Här är min önskelista för Findern i OS X 10.3:
• Snabbare, bryr mig inte hur, bara snabbare.
• Lägg ner Finder-hängningen vid oväntad förlust av kontakt med monterad server.
• Bort med .ds_store filer i varje mapp, in med databas som lagrar den informationen och mycket mer. Vem vill inte ha blixtsnabb sökning? Jämför med terminalkommandot locate? Läst vad man kunde göra i BeOS som hade en sådan lösning?
• "Smart playlists" i iTunes, "smart folders" i Finder. Gör en sökning, typ alla filer ändrade idag, spara sökningen i form av en speciell mapp. Öppna mappen och sökningen genomförs varje gång.
• Kommer ni ihåg hur man i OS 9 kunde släpa öppnade mappar ner till botten och de bytte skepnad till en flik som man kunde klicka fram med ett klick. Jag vill ha det tillbaka, men jag vill kunna släpa mapparna åt sidan också. Perfekt för aktuella projekt. Dock:en funkar för slött.
• Kortkommando för att gömma alla andra aktiva program.
• Plug-in arkitektur för preview av filer. Man kan ju se/höra innehållet i en .jpg, .txt, .mp3, .mov fil utan att öppna det i column view i Findern. Varför inte tillåta plug-ins så man kan se innehållet av .doc, .sit, .dmg, .html, .xls osv?
• command-x gråar ut en fil/mapp, command-v/mapp filen försvinner från sin ursprungliga plats och landar där man klistrar in den. Se Windows.
• Gardinfunktionen för fönster. Jag har installerat en hack, WindowShade X, som tar tillbaks den funktionen från OS 9. Jag älskar hacken. Gula knappen minimerar OS X-style, dubbelklick på fönsterhuvudet drar upp gardinen. Att minimera ett fönster OS X-style innebär ett himla släpande av pekaren bara för att öppna upp det igen. Dessutom tar det längre tid att identifiera vilket fönster det är man ska öppna upp om man har minimerat flera stycken.
Har jag missat något?