Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du prestera mer med en snabbare dator?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rätt lustigt när det kommer ner folk till oss (jag jobbar med support & försäljning när jag får tid över) och ska ha en TiBook för att ordbehandla och maila. Helt lost, de hörde bara att den var snabbast, därför ska de ha den.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 10:17

Eller också är det för att den är så grymt cool....

Fick jag välja skulle jag också vilja ha en Powerbook (speciellt istället för min SunkDell Transpiron)

Om man har pengarna så.. men de människorna jag pratar om hade som sagt ingen koll. Tror inte de visste hur den såg ut ens.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 10:40

Hehe, ja såna finns ju också, då får man övergå till att vara lite pedagogisk och förklara vackert varför en iBook funkar fullt tillfredställande och sparar en massa kkr till företaget...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 11:29

Jag skulle nog köpa en iBook 14". Det är vansinne att slänga ut 30 långsjalar för en sak som ändå är omodern efter ett par år. Man måste se till nyttan av investeringarna också... Tycker jag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Vad gäller bärbara tror jag tendensen är att smidighet, flexibilitet och batteriprestanda börjar bli viktigare än processorprestanda.

Tror jag också. Vi har bärbara Dell-maskiner på jobbet och fler och fler önskar sig en liten, nätt Dell som de kan ta med sig enklare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 11:59
Citat:

quote: Vi har bärbara Dell-maskiner på jobbet och fler och fler önskar sig en liten, nätt Dell som de kan ta med sig enklare.

Varför just från Dell? Varför inte från Apple?

VISSA delar av mitt jobb skulle gå fortare med snabbare dator. Frågan är om det är processorn som är den riktiga flaskhalsen. Att hantera bildfiler på upp till 1 Gb funkar (även om det inte är tok-snabbt) på min 733:a med 1.5 Gb RAM. Att SPARA grejerna skulle nog dock snabbas upp rejält med ett RAID-system (eller?). Tyvärr kostar ju RAID-system en och annan lusidor (någon som kört IDE-RAID på Mac?).

Den viktigaste delen i mitt arbete är dock idé-arbete, och det behöver jag ingen dator alls till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 13:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är vansinne att slänga ut 30 långsjalar för en sak som ändå är omodern efter ett par år. Man måste se till nyttan av investeringarna också... Tycker jag.

En PB blir kanske "omodern" efter ett par år iom den lägre siffran på processorn. Men visst håller den mycket längre som arbetsredskap.

Har haft G4 400 AGP i snart tre år och klarar mig bra säkert både ett och två år till tack vare Radeon 8500 och Jaguar.

Det är klart att renderingstider skulle snabba på mitt arbete i tex Final Cut, men det är inte det som är avgörande hur snabbt jag jobbar. Slutrenderingar gör jag över natten. Man lär sig jobba på ett annat sätt med en långasammare processor...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-21 20:20

Jag köpte en gammal pc av Martin B igår. En PII 450 för 1 000 kr... Fungerar utmärkt. Jag ska bara ha den som surfmaskin, ordbehandling och när jag lär mig Linux.
Pucko II

• Medlem
  • Värnamo
  • 2002-11-22 01:02

Jag gillar äpplet på din PC mondo, den gör att man kan stå ut med en sådan syn .

För att återgå till ämnet....
Jag klarar mig i dax läget med den dator jag har (Powerbook G4 667 mhz, den första 667 mhz), men visst vill man ha en snabbare dator.....
Det vill väl alla.....eller..........

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-22 01:12

Lägg märke till att Siemens-loggan är uppochned. De var väl fulla eller trötta på fabriken när de byggde den. Å andra sidan satt Apple-loggan uppochned på Kraftböckerna förr i världen.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2002-11-22 02:32

lol

Såg att du har en Trunk & Co ryggsäck, har en likadan till min powerbook G4.

Edit: stavfel

[ 22 November 2002, 08:40: Meddelandet ändrat av: pepsi ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pepsi:
lol

Såg att du har en trunk & Go ryggsäck, har en likadan till min powerbook G4.

<Varumärkespolis>
Trunk & Co
</Varumärkespolis>

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag skulle nog köpa en iBook 14". Det är vansinne att slänga ut 30 långsjalar för en sak som ändå är omodern efter ett par år. Man måste se till nyttan av investeringarna också... Tycker jag.

Jag också.. om 14"-modellen hade högre upplösning. Så det blev en 12" istället.

Jag skulle vara långt mer produktiv med en snabbare dator. Den burk jag sitter på nu (en iMac DV 400) räcker inte långt när man kommer till dsp-pluggar och mjukvarusynthar. Mixa ner stereopaket och slänga destruktiva effekter på. Nej en fet G4:a (eller G5?) vore klockers!!

Samtidigt så vet man ju att det digitala mediets möjligheter ofta gör att man lägger ner mer tid på att exprimentera med olika lösningar, så frågan kvarstår ju om man verkligen skulle få jobbet klart snabbare. Deadline brukar jag tycka är den bästa hastighetsökaren...

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 16:21

Går det tillräckligt fort i livet?
Eller kan vi dra åt tummskruvarna ytterligare lite till och bli mer tidseffektiva med snabbare datorer?!?

Ge din röst! Snabbt, nu!!!!

[ 25. Januari 2003, 16:22: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

Det jag använder datorn till kräver inte mycket prestanda, så snabbare processor skulle inte hjälpa mig att jobba fortare. Däremot är alla smidiga lösningar i gränsnitt och nya och bra funktioner i program som gör mig effektivare varmt välkomna.

Bevaka tråden