Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recensera Western Digital WD120JB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ställde häromdagen en fråga i mailinglistan "Macintosh Digital Video List" för DV-redigering angående en 120GB hårdisk från Western Digital som jag under en längre tid funderat på att investera i, där finns nästan enbar FCP-användare. Så här frågade jag:

Hello - anybody here that got anything negative to say about Western Digital WD120JB disk, planing to buy it. As I know it the IBM GXP120 is great for games and servers but the WD disk is the best overal disk, should be very close to a 10.000rpm scsii. I read at Storage Review that it should be 36% faster than Maxtor 7.200rpm disk.

FÖRSTA SVARET:

I am willing to stand up. WD might be faster but just go to any small PC shop. The desk is piled high with defunked WD drives. Caveat emptor. get a seagate.

ANDRA SVARET:

I would have to strongly disagree. The failed WD drives is a thing of long, long ago and the continued rumor of their drives failing in great quantities has become nothing more than an Urban Legend.

I for one would not put anything of value on an IBM drive, especially with the new 333 hour/month on-time specification on the new series of drives. And as someone who´s installed over 250 of the previous IBM drives @ clients and dealt with just about a 10% failure rate I have little confidence.

I´ve used the WD Jumbo Drives since they came out with great success. I´ve installed them as replacement and slave drives in G4´s, internal RAIDS, and external FireWire boxes and RAID configs. All with great success (no failures yet KOW) and awesome performance.

Now failure of Maxtor drives is not a thing of UL and I experienced almost 50% failure rate on their 80gb. drive a couple years ago right after they first shipped. A nice consumer drive but IMHO not meant for professional use where you´re constantly hitting on the drive like in DV use.

Seagate has always made great products and have a solid reputation. You won´t go wrong with one of their drive but for the money and performance, try the Jumbo.

Självfallet så *gillar jag* det sista svaret men dubbelkollar gärna med flera, gärna spontana reaktioner om dagens diskar från Western Digital.

- Olle

[ 26 April 2002, 22:53: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Sitter här med en WD800BB (80GB 7200 rpm ATA 100), som har skickat sina sista filer. Nån typ av hårdvarufel som gör den omöjlig att använda (OS 9 hänger sig, OS X får kernel panic).

Den är jag inte speciellt nöjd med, som du kanske förstår. Jag har en till likadan, som fungerar som den ska, men den är klart långsammare och mer högljudd än min Seagate Barracuda IV (även den 80 GB/7200 rpm/ATA 100).

Alla diskarna har använts i samma G4 med ATA-133 kort.

Jag har haft minst tre stycken WD "Caviar" som aldrig gått att rädda efter haveri. Just den sorten satt i gamla G3 maskiner (beiga). Det är säkert inget bra svar på din fråga, men jag känner mig djupt obekväm i WD sällskap.

(Hårddiskkrasher händer ju då och då, men just att det var caviar diskarna som var nästan nya och som jag och min kollega hyste aversion mot, kanske är en slump, men jag tror inte det.)

MVH Mattias

Western Digital väcker inga sköna vibbar, precis. Har haft massor av fall med Caviar-diskar i beige G3 som har pajat eller kraschat program och system. Jag frågade en representant för WD på CeBit förra året om han kunde bekräfta problemen med Caviar, men han var helt oförstående. Så nej, inga WD i min dator. IBM, Seagate eller Maxtor känns säkrare. Men det är ju självklart egentligen, man kan inte ha Kaviar i en dator utan att få problem

Finns det över huvud taget någon som har något att säga om de diskar som dom NU tillverkar, dvs. WD120JB samt WD120BB - att dom för 3 år sedan inte hade så bra diskar är i internets tidevarv miljoner ljusår bort.

“(...) att dom för 3 år sedan inte hade så bra diskar är i internets tidevarv miljoner ljusår bort.”

Mina hårddiskar är nya. (Ska t.o.m få en ny på garantin.)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jenkan:
“Mina hårddiskar är nya. (Ska t.o.m få en ny på garantin.)

Bra, mig veterligen så är det till råga på allt hela 3 års garanti på dessa modeller (JB/BB). Förmodligen finns det dåliga diskar av alla märken, man hör sällan ifrån alla de som är nöjda. Önskedrömmen vore att det fanns en site där man kunde ha ständig koll över hur bra/dålig diskarna är från olika leverantörer... Din hela WD-disk, har du provat med att köra den enbart som MASTER eller sinkas den av din originaldisk ?

Som motvikt till allt negativt som står här, kan jag berätta att jag bara har positiva erfarenheter av W.D.

Jag hade en 13-giggare inköpt ca 1999, den fungerar hur bra som helst än idag. I min G4 har jag en 80-giggare, inköpt i vintras - hur bra som helst den med!

For what it´s worth....

1
Bevaka tråden