Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om denna logga?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte få lite respons på mitt lilla företags logotyp.....
Jag har inte gjort den själv, så ni får vara hur beska ni vill, ifall ni nu vill vara det. Berätta gärna första reaktionen och andra tankar.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 20:30

Såg ju att det var stämjärn och det tycker jag var snyggt. texten? Hmmm... vet inte. Känns inte som de är i samklang, om man nu får vitsa till kommentaren.

Skulle nog valt en annan typografisk lösning.

  • Medlem
  • 2002-11-03 20:42

Du menar inte eaves drop? Easedrop betyder vad jag vet inget. Kan ju funka det med, men...

Annars håller jag med om att stämgafflarna känns lite oarbetade, och inte passar ihop med texten. Kräver lite mer jobb tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 20:50

Stämgafflarna är fina. Men räcker det inte med en? Yamaha använder också stämgafflar förresten.

Texten ser lite för grötig/svårläst ut liksom (förstår tanken), det passar inte ihop med resten liskom.. Idén cool!

Ojoj.....

eavesdrop betyder mycket riktigt "tjuvlyssna", och easedrop är en medveten felskrivning.
Om jag kommer ihåg rätt (den har ett par år på nacken) så var tanken att vi ville ha en grafisk lösning som anknöt till det vi håller på med.
Den skulle vara "ren" och typsnittet var nog tänkt att lätta upp hela logotypen så att den inte skulle kännas för "stram" och "byråkratisk".
Typsnittet skulle stå för det "lekfulla" i företaget och visa att det vi gör är något som vi älskar och tycker är kul. De lite "stela" stämgafflarna ät till för att vi är nogranna och att det är bra kvalité på det vi gör.

Till en början så tyckte jag att den inte kändes riktigt rätt, men den har vuxit för mig och nu känns den jättebra och representar easedrop music väldigt bra.

Men det är alltid kul med lite respons även om alla verkar ha vaknat lite på fel sida!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 22:12

Den känns rörig, lite "stökig" , uttrycker "oordning" och berättar inget för den oinvigde om företaget bakom logon (ok - stämgafflar kopplar ju till musik, men vad gör ni; stämmer instrument ?!). Färgvalet är ok; svart och grått mot vit bakgrund funkar alltid. Typsnittet lite personligt men svårläst i liten skala, hänger dock hyfsat ihop med logon. Vad "easedrop" betyder är nog få som vet....

Var inte meningen att verka hård, men jag jobbar med olika former av logo till vardags och har ett "kritiskt öga"

Tips: du gör rätt i att låta tiden gå istället för att ändra logon för snabbt - det tar alltid tid för en logo att "sätta sig" och ur ditt eget perspektiv är det viktigare hur just du/ni känner att logon representerar det just ni gör än vad vi "tycker" ....men du frågade om vår åsikt,så...

Japp, håller med herr Clavius.....

Det är alltid intressant att höra andras åsikter men när det väl kommer till kritan så är det ju faktiskt vi själva som ska gilla den, och det gör vi.
Så länge man inte sprider helt fel budskap....(typ ha en hakkorsliknande symbol eller nåt). Sedan så är det väl så att det inte finns någon logotyp som faller alla i smaken.

För er som är intresserade så är loggan gjord utav Dandileia

[ 03 November 2002, 22:30: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-03 22:38

Kill your darlings. Easedrop är inget bra namn. Vad har förresten stämgafflarna mad namnet att göra? Vad är det för fel på Stämgaffel?

[ 03 November 2002, 22:44: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag gillar den. Den är mjuk och vänlig, som ett förmodar jag litet skivbolag (är det det den är till för?) skall vara. Musik-relaterat är det ju också. Easedrop låter väl coolt. Jag undrar över om den som logo är lämplig att köra i i gråton/svart. Men det borde inte vara omöjligt..

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-04 00:07

texten ser ut som en tag, vilket får mig att tänka på hiphop, det gör däremot inte stämgafflarna. text och bild går liksom åt "olika håll" musikaliskt.
tror inte heller att den funkar så i mindre format. t.e.x. som lite logo på skiva.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pontus Sörlin:
Jag gillar den. Den är mjuk och vänlig, som ett förmodar jag litet skivbolag (är det det den är till för?) skall vara. Musik-relaterat är det ju också. Easedrop låter väl coolt. Jag undrar över om den som logo är lämplig att köra i i gråton/svart. Men det borde inte vara omöjligt..

Easedrop music är ett litet musikproduktionsbolag och inte ett skivbolag. Logon fungerar alldeles utmärkt i mini-format, då trycker vi dock enbart bara stämgafflarna och inte texten. Tanken är väl att vi ska bli världskända . Då räcker det bara med stämgafflarna för att folk ska tänka "Ahh, easedrop music".

Vi har tryckt upp saker med loggan på i olika storlekar, allt ifrån CD-skivor, fakturor och skyltar. Så den ser bra ut i både mini-format och lite större. Har dock inte provat i "Åhlen´s fasad" format än!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-04 16:39

Jag håller med stfm. Sämgafflarna känns inte jättebra. Jag skulle nog prova med en (1) istället. Kanske lägga till lite rörelse på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-04 17:00

En stamgaffel är klart bättre, kanske med texten satt i gaffelns mellanrum. Ett sobrare typsnitt hade inte skadat, än om jag förstår det medvetet opretentiösa valet. Ett snäpp mer allvar hade varit bra. Vad gäller företagsnamnet har jag ingen åsikt.

Edit: stämgaffel, inte stamgaffel, givetvis. Låter det stå kvar ändå...

[ 04 November 2002, 17:00: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Det enda jag tänker på är att delen "..drop music" är lätt att läsa men att "ease.." är lite grötigt. Skulle vilja styra upp det så att det blir mer som "drop music". Ease får liksom inte riktigt plats utan trängs ihop. Ge det mer utrymme.

Hej,
utan att verka gnällig så skulle jag vilja veta vad företeget gör , har det anor?, är det nystartat? mm

Utifrån det kan jag ge min ödmjuka åsikt.
Men på första synen ser det oorganiserat ut ger inte ett företags mässigt intryck, mer barnens musik timme typ.
jag hoppas du tar det rätt, du sa man fick beska till. har du något på nätet om det här förtetaget?
Sonyericsson har ju en logga som funkar i alla medier inkl web(animation). Sno med stolthet:)

Easedrop music har funnits sedan år 2000, så mao så är det nystartat och i sin vagga. En enklare websida är på gång med lite information om vad vi gör.
Vad gör vi då? Större delen av inkomsten kommer ifrån bakgrunder, jinglar och ljudeffekter till reklam och webbprouktioner.
Det vi fokuserar på att göra mer av i framtiden är färdiga produktioner åt artister och skivbolag.

Att loggan skulle få så mycket negativ respons trodde jag inte, men å andra sidan så har det varit första reaktionen hos de flesta som har sett den. Men efter att de har begrundat den en månad eller två så brukar de ändra sig och tycka den är riktigt snygg och representativ. Det är svårt att bara genom en logotyp utröna vad ett företag sysslar med.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-04 22:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cubeuser:
Hej,
utan att verka gnällig så skulle jag vilja veta vad företeget gör , har det anor?, är det nystartat? mm

Utifrån det kan jag ge min ödmjuka åsikt.
Men på första synen ser det oorganiserat ut ger inte ett företags mässigt intryck, mer barnens musik timme typ.
jag hoppas du tar det rätt, du sa man fick beska till. har du något på nätet om det här förtetaget?
Sonyericsson har ju en logga som funkar i alla medier inkl web(animation). Sno med stolthet:)

Nja där håller jag nog inte med... Sony ericssons logotyp är väldigt bunden vi färg. Liksom många andra nya loggor är.(tex tre´s logo)
Det blir svårt, om inte omöjligt, att trycka dessa i svart vitt eller ens gråskala med gott resultat... Visserligen sker det mesta numera i färg, så det torde väl inte spela så stor roll numera...

/arvid

  • Medlem
  • 2002-11-05 15:54

Lek med typografin, använd förenklings metoden det är viktigt, använd en PMS-färg. Det känns som om skaparen gjort det väldigt enkelt för och bara tagit ett typsnitt och sedan lagt in 2st stämgafflar i loggan. Använd "nästan" alltid ojämnt antal illustrationer/bilder mm i en logotyp.

1
Bevaka tråden