Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En reklambyrås storlek?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-20 17:02

Bara en fundering.

Om två personer som tidgare jobabt på reklambyrå en kortare tid drar igång en byrå och satsar på lite tyngre kunder. Hur stor chans har de att dra in annat än kompiskunder?

Om det är ett större gäng som drar igång en reklambyrå där man har flera kompetenser och man slipper ta in extern expertis. Den senare byrån är öppen för alla typer av kunder. Hur stor chans har de att överleva?

När blir en byrå för stor och när är en byrå för liten? nätverksbyråer kan de ta ett konto i klass med Volvo? Hur klarar en liten byrå med två pers ett sådant konto.

• Oregistrerad
  • 2002-08-20 23:05

En annan fundering. Vill man ha ett konto, eller vill man ha små kampanjer för hippa företag? Kan man tjäna pengar på hippa företag som blir erbjudna gratishjälp?

En liten byrå med en eller två stora kunder är sårbar.

Man har alla ägg i samma påse och drar någon av dem blir det tufft. Speciellt om det är kompisrelaterat och då det kanske inte finns något skrivet avtal.

Att en tvåmansbyrå kan klara av en relativt stor kund fungerar. Men det krävs att de som gör det har en bred kunskap och är beredd att ha lååååånga arbetsdagar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
*snip*Men det krävs att de som gör det har en bred kunskap och är beredd att ha lååååånga arbetsdagar.

Mina erfarenheter av reklambyråer (ett större antal) är att de är förbannat dyra, gör snygga men oanvändbara/felaktiga filer. Så tonvikt på tekniskt kunnande är absolut inte fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-21 10:57

En byrås (eller företags) storlek känner jag lite spontant inte är kopplat till antalet anställda, snarare mentaliteten och jobbrutiner m.m. Utifrån sett kundbemötande och kontaktpersoner etcetera.

Kompiskunder kan generera fler uppdrag, djungeltrumman slår lite lätt om man gör bra jobb och kompiskundernas kompisar blir intresserade och voilà! Jobb. Men har man inte kompiskunderna som utgångspunkt kan det nog vara ett hack svårare. Kan ju pressa priset hårt för att få in något från början men det blir genast en kund man måste avsluta då kunden blir van vid det låga priset.

Både små hippa kampanjer som långsiktiga konton kan vara tillfredsställande på sina vis. Att jobba med ett märke och styra det måste vara otroligt kul, som att uppfostra ett barn. Lika gärna som det antagligen är skönt att svänga friskt med en kort kampanj som avkoppling eller avbrott.

Skulle jag få välja ett (jobbar inte med reklam iofs) skulle jag nog dock ta och jobba med lite olika korta kampanjer så man inte blir rastlös

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-21 11:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Mina erfarenheter av reklambyråer (ett större antal) är att de är förbannat dyra, gör snygga men oanvändbara/felaktiga filer. Så tonvikt på tekniskt kunnande är absolut inte fel.

Apropå felaktiga filer har jag en lätt känsla av att mellanstora byråer och uppåt har en förkänsla för att skicka stora, ej optimerade filer. En 226x145 annons på 400 MB någon? Jobbigt att hantera. För att inte tala om att hälften kräver någon form av bearbetning.

Annonser = Bloatware?

Något jag verkligen hatar är när man får ett jobb som är "klart för tryck" och man upptäcker att någon har beskurit (de redan monterade) bilderna i efterhand - detta gäller främst frilagda bilder - och inte använt "samla ihop för utskrift etc. så när man öppnar dokumentet sticker bilderna iväg till höger och vänster. Extra roligt när man försöker hålla en deadline eller vill gå hem i normal tid.

Hur många av er har en "lathund" ni skickar ut till kunder?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
En 226x145 annons på 400 MB någon?

Nej, men ett brevpapper på 750!!!

Citat:

Hur många av er har en "lathund" ni skickar ut till kunder?

På gång, på gång... Har vi sagt i ett år nu...

[ 21 Augusti 2002, 12:14: Meddelandet ändrat av: dsm ]

750 (!) meg? Låt mig gissa - en jättesnygg bild som skall tonas (transparens) ned till 10% i bakgrunden av brevpapperet?

Här är det mitt jobb att komponera en lathund... nån gång hehe.

Citat:

750 (!) meg? Låt mig gissa - en jättesnygg bild som skall tonas...

Du har så rätt, så rätt...

En liten byrå på 2-4 anställda klarar relativt stora kunder. Problemet är ofta att kunderna kan känna sig ängsliga för att anlita sådana byrårer. Tankegången är nog; "Det funkar vid denna arbetsbelastning, men se´n då?". Att kontra med att man jobbar i nätverk kan fungera, men inte alltid.

• Oregistrerad
  • 2002-08-24 16:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kaspar:
En liten byrå på 2-4 anställda klarar relativt stora kunder. .

Är det inte xtra känsligt om man är ganska ny och oerfaren?

Jag jobbade på företaget som låg bakom allt originalarbete av Elkedjans senaste stora katalog, vi var som mest 4 stycken, en jobbade heltid enbart med katalogen och det funkade fint. Jag tog flera hundra produktbilder och bidrog även med deras slogan (vet inte om de använder den längre).

Vi snodde jobbet från alla andra "stora" byråer utan att behöva ta md Elkedjans ledning på golf mm som de andra försökte.

Det beror väl på lite vilken bakgrund ni har... men försök att blanda in en hel del småkunder, och låt aldrig en kund stå för mer än 50% av er tid.

En fördel ifall ni inte har eget nätverk av copys, produktionsledare etc. kan ju vara att sitta med i en grupp frilansare. (delad kostnad på allt runt omkring kan underlätta i början)

Välj en vettig timpenning och var tydlig med vad som ingår i ett jobb och vad som tillkommer.

/originalarn som numera är inhouse...

1
Bevaka tråden