Hm... jag uttryckte mig visst lite luddigt... sorry...
-Självklart har jag skrivarens profiler, testat med både Standard och Enhanced.
-Kalibrerar skrivaren gör man enklast själv, det finns testutskrifter och color adjustment-möjligheter.
-Jag har kalibrerat med Spyder.
MEN, för att försöka uttrycka mig mera tydligt, jag var lite trött igår...:
När man tar en bild som är gjord på en annan dator, och öppnar den i PhSh, så får man alltid/oftast ett besked om att färgprofilen inte stämmer, och tillfrågas om man vill behålla, kasta eller konvertera till systemets färgprofil. Det bör man göra, annars vet man aldrig vad man får, hur bilden stämmer med övriga bilder, färgsättningen som helhet osv.
DÄR kommer det petiga...:-)
Använder jag Apples Color Sync eller Apples CMM för att konvertera, så blir resultatet märkbart sämre än Adobes och Heidelbergs.
Med "gamla" skrivaren, som var en Apple-skrivare, så funkade allt glimrande, men det verkar som om Apples färgkonverteringscodec-ar inte är så bra för t ex Xerox Phaser...? Kanske de rent av är bra bara för Apples egna produkter... numera discontinued...? (Apple Laser Color 12/600-maskinen skulle säkert kunnat gå ett par år till, men det går inte att få tag på lightning conductor-cylindrar, och dom bränner sönder efter 14-15.000 ex. 12/600-an hade gått strax över 100.000 utskrifter, en enastående apparat, köpte den -93!!!)
Med Apples konverteringscodecar:
På tiffar blir det väldigt mycket rödstick, speciellt i mellannyanser... cyaner blir ojämna, gryniga.
På eps-er också en hel del rödstick.
På jpg-ar fräts högdagrarna ur, och blir snudd på spektralvita... (OK-OK, jpg är inte bra, men jag vill testa!
Med Adobe eller Heidelberg:
No problems med tiffar eller eps-er, eller i varje fall väldigt små...:-)
Alltså:
Med Adobe RGB 98 - Phaser 2135 Enhanced för CMYK-en och Heidelberg blir det kalas...
Med Adobe RGB 98 - Phaser 2135 Enhanced för CMYK-en och Apple Color Sync blir det bedröööövligt...
Vad jag undrade var bara om det finns någon mer därute som upplevt problem med Applecodecarna vid färgkonvertering...:-) Vad jag vet har Color-sync-utvecklingen stått ganska stilla de senaste åren???