- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
Skulle vara kul att få veta lite mer om oss 99mac-medlemmar...
Vi vet nu att vi är över 2500 medlemmar från landets alla hörn - och att vi jobbar eller studerar inom alla möjliga områden, men att vi har macen som gemensam nämnare. 99mac har kommit att bli en av webbens mest serriösa forum och det är medlemmarna som gör allt till vad det är - låt oss känna varandra lite bättre!
Jag lovar: frågorna är ofarliga och du behöver inte kommentera om du inte känner för det - men det skulle vara kul att få veta lite mer om just dig!
Med din hjälp så kanske vi kan göra ett bra forum ännu bättre!
/ Clavius
( OBS! På frågan vilken typ av dator ni använder och ert svar är IMAC - så kryssa i "annat"!)
Det finns nu en fortsättning på denna omröstning som du finner HÄR!
[ 05 December 2002, 21:12: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]
Strålande initiativ, tycker jag.
Intressant dessutom.
Däremot är jag lite fundersam över resultaten.
Alltså procentsiffrorna.
När en fråga finns har vi flera val.
Vi väljer men, sen står det 100% i en kolumn när det står kanske 24% på ett av de andra svaren.
Det finns ju ingenting som heter 124% sammantaget.
Antingen är det 100% eller så fördelas väl procenten upp så att svaren tillsammans blir 100%?
Har jag vänt upp och ned på min matte här eller?
/G
Nej Gambit, varje svarsalternativ räknas individuellt. Dvs. alla alternativ kan ha värdet 0-100 %. Så blir det när man kan ange flera svar på en och samma fråga. Ex. frågan om operativsystemet, 44 % använder Classic, och 100 % använder OS X, detta innebär inte att 144 % använder antingen Classic eller OS X. En person som använder OS X kan ju samtidigt anvnända Classic....
känner att det blev lite invecklat det här, händer knappt med själv
/M
Vilka är järngänget, Ola?
Jag är inte med på vilka du menar, är det administratörerna eller är det ett visst segment av "superusers"?
Kan du förtydliga dig?
Det är viktigt för ett sådant här forum att just få reda på om det finns en sån uppfattning för "utomstående", det är ju definitivt inte bra och då måste man ju göra nåt åt det. Därför är det viktigt om fler delar Ola´s synpunkter att skrika till så att det blir "rättning i ledet".
Ödmjukhet är fortfarande ordet som ringer likt tinnitus i mitt öra. Det är lätt att bli "fartblind" när man är inne i något.....
quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:
...Åsså får man tydligen inte vara nöjd med 99Mac, för om jag lämnar fråga 9 obesvarad får jag inte lämna in...
/Niklas
Jag hade samma besvär med den frågan...
[ 23 November 2002, 23:08: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Vilka är järngänget, Ola?
Jag är inte med på vilka du menar, är det administratörerna eller är det ett visst segment av "superusers"?
Kan du förtydliga dig?
Det är viktigt för ett sådant här forum att just få reda på om det finns en sån uppfattning för "utomstående", det är ju definitivt inte bra och då måste man ju göra nåt åt det. Därför är det viktigt om fler delar Ola´s synpunkter att skrika till så att det blir "rättning i ledet".
Ödmjukhet är fortfarande ordet som ringer likt tinnitus i mitt öra. Det är lätt att bli "fartblind" när man är inne i något.....
Jag ska försöka förklara min känsla för dig Våfflan. För det är inget annat än en känsla. Det som 99mac.com handlar om (om jag förstått det rätt) är i första hand datorer. Tanken som forumet har är att vara en samlingsplats för de som arbetar eller ämnar att arbeta med sin Macintosh som redskap samt andra som är allmänt intresserade av Apple och deras produkter.
När man som jag då vill hålla mig à jour om vad som händer inom macvärlden går jag in på denna sida titt som tätt (dagligen den senaste tiden). Men trots det ypperliga antalet registrerade medlemmar är det ganska få som postar de flesta inläggen här. Vissa är uppe i flera tusen stycken. Det är ABSOLUT inget fel med det i sak.
Jag tror dock att det finns några medlemmar som inte postar inlägg för att de har känslan av att alla känner varandra här utom jag.
Forumet kan således bli lite för internt för min smak ibland.
Jag hoppas att jag har fel och att alla känner sig välkomma som delar vårt intresse. Jag känner mig i alla fall välkommen (trots mina få inlägg), men känner ändå någonstans att fler kunde komma med i själva gemenskapen på något sätt.
/Ola
1.
Håller med Ola.
Och tycker att den "interna" stämningen också (eller snarare) kan vara något väldigt positivt. Man får ju alltid ett personligt och trevligt svar här (och man lär sig snabbt über-användarnas karaktärer, det är skoj).
Men:
Lite för många inlägg är upprepningar, skämt, ironier osv.. om man söker svar på frågor finns risken att faktan drunknar i inlägg och smileys. Säkert särskilt om man inte surfar in här alltför ofta utan bara vill söka svar på någon fråga ibland. En diskussion med 5 sidor av inlägg kan vara lite väl mycket att bläddra igenom för att hitta någon lämplig siffra.
2.
Mer svar från Apple! Det måste finnas många fler frågor vi medlemmar funderar på.. men kanske inte så många Bjers kan/får svara på.. eller?
3.
Alla på 99mac gör forumet till ett grymt trevligt ställe att surfa in på! (hurra)
[ 24 November 2002, 02:15: Meddelandet ändrat av: jonny R ]
Jag håller med ovanstående - vi skulle behöva en rejäl uppryckning på vissa områden.
Det finns medlemmar som "bombar" inlägg i alla diskussioner och ibland skrämmer bort andras åsikter (man vågar inte tycka annorlunda för att slippa försvara sig).
Att folk inte vågar stå på sig är väl inte 99mac:s fel?
Sen att det är vissa som postar mer än andra är väl inget konstigt precis, inte så mycket man kan göra åt det heller.
Rolig omröstning i alla fall, 99mac har blivit så mycket bättre sen omröstningarna kom. Det borde vara fler tycker jag.
Jäebra iniiaiv, saknar dock iMac som val av daor. Varför fick ine iMac vara med? Wa´s wrong wih iMac?
Känner mig lie umobbad, bara för a jag använder iMac Näda, så illa är de ine.
Däremo ser jag a min "" ine fungerar, nåja orkar ine skriva om men får väl a en i på angenborde.
quote:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Kul o intressanta frågor. Kan dock inte ange iMac som datortyp, vilket verkar skumt. Åsså får man tydligen inte vara nöjd med 99Mac, för om jag lämnar fråga 9 obesvarad får jag inte lämna in...
/Niklas
*Slår mig själv med en stekpanna i huvudet*
Att jag glömde lägga iMac som ett separat svarsalternativ är ju snudd på oförlåtligt...men ni får välja alternativ "annat" sålänge, eftersom det nu inte går att ändra. Sorry...
Klart att man får vara nöjd med 99mac - det kan man ju tala om i frågan innan!
Kul att så många svarar - förhoppningen är att så många som möjligt skall svara.
DET ÄR VIKTIGT FÖR OSS ADMINISTRATÖRER, GURUS OCH MODERATORER ATT FÅ VETA VAD NI EGENTLIGEN TYCKER (och kul för alla att få veta vilka vi egentligen är)! Vi är ju inte perfekta eller ofelbara men vill gärna göra det bästa av 99mac - med er hjälp!
Keep on voting - din röst är viktig!
quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag håller med ovanstående - vi skulle behöva en rejäl uppryckning på vissa områden.
Det finns medlemmar som "bombar" inlägg i alla diskussioner och ibland skrämmer bort andras åsikter (man vågar inte tycka annorlunda för att slippa försvara sig).
Håller fullständigt med dig, lyckligtvis så har du makten att lösa detta problem.
quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Att folk inte vågar stå på sig är väl inte 99mac:s fel?
Sen att det är vissa som postar mer än andra är väl inget konstigt precis, inte så mycket man kan göra åt det heller.
Rolig omröstning i alla fall, 99mac har blivit så mycket bättre sen omröstningarna kom. Det borde vara fler tycker jag.
Du tror alltså inte att man kan skapa ett forum där fler känner sig hemma? Skyll allt på individen alltså. Din åsikt accepterar jag men jag håller inte med. Exempelvis tror jag att fler tjejer är intresserade att delta om forumet ändrades i någon riktning.
Jag tror att forumet går att förbättra på detta plan, sedan är jag kanske inte i dagsläget beredd att presentera en lösning.
Hur många medlemar är egentligen aktiva, alltså hur många har varit inloggade de sensaste 14 dagarna? Det vore intressant att få reda på.
/Ola
Själv fastnade jag ordentligt på frågan om storlek på stad. Någon måste ha festat till ordentligt när uppdelningen gjordes. Senast jag tittade var Norrtälje större än både Kiruna och Enköping...
# Invånare Stad (30 sept 2002 www.scb.se)
1 758 311 Stockholm
2 474 298 Göteborg
3 264 989 Malmö
4 192 401 Uppsala
5 134 928 Linköping
6 128 764 Västerås
7 125 410 Örebro
8 123 202 Norrköping
9 119 278 Helsingborg
10 118 436 Jönköping
11 105 920 Umeå
12 100 301 Lund
13 98 012 Borås
14 93 362 Sundsvall
15 91 226 Gävle
16 89 870 Eskilstuna
17 86 383 Halmstad
18 86 290 Huddinge
19 80 921 Karlstad
20 79 635 Södertälje
Eller för att bara ta med de städer som gavs som exempel (Hittade inga siffror på Visby utan tar hela Gotland istället):
# Invånare Stad (30 sept 2002 www.scb.se)
1 758 311 Stockholm
2 474 298 Göteborg
3 264 989 Malmö
8 123 202 Norrköping
11 105 920 Umeå
12 100 301 Lund
14 93 362 Sundsvall
19 80 921 Karlstad
32 59 994 Kalmar
57 37 508 Enköping
103 23 648 Kiruna
35 57 458 Gotland
40 53 674 Norrtälje
67 35 277 Alingsås
89 26 384 Ystad
194 11 215 Borgholm
251 7 236 Pajala
/tJ
Vi måste vara mera precisa i våra förslag för att dom skall kunna gå att ta ställning till!
Det har återkommande sagt att vi "måste få fler tjejer till 99mac". Jag tycker att det är på tok för ihåligt för att man skall kunna skriva under på det.
För att ge exempel på vägar som jag tycker är bra mot det målet. Inte vara aggresiva och elaka/spydiga mot varandra. Inte vara för grabbiga och tipsa varandra om skrivbordsbilder med brudar med jättetuttar. Typ.
Exempel på saker jag INTE tycker vi skall ändra på för att få fler kvinnor på 99mac. Vi skall inte undvika om att prata processordetaljer. Bänkmärken. Prestanda. Teknik.
Nu kan vän av ordning påpeka att flickor också är intresserade av teknik. Visst. Men killar brukar snöa in på teknik på ett annat sätt än många kvinnor. Inte alla. Men, många enligt min mening. Det må vara hur det vill med den saken. Jag själv tycker det är barnsligt kul att jämföra prestanda och tekniska detaljer.
För att sammanfatta. Jag tycker det vore kul om det fanns mer tjejer på 99mac. Jag tycker också det är viktigt att vi får snöa in på teknik. OM det finns en motsägelse mellan det första och andra målet så tycker jag det andra målet är viktigare.
Det är först när man ser förslagen på förändringar mot ett mål som man ser om det är värt det.
Det fanns flera luriga frågor. En var om vi vill ha "bättre navigering". Det är bedräglig på samma sätt. Vem vill inte ha bättre navigering här på 99Mac? Det blir mera knepigt om vi måste ta ställning till om Navigering A är bättre än Navigering B.
Jag gillar det här vattenhålet. Vi kan bli lite mindre garbbiga ibland. Om sökfunktionen gjordes snabbare/effektivare skulle vi antagligen kunna undvika många dubbelpostningar och upprepningar.
Något jag saknar är en FAQ här på 99mac. Det är ju massor med frågor som tas upp gång på gång. T.ex. frågan hur man får bort filer som har låst sig eller av någon inte vill tömas ur papperskorgen. En FAQ har ju varit på tal tidigare men det har ju inte hänt något hittils iaf.
Jag är nog benägen att hålla med Patrik litegranna på ett sätt.
De flesta som skriver är ganska seriösa.
Ett och annat skämt kan väl vara tillåtet bara det inte sker på andras här bekostnad eller är elakt menat.
Om folk inte vågar posta för att de tror att det finns något "järngäng" så tycker jag det är synd men däremot inte andras fel.
Om man har något att säga så är det bara att skriva på.
Det är ju det forumet är till för.
Andra kan inte ta ansvar för om vissa inte "vågar" skriva eller "vågar stå för vad de tycker".
Vi har ju regler som säger att vi skall behandla varandra med respekt och i stort sätt (med ett eller annat undantag som tas hand om illa kvickt!) fungerar kommunikationerna relativt bra emellan folk här.
Likaså finner jag 99mac en oas och en av de bästa forumen hittils.
Det säger väl en del om kvalitén på forumet?!
Dessutom skulle vi inte ha så många medlemmar om forumet var haltande på något otroligt sätt.
Men visst, om småjusteringar behövs är inte jag som är den
Jag ser fram emot en vidare diskussion i ämnet.
Ps: Om folk blir för "grabbiga" är det väl upp till oss tjejer att försöka kolla ned er grabbar lite. Än så länge har jag inga problem med det men, jag kan ju naturligtvis inte svara för er andra tjejer som kommer hit.
Det får de stå för om de vill tillägga något om den frågan.
Allmänn vulgäritet tror jag både en del killar reagerar på dessutom så, vi tjejer är nog inte ensamma om att ibland reagera på omogna inlägg.
Det finns ju ett annat medicament för detta dilemma också = ignorera
Om det är någonting jag saknar här så är det mera aktivt medverkande ifrån mina medsystrar som faktiskt finns här. Även om de är i stor minoritet.
Mvh,
Gambit
[ 24 November 2002, 21:56: Meddelandet ändrat av: Gambit ]
Kul att det är så bra fart på omröstningen!
Hittills har 129 medlemmar av totalt 2657 röstat, dvs ca. 5% av alla som är registrerade hos oss...
Jag hoppas att åtminstone 20% skall ha röstat innan månadsskiftet under nästa helg! Alltså över 500 medlemmar...är det orealistiskt?! Din röst är viktig, oavsett om du är aktiv eller ej!!! Gör ett undantag och rösta - bara för den här gången. Det kommer vi alla att ha stor nytta av i framtiden!
Keep on voting! / Clavius
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Om folk inte vågar posta för att de tror att det finns något "järngäng" så tycker jag det är synd men däremot inte andras fel.
Det tog ett bra tag innan jag "vågade" registrera mig pga det som står under länken "Registrera dig":
> 99mac är Nordens största MUG, Macintosh User Group för professionella
> Macintosh-användare. Vi försöker göra livet lättare för dig som använder Mac i
> ditt arbete, ställ en fråga hos oss så har du svar blixtsnabbt - nästan
> oavsett hur avancerad din fråga är.
Jag är bara en simpel hemanvändare, så egentligen har jag inte här att göra.
/ Terhi - tjej
Man kan inte skylla allt på individen, men mycket. Det är väl minst lika orimligt att "vi" ska ta på oss ansvar för att andra inte känner att de platsar här?
Trots allt är det nästan 2700 användare registrerade här, och jag ser fler nya som postar nu än förr.
Angående det som Terhi sa, det kanske är det stora problemet egentligen? Inte de s.k "überusers".
Man kan inte skylla allt på individen, men mycket. Det är väl minst lika orimligt att "vi" ska ta på oss ansvar för att andra inte känner att de platsar här?
Trots allt är det nästan 2700 användare registrerade här, och jag ser fler nya som postar nu än förr.
Angående det som Terhi sa, det kanske är det stora problemet egentligen? Inte de s.k "überusers".
Kontentan beror väl på om man vill att forumet ska ändras eller om man är nöjd som det är. Eller?
Jag menade inte att peka ut vissa individer som FÖR engagerade. Utan bara konstatera att det finns ett "järngäng".
Jag tror jag man kan ändra forumet och därmed medlemmarnas beteende (jämför med hur reklam påverkar vårt köpbeteende så förstår du vad jag menar).
Ett konkret förslag är förstås att ta göra det osynligt hur många inlägg man har gjort samt ta bort titlarna som bygger på hur många inlägg man har postat. Om det hjälper i praktiken kan jag inte lova, men det är ett förslag.
Personer kan fortfarande ha olika titlar med det kanske inte ska bero på hur många inlägg man skriver per dag, utan vilken funktion man har på sidan.
/Ola
Kontentan beror väl på om man vill att forumet ska ändras eller om man är nöjd som det är. Eller?
Jag menade inte att peka ut vissa individer som FÖR engagerade. Utan bara konstatera att det finns ett "järngäng".
Jag tror jag man kan ändra forumet och därmed medlemmarnas beteende (jämför med hur reklam påverkar vårt köpbeteende så förstår du vad jag menar).
Ett konkret förslag är förstås att ta göra det osynligt hur många inlägg man har gjort samt ta bort titlarna som bygger på hur många inlägg man har postat. Om det hjälper i praktiken kan jag inte lova, men det är ett förslag.
Personer kan fortfarande ha olika titlar med det kanske inte ska bero på hur många inlägg man skriver per dag, utan vilken funktion man har på sidan.
/Ola
quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
(Hittade inga siffror på Visby utan tar hela Gotland istället)
Det är nog för att det faktiskt heter Gotlands kommun(!).
quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Mellander:
quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
(Hittade inga siffror på Visby utan tar hela Gotland istället)
Det är nog för att det faktiskt heter Gotlands kommun(!).
Aha! Men då blir det ju ännu lustigare eftersom en person från låt oss säga Danderyd inte ska kryssa i storstad utan helt plötsligt hamnar under Enköping...
quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Ett konkret förslag är förstås att ta göra det osynligt hur många inlägg man har gjort samt ta bort titlarna som bygger på hur många inlägg man har postat.
Låter som ett bra förslag, tycker inte de nämnda "funktionerna" tillför något positivt till forumet bara ett gäng "Snart uppe i X tusen poster!"-meddelanden. Kvantitet är ju inte alltid lika med kvalitet...