Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDG köper MacPressen

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IDG köper MacPressen
Storsatsning på svenska MacWorld

(2002-04-12)

Mediahuset IDG har idag köpt tidningen MacPressen. Säljare är förlaget FaktaPress AB i Jönköping.

Affären innebär att MacWorlds redaktionella styrka ökar avsevärt och att prenumeranterna på MacPressen istället får MacWorld. Förändringen sker redan från och med juninumret.

Genom sammanslagningen blir det möjligt för MacWorld att skapa en ännu starkare Mac-tidning för Sveriges professionella och privata Mac-användare, dessutom med en utökad branschbevakning.

- Samarbetet ger oss ökade resurser och en bredare kompetens, bland annat genom att Valter Bengtsson med sina 11 år i branschen nu kommer att arbeta med MacWorld, säger Nils Holmlöv, chefredaktör för MacWorld.

- Tillsammans kan vi göra en bättre och mer heltäckande tidning än tidigare. Jag är övertygad om att både läsarna och branschen kommer att uppfatta förändringen som en stor förbättring, säger Valter Bengtsson, avgående chefredaktör för MacPressen.

- Med MacPressens 15 000 läsare och MacWorlds 23 000 läsare kommer vi att nå mer än 30 000 unika Macanvändare. Det gör att vi nu kan erbjuda våra annonsörer ett ännu starkare verktyg för att göra affärer med Sveriges Macanvändare, säger Sven-Erik Remmare, chef affärsutveckling på IDG.

För ytterligare information kontakta Sven-Erik Remmare, chef affärsutveckling IDG på tel. 08-453 6154 , 070-750 8621, e-post [email protected], Nils Holmlöv, chefredaktör MacWorld på tel. 08-453 6249, e-post [email protected] eller Valter Bengtsson, VD FaktaPress AB. på tel. 036-16 50 08, e-post [email protected].

Kort om MacWorld och MacPressen:
MacWorld grundades 1986 och har en TS-upplaga på 11 200 och når 23 000 läsare (Orvesto Näringsliv 2001).
MacPressen startades 1990 och har idag en TS-upplaga på 12 600 exemplar.

Kort om IDG
International Data Group, IDG,är världens ledande utgivare av IT-relaterad information. Företaget grundades 1964 och har en omsättning på 25 miljarder kronor och drygt 12 000 anställda i 82 länder. Sammanlagt ger IDG ut 290 IT- och affärstidningar, har 250 webbsajter och arrangerar närmare 170 mässor jorden runt.

IDG i Sverige är med 220 anställda landets ledande mediahus inom IT sedan 1983. I bolagets portfölj av produkter och tjänster ingår 15 IT- och affärstidningar såsom Computer Sweden, MikroDatorn, Industry Standard, Internetworld samt den nystartade Biotech Sweden, 30 webbplatser (www.idg.se), som tillsammans har över tre miljoner besök per månad, tjänster för direktmarknadsföring som DR-utskick och adresser. IDG organiserar även konferenser och seminarier inom IT och är marknadsledande inom rekrytering av IT-personal.
På venturesidan har företaget bland annat gått in i facktidningsförlaget Mentor, Nordnet, ledande Internetmäklare på börsen, Comboloan, en bolånetjänst på Internet, samt de både Internettjänsterna Livingaddress och Name2sell.

Det var som tusan!

MacPressen försvinner alltså - då var det bara en Macintosh tidning kvar...

- Vad händer med dom anställda i Jönköping?

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 10:54

Det var tråkigt att höra.

  • Medlem
  • 2002-04-12 10:57

Det var inget vidare, visst är det bra attt macworld blir bättre men det behövs minnst två tidningar i Svergie....

Själv slutade jag att läsa Mactidningar för något år sedan. Tyckte att de bara presenterade gammal skåpmat som man redan fått via nätet.
Värst var MacWorld som förutom de månadsgamla nyheterna mest hade tester med glada käcka tillrop från testarna.

Macpressens inslag från andra branscher än publishing har i och för sig varit omväxlande läsning. Hoppas att inte MacWorld sväljer hela Macpressens själ.

...både läsarna och branschen kommer att uppfatta förändringen som en stor förbättring...

Buuh! Monopol är aldrig bra.

Knappast att det blir bättre med radannonserna, eftersom MacWorld radisar suger ordentligt, inte tillåter mobilnummer och dessutom måste man vara prenumerant. Deras tjänst är riktigt dålig och har varit beta i ett par år.

Macpressens tjänst fungerar enligt mig utmärkt, men om detta nu kanske skall försvinna eller förändras får det bli 99mac.com i fortsättningen.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Broman ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 10:58

Det var väl skönt. MacPressen var en fruktansvärt ful tidning. Hoppas de ökar utgivningstakten på MacWorld och att den tekniska kompetens/intresse som finns på Pressen smittar av sig.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2002-04-12 11:01

Synd att den enda svenska Mac tidningen som är värd att läsa försvinner.

Mikael

Beklagligt. Macpressen behövs!!!

/P

Kan du förklara vad som händer med mig som just betalat in en summa för båda tidningarna (halv eller helårs prenumeration, minns ej). Kommer jag få två Macworld och måsta betala för båda?

Jag hoppas nu att MacWorlds webbplats kan kan bli mycket bättre. Som sagt så är t ex MacPressens radannonser mycket bättre. Bara att lägga in den funktionen på Macworld.

Detta blir något att bita i Nils Holmlöv. Det blir inte lätt att göra MacPressens kunder MacWorld-anhängare över en natt.
Hoppas det kommer att funka bra.

Lycka till :rolleyes:

Skit också, så var den dan förstörd!

Endast en tidning, endast en profil. Hur ska nya Macworld kunna tillgodose både hemmanvändarnas mer basala behov av nyttig information och proffsens behov av glättiga reportage och luftig layout?

Citat:

Stoppa valfriheten, stoppa den

- Doktor Kosmos

Jag hoppas att det kan komma ett seriöst alternativ till Macworld.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Detta blir något att bita i Nils Holmlöv. Det blir inte lätt att göra MacPressens kunder MacWorld-anhängare över en natt.
Hoppas det kommer att funka bra.

Det hoppas inte jag, jag hoppas att det istället för konformitet och centralisering kommer en ny tidning ut av detta. En tidning som på ett seriöst sätt behandla den svenska macscenen.

Så då försvinner macpressens forum? Man måste väl betala för att utnyttja macworld.se om jag inte missminner mig?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2002-04-12 11:11
Citat:

Buuh! Monopol är aldrig bra.

Nej, jag tycker inte heller om monopol.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 11:13

Vad händer med websiterna? Personligen tycker jag mycket mer om MacPressens website. Jag hoppas att MacWorld lär sig en del från MacPressen.

Dessutom hoppas jag att MacWorld lär sig skriva varumärken som iMac, PowerBook och iTunes på rätt sätt i framtiden. Dessa har aldrig hetat Imac, Powerbook eller Itunes.

Jag kunde inte låta bli att nämna det sista...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:13

I mitt tycke är svenska Macworld tråkig. Macpressen är ful. Ingen bra kombination.

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Kan du förklara vad som händer med mig som just betalat in en summa för båda tidningarna (halv eller helårs prenumeration, minns ej). Kommer jag få två Macworld och måsta betala för båda?

Tiden kommer förmodligen att förlängas och slås ihop till ditt macworld abonemang. Har du otur får du 2 tidningar, beror på hur bra deras register är skulle jag tro.

99mac.com har varit i telefonkontakt med MacPressen - läs hela telefonintervjun under "Nyheter" här på 99mac.com.

Telefonintervju med MacPressen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:21

Som tidigare sagts här... MW är alltid sent ute. Eller sist. Behövs det verkligen en tidning om datorer? Det går ju så inihelvete fort att pressläggningen är ett ständigt handikapp.

99mac är ett utmärkt exempel på ett seriöst alternativ till MacWorld/Pressen, i min mening.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-04-12 11:22

jag ser inte nån nackdel med det förutaom att macbörsen kommer försvinna och svenska elit mac nyheter finns bakom lås och bom..

förövrigt så hämtar jag som jag tror många andra användare på 99mac våra nyheter från maccentral macintouch osv.. så nyheterna försvinner inte.. bara dom om ännu en svensk mac försäljare går i graven osv..

för övrigt tror jag att 99macs kontakter är såpass starka nu att vi får alla de nyheter vi behöver.. menar nissse kommer in å säger sitt och flera av er jobbar ute hos försäljare andra håller till i usa münchen så mac nyheter kommer det allt finnas på 99mac.. dock måste storsatsningen med radannonserna bli klar.. så man slipper logga in sig på macworld för att få se datorer som säljs begagnade..

tack för mig å hej

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:23

Illa!

Macpressen har varit en bra tidning - har alltid uppskattat den mera än
MacWorld - i synnerhet för dess bra tekniska artiklar.

Naturligtvis så var jag dum nog att klämma i med en 3-års prenumeration av MacPressen - blir väl pengar i sjön

Mycket tråkigt att komma att behöva logga in på macworld.se för att se
webnews - inloggningen fungerade inte när man är företags-prenumerant
(visst man skulle ringa deras prenumerations avdelning och fixa det den vägen
men det finns roligare saker att slösa bort sin tid på)

Detta är en svart dag för mac-sverige. Det är alltid dåligt med monopol!

Det här var jäkligt tråkiga nyheter. Jag lämnade MacWorld för längesedan då jag tyckte den var för dyr, för innehållslös och ytlig. Det var betydligt mer layout och kromlist än innehåll. Det egna redaktionella materialet var tunt, det huvudsakliga innehållet kunde man få till sig genom att läsa några nättidningar (engelskspråkiga). Dessutom var det oftast gamla nyheter - när tidningen nämde en betaversion fanns ofta en skarp ute på nätet redan.

MacPressen gav mer innehåll för mindre pengar, och hade en mer avslappnad attityd. Nu äter IDG upp konkurrenten och min profetia blir den att vi alla kommer sakna MacPressen om ett år när vi bara kan välja på en glassig, dyr tidning med begränsad web-upplaga endast för betalande prenumeranter.

Nu känns det som guldläge att starta en konkurrerande web-tidning på svenska. En som kan stava till iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:35

Det som irriterar mig mest i Macworld är idolporträtten på chefredaktören (två stycken till och med!) och medarbetarna. Fjantigt.

En gång i tidernas begynnelse prenumererade jag på MacUser från USA. Den köptes upp av amerikanska MacWorld och det lovades friskt om bättre innehåll, större resurser, synergieffekter mm. Efter några nummer var alla spår av MacUser borta.

Jag förnyade inte prenumerationen.

Svenska MacWorld är numera så glassig och film/ljudinriktad att de med andra intressen läser Macpressen i stället.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 11:37

Tyvärr känns det ganska mycket som om dett är ett typiskt "köpa upp konkurrent och lägga ner" macworld kommer knappast att förändras fundamentalt av detta. Macpressen.se är något som verkligen kommer att saknas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:43

Är det någon som minns Mac Magazine och Macpower förresten? Det var på den tiden det fanns flera röster och variation i Mac-sverige. Nu sitter vi där, lätt tunnhåriga i radhuset med frugan och ungarna. Den skraltiga Volvon står i garaget och surar och Macworld ligger i Vivo-kassen på väg till pappersåtervinningen. Kollar på teve. Sen dör man. Sorry polarn, det var ditt liv, det. Game over.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 12:06

Fy tusan... IDG monstret sväller!!!

Jag har båda tidningarna, får jag två nummer av MacWorld nu istället? Eller måste jag logga in mig med hemlig kod sisådär fem gånger för att slippa.

Jag är grymt trött på osakliga resentioner och det dyra prenumerationspriset. Nu finns det inte något alternativ längre.

IDG är datortidnings-branchens Microsoft ???

Jag får inte ihop den TS-kontrollerade upplagan och antalet läsare
som nämns i pressreleasen.
Varför går det fler läsare per tryckt Macworldtidning än per tryckt Macpressen? Är det inte bara ett försök att få oss att tro att Macworld är större?

Bevaka tråden