- Johan Arvidsson
- Medlem ●
- Strängnäs
Let´s face it: jag tror inte längre på idén om "gratis" ditt&datt...vi har en bransch som lider av stora lönsamhetsproblem. Jag har inga somhelst problem med att betala för varor som är bra. Men jag ser också gärna att jag blir gynnad på något sätt som trogen kund.
Hurvida just .mac är värd sina pengar återstår att se. Det kommer behöva öka kapaciteten på sina servrar betydligt!
:rolleyes:
Om detta äger sin riktighet så är det ju lika med döden för tjänsten. Mail adresser får man ju åtminstonde 5 per abb. Och för 1000:- får jag just nu en 40x CD brännare eller en 80G HD ! jaja båda IDE men ändå.....
Frågan står egentligen inte mellan betaltjänst eller inte. Det är en fråga om trovärdighet och ärlighet. Att Apple först lovar en gratis iTools-tjänst för att sedan svänga och "tvinga" på oss en betaltjänst är moraliskt förnuftsvidrigt. Att man skapar nya tjänster och tar betalt för dessa (back up och antvirus t.ex) är inget fel, men att ta betalt för en web-mail om hittills varit fri att använda är fult, jävligt fult.
Självklar är det bättra att det kostar och FINNS än att det inte kostar och därmed INTE FINNS!!! Om Apples ända möjlighet att ha kvar iTools (.mac) är att de ska kosta pengar så finns det inga tvivel att det då är bättre än att lägga ner det.
Snacka om att Apple har skapad badwill.. Det enda som det snackas om av expot är den jävla avgiften.. Själv hatar jag den, jag var en iTools poweruser, men kommer inte att betala för att behålla en sak som borde ingå i operativsystemet.. synd för för jag gillar min [email protected] och min iDisk
Har ni läst vad man får, utöver iDisk och sin @mac.com-adress? Innan ni dömer ut tjänsten, läs nedan:
Mac mail
This is the premium email service designed by Mac users, for Mac users. It includes a full 15MB of storage (5MB for trial membership) and Web access from any Mac or Windows machine. With IMAP, your email is stored on Apple’s servers, and is accessible from any connected system.
Homepage
This easy-to-use Web design and publishing tool lets you create your own websites or simply share photos, movies and documents with your friends, family, or co-workers. Seamless integration with iPhoto means you can post your photos on the web in three clicks.
iCards
Access our extensive library of images, or use your own personal photos to create customized electronic greeting cards.
Support
Complete members-only Web-based service from our .Mac technical support team.
McAfee Virex
Protect your files and your Mac with Virex® from McAfee®. With an award-winning scanning and cleaning engine, Virex® is the most effective solution for seeking out and eliminating destructive viruses, “Trojan horses” and worms that can play havoc on your computer and your data. (Only with full membership.)
Backup
Designed specifically for the Mac, this hassle-free software helps protect your important files. With a trial membership, you can schedule automatic backups to your iDisk, while a full .Mac membership lets you burn files directly to CDs or DVDs as well.
iDisk
Share or access files that are too big to email with your own online hard disk, accessible from any Mac or Windows machine, no matter where you are. Your iDisk capacity increases from 20MB to 100MB of storage space when you upgrade to a full membership.
Dessutom utlovas ytterligare tjänster (som kommer ingå i priset) i och med Jaguar. Fler epostadresser kan också köpas till, för $10/st tror jag det var?
Njae,det är väl egentligen ingen som har dömt ut tjänsten det är prisnivån och utbudet vi är lite oense om. 1200-1300pix/år för mailadress känns lite dyrt om det är allt man vill åt. För min egen del så får Apple gärna behålla både back-upen och virex som inte verkar vara så där jättenödvändiga eller så där jättebra.
Jag nämnde för en kompis(som jag har försökt omvända) ett tag efter keynotet att jag kanske måste byta mailadress för att Apple vill ha över 1000:- för den helt plötsligt, kommentaren jag fick tillbaka var "...och den där skiten försöker du pracka på mig...", tja, vad skulle jag säga?
quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Dessutom utlovas ytterligare tjänster (som kommer ingå i priset) i och med Jaguar.
Lite fel och säga att dom ingår i priset, när man måste hosta upp 1500pix till för Jaguar. Sen framstår ju inte paketet ".Mac" så himla prisvärt om man fortfarande kör OS9.
Nej, jag framhåller förtfarande att Apple borde justera ned prisnivån och/eller erbjuda valfrihet i utbudet. Det vore kul om .Mac både blir succe och en viktig intänkt för framtida utvecklingen, som det känns nu så blir det bara en massa "badwill" och jag tror den riskerar att bli en flopp.
quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Du skulle gått mer varsamt fram med din kompis. Inte gett honom din kritiska synpunkt när du ville få över honom till macsidan...
Jag var inte kritisk, jag behövda bara en axel att gråta mot för att jag kanske måste överge min älskade mac.com-adress...
Så här skrev ackiboa på ett grannforum:
"1. Tror du att Steve Jobs kan bortse från att 20.460 Macägare känner sig kränkta och lurade på sin utlovade fria e-postadress?
2. Tror du att Jobs kan fortsätta sitt livsverk och låtsas att ingenting hänt?
3. En goodwillförlust i denna storlek (20.460 Macägare) är inget att leka med för ett litet konkurrensutsatt företag.
Jag har ett effektivt och välmenat tips till alla er som hoppar på halvapriset-erbjudandet redan nu, och "pressas" av :
"You only have 72 days left to take advantage of this special price"
Vänta! 72 dagar är nästan 2 och 1/2 månad! Mycket kan hända från Apples sida, företaget kommer att lyssna, Apple har inget val.
Visa Steve Jobs att han inte kan använda dig hursomhelst . Han äger inte dig, du är inte till salu. Steve har personligen lovat alla Macägare en fri mac.com-adress, det måste han tugga i sig. "Free for life" är ett löfte och kan bara tolkas på ett enda sätt.
Om du inte talat om för Jobs var du står i frågan, tror han att du accepterat hans löftesbrott, här har du adressen igen:
http://www.PetitionOnline.com/mod_perl/signed.cgi?iTol
Om du hoppar på Jobs erbjudande och gör dig beroende av en mac.com-adress får du, beroende på din ålder, vara beredd att betala upp till 100.000:- i årsavgifter för din livstidsadress, och med hänsyn taget till "naturliga" prishöjningar.
Då är det stor skillnad på "Free for life" och "Captured for life"
Självklart kan även jag förstå att man som företag behöver ta betalt för sina tjänster. Men varför i så fall inte göra som andra som hamnat i samma situation: Yahoo, Hotmail, Operamail etc: Behåll grundutbudet och ta betalt för extra tjänster/service/utrymme. Jag tänker inte skaffa ett "trial-account" - i och med det har jag ju faktiskt sagt att jag i varje skulle kunna tänka mig att betala för den extra tjänsten om det blir aktuellt. Behåller min gamla email och hoppas på att Apple kommer till sans och i varje fall låter oss behålla vår gamla mail-adress... Det är länge kvar till den sista september.
Man säger inte först att det är gratis och sedan stänger tjänsten rakt av - man behandlar inte sina kunder på det viset.
quote:Skapades ursprungligen av: -David-:
Självklar är det bättra att det kostar och FINNS än att det inte kostar och därmed INTE FINNS!!! Om Apples ända möjlighet att ha kvar iTools (.mac) är att de ska kosta pengar så finns det inga tvivel att det då är bättre än att lägga ner det.
Jaha, jag som trodde jag redan hade betalat för iTools? Det står ju att det är en del av OSet på min OS X kartong..
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hos Bostream får man fem epostadresser och webbserverutrymme för 25 kr/mån. FTP dessutom, inte sunkiga WebDAV.
?? Okej.. WebDav sunkigt? Har du någon koll på WebDav förhuvudtaget?
FTP är ju uråldrigt och osäkert. WebDav 10x snabbare, + säkert och bra att jobba med i grupp.
Har nu motvilligt tecknat mig för ett år av ".Mac" och VISA-kortet har minskat med 49,95 dollar. Hämtade hem två av programmen som man anses behöva, dvs. "Backup" och "iDisk Utility". Trots att det var segt att göra backup på detta sättet måste jag ge dom beröm för att man kan ställa in det för olika klockslag och att att det var användarvänligt. Även "iDisk Utility" har sina fördelar i och med att man snabbt kan nå andras Public folders. Med dagens dollarkurs på 9,22 så blir kostnaden/dygn bara 1 krona 26 öre - kan man nog stå ut med, motsvarar ju mindre än vad 1 lös cigarett kostar. Har efter några dagars surhet ändrat mig och tycker att det är ett fullt rimligt pris. (Uppdatering: Kollade med bank på telefon och kontot minskades med 475,15 för detta eller omräknat för 1 år - 1 krona 30 öre/dygn... får man inte många frimärken för). Man kan ju leka med tanken att man för varje sänt mail skulle betala postens pris för frimärken... är väl 3,50 som minsta porto... då är 1,30 rena reapriset.
[ 22 Juli 2002, 10:34: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]
quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Trots att det var segt att göra backup på detta sättet måste jag ge dom beröm för att man kan ställa in det för olika klockslag och att att det var användarvänligt. Även "iDisk Utility" har sina fördelar i och med att man snabbt kan nå andras Public folders. Med dagens dollarkurs på 9,22 så blir kostnaden/dygn bara 1 krona 26 öre - kan man nog stå ut med, motsvarar ju mindre än vad 1 lös cigarett kostar. Har efter några dagars surhet ändrat mig och tycker att det är ett fullt rimligt pris.
Äntligen någon som är lite positiv. Jag ska också teckna ett års abonnemang och se hur det verkar. Ska bli kul i samband med Jaguar också.
Om man tycker det är mkt pengar, kan man ju alltid strunta i att betala TV-avgiften. Där betalar man mer, och får absolut mindre.
Ciryon
quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
[...] Med dagens dollarkurs på 9,22 så blir kostnaden/dygn bara 1 krona 26 öre - kan man nog stå ut med, motsvarar ju mindre än vad 1 lös cigarett kostar. Har efter några dagars surhet ändrat mig och tycker att det är ett fullt rimligt pris. [...]
Ditt resonemang visar tydligt ett problem med Apples lösning. Eftersom jag inte röker skulle jag definitivt inte vilja betala 1,26 för en cigarett om dagen, lika lite som jag vill betala för Virex, Backup eller utökad iDisk, eftersom jag inte använder de tjänsterna. För en rökare (eller iDisk-brukare) känns det kanske som en bra deal, men inte för mig.
Det största problemet är dock det principiella, att ta betalt för något som man tidigare utmålat som en tjänst inkluderat i operativsystemet (kolla gärna in förpackningar för både OS 9 och OS X). Att man ska behöva betala ytterligare $100 om året för att använda sitt OS är ju inte heller något som minskar tröskeln att gå över till Mac, och det är synd.
quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
Eftersom jag inte röker skulle jag definitivt inte vilja betala 1,26 för en cigarett om dagen..... För en rökare (eller iDisk-brukare) känns det kanske som en bra deal, men inte för mig..... Att man ska behöva betala ytterligare $100 om året för att använda sitt OS är ju inte heller något som minskar tröskeln att gå över till Mac, och det är synd.
OK, må så vara att du inte är rökare men säkerligen har du som alla andra vissa onödiga utgifter som ibland tål att ses över. Själv så tycker jag att det är fullt rimligt att betala 1,30 för de nya tjänsterna/dygn.
Visst kan man hitta ställen som ger *gratis* mail men varför ska vi användare inte vara med att dela på kostnaderna. Nu slipper jag hatta runt och meddela bekanta nya mailadresser och kan i lugn och ro automatiskt göra backuper medans jag sover, jag slipper att gå till Posten med vanliga brev och då betala minst 3 gånger mer för 1 ynka brev.
Jag tittade i min Powerbook manual och där finns en sida som heter "iTools - kostnadsfria Internettjänster för Mac-användare". Visst står det Apple fritt att byta namn på tjänsten och göra om den till en utvidgad betalvariant, men det vore fullt rimligt att man under den 1 åriga garantin få ha kvar det som utlovas i manualen, så på den punkten har du rätt.
Däremot så står det inget om att detta skulle gälla livet ut och jag betvivlar att det finns bevis på att Steve Jobs vid något tillfälle skulle ha sagt så, däremot så vimlar det av rykten/påståenden som man nog ska ta med en nypa salt. Det kan ju faktiskt vara så att Apple blir konkurenskraftigare med ".Mac" och därmed kan sänka priset på sina datorer, men som sagt vad så står det var och en fritt att vara med om förändringar, grejen är att våga applicera Think Different på sin egen tillvaro istället för att glömma sina rötter om varför man valde en mac.
Mvh,
Olle Jonsson
+++
49 dollar för .Mac tycker jag också är ganska OK, men det börjar närma sig smärtgränsen, 99 dollar är definitivt över. Permanenta detta på 49dollar/år och inför ett lightalternativ för dom som bara vill ha mailen, detta är ju precis vad dom dryga 20000 i protestlistan har skrivit på för!
Varför skulle det vara så svårt för Apple att erbjuda en lighttjänst eller ett "good, better, best" upplägg?
Jag är själv osäker på huruvida jag nappar på Apples erbjudande, men det lutar åt att jag tar det första året. Däremot kommer nog jag att styra om mailen i vilket fall som helst, litar helt enkelt inte på Apple efter detta.
Att kompensera Apples höga avgifter genom att smita från TV-licensen, känns inte konstruktivt. Ungefär som att tycka att man kan kompensera avgiften till .Mac med en piratkopia av 10.2. Dessutom ger nog TV-avgiften betydligt mer tillbaka än .Mac någonsin kommer att kunna ge.
[ 22 Juli 2002, 16:38: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
FTP är ju uråldrigt och osäkert. WebDav 10x snabbare, + säkert och bra att jobba med i grupp.
Nja, passiv FTP är faktiskt ganska säkert. Aktiv FTP är en helt annan femma - helt livsfarligt.
RÖSTA MED FÖTTERNA!
Ovanstående devis kommer jag att använda mig av när det gäller .mac. Jag har använt mig av mail-tjänsten & iCards sen iTools lanserades och har tyckt att det funkat bra samtidigt som jag trivts med att göra smygreklam för mitt favoritdatormärke.
Den nuvarande utformningen av .mac förändrar allt detta. Att ”ingenting är gratis” är en gammal sanning men införandet av .mac handlar inte bara om kostnadstäckning utan också om hur man behandlar extremt lojala kunder samt beskäftigt betämmer att ”one-size–fits-all”. Om Steve Jobs framträtt och sagt att det kostar $10/år att upprätthålla ett e-postkonto så skulle nog många vara villiga att betala den summan. Resonemanget gäller också för övriga tjänster; om det handlar om ren kostnadstäckning för de tjänster man de facto använder är det OK. $99 är dock ett överpris och att man rättfärdigar detta genom ett basalt backup-program och ett av de sämre antivirus-programmen är på gränsen till ett hån.
Jag hoppas att du röstar med fötterna, dvs flyttar din e-post mm till annan leverantör, om du tycker att det nuvarande upplägget och prissättningen på .mac är felaktiga. Som luttrad Apple-kund är jag övertygad om att endast ett stort fiasko för .mac kan innebära en förändring vilket jag tror både vi kunder och Apple skulle vinna på.
quote:Skapades ursprungligen av: matsos:
RÖSTA MED FÖTTERNA!
Ovanstående devis kommer jag att använda mig av när det gäller .mac. Jag har använt mig av mail-tjänsten & iCards sen iTools lanserades och har tyckt att det funkat bra samtidigt som jag trivts med att göra smygreklam för mitt favoritdatormärke.
Den nuvarande utformningen av .mac förändrar allt detta. Att ”ingenting är gratis” är en gammal sanning men införandet av .mac handlar inte bara om kostnadstäckning utan också om hur man behandlar extremt lojala kunder samt beskäftigt betämmer att ”one-size–fits-all”. Om Steve Jobs framträtt och sagt att det kostar $10/år att upprätthålla ett e-postkonto så skulle nog många vara villiga att betala den summan. Resonemanget gäller också för övriga tjänster; om det handlar om ren kostnadstäckning för de tjänster man de facto använder är det OK. $99 är dock ett överpris och att man rättfärdigar detta genom ett basalt backup-program och ett av de sämre antivirus-programmen är på gränsen till ett hån.
Jag hoppas att du röstar med fötterna, dvs flyttar din e-post mm till annan leverantör, om du tycker att det nuvarande upplägget och prissättningen på .mac är felaktiga. Som luttrad Apple-kund är jag övertygad om att endast ett stort fiasko för .mac kan innebära en förändring vilket jag tror både vi kunder och Apple skulle vinna på.
Detta tycker jag var mycket välformulerat! Ljuset kom även denna gång från Västkusten.
[ 22 Juli 2002, 19:28: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]
quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Detta tycker jag var mycket välformulerat! Ljuset kom även denna gång från Västkusten.
Jag är av annan uppfattning - tycker att det var en aningen naivt formulerat även fast jag också råkar vara från Västkusten. Visst 20-25.000 macanvändare som reagerar irriterat är ett faktum, men de andra som inte visar sin uppfattning hur många är dom? Jag tycker att datorer och internet faktiskt är till för att erbjuda tjänster och att dom sedan kostar är inget konstigt. Så klart att alla gärna vill ha allt gratis men vem ska då betala slutnotan? Enda lösningen till något som kan uppfattas som *gratis* är en världsomspännande (internet) skattesubvention... men den kan vi glömma de närmsta tusen åren, även då så kommer alla vara med om att betala kalaset.
- Olle
Till Olle
Det finns ju nyanser, jag är ganska övertygad om att opinionen tystnar om Jobs i en release går ut och säger, vi har lyssnat på er, en mac.com-adress bjuder vi på, till alla de som anser sig fått löfte om det på mitt Keynote 1999.
Det behövs således inte så mycket. Det kan inte rendera i så stora kostnader, skulle han tycka det får han igen tredubbelt i goodwill räknat, och genom de övriga tjänsterna som då genast känns lite mer trevliga. En briljant investering!
[ 22 Juli 2002, 20:25: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]
quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Det finns ju nyanser, jag är ganska övertygad om att...
Skulle bli förvånad om man i förväg inte har beräknat den storm av protester som väntade dom och ifall man inte hade räknat på detta ur rent krasst ekonomiskt tänkande. På fullt allvar så tror jag att det främst är vi användare som tror att Apple skulle vara anorlunda än andra företag och hur dom hanterar kapitalismens förutsättningar. Hårt uppvaknade men Apple är bara en avbild av Microsofts burdusa fasoner, det dukade bordet är nog tomt nu.
Olle