Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Apple öka sina marknadsandelar i Sverige?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om vi tittar på Apples situation i Sverige med grova siffror så kan vi säga att man under en 10-årsperiod har gått ifrån en marknadsandel på ca 20-25 procent till ca 2-2.5% idag av antalet sålda persondatorer.

Samtidigt har Macintosh-plattformen blivit mer främmande för "datorkonsumenter" och företagsinköpare - kunskaperna om Mac inom många företag är inte speciellt god vilket skapar en osynlig barriär vid nya datorinköp.

Till dagens fråga:

Tror du att Apple kommer öka sina marknadsandelar i Sverige?

• Medlem
  • 2003-03-17 13:18

Ett lika bra serviceavtal som Dell har, tror jag inte skulle skada. På platsen service är värt extra, och folk betalar gladligen.

• Oregistrerad
  • 2003-03-17 19:56

Jag tror att det är väldigt viktigt att finnas med i alla, stora som små, hempc avtal. Det är ändå på det sättet som en mycket stor del av befolkningen köper dator.
/Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 20:02

Tror det är viktigt att komma in i stora företag, kommuner och staten. På så sätt tar folk med sig mac-tänket hem och sprider det vidare.

Jag är positiv. Att Apples marknadsdelar skulle minska ser jag inga tecken alls på. Nu med Mac OS X, iPods och Switch så ser nog vet Windows användare mer än någonsin att Apple finns. Speciellt med iPoden, då Windows användare kan gå "Detta var inte en dålig pryl! Jag kanske kan ta en titt på deras datorer också...". Linux är alltid ett alternativ för gemene PC användare, men Macen har faktiskt mer spel än Linux - så det så!

Själv så har jag sätt väldigt många Switchers här på forumet med också. Vilket förvånar mig (eftersom Switch kampanjen inte körs i Sverige). Det verkar som om det senaste halvåret så har det kommit fler och fler Mac-nybörjare hit.

Skitkul! Jag ser det som ett väldigt gott tecken! Jag tycker för övrigt att Apple borde satsa stenhårt på att försöka få folks fördomar om Macen försvinna. Varenda gång jag pratar med en som inte är datakunnig om en Mac så hör jag "Mac? Dom har väl inga spel?" -- det är för att deras ignoranta PC polare sitter och fyller dom med propaganda!

Nej, nu är det dags att kavla upp armarna. Tiden är inne. Ragnarök!

Så länge det är tillåtet att diskriminera Macar i hem-PC-erbjudanden är Macen chanslös i Sverige. Till och med Linux står sej slätt om man måste betala för en Windows-licens och får det förinstallerat. Tidernas konkurrenshämmande effekter, och myndigheterna uppmuntrar skiten. De anställda ska bara göra som företaget säger, hemma också.

Men skulle det bli nån ordning på det där så finns det möjligheter. Annars vill det till att Apple fjäskar in sej hos en massa beslutsfattare för att hänga kvar alls på svenska marknaden.

• Medlem
  • 2003-03-18 00:10

En viktig sak för att mac ska kunna bli större. Få bort stämpeln som en ren grafiker dator.

Enda stora födelen som Windows PC har just nu är att det kommer ut mycket mer spel till just windows.

Annars så fungerar det exakt lika bra att ha en mac som en "kontorsdator" (tror folk inte riktigt vet det).

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-18 00:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas Hjelm Smith:
Jag är positiv....... Varenda gång jag pratar med en som inte är datakunnig om en Mac så hör jag "Mac? Dom har väl inga spel?" -- det är för att deras ignoranta PC polare sitter och fyller dom med propaganda!
Nej, nu är det dags att kavla upp armarna. Tiden är inne. Ragnarök!

Ja om fler tog sina Macar (lämnade sina bättre speldatorer"wintel" hemma) och Lanade lite så skulle de få se att det går att spela på en Mac.
Bara det att det fanns 6 Macar på ett ställe skapade intresse.

Jag tror en rejäl switch kampanj med TV-reklam skulle göra susen. Annars är jag ganska negativ. Svenskar har väldigt svårt att se "alternativa" lösningar på de flesta områden - datorer inget undantag. Däremot tror jag Apple kan öka sina marknadsandelar i USA och England rejält.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 15:41

Och i länder som Frankrike, Italien och Spanien. I Sverige däremot har jag en känsla av att det bara finns utrymme för en åsikt åt gången, men jag kan ha fel.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-18 15:44

En sak som ofta kommer på tal hos pc-tekniker (till macens nackdel) är macens bristande nätverksmöjligheter. Då är det ofta så att de har varit i kontakt med macen på system 7:s eller 8:s tid. Men nu är det ju så att X:et är ett riktigt nätverks-OS och det mest lättkonfigurerade dessutom. Jag tror att detta kan (om Apple sköter sina kort rätt) innebära att macen smygande kan börja ploppa upp hos massPCkonsumenter som kommuner och landsting igen. Apple får enligt mitt tycke gärna köra en massiv kampanj där de trycker på kompabiliteten mot NT, Novell och (det sura) Officepaketet (så att det börjar röra sig i de kommunalgråa korridorerna...)

• Medlem
  • 2003-03-18 18:23

En mer positiv attityd från såväl Apple som från de svenska mac-företagen skulle inte skada. Apple är känt för att lämna sina gamla användare i sticket och bara satsa på nyheterna

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tommy:
En mer positiv attityd från såväl Apple som från de svenska mac-företagen skulle inte skada. Apple är känt för att lämna sina gamla användare i sticket och bara satsa på nyheterna

Jag anser att både Apple och macintoshanvändare är dåliga på kommunikation, fast på olika sätt.

När det gäller Apple vet vi vad folk klagar på i mångt och mycket men sällan talas det om kräsna samt bakåtsträvande macanvändare som KRÄVER att allt skall vara som det alltid har varit, vägrar pröva nya OS (åsikter om flytten från 9:an till X pågår än, jo..det är sant! ), kräver att deras scsi-prylar inte funkar med de nya macprylarna, varför de inte kan uppgradera sina gamla macar från början utav nittiotalet med de senaste grafikkorten etc, etc.

Jag upplever en stor del macanvändare som osedvanligt gnälliga faktiskt.

Det är vad jag tycker, i alla fall.

/G

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-18 19:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: rk:
En sak som ofta kommer på tal hos pc-tekniker (till macens nackdel) är macens bristande nätverksmöjligheter. Då är det ofta så att de har varit i kontakt med macen på system 7:s eller 8:s tid. Men nu är det ju så att X:et är ett riktigt nätverks-OS och det mest lättkonfigurerade dessutom.

Jag fick höra av en kompis för någon dag sen att han var grymt imponerad av hur nätverksinställningarna i osx fungerade, och att allt fungerade på en gång!

Bör kanske tillägga att jag och han har vart på massor av Lan tillsammans.

[ 18. mars 2003, 19:54: Meddelandet ändrat av: Gadd ]

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-18 20:31

Jag tror inte att apples marknadsandel kommer att öka om apple fortsätter som dom gör nu.
De krävs något stort för att dom ska öka tror jag iaf!

Kanske att de sprutade ut spel och grafikkort till maccen?

eller att dom anställde mej.....

Eller att de dumpade / prisdumpade G4 :/

1
Bevaka tråden