Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delägare i AppleStore Stockholm

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej, för ingen jävel vill betala dom där priserna.. 19990kr för billigast entry-datorn är tyvärr för dyrt...

ps: för er som inte vet, du kan få en KOMPLETT Pentium 4-dator på 1.7GHz för 5000kr (beg iofs.. men försök hitta något liknande på Mac-sidan, då får du typ en Performa 6200)...

Varför inte öppna AppleStore Kabul???

Läs denna länken

Ett orört land som Micro$oft inte har hunnit besudla ännu...=)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: BigMac:
19990kr för billigast entry-datorn är tyvärr för dyrt...
ps: för er som inte vet, du kan få en KOMPLETT Pentium 4-dator på 1.7GHz för 5000kr (beg iofs.. men försök hitta något liknande på Mac-sidan, då får du typ en Performa 6200)

Billigaste Apple "entry-datorn" med G4 processor ligger på ca 13800 kr (eMac), och man får mer än en 6200 för 5000 kr om man köper begagnat. Långt ifrån något som motsvarar en P4/1,7MHz, men bättre än en 6200 i alla fall

Förutsatt att rösterna i vår webpoll verkligen "håller" i praktiken så börjar vi närma oss den magiska gränsen 500.000 kronor. (gränsen för att bli ett publikt aktiebolag)

15st personer á 10.000kr = 150.000kr
5st personer á (minst) 20.000kr = 100.000kr
1st person á 100.000kr = 100.000kr
Totalt: minst 350.000kr

Jag vet inte om det är en puckad fråga, och det kanske diskuterats förut. Men...

Om man har en Appleaffär i Stockholm, borde inte Apple möjligen vara intresserade av att "sponsra" den på ett eller annat sätt, eftersom de faktiskt får bra reklam och deras varumärke blir starkare - om det är en bra butik vill säga?

En bra Appleaffär leder ju säkert till att även AppleStore på nätet drar in mer pengar, då vissa tittar i butiken först och handlar på nätet sedan.

Jag tror man ligger bra till för marknadsstöd och kan säkert få bidrag till delar av inredningen ifrån andra tillverkare än Apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 20:28

Vi har ju diskuterat det här förr...och kommit fram till; tja , att det är svårare än man tror - men ingenting är heller omöjligt, bara alla jobbar och strävar åt samma håll!

Problemen och möjligheterna är domsamma:

PLUS

• En butik ökar möjligheten att öka merförsäljningen och bättra på marknadsföringen totalt för Apple i Sverige.
• Ökad support och service.
• Ökad tillgänglighet.
• Närmare kundkontakt.
• Bättre rykte för Mac-plattformen och bättre möjlighet för presumtiva kunder att "prova på".
• Kul och intressant försörjning för de inblandade (ägare,personal och support)

MINUS

• Svårt att sälja över disk.
• Relativt höga investeringskostnader för att lyckas med projektet (lager, hyra, personal och marknadsföring).
• Kräver kombinerad webb-butik.
• Ensidig lokalisering (åtminstone till en början om projektet sedan visar sig lyckat...).
• Konkurrens inom de egna ÅF-leden (behöver iof inte vara negativt om konkurensen istället är konstruktiv och ger mervärde mot kund).

Slogs just av en idé: Om man nu öppnar en sådan här butik - varför inte kombinera den ev. webbutiken med en support direkt kopplad till detta forum?! Kunde inte 99mac fungera som en support mot kund, egentligen? Med all samlad erfarenhet vi har här så slår vi väl nästan Apple själva...

Låt säga att du i butiken har en maskin ("station") som alltid är uppkopplad mot detta forum - det som personalen inte klarar av att lösa på plats kanske vi kan hjälpa till med ? Supporten skulle fungera som en egen "öppen" tråd här på forumet så kunden inte behöver logga in - och den av oss som vill och kan kan förhoppningsvis svara...

Kanske en idé som skulle kunna appliceras på andra butikskedjor som säljer mac ?!?

Tja... :rolleyes:

[ 02 Juli 2002, 20:32: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Vi kanske till och med skulle döpa butiken till 99mac?

Jag tror inte namnet AppleStore skulle vara praktiskt möjligt att genomföra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi kanske till och med skulle döpa butiken till 99mac?

Ska Microsoft möss och tangentbord vara den övriga procenten? Eller är det paneldebatter med våra partiledare?

Målsättnigen med butiken måste vara att tjäna pengar. Kommer det att fungera?

Finns det intresse att diskutera detta på 99mac Expo den 17:e juli? Eller finns det ingen tid till det? Alla kanske ska hänga i Macotekets monter?

Jag tycker verkligen vi skall ta upp COOP AppleStore den 17:e. Då är många samlade och vi har redan någonstans att vara. Problemet annars kan vara att mobilisera alla som är intresserade. Själv har jag lite svårt att ändra tider hur som helst, hur gärna jag än ville. För mig känns det här högprioriterat och det skulle vara super om vi kunde ta ett möte om det på Expon...

Det låter som ett bra förslag!

Förvånansvärt många som vill bli delägare - mycket roligt!

Jag tror att det finns flera olika steg i processen att starta denna "AppleStore".

1. Samla ihop en kärntrupp som kan dra grunden, starta bolaget, skydda namnet och sammanställa ett grundläggande prospekt. Dessa personer bör ha erfarenhet och tid att lägga genomföra projektet.

2. Flera brainstorming-möten där man får titta på alla de aspekter och synpunkter som kommit upp. Deltagare är de som verkligen är seriöst intresserade av att bli delägare. Här tar man fram en affärsplan & budget. Därefter sker en nyemission där alla som vill bli delägare får sina aktier.

3. Uppstartsfasen där man drar igång allting, kontaktar distributörer, söker lokaler, söker personal, sätter alla rutiner, utbildning, starta upp ekonomifunktionen etc.

jag ser rubrikerna framför mig :

"IT-GERILLAN HAR HEMLIGT MÖTE I NACKA!"

Martin, har du snackat med Apple? Är de intresserade av ett sådant här projekt och vet vi någonting om vad de skulle kunna erbjuda sig att hjälpa till med? Du talade förut om andra företag än Apple som skulle kunna vilja ställa upp med annan typ av hjälp. Vilka skulle det vara och vad har de att vinna på att hjälpa oss?

/Jont Olof

Vi måste alla inse att en butik blir en direkt konkurrent till alla andra återförsäljare - och Apple kan knappast ge bidrag som drabbar andra etablerade åf. Tyvärr.

Det går nog att vrida och vända på det hela så att det finns något att vinna.

• Medlem
  • 2002-07-04 23:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
FRÅGA: Skulle du vilja satsa 10.000kr per andel för att bli delägare i AppleStore Stockholm?

Planen.
Kan bli verklighet. Men kolla först upp varför så många andra Apple ÅF kursat de senaste åren. Lägg därtill att servicetimmar är viktigaste inkomsten och att ett år bara består av 10 månader, (resten går bort i semester/helgdagar). På vårt företag finns det tekniker som har mobiltelefonräkningar på 3 - 4.000:-/mån. Då har vi inte räknat, lön, bilar, kontor, hyror, datorer, utbildningar (tung post) etc etc.

/syd

Citat:

quote:Ska Microsoft möss och tangentbord vara den övriga procenten?

Nej nej, den sista procenten är naturligtvis ett litet Waynes Coffee (eller någon konkurrent till dem), så man kan suga på en latte när man står och snackar med de andra i butiken.

Helrätt! You´re the man...

Butiken behöver vara inte intressant, lite kul.

Vad sägs om "Äppelbutiken", med äpplen med priser från 5 till 50000 kronor, med datorer på ena sidan och frukt på den andra? På öppningsdagen hyr man in Lollo Asplund som får sjunga sin "Äppelmelodi". (Fast han syftar förstås på Beatles, inte Apple Computers.)

Sen kan man ha en "päronhylla" med lite tillbehör som tidigare nämnda MS-möss och annan skit - fast helst saker som funkar på både PC och Mac, som till exempel billiga optiska Logitech-möss och CDR. Lite saker som kan fixa lite omsättning när det är svårt att göra vinst på att sälja själva Macarna.

Kanske...

Vad kostar ett stånd på Hötorget? Lite trist när det reglar bara.

"Regnar" menade jag förstås.

• Medlem
  • London
  • 2002-07-05 14:38

Jag tycker det är en bra ide. Apple själva är ju inte så duktiga på att visa gemene man att Mac är ett alternativ. Hur ofta stöter jag på människor som inte ens funderar på mac? "Det finns inga program, funkar inte med min kompis PC" osv. Vi behöver (läs Apple) visa folk att mac är ett seriöst alternativ. Jag blev nästan tårögd när jag såg bilderna från Applestore eller CompUSA. Det är ju så det ska se ut i affärerna, fungerande datorer och folk som kan dom. Man måste få pilla och känna och se hur smidigt Mac är. Lägga in musik, lägga in kort och redigera film. Det är det som vinner folks tycke för mac.

Jag vill ha en affär i Göteborg, det finns ingen affär här som är där folk finns.
Vår affär kommer ju dessutom att ha support, vilket är viktigt. Har man en PC finns alltid någon som kan, samma spridning finns inte med mac. Jag är ju support, på fritiden, till ett gäng människor(flera av vilka jag själv fått att köpa mac). Man vill inte hamna ensam i cyberspace utan möjlighet till hjälp.
Vet dessutom människor att OS X finns och fördelarna med det?

Det råkade bli lite långt inlägg men jag tror att en dedikerad mac-affär i storstäderna är det som behövs för att Apple ska ta marknadsandelar. Jag har till och med diskuterad detta med Jont Olof innan jag såg det här inlägget.

Jag tycker vi försöker... Apple kan få stå för större delen av kulorna.

Jag satt och diskuterade detta med ett par medlemmar öga-mot-öga tidigare idag och några saker kom upp:

- Den nya AppleStore butiken blir en fullvärdig konkurrent till andra återförsäljare. Marknaden är liten och konkurrensen är ganska hård.

- Apple kommer inte ge bidrag till verksamheten, tro inte någonting annat. Vi kommer bli en återförsäljare i mängden gissar jag.

- Bara för att man har en butiksyta och demo möjligheter innebär det inte att man ENDAST har en butik och sitter och rullar tummarna när det inte är folk i butiken. Naturligtvis måste man kombinera detta med:

Företagssäljare som är ute och besöker kunder & bjuder in dom till "pröva-på-sessions".

Utbildade & certifierade tekniker som är ute hos kunder hela dagarna.

• Oregistrerad
  • 2002-07-05 23:06

Sekvencia har ju redan öppnat en "applestore" centralt i Stockholm. Med kapitalet ni kan få ihop kan ni ju kanske kan köpa en röststark andel i den butiken. Tror de skulle få en bra push framåt om ett gäng äkta macentusiaster drev på också.

Personligen tror jag nyckeln är att göra något som inte redan görs samtidigt som vi har det mesta som redan finns. Tror många skulle tycka det vore skönt att se ett ställe där butiken i sig talar för och gör det lätt att ha Mac. Vi kan inte vara billigast - men ska inte heller vara dyrast. Vi kan nog inte ha bäst support - men vi ska vara bra. Vi ska dock vara trevligast - för det vinner man kunder på i längden tror jag.

Finessen borde vara att kombinera datorer, tillbehör och program med seminarier, kurser, lanseringar, böcker, tidskrifter, appleprylar - kort sagt allt som hör mac till. En slags 7-eleven för Mac liksom, allt viktigt finns där, bara att gå in och handla.

För trovärdigheten skull vore det bra med en Företagsdel också där man kan presentera serverlösningar och annat avancerat och dyrt. Det kan vara vår variant av bilaffärernas cabriolet som alla vill ha men går därifrån med en "vanlig" bil. Samtidigt har företagsfolket något att hämta i butiken och den kan inte avfärdas som en ren konsumentbutik.

Martin, vilka erfarenheter från tidigare projekt kan du dra till fördel för detta projket?

Kommer ihåg att det var bra service.. Även om säljarna klantade sig från eran sida (så vi fick billiagre datorer)

Huruvida Apple ger bidrag eller inte beror väl på samma faktorer som gäller för deras egna butiker som också finns på samma marknad som de gamla återförsäljarna. AppleStore-konceptet är därför att betrakta som ett komplement till återförsäljare och systemintegratörer. Tanken är såvitt jag förstått att fylla ett hål i både marknadsföring/synliggörande och försäljning i butik i anslutning till andra varor med starka varumärken.

Vi bestämmer alltså med vårt val av koncept om vi ska ha chans till att få Apple som delägare/sponsor eller inte. Om vi ska göra allt som AppleStore gör i USA och dessutom allt som en svensk ÅF gör så blir nog en vanlig ÅF. Om vi däremot fokuserar på att komplettera och inte konkurrera så kan nog få (och kanske behöva) lite hjälp.

Jag förordar inte något alternativ idag utan vill bara peka på att det är ett vägval vi får göra innan vi drar igång.

Vi samlar alla diskussioner om Applestore Stockholm i ett nytt forum med samma namn. Du hittar det längst ner under "specialforum" på 99mac.com!

Jag planerar att hålla ett speciellt AppleStore möte i Stockholm i slutet på Augusti. Återkommer nästa vecka med tid och plats.

En intresseanmälan kommer att sättas upp samtidigt för att dimensionera lokaler etc.

Det hade varit riktigt kul om större delen av de som visat intresse hade möjlighet att komma - vi kommer ha massor att diskutera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-26 00:43

Lysande idé! Jag är en av dem som inte har 10.000:- men skulle gladeligen börja spara ihop slantarna omgående om möjligheten kunde realiseras! Go for it (anyone...)!

Bevaka tråden