Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken typ av reklam irriterar dig mest?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 17:15

Vi omges dagligen av reklam i olika former som överöser oss med budskap och information. Det skulle vara kul att nu få veta vilken form av reklam som irriterar dig mest och som du helst av allt skulle vilja slippa...!

[ 13 Juli 2002, 23:33: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-13 18:05

Irritationsreklamens värsting saknas ju, pop-up fönster på internet

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-13 18:08

...och sen saknas ju också all j-v spam som kommer i mailen, den är nog faktist mer irriterande än pop-upfönstren

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 19:07

PopUp-reklam får väl sorteras in under Internetbanners...
Spam däremot missade jag helt (sorry) ...kanske därför att jag inte känner mig drabbad. Är inte spam lite självförvållat ?!?
(*aj!* har jag "kastat sten i glashus" nu igen?!)

[ 13 Juli 2002, 19:08: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
PopUp-reklam får väl sorteras in under Internetbanners...
Spam däremot missade jag helt (sorry) ...kanske därför att jag inte känner mig drabbad. Är inte spam lite självförvållat ?!?
(*aj!* har jag "kastat sten i glashus" nu igen?!)

Inte i alla fall, med Hotmail så står det visserligen att Micro$oft inte lämnar ut dina personuppgifter (Vilket de inte gör), men de lämnar inte heller ut din mejl adress till andra företag.
Hur kan man då få spam-mejl utan att varit inne på den sida som mejlet kommer från?
Sitter de och gissar vilka hotmail adresser som finns eller får de reda på det på något sätt?

Så spam är inte alltid självförvållat

Förresten, du kastade bara en liten sten i ett glashus

• Medlem
  • 2002-07-13 19:31

En reklamspot som irreterar mig mycket är Vodaphonereklamen... Reklamen i sig är mycket bra, men den svenska speakertjejjen som säger "Vodaphone, How are you" med helt fel intonation.. det låter som hon säger det på norrlänska

Jag måste byta kanal varje gång innan hon hinner säga det...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-13 20:01

När det gäller reklamfilm är dubbad reklam, reklam där man behandlar målgruppen som om man var dum i huvudet och reklam som är för "perfekt/för bra för att vara sann" riktigt irriterande.

Perfekt exempel på den sista typen av "irriterande/dålig" reklam där reklambyråerna haft vetskap om detta och sen istället gjort något kul av det och låtit något oväntat hända är:

1. Forman & Bodenfors - GB Glass reklam
2. Spritereklamen "Obey your thirst"

Lysande!

Radioreklam kan bli vansinnigt töntigt. Sedan är det ju tråkigt att nästan alla större byråer jobbar med samma produtkionsbolag.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-13 20:39

Reklam jag verkligen hatar...

Är...

Den man får i telefon, gärna vid middagstid (18:30-21:00) "hej jag heter *mongo* jag ringer på uppdrag av..." osv...

Försökte med tips fr. 99mac att "avregistrera" mig via "Nix" men det verkar inte hjälpa...

Får ca. 5-10 samtal i veckan... senast igår kväll (halloy!! Fredag kväll... ut & träffa era kompisar istället...) Tar gärna pop-ups i drivar om jag slipper telefonmobbingen...

Mest irriterande reklamföreteelse alla kategorier - den där storyn där personen stoppar något i munnen för att med blixtens hastighet vara förflyttad till Antarktis (Stimorol), Afrika (Big Cat choklad) etc etc.
Den har körts så j-vla många gånger av så j-vla många olika företag och har den ens fungerat en enda gång kan man fråga sig...
"Oj vilken starkt tablett. Man tror man är på Grönland och får möta en Isbjörn. Jag tar två påsar tack..."

Duuh...

• Oregistrerad
  • 2002-07-14 01:07

Nä, det värsta är TV-Shop-reklamen, där en publik övertygat "ooh´ar och aah´ar" till den Magiska Kniven SWITCHBLADE som INTE GÅR att SLITA UT. Det är vilseledande marknadsföring så det bara skriker om det. Eller den nya bantningskanonen BLOWOUT som man ska skjuta iväg sig med varje morgon för att på så sätt minska 48 kilo på två dagar. GAH. När man sett ett TV-Shop-inlägg för mycket så vet man att man bör undvika TV-tittande för lång tid framöver. Det är tragiskt. Amerikaniserad, totalitär skit-å-blajreklam.

Favorit hatreklamen.

"Man har så kul med toffeé!"

Döda dom lismande ungarna kvickt! B.l.a

Sen har vi någon Ajax reklam, där kvinnan städar och mannen bär en väska. Det ska var i alperna typ. Du hör följande djur i bakgrunden

- Katt
- Hund
- Får
- Fåglar
- Kor

Trots att du bara ser en hund.

Annan reklam som kan vara irriterande är dom ovatsett om dom är kul eller ej som inte byts ut på 5-6 år.

TV-reklam kan jag i alla fall slippa genom att inte se på TV, eller bara se på SVT. Det är så lite av värde på de andra att det inte är nåt stort problem.

Men telefonförsäljare... De tränger sej på, snackar ofta så luddigt att det tar en stund att avgöra om det är telefonförsäljare. Ofta är de så vänliga att det är svårt att slänga på luren. Man borde ändå göra det, för till och med de som ringer för ideella insamlingar är bara knegare som är inhyrda, och så borde de respektera nix-registret.

Men nyligen var det en där det var lätt. Det var nån dåre som skulle sälja billigare telefonabonnemang. Jag har väl inget emot lägre priser (utom möjligen Tele2, som är ökända för fula knep), men telefonförsäljare vill jag inte veta av så jag sade nej tack. Då kallade den där jubelidioten mej "dum i huvet" för att jag inte "ville ha lägre pris". Smart försäljare... Han fick luren i örat, för jag tyckte inte att det var värt besväret att tala om vad jag tycker om telefonförsäljning.

Hur hanterar ni andra telefonförsäljare? Vad är det bästa knepet? Ska man terrorisera tillbaka på nåt sätt?

Telefonförsäljare är det värsta jag vet även fast jag en gång arbetat som det. Hmmmm... ganska underligt. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-07-14 12:07

Eftersom min telefon räknar samtalstiden försöker jag slå mitt rekord på 8 sekunders samtalstid när det ringer försäljare (trots Nix).. Funkar ganska bra

Den mest irriterande reklamen (förutom alla dubbade tyska) är ju annars "Lotta gått.." Cheerios är det va? ska aldrig köpa iaf..

/carl

Sitter de och gissar vilka hotmail adresser som finns eller får de reda på det på något sätt?

De som spammar slumpar oftast fram miljontals "namn" före @hotmail.com.
Det är ju stor chans att träffa rätt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mcelwee:
Eftersom min telefon räknar samtalstiden försöker jag slå mitt rekord på 8 sekunders samtalstid när det ringer försäljare (trots Nix).. Funkar ganska bra

Den mest irriterande reklamen (förutom alla dubbade tyska) är ju annars "Lotta gått.." Cheerios är det va? ska aldrig köpa iaf..

/carl

Vaddå FÖRUTOM alla dubbade? "Lotta gått..." är ju fetdubbad. Det är få reklamer som får mig att vilja slå sönder TV´n, men den kvalar kan jag säga!! Fy f---n...

/JO

• Oregistrerad
  • 2002-07-14 17:37

Jo du har ju helt rätt i att den är dubbad.. blir så förbannad när jag tänker på den att jag inte kan tänka riktigt klart..

När jag tänker på dubbade tyska är det annars mest olika Ajax o godis filmer jag tänker på.. brr..

ah.. "nya" maraboureklamen (jag har hört änglarna sjunga, osv) eller vad han säger.. gah!

[ 14 Juli 2002, 17:44: Meddelandet ändrat av: mcelwee ]

En typ av reklam går mig på nerverna mer än andra. "Genus-reklam" som jag kallar dem.
Ni vet...reklam för Ajax, Pampers och andra div. städ och baby produkter. Likaså reklam som är riktad till barn.

Ajax: Kvinna som städar märker hur svårt det är att göra rent saker men får en uppenbarelse då Ajax presenteras! Vem tar hand om städningen? Kvinna!

Papmpers: Oj, oj, vad problematiskt det är för en baby med alla andra blöjor förutom Pampers! Vem byter blöjan? Vem tar hand om barnet i filmen? Kvinna!
Vilken färg har de olika små barnen på kläderna? Blått för pojken...rosa för den lilla flickan!

Div. leksaker: Fart är det då de två pojkarna leker med sina nya bilar som går på batterier!!! Häftigt går det till då de coola superdockorna med div. vapen i handen på den habila pojken. Och bygga ut dem kan man åxå!!!

Men titta vad roligt de två flickorna i spetsklänningar har då de fått tillökning i Barbie-familjen!!! För det är ju det som små flickor tycker om att leka med, inte sant?!
Man kan göra allt med dem nästan...kamma håret, färga håret i en ny färg, bjuda på te-party, m.m....*WOW*

Jag medger att jag får gåshud då jag tvingas betrakta sån reklam. Det är skrämmande, rent ut sagt.
Tänk att vi inte har kommit längre i vår utveckling än så här. *Brrrrrr!*

Gambit

Citat:

de måste ansträngt sig för att få mamman att bete sig som ett lobotomi-offer. fan det läskigaste jag sett på tv.

Hat-TV-reklam:

* "Man har så kul med toffeé!" - Kan det bli sämre?
* "Det ska vara nånting spännande!" - Kinder-Ägg-Familjen där alla pratar olika dialekter
* "NRJ-mega-hits-2002-summer-party" - Varför inte bara sätta på radion om man gillar sån musik?

Om man bor i skåne kan man dessutom avnjuta den lokala reklamen för "Bo Olsson i Tommelilla". Tyvärr har de bytt ut sin signatur melodi, skrattar ihjäl mig när jag hör den. Nån kanske har en MP3 eller nåt?

Ciryon

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-07-20 13:48
Citat:

quote: Det mest irriterande är när TV-kanaler, särskilt TV 4, skruvar upp ljudvolymen till det dubbla när det är dags för reklam. Tror dom att man tittar bättre då eller?

Reklam ligger 3 till 6dB över program ljud, för att tittaren ska haja till att de är reklam.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 15:47

Resultat så långt:

70% är irriterade över telefonförsäljare (är vi förvånade?!)
0% irriterar sig på tidningsannonser...

Flyttar omröstningen till Reklam & Design där den egentligen hör hemma!

[ 01 Augusti 2002, 19:47: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-07-20 17:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Miffosauren:

Citat:

quote: Det mest irriterande är när TV-kanaler, särskilt TV 4, skruvar upp ljudvolymen till det dubbla när det är dags för reklam. Tror dom att man tittar bättre då eller?

Reklam ligger 3 till 6dB över program ljud, för att tittaren ska haja till att de är reklam.....

Jag förstår inte vinsten (för reklam makarna) med att höja ljudet vid reklam. Instinkten blir ju att sträcka sig efter fjärrkontrollen för att sänka ljudet och när man ändå håller i fjärren kan man ju lika gärna byta kanal. För det går ju inte att sitta och titta på reklamen med den ljudvolymen som det blir annars. Sen lär man sig ganska snabbt hur långt ett reklamavbrott är så man vet när man kan byta kanal igen utan att behövas utsättas för någon påverkan.

Citat:

/carl

Senast det ringde någont tönt som ville göra en enket om vår innomhusmiljö påpekade jag att mitt nummer finns med i Nix och att det innebär att jag inte vill ha samtal från telefonförsäljare försökte han slingra sig och sa "men det här är ingen försäljning", trots att han presenterat att han jobbade på ett företag som sysslar med inomhusklimat. Då övergick jag till min vanliga taktik att säga nej, korthugget och bryskt, så snart en fråga ställs. Det funkar oftast ganska bra.

Appropå Cheerios: Du menar alltså att hon inte säger "Lukta gott?"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 22:32

Angående spam är det ju en het diskussion nu i Amerikas förenta stater. Kolla in:

The Onion

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-21 02:37

Håller med föregående talare. Själv får jag utslag all all dubbad tysk reklam:

1) Kinderägg (borde förbjudas)
2) Werthers Original (djävla morfar)
3) Riesen (taffligaste dubbningen hittills!)

Fransk parfym- och schamporeklam:

4) L´Oreal - Par-ce que ca me plait/Because I´m worth it

Blöjreklam där barnets avföring alltid är blå och i flytande form:

5) Pampers Baby Dry
6) Upp and go-nånting

När jag verkligen lider av dålig reklam brukar jag tänka på att alternativet är att jag måste betala för det jag ser, det brukar hjälpa

(Fungerar dock inte så bra på telefonterror )

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-07-26 15:22
Citat:

quote: Jag förstår inte vinsten (för reklam makarna) med att höja ljudet vid reklam. Instinkten blir ju att sträcka sig efter fjärrkontrollen för att sänka ljudet och när man ändå håller i fjärren kan man ju lika gärna byta kanal. För det går ju inte att sitta och titta på reklamen med den ljudvolymen som det blir annars. Sen lär man sig ganska snabbt hur långt ett reklamavbrott är så man vet när man kan byta kanal igen utan att behövas utsättas för någon påverkan.

Dom som annonserar i TV-mediet vill på alla sätt få tittarens uppmärksamhet. Att höja volymen 3-6db är ett sätt att "skilja sig" ifrån de vanliga program utbudet.

Personligen tycker jag att TV4:as reklamavbrott är ett hån mot tittaren.
Inte fan stannar dom en bergOdalbana mitt i en loop för att påminna åkarna att senaste blöja finns att inhandla....för att senare starta åkturen för att 100meter ifrån slutstation påminna igen om dom där blöjorna.

Upp till kamp mot TV4:as reklamavbrott!!

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-07-26 15:29

Om Ni inte visste de, så kolla in TV4:as TEXT-TV på sidan 192, där har du programtablån i realtidsuppdatering....Sidan används för att LokalTV-stationerna ska hänga med när dom byter ifrån RiksTV till lokalTV.

[ 26 Juli 2002, 15:30: Meddelandet ändrat av: Miffosauren ]

Bevaka tråden