Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken iPod har du?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har Koss PortaPro till min iPod och jag är, utan att vara audiofil, mycket mycket imponerad av ljudet. Bästa hörlurarna jag testat än så länge iaf.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-02-14 14:32

Då litar jag på dig Jeffrey och köper sådana.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jeffery:
Jag har Koss PortaPro till min iPod och jag är, utan att vara audiofil, mycket mycket imponerad av ljudet. Bästa hörlurarna jag testat än så länge iaf.

...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Eva:
Då litar jag på dig Jeffrey och köper sådana.

Vilken musik lyssnar ni båda mest på?

Hiphop främst men de har funkat när jag lyssnat på piano-jazz och liknande också.

Som sagt, jag är inte audiofil, och jag kan tänka mig att de som är det har ett annat omdöme.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-14 16:25

Nåja, FM-sändaren är ju "olaglig" och sen får man ju inga braiga RDS-meddelanden. Nä, då är det ju bättre att ha datorn med sig i bilen. Jag jobbar på blåtand-wifi-lösningen ill min SAAB. Får se hur det går...
USB 2 är väl rätt ok, det intressanta med 1.1 är ju inte hastigheten utan kompatibiliteten.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-15 16:07
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Nåja, FM-sändaren är ju "olaglig" och sen får man ju inga braiga RDS-meddelanden. Nä, då är det ju bättre att ha datorn med sig i bilen. Jag jobbar på blåtand-wifi-lösningen ill min SAAB. Får se hur det går...
USB 2 är väl rätt ok, det intressanta med 1.1 är ju inte hastigheten utan kompatibiliteten.

Jag använder min iPod när jag går till och från jobbet. Jag använder den när jag reser, och jag använder den med min stereo (har en kabel inkopplad i den så att det är bara att jacka in iPodden och lira). Använder aldrig mina cd-skivor längre.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-16 09:53

1. Det finns ingen linjenivå-ingång på den inbyggda stereon i SAAB:en.

2. MP3 låter för kasst för att avnjutas i en bra stereo

3. Klassiskt låter skräp i MP3-format och då detta är min primära musikstil är MP3 av mindre värde, inte för att jag inte har MP3:or, men det är mer "festmusik" och då kan jag koppla Lombarden till stereon istället.

Se där, 3 bra anledningar till att inte skaffa iPod.

Nej, jag väntar mig nog en mer sammansatt apparat. iPod, PDA, telefon och bärbar dator i ett. " 2 prylar i fickan? Inte jag."

1. Köp till en sån där radiosändare som vi har babblat om i andra trådar.
2. Varför skulle du vara tvungen att använda mp3 med en iPod?
3. Se punkt 2.

Så nya skäl, tack.

Har en 5GB, skulle inte klara mig utan den.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-17 13:12

1. Olagligt (inte för att jag bryr mig) och man missar all bra RDS-information om man inte har en SR-kanal inställd.

2. Har inte hört något komprimerande format som duger till klassiskt helt och hållet. MD t.ex. låter inge vidare det heller. Visserligen kan MP3 låta rätt OK om man fläskar på med 512kbit men då känns det ju liksom inte som någon idé, och iPoddens D/A är ju inte superklasse. Det duger till pop/rock/elektronik men tyvärr inte riktigt till klassiskt.
I bilen, javisst, men man får rätt många CD-R för priset av en iPod

3. Se 2

Rykten om en multifunktionelllare iPod till hösten lockar. Om man bara kunde spela in på den så skulle man ju kunna hysta ut MD:n och köra med iPodden istället och då blir det ju intressantare. Att bara lyssna på komprimerad musik lockar inte riktigt så mycket. Jag har kännt på iPoddar många gånger och visst sjutton är de mysiga, men det saknas en del funktioner för att jag skall vilja hosta upp så mycket stålar. Vi får väl se när iPod2 kommer eller vad den nu skall heta. iLife2Go med digicam och ljudinspelning och telefon, men vänta, då blir det ju en SE P800? Kanske det? En P800 fast med fet disk på 40Gig, hmm, _det_ skulle jag nog kunna tänka mig köpa...

• Medlem
  • 2003-02-17 15:17

Bollman - håller med dig helt angående iPod - MEN - man kan ju använda AIFF på iPod och det borde väl göra klassisk musik rättvisa?!?!?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-17 16:51

Jo, fast vad är då vinsten? Det får ju inte plats så mycket på disken, och det interna cache-minnet används knappt så disken får gå hela tiden, och då lär man ju inte få någe vidare batteritid, nej då är det bättre med en bärbar cd, eller ha det som jag: cd i bilen

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-17 22:06
Citat:

" 2 prylar i fickan? Inte jag."

Inte jag heller, därför lämnar jag min PDA på jobbet och totalvägrar att bära telefonen på mig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 22:29

iPoden är min bäste vän
lyssnar ca 2h/dag (på t-banan).

Jag förstår inte hur du kan vara så kritisk till kvaliteten hos mp3 bollman. Har du kört cola-pepsi testet?? Misstänker att du kan få problem att skilja på dem åt...

Ta en CD och bränn av en låt, sen lägger du in samma låt på datorn i iTunes med tex High Quality och bränner sedan ner denna... jag misstänker att du kommer få svårt att skilja dessa åt...

Min far är mycket ljudintresserad och har riktigt bra ljudutrustning och mina skivor jag bränt med mp3s i 160kbit låter riktigt bra (även far tycker det, heh).

Tycker iPod är rätt dyr, men börjar man fundera över kr/Mb och mb/sec vid överföring och kikar på alternativen så känns iPod rätt het va?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-17 23:14

Tro mig, jag har lyssnat mycket på MP3. Klassiskt gör sig inte. Problemen finns framförallt i komplicerade klanger som cymbaler. Det "sploschande" som uppstår av komprimeringen är ganska svårt att få bort. För pop osv, javisst, där störs jag nästan aldrig, men svaga stråkar och cymbaler låter skräp, ända upp över 300kbit.
Visst fasen är iPodden hyffsat prisvärd, men eftersom jag inte traskar omkring så mycket eller sitter utan strömuttag klarar jag mig utan den så länge den inte kan mer.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-17 23:15

Och som sagt, Creative Zen kostar mindre och kan lite mer och är mindre... Inte för att jag vill ha en, men ändå.

[ 17. februari 2003, 23:15: Meddelandet ändrat av: bollman ]

Citat:

Och som sagt, Creative Zen kostar mindre och kan lite mer och är mindre... Inte för att jag vill ha en, men ändå.

"och är mindre" ???
Du måste ha förväxlat Creative Zen med Creative Muvo

• Medlem
  • 2003-02-18 00:50

Bollman skrev:

"Tro mig, jag har lyssnat mycket på MP3. Klassiskt gör sig inte. Problemen finns framförallt i komplicerade klanger som cymbaler. Det "sploschande" som uppstår av komprimeringen är ganska svårt att få bort."

Exakt! Klockren beskrivning. Stör mig otroligt på just den formen av bieffekter... Det blir vasst, liksom.

Blir det lika dåligt med LAME? Eller AAC?

Jag tycker iPoden har sitt berättigande. När man sätter sig i en buss för att resa långt eller cyklar till jobbet är det smidigt. Och jag har både bärbar cd och MD att jämföra med. Kostar gör den iofs, men det ryktas ju om prissänkningar, så om man håller tummarna...

Citat:

Jo, fast vad är då vinsten?

Att slippa ha med sig en massa CD-skivor. Du får ju plats med runt 30 skivor/album i okomprimerat format på iPod:en med 20GB.

Citat:

Tro mig, jag har lyssnat mycket på MP3. Klassiskt gör sig inte. Problemen finns framförallt i komplicerade klanger som cymbaler.

Undrar om inte Steve jobbar lite på detta...När han pratade om iTunes senast var ju möjligheten att lägga in Kompositör som metadata riktad till just såna som lyssnar på klassisk musik. Då måste han väl se till att hitta ett komprimerande format som funkar* också.

*Möjligen ett lite för subtilt skämt med hänsyn till vilken musik jag gärna lyssnar på.

Jag lyssnar på en del klassiskt mellan varven, kodat i 192 kbps, men det är inte komprimeringen som stör.

Klassiskt skall upplevas i en skön fåtölj uppspelat på en fin stereo, kanske med ett glas rött, inte i hörlurar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Klassiskt skall upplevas i en skön fåtölj uppspelat på en fin stereo, kanske med ett glas rött, inte i hörlurar.

Jodå, Söndagspromenaden i Drottningholm får en helt ny dimension med lite Verdi i lurarna.

Bevaka tråden