Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sveriges snyggaste logotyp

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet att den fått mycket skit. Men det tycker jag är hyfsat obefogat.

I sin renaste form går den att applicera i alla upptänkliga miljöer utan att det blir special-special. Se t ex bankens skyltar.

Logo som kräver specialtryck med massa färger förlorar avsändaren mycket pengar på.

[ 01 Augusti 2002, 13:18: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Jag gillar SEBs logga skarpt faktikst. Och kritiken har ju tonats ner rejält när alla har sett hur väl och snabbt den fungerade på kunderna.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-08-01 13:23

Det har dykt upp ganska många bilmärken i den här diskussionen.

Har ni tänkt på att nästan alla logotyper för bilar är runda eller möjligtvis eliptiska. Saab, VW, Alfa, Mercedes, Skoda, Ford (eliptisk), Volvo (grundformen iallafall), Audi (fyra ringar), BMW och så vidare...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-01 13:40

Alfa Romeo... åh vilka sköna bilar. Sååå snygga. Och logotyp som inte skäms för sig.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-01 16:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Hugin, jag tror bara du är lite bitter för att du aldrig fick ha något McDonalds-kalas när du var liten.

Ack så fel du har. Jag hade minsann McD-kalas när jag fyllde 10! Pilutta dig!

Gulligt? My ass!

Menar du att allt som är kul är OK, alltså? Hmm, det kanske har spårat ur nu. Jag hejdar mig nu.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-01 16:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Alfa Romeo... åh vilka sköna bilar. Sååå snygga. Och logotyp som inte skäms för sig.

Jag håller med dig om bilarna, men loggan är lite för plottrig. Snyggare än BMWs logga iofs, som är lite mesig tycker jag. Jag tycker att Audi (enbart ringarna, texten är ful), Saab och Maserati (speciellt treudden i grillen) är några av de snyggare bil-loggorna.

Bland bilmärken är väl ändå BMW det mest klassiska och tidlösa som finns. Som utstrålar elegans och lyx men inte så att det blir vulgärt utan med värdighet.

• Medlem
  • 2002-08-03 15:02

Min solklara favorit är (eller snarare var) den klassiska Konsum logotypen. Evighetssymbolen, den liggande åttan speglade på ett smart sätt kooperationens ideer om återbäring och ett hållbart samhälle. Samtidigt var den i sin enkelhet stilig på ett vardagligt sätt.

Att den sedan misshandlades av någon london-byrå och bröts upp i delar (hur fan tänkte de, dela upp en evighetsymbol?) vill man helst glömma. Den nyaste loggan är isf bättre, så man slipper bli sur varje gång man går och handlar en liter mjölk.

Västra Götalandsregionens tyckte jag var ganska ful från början, men är nog lite tuff ändå:

I motiveringen till valet står bland annat:

”Det vinnande förslaget till regionsymbol för Västra Götaland består av få formelement men är likväl mättat med innehåll. Färgvalet, grönt och blått, uttrycker mötet mellan land och vatten. Triangelformen är en stilisering av regionens geografiska form. Och det går att utläsa ett VG – Västra Götaland – ur symbolens ramlinjer och den dominerande halvcirkeln i centrum. Denna symbolens huvudelement är som ett lugnt böljeslag, en omfamnande rörelse som ger mjukhet åt den strama triangeln. En varm, vänlig våg.”

Formgivare: Anders Bodebeck http://www.bodebeck.se/

Bevaka tråden