- Nils Holmlöv
- Medlem ●
- Täby
- 2002-04-12 10:37
IDG köper MacPressen
Storsatsning på svenska MacWorld
(2002-04-12)
Mediahuset IDG har idag köpt tidningen MacPressen. Säljare är förlaget FaktaPress AB i Jönköping.
Affären innebär att MacWorlds redaktionella styrka ökar avsevärt och att prenumeranterna på MacPressen istället får MacWorld. Förändringen sker redan från och med juninumret.
Genom sammanslagningen blir det möjligt för MacWorld att skapa en ännu starkare Mac-tidning för Sveriges professionella och privata Mac-användare, dessutom med en utökad branschbevakning.
- Samarbetet ger oss ökade resurser och en bredare kompetens, bland annat genom att Valter Bengtsson med sina 11 år i branschen nu kommer att arbeta med MacWorld, säger Nils Holmlöv, chefredaktör för MacWorld.
- Tillsammans kan vi göra en bättre och mer heltäckande tidning än tidigare. Jag är övertygad om att både läsarna och branschen kommer att uppfatta förändringen som en stor förbättring, säger Valter Bengtsson, avgående chefredaktör för MacPressen.
- Med MacPressens 15 000 läsare och MacWorlds 23 000 läsare kommer vi att nå mer än 30 000 unika Macanvändare. Det gör att vi nu kan erbjuda våra annonsörer ett ännu starkare verktyg för att göra affärer med Sveriges Macanvändare, säger Sven-Erik Remmare, chef affärsutveckling på IDG.
För ytterligare information kontakta Sven-Erik Remmare, chef affärsutveckling IDG på tel. 08-453 6154 , 070-750 8621, e-post [email protected], Nils Holmlöv, chefredaktör MacWorld på tel. 08-453 6249, e-post [email protected] eller Valter Bengtsson, VD FaktaPress AB. på tel. 036-16 50 08, e-post [email protected].
Kort om MacWorld och MacPressen:
MacWorld grundades 1986 och har en TS-upplaga på 11 200 och når 23 000 läsare (Orvesto Näringsliv 2001).
MacPressen startades 1990 och har idag en TS-upplaga på 12 600 exemplar.
Kort om IDG
International Data Group, IDG,är världens ledande utgivare av IT-relaterad information. Företaget grundades 1964 och har en omsättning på 25 miljarder kronor och drygt 12 000 anställda i 82 länder. Sammanlagt ger IDG ut 290 IT- och affärstidningar, har 250 webbsajter och arrangerar närmare 170 mässor jorden runt.
IDG i Sverige är med 220 anställda landets ledande mediahus inom IT sedan 1983. I bolagets portfölj av produkter och tjänster ingår 15 IT- och affärstidningar såsom Computer Sweden, MikroDatorn, Industry Standard, Internetworld samt den nystartade Biotech Sweden, 30 webbplatser (www.idg.se), som tillsammans har över tre miljoner besök per månad, tjänster för direktmarknadsföring som DR-utskick och adresser. IDG organiserar även konferenser och seminarier inom IT och är marknadsledande inom rekrytering av IT-personal.
På venturesidan har företaget bland annat gått in i facktidningsförlaget Mentor, Nordnet, ledande Internetmäklare på börsen, Comboloan, en bolånetjänst på Internet, samt de både Internettjänsterna Livingaddress och Name2sell.