Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken sorts mus använder du?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 10:54

Du kan bara välja ett av alternativen den här gången.

[ 10 September 2002, 10:54: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-10 11:09

Är det någon som använder apples egna möss/musar(?), alltså verkligen använder/jobbar med den?

Snygga men oanvändbara tycker jag...

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 11:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Är det någon som använder apples egna möss/musar(?)

Använde faktiskt den svarta optiska fram tills för ett tag sen, sen återupptäckte jag min optiska Microshaft Intellimouse, helt underbar ju. Nu ligger Apple-musen i en låda o skräpar... men snygg är den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 11:36

Optisk rular.
Bytte bort Apple Pro Mouse, som jag gillade skarpt, för den fixade inte riktigt ytan jag hade den på.

Annars har jag lite problem med att bara ha en knapp, var en av få som gillade pucken också

Mcelwee - vad vill du ha för din optiska Applemus?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 11:49

Min mussamling:

2 Logitech Wheel Mouse Optical, röd- respektive blåmetallic
1 puckmus från Apple, bondiblå
2 ADB-möss från Apple, beige
1 Macally iMouse Pro med två knappar och blinkande lysdioder, transparent blå
1 Macally iMouse med en knapp och utan blinkande lysdioder, transparent blå
1 fyrkantig Apple ADB-mus, en antikvitet från LC-tiden, aningen gulnad dock

Så många som kör tangentbord på hjul?

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 14:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Mcelwee - vad vill du ha för din optiska Applemus?

Ska nog inte sälja, funderar på o handla nåt bärbart, om dom nu bara kunde uppdatera iBooken nån gång, kan vara bra med en extern mus då..

Men för rätt pris (sjukt högt dvs) säljer den trots allt

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 14:21

Jag köper en Apple Pro Mouse, om någon vill sälja. Tjejen gillar inte min MS fyrknappars optiska historia. En knapp skall det vara enligt henne.

nu kommer jag antagligen att få höra en massa skit om mitt val av mus, men det struntar jag i...

Jag kör faktiskt Apples puckmus och jag tycker den är snorskön...

Själva "kruxet" med den är ju att den är rund, men om man pillar av dom där jäkla färgade plast delarna som gör musen rund så får man en hanterbar (och skön) mus som faktisk funkar bra, jag har till och med ett par såna möss, bl.a. en i min väska så att jag aldrig "glömmer" musen hemma...
Ni som har sett filmen "Memento" vet vad jag pratar om

Har provat en del andra möss man gillar inte riktigt dom nya optiska, gillar gamla hederliga kulan i mössen faktiskt.
Hade man kunnat ha kvar dom gamla ADB mössen men i USB version så hade det varit en klar vinnare !

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 15:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
nu kommer jag antagligen att få höra en massa skit om mitt val av mus, men det struntar jag i...

Jag kör faktiskt Apples puckmus och jag tycker den är snorskön...

Jag diggar puckmusen, klart underskattad. Den hade kanske en något styv sladd som gjorde att den ville åt ett annat håll än användaren hade tänkt sig. Fast jag gillar inte kulan riktigt, det skall vara optiskt för mig.

En knapp skall det vara enligt henne.

Det är inte så att du missuppfattat hennes hint om rätt (en) knapp och mus?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 15:31

Jag gillade Macallys ADB-mus och även den transparent blå USB-musen. Den har ett härligt skönt och mjukt avtryck och klickljud, bättre än Apples egen ADB-mus tycker jag. Den andra Macally-musen med två knappar är så tuff när den blinkar i mörkret.

Har haft min Intellieye Microshit Explorer-mus sen den kom nu,(3/4år sen?) den funkar fortfarande superbt, inte traisug eller ngt *Ja det är sant* Ska nog köpa en ny snart, bara för sakens skull....

Jag tycker scrollhjul/inte scrollhjul borde ha varit en del av omröstningen. Personligen anser jag att scrollhjulet är den bästa uppfinningen sen... tja, hjulet!

Hur ska man räkna knapparna förresten? Jag kan klicka på mitt scrollhjul, har jag tre knappar på min mus då?

Använder förövrigt tre olika MS-möss, alla optiska och alla med scrollhjul. Är väldigt nöjd med dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 16:11

Scrollhjul och två knappar är nästan ett måste. Jag fattar inte varför Apple fortfarande levererar sina datorer med undermåliga möss.

[ 10 September 2002, 16:13: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 16:19

Kan inte Apple fixa en mus med steglös skrollfunktion. Mjukt och smidigt, skall det vara. Inte h h h ackigt som på samtliga skrollmusar (heter det så) som jag provat. :rolleyes: Phu...

Scrollhjul med inbyggd knapp, och därmed punkt, det skulle jag kunna tänka mej, men en knapp räcker bra. Jag har ju ett hundratal på tangentbordet straxt intill. Ja, även där nöjer jag mej med färre än de flesta. Ett Adjustable räcker bra, 63 knappar tror jag det är. Inget extra bjäfs. Korta avstånd, lättplacerat.

Och ska det vara flera knappar så ska EN knapp vara självklar defaultknapp, och den ska vara välplacerad! Inget mini-tangentbord!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 16:29

MrT: scrollmöss eller skrollmöss, inte "-musar".

Ingemar: Man jobbar dubbelt så snabbt med två musknappar.

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 16:29

Hemma kör jag en Logitech dualoptisk med scrollhjul och den är helt underbar. på jobb har jag en Kensington analog med scrollhjul, den funkar bra, men lite stor för mina små händer bara!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 16:31

Har inte testat Kensingtons möss. Hur är de att arbeta med? Hur funkar deras styrkulor?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 21:17

Jag personligen gillar Kensingtons stora Pro Mouse med kula i storlek biljardboll - underbar att frihandsteckna i !!! Programmeringsfunktionerna är också suverräna...men det krävs lite övning att vänja sig och lära sig hantera musen, men när du väl kommit över dessa "trösklar" så är det ett fantastiskt redskap!

Beställde en av de nya MS-mössen idag från Dustin. Blev en Wireless Optical Mouse Blue.
Har en IntelliMouse Optical sedan innan som jag är nöjd med, så jag hoppas Optical Mouse Blue är minst lika bra

Återkom gärna och berätta när du fått din blåa MS-mus, jag är lite sugen på den också. Inte för att jag akut behöver en ny, utan bara för att...

När jag fick min Quicksilver transporterade jag över min Macally optical junior mouse från min iBook som flickvännen tog över.

MacAlly jr passar perfekt för mig.
2 knappar (så man slipper trycka på tangent samtidigt för att högerklicka) och en liten scroll i mitten

Gillar inte stora grejer med bollar på och knappar överallt.

Även om Apples Optical Pro (som är hookad till iBooken nu) är kool så saknar jag högerknappsfunktionen så pass att jag inte vill hålla på med den alls.

Gambit

[ 12 September 2002, 14:17: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Medlem
  • Boston
  • 2002-09-12 14:25

Är det någon som har testat Kensington StudioMouse med scrollscensor?

Rätt snygg och scrollscensor låter ju bra...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-12 14:33

Den är ruskigt snyggt designad i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
...men en knapp räcker bra. Jag har ju ett hundratal på tangentbordet straxt intill.

Poängen är ju att *slippa* använda tangentbordet! Att slippa använda båda händerna. Det går smidigare och snabbare med att utföra det med en hand.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gurra:
Är det någon som har testat Kensington StudioMouse med scrollscensor?

Rätt snygg och scrollscensor låter ju bra...

Är på väg att köpa den

• Oregistrerad
  • 2002-09-12 15:41

Den har ju bara en optisk avläsare... Funkar inte så bra som dual gör...

Logitech Dual Optisk är nog den bästa jag någonsin använt!

Bevaka tråden