Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betaltjänst för .Mac - Rätt eller fel

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-22 23:19

Jag trodde faktiskt ett tag att Apple körde med en "bluff", för oavsett om dom skulle ta 9 dollar eller 199 dollar så skulle det bli protester.

Alltså först presenterar man nuvarande priser och sedan backa för kritiken och sänka till typ 49 dollar eller ordna lite valfriheten, och helt plötsligt hade Apple framstått som den goda kapitalisten som bara bryr sig om användarna

Är det förresten någon som vet hur det egentligen blir med moms och dyl när man köper .Mac, borde det egentligen inte utgå moms på dom där 49 eller 99 dollarna?

Starkt gjort av dig Olle att ompröva din åsikt som du har gjort! (Jag är inte ironisk, utan menar det faktiskt!).

• Oregistrerad
  • 2002-07-22 23:45

Hela internet är nerlusat med gratistjänster, som kostar mig så många timmar i slöa servrar, servrar som är nere, annonsfönster som skall laddas, you name it. Jag har levt med det i åratal och väntat och väntat på att få betala en slant för att få nåt bra, annars kan jag va utan.

Jag välkomnar betaltjänster i alla dess former, för att vettiga sådana finns det för få av!!!

Sen håller jag iofs med om att priset är lite högt samt att det är ett svek att ta betalt för det man utlovat gratis, så där förlorar Apple poäng, helt klart.

Olle Jonsson finner mitt inlägg "Rösta med fötterna" naivt formulerat.
Mina två huvudlinjer i inlägget är:
1) Apple bör ha rätt till kostnadstäckning för sina tjänster men
2) vi konsumenter bör välja alternativ leverantör om Apples tjänstepaket/avgiftsbild inte passar oss.
Jag nämnde inte med ett ord uppropet som i nuläget samlat in drygt 24000 underskrifter
http://www.petitiononline.com/iTol/petition.html
eftersom jag tror att det endast i ringa grad påverkar Apple. Däremot skrev jag att missnöjda kunder bör ”rösta med fötterna” eftersom jag är övertygad om att Apple skulle påverkas av ett mycket lågt deltagande i sin .mac tjänst.
Jag vore tacksam om Olle Jonsson upplyser mig om vari min naivitet ligger. I min åsikt om Apples rätt till kostnadstäckning eller i min åsikt om konsumenters möjlighet att påverka producenter genom att inte köpa produkter?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: matsos:
Jag vore tacksam om Olle Jonsson upplyser mig om vari min naivitet ligger. I min åsikt om Apples rätt till kostnadstäckning eller i min åsikt om konsumenters möjlighet att påverka producenter genom att inte köpa produkter?

Det jag avsåg var formuleringen "hur man behandlar extremt lojala kunder...". Apple har agerat efter den överenskommelse som du och andra har acepterat i "User agrement" för iTools, se dagens MacFixit eller läs det här direkt:

"Apple may change, suspend or discontinue any (or all) aspects of iTools at any time, including the availability of any iTools feature or content. Apple may also impose limits on the use of or access to certain features or portions of iTools, including a charge for or imposition of a subscription or other fee for use of iTools or any part or feature of iTools, or restrict your access to any part or all of iTools, in all cases without notice or liability."

Tyvärr så har vi väl alla det gemensamt att vi aldrig läser det finstilta men Apple har faktiskt ryggen fri och äger rätten att själva bestämma över sina tjänster/produkter, att vi sedan upplever att dom gör övertamp betyder inte att det är vi som har rätt. Jag har svårt att aceptera att kunder är missnöjda då dom i tidigare skede har gått med på uppsatta vilkor... däri ligger en viss portion av naivitet.

Mvh,
Olle Jonsson

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-23 17:03

Jag har inget emot att betala för .mac. iTools var gratis men marknaden för internettjänster har helt havererat. Istället inför man .mac med mer funktionalitet och betalning. Fine, däremot håller jag med om att prisbilden är kass. Max 500 spänn tror jag är smärtgränsen för många.

Att allting inte kan fortgå som förut det måste vi inse (motiven har vi fått), alternativet hade varit att helt lägga ned iTools.

fast jag tycker namnet suger, gillar inte anspelningen på .net. kanske iTolls hade varit bättre eller iPay...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tyvärr så har vi väl alla det gemensamt att vi aldrig läser det finstilta men Apple har faktiskt ryggen fri och äger rätten att själva bestämma över sina tjänster/produkter, att vi sedan upplever att dom gör övertamp betyder inte att det är vi som har rätt. Jag har svårt att aceptera att kunder är missnöjda då dom i tidigare skede har gått med på uppsatta vilkor... däri ligger en viss portion av naivitet.

Olle Jonsson läser uppenbarligen mitt inlägg som det passar honom. Jag har inte hävdat att Apple bryter mot något i det finstilta och har följaktligen inga problem med att Apple skapar kostnadstäckning för sina tjänster. När Olle Jonsson sen skriver att han ”har svårt att acceptera att kunder är missnöjda då dom i tidigare skede har gått med på uppsatta villkor... däri ligger en viss portion av naivitet.” blir jag ytterligare betänksam. Villkoren som diskuteras dvs ingen differentiering av tjänsten samt prisnivån, är ju nya sedan 17 juli och definitivt inget jag skrivit under på. Naiviteten som Olle Jonsson tillskriver mitt inlägg är sålunda ett resultat av dennes egna tolkningar och omskrivningar av mina åsikter.
Jag avslutar med att uppmana alla som inte är nöjda med nuvarande upplägget på .mac att ”Rösta med fötterna”.

• Medlem
  • 2002-07-23 18:44

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: matsos:
[QUOTE]Jag avslutar med att uppmana alla som inte är nöjda med nuvarande upplägget på .mac att ”Rösta med fötterna”.[/quote]Låter väl optimalt. De som vill annorlunda får rösta med plånboken. Finns bara två alternativ, vitt/svart, av/på, fattig/rik.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: matsos:
Jag avslutar med att uppmana alla som inte är nöjda med nuvarande upplägget på .mac att ”Rösta med fötterna”.

Gott nog - vi lever i ett fritt land och det är upp till var och en att välja sin väg. Anledningen till varför jag inte röstar med fötterna är att jag är beredd att betala för en förbättrad informationsfrihet, allt har sitt pris. Jag fyllde förvisso i mitt namn på petitionen men har sedan dess ändrat uppfattning. Ser speciellt fram emot iCal i kombination med ett väl tilltaget webutrymme.

Min uppmaning är snarare att alla borde titta efter vad som kan vara positivt och fråga sig om dom vill betala för den förbättringen.

Olle

Jag vet att mina åsikter i denna fråga inte är populär men det är ju ett forum så här är min synpunkt:

Visst, inte bra att omvända något som varit fritt förut till en betaltjänst MEN...i denna betaltjänst tillkommer en massa annat trevligt.

Vare sig det varit fritt eller inte förut så tycker jag de "surt förvärvade" pengarna man kan lägga ned hos Apple en fis i rymden eller en loska i havet att bli upprörd över jämfört med en massa annat man kan lägga ned samma summa på som folk gör veckovis.

En prioritering helt enkelt. Lite smärta över överlämnandet av pengarna och sedan är eländet över och man får en massa otroligt bra tjänster till godo.

Whats the f$$-ing deal? Värre saker skulle kunnat hända.

Med en axelryckning läser jag all den galla som nu spyr ut om det "horribla som har hänt" och förstår inte reaktionen riktigt.

Detsamma gäller Jaguar.

Vad jag ÄR orolig över är om Jobs börjar öppna Apples produkter "för mycket" till Windoz platformen. Varför?
Jag VILL att Apple skall vara unika, behålla sin höga standard och konkurent status.

Kanske är jag orolig över något som inte kommer att hända men i alla fall...jag har trots det små fjärilar i magen när jag tänker på framtiden.
Jag hoppas mina rädslor är ogrundade.

Gambit

Jag tycker hela det där resonemanget om att "there is no such thing as a free lunch" som Jobs och vissa är driver är ett ganska smalt resonemang. Det är också något man får höra rätt ofta på de amerikanska mailinglistorna hos Apple.

Problemet är att det inte handlar om att ställa en tjänst mot den kostnad som den innebär att upprätthålla. Heter man Microsoft och dominerar marknaden kan man göra lite som man vill men till och med de har fått backa på sina nya licensvillkor. Man kan inte alltid komma och säga att det kostar och passar det inte så dra...inte om man vill åt de resterande 95% av marknaden i alla fall

Argumentet att @mac.com-adresserna kostar Apple en massa pengar är inte heller så långsiktigt. Jag ser dessa som ren marknadsföring och som ett mervärde till operativet. Fördelen att ha miljontals lojala användare som deklarerar att "jag kör Mac" med sin epostadress är mer värd än många annonskampanjer. Det borde Apple bara skriva av som en kostnad för marknadsföring.

Sedan tycker jag att prisnivån är lika naiv som många mjukvarutillverkares. Det är väl bättre att många betalar lite pengar kvar än att låta få betala mycket. Alla har faktiskt inte råd med 1000kr om året fastän de (hör och häpna) har en Mac. Jag köpte en begagnad iMac till min mamma som verkligen inte tjänar bra och hon använder stolt sin nya Mac-adress. Men hon har verkligen inte råd att betala avgiften. Där förlorar man rätt mycket i badwill samtidigt som man inte får inte ett öre - och vadå...vinner 5MB i hårddiskplats.

Att man tar fullt betalt för 10.2 kan jag på något sätt förstå eftersom det var ett tag sedan man gjorde det, även om det först är nu som OS X känns klart.

Men att utöver det ta betalt för .Mac är magstarkt, speciellt som vi redan får betala extra för QT Pro och MPEG-2 component. De två senare är ok eftersom det handlar om att producera material, inte använda (play).

.Mac borde ingå i en slags grundfunktionalitet och sedan borde det finnas möjlighet att köpa till lagringsplats inte bara på iDisk som förut utan framför allt på eposten och andra tilläggstjänster.

Det är också så att det inte får vara för svårt att komma igång och använda Mac - då har man ingen chans. Tycker t.ex. att det borde finnas ett smidigt sätt att få ett WebObjects eller streamingkonto hos Apple för att lära sig tekniken. Ja menar, hur många ISP är det som erbjuder WebObjects...då finns det ju inga som vågar "labba" med det heller.

Gratis @mac.adress och lite till. Sedan låga priser på en massa olika tilläggstjänster. Det skulle fungera!

Såg att IDG erbjuder något de kallar för WebDisk. Tar upp detta för att ge en prisjämförelse med .Mac

http://webbdisk.idg.se/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-24 23:46

Efter att ha testat tjänsterna ett par dar:

Mac mail

Har svårt att komma åt servern. Vid vart och vartannat försök ligger servern nere. Hoppas på att det är barnsjukdommar. Snabb som tusan när det funkar. Jag testade även att köpa en tillägsadress för 10 dollar per år. Tyvärr kommer man inte åt den om man inte loggar in med ett separat kontonamn. Bökigt.

Homepage

Funkar perfekt. Precis som förut. Inga förbättringar vad jag ser.

iCards

Ingen aning. Aldrig testat.

Support

Trodde jag i min enfald var en tillgång till support på alla Apple produkter. Men det visade sig bara vara support på iTools...

McAfee Virex

Funkar bra. Inga problem med att ladda hem och installera.

Backup

En tjänst som jag hoppades mycket på, men som är mycket begränsad och osäker. Det fungerar tex inte att göra backup från flera datorer. Och många rapporter på forumen på korrupta backupfiler etc.

iDisk

Funkar lika bra om inte bättre än förut. Aningen snabbare har jag en känsla av.

SUMMA SUMMARUM: jag ger ITools 2 Axlar av 5 möjliga. En omogen och dyr tjänst med god potential

Nu har jag röstat. Men jag tycker att frågan är felformulerad. Jag tycker att det är dåligt att
att först ge något för att sedan ta tillbaka det. Men jag tycker däremot att Apple gör helt och hållet rätt. Det är rätt coolt att ha en emailadress med @mac.com på slutet det vill nog de flesta macägare ha. Om mac hade gjort valet att endast ha en domän med endast emailfunktionen. Så hade det varit OK att ha det som typ @hotmail.com. GRATIS med allsköns banners osv. Men vem vill det. Inte jag iallafall. Tänk ni alla på att Apple är ett innovativt företag som kommer med produkter som ligger ett steg före konkurrernterna. ".Mac" är en sådan produkt. Precis som iMac, PowerBook osv.

Om ni gnäller över att det kostar så skit i det då. Köp inte den produkten! DEt gör inget. Man behöver inte köpa allt. Man behöver tom inte ha en mac.
Om jag hade fått bestämma så tycker jag att Apple skall ge mig extra rabatt på den nya iMacen bara för att jag, just jag älskar den mest av alla.

Det kommer inte att ske.

Smakar det så kostar det. Och vad jag tror så kommer många, många vilja ha ".Mac"-produkten för detta pris. Om inte så får väl de lägga sig för marknadens krafter. Tillgång och efterfrågan. Just nu så tror jag att efterfrågan på ".Mac" är större än tillgången.
(Något som drabbat Apple förr.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-25 19:42

Apple gav ett löfte en gång om iTools, men problemen med löften är just att de är löften. Världen är under ständig förändring och när Steve gav sitt löfte var förutsättningarna annorlunda...precis som med den utlovade bredbandsutbyggnaden i Sverige.

Nu några månader senare ser världen annorlunda ut...ja, kanske inte bara den - utan man själv kanske har förändrats lite och resonerar annorlunda. Jag hänger inte upp mig på att iTools en gång har varit gratis - det enda som betyder något är hur tjänsten står sig nu i relation till vad den kostar ...och det är förtidigt att säga (precis som med "Jaguar").

Som princip tror jag dock mer på betaltjänster än gratis "smulor" åt folket. Och klyschan "ingenting är gratis" är en naturlag som ingen lär rucka på - den som inte tror på den är antingen lite naiv eller fullständigt ekonomiskt inkompetent!

Om någonting ges bort gratis eller inte har absolut ingenting med att vara ekonomiskt inkompetent eller dyl. Det har bara att göra med hur man värderar marknadsföringseffekten av t.ex. att många använder en @mac.com-adress. Självklart inser alla att det kostar pengar att driva en sådan tjänst men jag anser (för Apples bästa) att man borde ha kvar vissa tjänster gratis och att man sedan tar betalt för resten på ett sådant sätt att många utnyttjar dem. Det borde vara ett egenvärde för att då kan fler visa sina kompisar hur bra tjänsten är...

Men jag antar att .Mac-priserna beror på att .Mac-divisionen inom Apple Inc. ska kunna visa vinst liksom andra avdelningar inom Apple. Då får varje produkt ta ut de priser man anser sig behöva för att få det att gå runt. En bra princip kanske men man missar helt synergieffekter och samordningsvinster. T.ex. kan ju prissättning av .Mac påverka försäljningen av nya Macar och då är frågon om någon blir glad av att .Mac går med vinst. Känns kortsiktigt och mycket amerikanskt...speciellt med ett företag med 40 miljarder på banken. Använd dessa för att expandera marknaden och ytterligare stärka ett av världens bästa varumärken!

För min del handlar kritiken inget om vad jag är villig att betala. Jag skulle nog dumt nog kunna betala det dubbla för att stödja Apple. Har t.ex. fyra QT Pro licenser nu av olika anledningar. Men jag är oroad för att hur "vanliga" Macanvändare och potentiella switchers ska reagera...

[ 25 Juli 2002, 21:32: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]

Bevaka tråden