Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

***OMRÖSTNING*** Har du börjat använda SAFARI (Apples nya webbläsare)?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 21:32

Apple rör om i grytan ännu en gång...nu med sin nya webbläsare SAFARI. Hur är det med dig; har du laddat ner SAFARI och börjat använda den...?!

Undrar Clavius

Tabbar och lagring av passwords så går jag över helt. Härligt snabb är Safari!

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 15:56

Få har ännu tagit steget över till Safari, men webbläsaren verkar ju ändå ganska lovande...får man bara bukt med buggarna så kan det bli riktigt bra!

Fler som provat Safari; kom igen och rösta!!!

/ Clavius

Skulle gärna gå över till den permanent, men vill kunna byta utseende (på Safari alltså ), och sedan fungerar den inte alltid med javascript trots att det är enablat.

Däremot har den lagt sig som default, för det är alltid Safari som öppnas automatiskt.

[ 22. Januari 2003, 16:02: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 16:01

Använder Safari när det går, dvs. nästan alltid. Dock tar jag fram IE när jag skall kolla min Hotbrevlåda, då Safari icke lyckas förmedla att det visst fixar Java

Officiella släppet lär väl förmå fixa detta

Vänligen, Ylan

Safari är lovande, men fortfarande tycker jag inte att Safari slår Chimera, den senare är bättre på allt, även hastighet, alldeles oavset vad Apples tester säger.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Safari är lovande, men fortfarande tycker jag inte att Safari slår Chimera, den senare är bättre på allt, även hastighet, alldeles oavset vad Apples tester säger.

Snick, snack. Safari rules (iaf hos mig)!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Snick, snack. Safari rules (iaf hos mig)!

Jonas
Det finns ju ingen som helst anledning för mig att ljuga. Jag tyckte när jag testade Safari första gången att Chimera ändå var lite vassare. Då tänkte jag att det kanske mest är en känsla som har med renderingen av sidorna att göra, så jag provade på ett par testsiter, Chimeran hade genomgående bättre siffror. Skillnaden var inte enorm, men fullt detekterbar.

• Medlem
  • 2003-01-22 17:32

Det här ser ut att vara en av Apples mest framgångsrika produkter, om det finns någon sanning i denna omröstning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 17:34

Lite bättre kompabilitet med websidor och så tabbar - då flyttar jag permanent.
Tycker den känns lite snabbare än Chimera, även om skillnaden inte är stor. Men den är definitivt trevligare att använda, och så gillar jag inte att chimera skiter i min stylesheet när det gäller design av formulär (fusk-aqua var det va?).

• Medlem
  • Lund
  • 2003-01-22 17:52

Två viktiga saker måste fixas om jag inte ska gå tillbaka till IE: fönsterhanteringen och minnesåtgången.

Safari kastar ut nya fönster med samma precision som en hund pissar. Fixa snarast, Apple.

Safari äter minne som en flodhäst. Nu slipper jag swap-filer tack vare att jag har 1,12 GB RAM (:-) men jag hade ca 800 MB innan jag klämde i de sista 640 MB. Just nu äter Safari nästan 200 MB RAM på min dator! IE tar en tiondel. Har hört om folk som har 1-1,5 GB swap, tack vare Safari!

Jag använder numer nästan uteslutande Safari på min Mac. Det är en väldigt trevlig browser. Jag skulle dock vilja se tabs och möjlighet att börja surfa där man var sist (som i Opera).

Jag kommer inte kunna köra Safari utan irriration innan dom fixat tabbar. Har man en gång vant sig vid sånna är det väldigt svårt att släppa tycker jag..

Mouse Gestures hade varit MYCKET välkommet också.

• Oregistrerad
  • 2003-01-22 19:23

-Självklart är det Safari som gäller.
Det tar emot de gånger något inte fungerar och Explorer´n måste fram.

Kan inte ni som har kryssat för att den är usel ge lite mer info

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Tabbar och lagring av passwords så går jag över helt. Härligt snabb är Safari!

Ciryon

Kan bara hålla med och så att det får till Javascript motorn till fullo sedan är jag toknöjd.

Sitter kvar på x.1.5 och väntar....

(på mer pengar....)

[ 23. Januari 2003, 18:04: Meddelandet ändrat av: Linus Söderlind ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Linus Söderlind:
Sitter kvar på x.1.5 och väntar....

(på mer pengar....)

kommer imorgon

I like, kan bara klaga på en grej: TABBAR!!!

Jag kör i regel PC, men har testat Safari och gillade programmet en hel del. Jag saknar det i Windows måste jag säga.

Tabbar vore bra som någon sade, men det kommer väl i en framtida version.

Så länge man inte kan logga in på ikanobanken kommer jag inte att köra Safari som default

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Så länge man inte kan logga in på ikanobanken kommer jag inte att köra Safari som default

Du har väl rapporterat buggen till Apple, om det nu är någon bugg annars får du väl be din bank att skärpa sig i konsultupphandlingsförfarandet.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-25 09:22

Jag kör safari som default trots att det inte går att logga in på sebanken.Drar igång explorer då istället.

ariel:

det går att öppna internetkontoret i safari. öppna debug-menyn och välj mozilla (eller ie...) under useragent. det är lite buggigt, men det mesta fungerar. jag är inte helt säker, har inte provat att betala räkningarna, bara kollat över den obefintliga ekonomin...

[ 27. Januari 2003, 00:47: Meddelandet ändrat av: sugplopp ]

Använder fortfarande Chimera men har Safari som backup. IE har fått kicken och det var en skön känsla att slänga den

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-27 08:46

Såklart!
Gillar "rappheten" + hanteringen av bookmarks...

Skön känsla att sitta & göra "refresh" på apple.com under keynoten & ett par sekunder efter den var slut uppdaterades siten & Safari fanns för nerladdning...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-27 13:05

Den är bra, men Chimera är bättre.

Varför metallooken???

Tabbar och lagring av lösenord gör att jag hänger kvar vid Chimera än så länge.

Det talas så mycket om Safaris fart, den är inte långsam men Chimera är fortfarande vassast. Det kan väl inte bara vara jag som har en snabbare upplevelse i Chimera.
Jag har dessutom siffror på det; http://www.macum.org/resurs/uppkopplingshastighet.shtml

(Just uppstarten av Chimera går långsammare, men det är en mindre viktig detalj för mig)

Bevaka tråden