Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sveriges snyggaste logotyp

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker Gatubolaget har en av sveriges snyggaste logotyper. Enkel, mångfacetterad och tidlös.

Nu vill jag se 2000 andra snygga logotyper!

[ 31 Juli 2002, 00:05: Meddelandet ändrat av: dsm ]

Jag tycker Coop är trevlig. men frågan är om man tycker det om 10 år.
´

Så gillar jag SFs logotyp också.

[ 31 Juli 2002, 01:45: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Tycker denna logotyp är intressant på flera sätt. Dels är den inte så väldans simpel vilket frångår en av ´reglerna´ inom logotypskapande vilket är att man ska kunna rita den i sanden. Detta kan dock diskuteras för grundformen är förhållandevis simpel. Men ändå inte - på grund av alla färgskiftningar och skuggor med mera.

Håller ni inte med mig så läs åtminstone senaste numret av CAP&DESIGN där de gör en stor redogörelse för varumärket och dess bakgrund samt eventualla framtid. Antagligen Intressant läsning för de som besöker detta delforum!

Tycker att SE´s närvaro på CeBit i Hannover i Februari var imponerande, deras vita fantasieggande bås var faktiskt en bra bit mer inspirerande än Nokias ´kloss´. Hjälpte en bra bit i att bygga varumärket hos mig i vilket fall.

Dock kan man frågar sig hur nyttigt det egentligen är att låsa sig till vitt och grönt/blått när Nokia har en stark nog identitet att skeppa sina telefoner i alla tänkbara färger utan att folk blandar ihop vad som är Nokia och inte. Klart jag vill kunna byta skalet på min T68 när jag tröttnat på färgen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 00:16

En annan gyllene grundregel är att ju mer komplicerad en logotyp är desstå större chans att den inte håller för tidens tand.
Möjligen skulle en "out-of-date"-logo kunna bli retro med tiden, men även det är kortlivat!

Våra starkaste varumärken har också en tidlös touch i all sin enkelhet...

..så, tyvärr. Ericssonlogon är dödsdömd inom en fem, sex år. Men den känns lite spännande och fräsch. Idag.

Helt klart:

Fast vi får se skillnad på varumärke och estik....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 02:37

Jag gillar klassiska logotyper. SF:s logga måste väl vara från 1920-talet, och NK-logggan väl från 1919? SKF:s är nog nästan lika gammal.

Gillar gamla Tempo-loggan, Åhléns gamla logga (ÅH) från 60-talet.

Andra (utländska) loggor som jag gillar: IBM, NeXT (båda av Paul Rand), Apple, SGI, Mercedes, VW, Opel, Mitsubishi, NCR, AT&T, Motorola, BASF (Emtec), Agfa, Kodak (också Paul Rand tror jag), Canon och gamla Zündapp-logotypen. LG:s logga är faktiskt inte så dum heller.

Fulaste loggorna: Ericssons korvar och Volvo-loggan. Ikea-loggan är rätt ful också. Renaults är ful. GM:s är ful. Nya OK- och Telia-loggorna är fula.

[ 31 Juli 2002, 02:41: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-07-31 07:47

NK och ICA är snygga och funktionella. Ögonkakao är ju en annan klassiker. Marabou har jag en liten "hatkärlek" till...

Personligen har jag svårt för Sony-Ericsson då den mest påminner om en tvättmedelsboll och inte alls lyckas förmedla den avancerade framtidsteknik man försker stå för.
En favorit är SAS eller Scandinavian.
Ett stort frågetecken är Framfab som vänt upp och ner på sin, jaha och? Telias är ju bara för sorglig.

• Oregistrerad
  • 2002-07-31 08:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Ett stort frågetecken är Framfab som vänt upp och ner på sin, jaha och?

Birger ville visa vägen för börskursen...

Det värsta med logan är att den var rippad ifrån ett danskt företag som hette/heter fastforward...

Men man har vant sig vid loggan nu....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 08:30

Får man en stjärna i kanten om man nominerar 99mac?

Saab´s är ganska sköna. Den första från 50-talet och den andra är väl den senaste, från detta millennium.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-07-31 10:50

En av mina favoritloggor är Ekströms Glas på Torsgatan i Stockholm. Tyvärr lyckades jag inte hitta nå´n att posta...men...

E:et och G:et bildar tillsammans ett fönster, det tar en stund innan man hittar bokstäverna men den funkar alldeles utmärkt utan också. Vi säljer glas - varför krångla till det mer än så?

Handelsbankens logotyp är också intressant. Det är knappt en logotyp utan bara ordet rätt upp och ner i Helvetica (rätta mig om jag har fel). För mig känns den "banktråkig" och pålitlig. En logotyps huvuduppgift är ju att förmedla den känsla man vill att företaget ska förknippas med.

Som har sagts tidigare är tidlöshet ofta detsamma som enkelhet och då behöver inte enkelhet betyda någon slags stikt och enkel form men ett väl sammanhållet budskap. Jämför CocaCola´s sirliga logo på de sirliga flaskorna.

• Oregistrerad
  • 2002-07-31 11:09

Hmm...sist det diskuterades logotyper här censurerades tråden helt plötsligt...det är svårt med tycke och smak. :rolleyes:

I alla fall, just nu gillar jag Acne Action Jeans logga:

Citat:

quote: Hmm...sist det diskuterades logotyper här censurerades tråden helt plötsligt...det är svårt med tycke och smak.

Jag tyckte väl att det försvann en diskussion som jag tyckte var kul. Nå´n som vet varför?

För övrigt tycker jag att SAAB ska ta tillbaka bombplanet i loggan, gripen känns lite trist.

Nu är det ju rätt många exempel som inte är svenska så jag fortsätter med en klassisk logo till en gammal skön synth. Emulator III.

Originalet tror jag. Eller åtminstone gammal version.

[ 31 Juli 2002, 14:59: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 16:12
Citat:

quote: Handelsbankens logotyp är också intressant. Det är knappt en logotyp utan bara ordet rätt upp och ner i Helvetica (rätta mig om jag har fel). För mig känns den "banktråkig" och pålitlig. En logotyps huvuduppgift är ju att förmedla den känsla man vill att företaget ska förknippas med.

SHB använder också den gamla fina oktogonloggan från 1919. Mycket snyggare än bara text.

Själv gillar jag de nya Ericsson- och Telia-loggorna - men de borde snarast ta bort texterna och bara ha symbolerna kvar! Loggor med text suger för det mesta tycker jag. (Det finns så klart undantag: IBM, Kodak och några till.)

[ 31 Juli 2002, 16:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-07-31 16:20

inte för att det är en svensk logga men jag har svårt att hålla mig. tycker att lucky strike har en cool logga.

/majk

Glöm inte Shell. Klockren logga tycker jag.

Citat:

quote: För övrigt tycker jag att SAAB ska ta tillbaka bombplanet i loggan, gripen känns lite trist

Jag tror inte att bombplan sänder rätt signaler i dessa tider

[ 31 Juli 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Jag utvidgar ämnet lite, hoppas det är okej. Annars får du starta en ny tråd Kenneth.

Både McDonalds och Shell har två symboler som fungerar väldigt väl. Du ser dem och vet direkt vad de betyder när du är ute och kör - även om det är dimmigt och du knappt ser bilen framför dig ser du alltid McDonalds och Shell logotypern.

Christian

Citat:

quote: Jag tror inte att bombplan sänder rätt signaler i dessa tider

Nej, det är ju tyvärr så. Men vi kan väl låtsas att det är ett flygplan lastat med förnödenheter till tredje världen framfört av en kvinnlig pilot som också är ensamstående mamma. Då är det väl politiskt korrekt nog?

[ 01 Augusti 2002, 08:10: Meddelandet ändrat av: kaspar ]

• Medlem
  • Boston
  • 2002-08-01 10:08

Intressant att nämna är kanske att McDonalds är den första logotyp som barn i västvärlden lär sig. Kommer inte ihåg exakt sista men 60% av alla amerikanska 3-åringar visste vad M:et stod för...typ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-01 10:24

Say no more...

// kimmo

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gurra:
Intressant att nämna är kanske att McDonalds är den första logotyp som barn i västvärlden lär sig. Kommer inte ihåg exakt sista men 60% av alla amerikanska 3-åringar visste vad M:et stod för...typ...

Min dotter på två och ett halvt:
-Hambujjare!
-Kycklingbitar!

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-01 11:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:

Citat:

-Hambujjare!
-Kycklingbitar!

Djupt tragiskt!

Om jag någonsin hamnar i situationen att jag får barn så lovar jag att jag ska lägga ner min själ på att inte de ska bli hjärntvättade av den onda Hamburgerclownen. Det är ett löfte.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-01 11:22

Rimis logga måste ju vara den fulaste som finns.

RIMI vi gör sverige fulare.

• Oregistrerad
  • 2002-08-01 11:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:

Citat:

-Hambujjare!
-Kycklingbitar!

Djupt tragiskt!

Om jag någonsin hamnar i situationen att jag får barn så lovar jag att jag ska lägga ner min själ på att inte de ska bli hjärntvättade av den onda Hamburgerclownen. Det är ett löfte.

Det är väl ganska gulligt ändå? McDonalds var jättekul när man var liten. Goda hamburgare, läsk och leksak. det är inte konstigt att ungar gillar det. Hugin, jag tror bara du är lite bitter för att du aldrig fick ha något McDonalds-kalas när du var liten.

PUB´s logo är klassisk och kommer hålla i alla tider. Detta är höjden av enkelhet. Lite tråkig men som sagt, håller...

Min favoritlogo genom alla tider är däremot:

Sååå åttiotal, sååå rätt då men ack så fel nu. Knäcker.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Det är väl ganska gulligt ändå? McDonalds var jättekul när man var liten. Goda hamburgare, läsk och leksak.

Du glömde: BOLLHAV!!!

[ 01 Augusti 2002, 12:05: Meddelandet ändrat av: dsm ]

Ni glömde: HJÄRNTVÄTT!

Bevaka tråden