Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delägare i AppleStore Stockholm

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Planen
Om man lyckades samla 200 personer/företag som vardera investerar 10.000 kronor i ett aktiebolag så kan man över en natt ha ett bolag som är starkt nog för att kunna lansera en AppleStore. Naturligtvis kan man vara färre om man köper fler andelar (det skulle jag göra!).

Med 2 miljoner i aktiekapital och 200 delägare så är det inte några problem att tala med banken eller Apple.

Målet är naturligtvis att binda upp 50 reklambyråer (eller liknande) som delägare så att dom gör sina inköp ifrån bolaget. Där kan dom också vara med att styra upplägget på företaget - snacka om kundorienterad verksamhet!

FRÅGA: Skulle du vilja satsa 10.000kr per andel för att bli delägare i AppleStore Stockholm?

Jag vill klargöra en sak:

Det här är inte en förfrågan om ni vill bli delägare i ett bolag som JAG startar - missförstå inte frågan! Vi talar rent teoretiskt om det finns en grupp människor som TILLSAMMANS bildar ett företag som driver AppleStore Stockholm.

[ 02 Juli 2002, 08:58: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Ytterligare ett tillägg:
För 10.000kr erhåller delägaren en post på 100 aktier á 100kr.

Precis som i alla företag så går det att sälja aktierna - pengarna försvinner alltså inte. Hittar du en köpare som är beredd att betala mer än 10.000 kr för dina aktier så har du tjänat pengar på affären.

Tillägg 2: Jag skulle personligen kunna tänka mig att satsa en hyggligt stor slant i ett sådan här projekt.

Hur många tillfällen får man att göra någonting liknande?

Frågan är om affären skulle bli lönsam. Visst skulle en massa folk komma och titta och dräggla men frågan är hur mycket ren försäljning det skulle ske över disk av datorer.

Visst skulle det vara hur bra som helst där det säljs saker som finns till Macen och visa alla att Office paketet faktiskt finns och även flera av de senaste spelen. Tror detta skulle göra underverk för att putsa upp Macens rykte.

• Medlem
  • 2002-07-02 09:30

Jag tror att det skulle kunan funka rätt bra, var kan du gå och konsumer macprylar över disk idag? Om man går ut med detta något vidare skulle man kunna följa en liknande modell som Skribofont hade innan de dog (inte pågrund av en felaktig modell om man säger så), dvs skapa ett intresse i kundkretsen om att vara delägare, man skulle kunna få ner post kostnaden så att fler kan vara med något som för den skull inte hindrar de av oss som vill att köpa flera poster.

Även om man kanske inte ska lita alltför mycket på en sådan här web-poll så verkar det som om vi kommit en bra bit på väg redan.

[ 02 Juli 2002, 10:00: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

• Medlem
  • 2002-07-02 10:01

Vad? [Martin fuskar tog bort sitt offullbordade förutsatt att]

Jag är garanterat med för en post kanske fler, för mig känns det inte bara roligt utan dessutom som en ganska bra idé rent företagsmässigt också.

[ 02 Juli 2002, 10:02: Meddelandet ändrat av: Lukas ]

Jag tänkte sammanställa antalet intresserade men kom på att jag gör det ikväll istället - dessutom vet man ju inte hur många poster respektive person vill köpa i kategorin "jag vill köpa flera poster".

Själv lutar jag mot minst 10 poster.

alla vill säkert köpa G4 i en butik på Kungsgatan.. därför har jag sammanställt en lista med lite prisinfo:

Priser på macoteket idag:
G4 800: 16 495kr
G4 933: 24 295kr
G4 1GHz: 32 395kr

Priserna är utan moms och med normal (dvs ca 5%) marginal.

Priser på ev Macoteket Store om den skall vara lönsam (ca 30% marginal):
G4 800: 19 999kr
G4 933: 29 495kr
G4 1GHz: 38 695kr

Vem vill handla? Upp med en hand!! Fördelar: Du får handla direkt i butik, du får komma in och tjafsa med personalen så ofta du vill och butiken är fett flashigt inredd med fin dekor och 23" Cinema-skärmar så långt ögat når... men eftersom det inte e gratis så kostar det cash.. som du måste betala genom höga marginaler.

seså, inte skämmas nu, det är väl klart att du betalar några tusen extra för bra service väl?

Aha - BigMac ifrån Macoteket har fler konton här på 99mac...

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 11:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
seså, inte skämmas nu, det är väl klart att du betalar några tusen extra för bra service väl?

Det handlar nog inte om den biten.

Det gäller att nya blivande macanvändare får se hur en mac funkar. Att kunna få en överblick över alla tillbehör och spel/program. För problemet idag är att var skall jag hänvisa en blivande macköpare?

Under de år jag konverterat en massa PC användare till att köra mac har möjligheterna minskat dramatiskt. Ser man på Malmö idag så finns det bara Kullander & Kullander som har macar som finns i butik. Nackdelen är att de inte finns centralt och många skräms lite av att det inte är en ren macbutik, dessvärre. Just nu har jag svårt att övertyga fler för nu kör de flesta mac. Comit hade en bra lokal i malmö. Centralt och de flesta hitta dit... Men de överlevde ju inte... Så en Apple store behövs i varje attraktiv region...

Skall man vara snål så köper man ju ingen mac i sverige. Då åker man utomlands!

Om man bortser från ohlalas lite hånfulla stil så tycker jag att det finns en poäng med hans ifrågasättande av ekonomin. Jag lyckades snoka rätt på siffrorna från Apples egna AppleStore och ingen här i mötet verkade vilja ta dom på allvar. Det var lite för mycket skygglappar för min smak.

Dom nyöppnade AppleStores gick med nästan 1 miljon kronor i förlust per månad. Smaka på det. Vårat aktikapital skulle med liknande start inte räcka till 3 månader ens... Numera går det bättre för dom Amerikanska butikerna, dom är nere på cirka en kvarts miljon i förlust per butik och månad. Skall man vara seriös så måste man ta ovanstående siffror på största allvar och försöka analysera dom och se på vilket sätt man kan undvika att hamna där.

Definitivt.

Om det finns ett intresse för att genomföra detta projekt så fixar jag en konferenslokal så vi får sätta oss ner och titta på alla viktiga punkter innan man drar igång.

En budget med verklighetsanknytning kopplat till en välformulerad affärsidé är #1.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 11:33

Helt klart vore det kul om det blev av och gick att driva. Men det krävs att man då har ett superunderlag rörande några vitala punkter:

- Kostnader för lokal i centrala Sthlm (lär ju inte gå av för hackor)
- Personalkostnader
- Kostnader för inventarier och lager

Detta måste matchas mot en realistisk bedömning av utvecklingen av försäljning och marginaler. Jättebra om några stora macköpare är delägare men jag inbillar mig att dom inte kan/vill köpa dyrare datorer/tillbehör/mjukvaror för det.

Skulle också tro det vore bra för trovärdigheten för en sådan butik att man har någon form av uttalat stöd från Apple...

Man ska inte underskatta uppstartsproblemen för sådan här verksamhet, sen ska man ha i åtanke att det är mycket tufft att sälja saker över disk rent allmänt i Sverige idag. Det gäller verkligen att veta att man har ett ekonomiskt sunt upplägg.

[ 02 Juli 2002, 11:35: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-02 11:42

Är det så himla klokt att försöka konkurera med de relativt få återförsäljare som redan finns? Är det inte bättre i så fall att tillsammans med Apple försöka sammordna marknadsföringen mellan dem istället?

Kanske några små "showrooms" på strategiska platser runtom i landet, eller några ambulerande utställningar.

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 11:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Är det så himla klokt att försöka konkurera med de relativt få återförsäljare som redan finns?

Tänkt på privaktkunder. De får ju ofta hör att:

-Vi säljer bara till företagskunder...

Hur kul är det på en skala då man äntligen övertygat en kompis om att byta? Sen var hitar du en lördagsöppen macbutik? I Malmö finns det inte ivarjefall...

Som storkund så är ju en Apple Store ganska ointressant. Samtidigt blir man ganska sur då Apple inte kan leverera allt som oftast. Skall det behöva ta ett par månader för att skaka fram lite optiskamöss tex...

mindre kunder behöver någon form av Applestores. Om lokalkostnaderna är för stora i Stockholm så finns det ju billiga lokaler i Malmö!

Vi KAN inte göra vinst på hårdvaruförsäljning.

Vi KAN vinna en massa på att satsa på service och support. 800/tim är för dyrt för support - det kostar det inte på min bilverstad, det kostar det inte för ett mindre hjärnkirurgiskt ingrepp. Skall man bli "rik" på datorer, så skall man sälja ohyggliga mängder hårdvara - eller helt enkelt vara bäst på att ge service ute hos kund. Att aldrig shackra med priser/tid, att aldrig få kunden att känna sig lurad. Kunden är det viktigaste som finns! (oavsett den illavarslande och pinsamma arrogans som man ibland kan höra tekniker använda om sina kunder). Det finns inget "lustigt" eller hånfullt över att kunder inte är så bra på datorer, och varje fråga en kund har måste inte besvaras med en motfråga.

Vi skulle kunna göra detta jättebra, men glöm bort att räkna marginal på hårdvara - det är inte det vi kommer att bli lönsamma på i alla fall...

MVH Mattias

• Kombinera butiken med en bra webshop där det säljs produkter i stora mängder till kunder i övriga landet (det är dumt att bara sälja i sthlm).

• Kombinera med en bra support avdelning som tar betalt per timme...

• Sälj på avbetalning/hyra/leasing i butiken!

Vi KAN vinna en massa på att satsa på service och support. 800/tim är för dyrt för support - det kostar det inte på min bilverstad

Toyota tar 1000kr per timme (inkl moms) när dom servar bilar i Stockholmsområdet...

I Kalmar tar dom 650kr per timme.

• Medlem
  • 2002-07-02 13:34

Man bör nog inte heller ställa sig oäven att ta en vända med Apple, oddsen att de är intresserade att fippla på ett hörn är nog inte så dåliga då norden numera ska vara en viktig marknad igen. Det finns knappast någon förlust för dem att ha en AppleStore utanför USA. Om inte annat kan det ge dem en spark i rätt riktning.

• Medlem
  • 2002-07-02 13:36

Mitt lilla konsult bolag ligger över 800 före moms på vårt billigaste ej projekt relaterade pris och mind you vi är långtifrån dyrast i stan.

"Mitt lilla konsult bolag ligger över 800 före moms på vårt billigaste ej projekt relaterade pris och mind you vi är långtifrån dyrast i stan".

Mmm, jag säger ju att det är för dyrt. På en full arbetsvecka blir det 32000 + moms - bättre med halva priset och full beläggning hela månaden, räcker till både lön och arbetsgivaravgifter - och en generell prisdumpning av en tjänst som man sällan behöver vara raketingenjör för att klara av. IT branschen består av ett antal personer varav, som det står i skriften, "Många är kallade men få är utvalda" och förstå mig rätt nu - jag menar ingalunda detta som mågon kritik varken mod dig eller det bolag du kör, men jag tycker att IT tjänster är på tok för dyra.

MVH mattias

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-02 13:51

Konsulting riktar sig inte till vanliga konsumenter.

Vem är kunden, är det privatpersoner eller företag eller bägge?

Service är ju okej, ska man upprätthålla en god servicenivå ska man ha egen teknisk service.

Det finns butiker som säljer motsvarande "högprofilprodukter" runt om i Sverige. Skillnaden är bara att de märken som säljs på det viset går inte att köpa till snikpris via postorder. För att köpa en sådan produkt förväntas man gå till en välsorterad och certifierad handlare som kan hjälpa dig med ALLT rörande produkterna och dess implementering.

Tillämpar man detta på Apple Store ska man ligga över i pris måste man ha något mervärde. Varför inte tex. leverans och installation på plats hos kund?

Sen tror jag att Apple Svenska måste vara med och stötta. Dom skulle ju kunna "få" ett showroom i Sthlm där man kan lansera nya produkter på nationell nivå. I detta sammanhang tror jag att det är ett utmärkt ställe för seminarier och utbildning också.

Bilverkstan som repar min limo tar 650kr/h.. det blir dyrt när bilen står där för mek i 2 veckor.. moahoahaoha

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 14:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Mmm, jag säger ju att det är för dyrt. På en full arbetsvecka blir det 32000 + moms - bättre med halva priset och full beläggning hela månaden, räcker till både lön och arbetsgivaravgifter

Det hela styrs av hur mycket du vill tjäna i månaden. Sen styrs det även av att du skall kunna vara ledig. Sen skatter och andra avgifter tillsammans med framtida investeringar, markandsföring mm så är 800:- ett minipris...

Däremot 2400:- i timmen kan vara lite magstarkt...

IMHO

NIKKE

"Det hela styrs av hur mycket du vill tjäna i månaden. Sen styrs det även av att du skall kunna vara ledig. Sen skatter och andra avgifter tillsammans med framtida investeringar, markandsföring mm så är 800:- ett minipris..."

800 ett minipris? Med ditt resonemang skulle ju ALLA i teknikbranschen fakturera minipris 800? Eller menar du privat servicesektor? Vår bransch är inte annorlunda ifrån så många andra inom service - man har bara råkat upptäcka att folk VAR beredda att betala extremt mycket pengar för konsulttjänster. Så är det inte längre. Flera stora konsultbolag har dumpat priserna. Flera köpare av konsulttjänster har krävt att branschen skall vara och bli bättre för att de skall vilja anställa och hyra tjänster. Ett antal återförsäljare och "större" konsulter i Stockholm har fått erfara detta under ganska bittra former.

Finns det någon här som skulle pröjsa 800/timmen om man inte kunde fixa problemet själv? Jag har svårt att tro det. Jag hade vänt mig till någon polare mycket hellre.

Finns det någon som vill anställa ett IT proffs för 400/timmen (halva minipriset)???? Säg till mig i så fall Den överskjutande delen (400 till minipriset) kan användas till avgifter, framtida investeringar försäkringar och skatter)

MVH Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 14:51

Ohyggligt bra idé! Om det är genomförbart eller inte har jag ingen aning om. Det finns ju klart både saker som talar för och som talar emot. Men sånt går ju att utreda.

Kanske skulle man starta tillsammans med någon befintlig ÅF?

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 15:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
800 ett minipris? Med ditt resonemang skulle ju ALLA i teknikbranschen fakturera minipris 800? Eller menar du privat servicesektor? Vår bransch är inte annorlunda ifrån så många andra inom service - man har bara råkat upptäcka att folk VAR beredda att betala extremt mycket pengar för konsulttjänster. Så är det inte längre.

Det beror ju helt på vilken bransh det gäller. Vad för kompetens du har.

Ser vi dagens skattesystem och du vill få ut en lön på låt oss säga 20.000:- i månaden före skatt så får du komma upp en bra bit över 500:- per timme. För du kan aldrig få 100% beläggning åretrunt år efter år. Du skall kunna byggaa upp buffert för att klara dig de år det går dåligt utan att du skall få lägga ner verksamheten.

Sitter man hemifrån och driver en verksamhet och inte lägger pengar på marknadsföring så kanske man kan komma ner i 400:- i timmen.

Skatter, Sociala avgifter, hyra och övriga omkostander driver upp timpriset, dessvärre.

Sen de IT-konsulter som gått under har ju gjort det för man haft för höga kostnader i förhållande till den timkostnad man ahde. icon hade ju runt 700:- och det går ju ingen runt på. Själv kostade jag i vissa fall 2400:- och som lägst runt 1400:-... Dyrt, ja visst men kontopret jag jobba på gick med bra vinst fast vi inte hade mer än 50% beläggning vissa månader!

Här anlitar vi fortfarande konsulter som kostar massor. Har de spjutspetskompetens och är effektiva så finns det sällan ett övre tak.

Som egenföretagare är det livsfarligt att ha för lågt pris och drömma om full beläggning....

IMHO

Diskussionen om konsultarvoden slutar här - börja diskussionen i en ny tråd!!

Bilder ifrån CompUSA butik. Visst är det lite lockande iallafall? *inspirerar*

http://99mac.com/pics/compusa_web/

http://99mac.com/pics/compusa_web/

[ 02 Juli 2002, 16:08: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Bevaka tråden