionsknappar på alla fönster. De är enligt mitt tycke - verkligen urusla, var finns logiken i dessa - plus att de drar ner hela looken på aqua, ser mer ut som en godisaffär - ok man kan byta tema redan i dag - men inte min fru.

Annars håller jag med om att aqua och exempelvis konfabulator e kanon. - och ixq - då tycker man om aqua

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-19 21:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Folk hatar metallgränssnittet, folk hatar skuggor, folk hatar Aqua, folk hatar transparens... Känns som om det enda som tillfredsställer är OS 9 looken för vissa...

Nej skämt åsido - det kanske kommer ett nytt metallgränssnitt?

Det går ju att slippa det. Gå till terminalen, gå till DOS, OS9 eller vad som helst. Fixa eget...
Köp en pc.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

Folk hatar metallgränssnittet, folk hatar skuggor, folk hatar Aqua, folk hatar transparens...

På vad styrker du dessa iaktagelser - jag tycker att jag är som *folk* är mest och stortrivs med metallgränssnitt, skuggor, aqua och transparens.

Olle

Samma här. Jag fullkomligen älskar allt i OS X. Det är smakfullt snyggt. Till skillnad från Windows XP.....*ryyyyss*

XP ser ut som duplo... intet ont menat

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-19 23:04
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:

Där knäckte du säkert nån designer hos Lego... :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

Folk hatar metallgränssnittet, folk hatar skuggor, folk hatar Aqua, folk hatar transparens...

På vad styrker du dessa iaktagelser - jag tycker att jag är som *folk* är mest och stortrivs med metallgränssnitt, skuggor, aqua och transparens.

Bara på det allmänna snacket - jag tycker det klankas ner lite väl mycket i vissa forum.

Själv älskar jag det också - inget ont om aqua!

På tal om knapparna - ändra till graphite-tema och de blir sobert gråa!

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-20 08:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:

Fischer Price, snarare...

Metallutseendet är riktigt vidrigt. Jag älskade Aqua första gången jag såg det, men metallutseendet som har blivit så populärt hos Apple är riktigt riktigt vidrigt. Matt och tråkigt.

Hoppas att det kommer att finnas flera themes så att man åtminstone kan välja aqua.

Senaste nytt gällande Panther

Apple meddelade idag att de kommer att premiärvisa Mac OS X 10.3 under World Wide Developer Conference i San Francisco som hålls mellan den 23 och 27 juni i år.

Vissa ryktessidor hävdar också att besökare på WWDC kommer kunna få med sig en kopia av Panther hem från konferensen. Det kanske är värt att åka dit med andra ord?

/M

Apple själva hävdar det också.

Så chansen är stor att det händer, ja.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-22 00:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:

Vissa ryktessidor hävdar också att besökare på WWDC kommer kunna få med sig en kopia av Panther hem från konferensen. Det kanske är värt att åka dit med andra ord?

/M

Verkar som en strålande affär... :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:
Verkar som en strålande affär... :rolleyes:

Vad gör man inte för att få bli först?

/M

• Medlem
  • 2003-03-22 08:56

Jag stör mig garanterat mest på att allting skall animeras; till och med i inställningarna för utskrifter så animeras fönstren genom att glida ut och fram vilket tar en jäkla tid.
Dessutom borde helheten gjorts elegantare; mindre "meny-bar" högst upp tillexempel. Jag hoppas att Apple plockar bort sånt skräp till nästkommande versioner eller i alla fall ger dem som avskyr detta möjligheten att klicka bort funktionerna. Dessutom är den grafiska hastigheten slö. Jag vill kunna storleksförändra ett fönster i vilket programmen utan att det ser ut som att jag sitter med en i386 cpu. Är det för mycket begärt? Jag sitter ju absolut inte på den snabbaste maskin, men när Apple samtidigt som man ger ut OS X har maskiner som dessuom är långsammare än min PBG4 / 400 då undrar jag. Jag kommer att fortsätta att använda X för alla dess fördelar, men SÅ himla svårt ska det väl inte vara att fixa dessa buggar om man får kalla dem så.

Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-22 18:59

Jag tycker fortfarande att Aqua är lite för mycket. Tycker att det skulle må bra av att stramas åt en smula mer. Aqua är lite för vitt på något sätt.
Tycker att aqua kändes mer rätt när Apple sålde datorer i olika färger.
Kan hoppas på att aqua har förfinats lika mycket i Mac OS X 10.3 som det gjorde mellan Mac OS X 10.1 och 10.2.

Kanske döpa om aqua till Glass eller Liquid och ge oss fler än blått och grafit. Vet flera som skulle bli glada av att få tillbaka Mac OS 9´s färgtemor.

Edit: Varför kan jag aldrig skriva en mening utan att stava fel...

[ 22. mars 2003, 19:00: Meddelandet ändrat av: acke ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Torkel:
Chistopher skrev:

"Han (kommer inte ihåg namnet) jobbade faktiskt för Apple innan han drog med i nybildade Be INC."

Låter som om du menar Jean-Louis Gassé...

-T

Hans namn är - Dominic Giampaolo
Edit: Benoit Schillings finns med på ett hörn. Här finner ni en bra intervju hos The Register
http://www.theregister.co.uk/content/4/24648.html

[ 22. mars 2003, 19:11: Meddelandet ändrat av: Vannelli ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 00:36

Jeg synes det er for mye justering av vinduer i dagens osx. Jeg håper de har fikset en bedre maximize knapp som "låser" og maksimerer vinduer 100%, slik som i windows. Aqua kan være pent, men jeg synes ikke det må overdrives... Jeg håper Panther får et litt mer "nøytralt" utsende. Et operativsystem skal ikke være en candystore, men selve grunnbasen der du skal jobbe. KONKLUSJON; Jeg vil ha et OSX som gir bedre arbeidsflyt når en jobber... Det skal LITE til i 10.2 før det er totalt KAOS på skrivebordet av APPS og vinduer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
Jeg synes det er for mye justering av vinduer i dagens osx. Jeg håper de har fikset en bedre maximize knapp som "låser" og maksimerer vinduer 100%, slik som i windows. Aqua kan være pent, men jeg synes ikke det må overdrives... Jeg håper Panther får et litt mer "nøytralt" utsende. Et operativsystem skal ikke være en candystore, men selve grunnbasen der du skal jobbe. KONKLUSJON; Jeg vil ha et OSX som gir bedre arbeidsflyt når en jobber... Det skal LITE til i 10.2 før det er totalt KAOS på skrivebordet av APPS og vinduer

Jag tror att Apple ogärna tar till sig det här med maximerade fönster just eftersom det vore att gå från något som är typiskt mac till något som är väldigt typiskt windows. Macen är ju väldigt mycket dra och släpp, något som maximerade fönster blockerar. Men jag kan samtidigt förstå fördelarna med det också. Dock tror jag att med allt högre upplösning på skärmarna så blir maximerade fönster onödigt stora och döljer sånt som man gärna vill ha koll på (som ICQ-listan t.ex.).

Men jag tror stenhårt på en annan idé (som bland annat Jon Adolfsson kommit med):
Fixa tabbade fönster i alla program!
Jag kan inte surfa längre utan tabbade fönster (eller kanske man skulle kalla det "flikfönster"?), när man väl lärt sig utnyttja det blir man 300 procent* mer effektiv än tidigare. Om t.ex. ICQ skulle ha tabbade fönster skulle jag vara glad för när man har igång tre-fyra diskussioner samtidigt blir det väldigt rörigt med alla fönster.

* = En siffra jag hittat på förstås...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Fixa tabbade fönster i alla program!
Jag kan inte surfa längre utan tabbade fönster (eller kanske man skulle kalla det "flikfönster"?), när man väl lärt sig utnyttja det blir man 300 procent* mer effektiv än tidigare. Om t.ex. ICQ skulle ha tabbade fönster skulle jag vara glad för när man har igång tre-fyra diskussioner samtidigt blir det väldigt rörigt med alla fönster.

* = En siffra jag hittat på förstås...

Kör proteus

Jag efterlyser också tabs i fler program, t ex i terminalen. Så som det fungerar i Red Hat vore trevligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 21:09

Re: scarpyard/junkyard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
scarpyard/junkyard kommer i 10.3 Panther också. Fungerar som Power On Softwares Rewind.

<update>MacRumors.com skrev om det här i augusti månad föra året.</update>

Som säkert kommer att slöa ned Mac OS X mer. Tack men nejtack.

Mer om 10.3 från MacBidouille (via MacRumors):

MacBidouille reports that the next version of Mac OS X (10.3 aka Panther) will feature a new file system format akin to BeOS's file system.

Previously , it was reported that Dominic Giampaolo, a BeOS engineer was employed by Apple approximately one year ago, and it is presumed that his experience with BeOS's journaled file-system was applied towards Apple's current implementation of Journaling in Mac OS X. If this newest rumor is true, more BeOS file-system features may find their way into Mac OS X.

This 2001 article by Scot Hacker entitled "Tales of a BeOS Refugee", gives one experienced BeOS user's perspective on the advantages of the BeOS file system .

MacBidouille also claims that Mac OS X 10.3 will feature significant performance boosts over 10.2.

För att se länkar i texten och kommenterar osv, kolla här:
http://www.macrumors.com/pages/2003/03/20030326012245.shtml

Eller gå direkt till artikeln om BeOS filsystem:
http://www.osnews.com/story.php?news_id=421&page=13

Efter att ha läst den måste jag säga att det vore ytterst trevligt om detta även kommer till Mac OS X!

Kolla på länken på MacRumours sida till artikeln om BeOS filsystem. Mycket intressant. Jag skulle inte ha något emot om en hel del av det (filattribut t ex) letade sig in i 10.3.

Michael, jag läste just artikeln och blev exalterad, därav att jag ändrade mitt tidigare inlägg och la till länken (då visste jag inte att du hade skrivit om det).

• Medlem
  • 2003-03-28 09:05

Nej, gubevare oss för mer metall. Metallgränssnittet tar ju sån attans plats och uppmärksamhet i anspråk. Jag vill ha ännu tunnare ramar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Nej, gubevare oss för mer metall. Metallgränssnittet tar ju sån attans plats och uppmärksamhet i anspråk. Jag vill ha ännu tunnare ramar.

Jag tycker det är smidigt att kunna flytta fönstret när det har metallook bara genom att greppa det någonstans där det är "metall"...

Jag har inte testat journaling, men får man tro denna artikel om BeOS filsystem så kan det bli riktigt bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
MacBidouille also claims that Mac OS X 10.3 will feature significant performance boosts over 10.2.

JAAAAA!!!!

Hoppas hoppas...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Jag har inte testat journaling, men får man tro denna artikel om BeOS filsystem så kan det bli riktigt bra.

Precis samma artikel som är länkad i två andra inlägg lite längre upp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
JAAAAA!!!!

Hoppas hoppas...

Det är ju inte otroligt.
10.1 var snabbare än 10.0.
10.2 var snabbare än 10.1.

Men förmodligen oanvändbart på alla G3-or, behöver 2,5 GB för en standardinstallation och minst 256 RAM för att öht boota:(

Och ska vi gissa på att multitrådningen i Findern är lika kass som i 10.2?

Ja ja , jag vet, jag är pessimistisk...

Bevaka tråden