- Jürgen B
- Medlem ●
- Stockholm
Ja, självklart. En Riesen sitter aldrig fel... Kan du skicka som ett MMS?
citera:Skapades ursprungligen av: kaspar:
Tillverkas Riesen (goda) och Werthers (äckliga) av samma företag? Reklamfilmerna för dessa godisar är misstänkt lika i sin uselhet.
Det räcker att de anlitat samma usla reklamfirma iofs.
Kände mig tvungen att undersöka det hela. JODÅ det är samma tillverkare - Storck ( www.storck.de ). Storck tillverkar även det snoräckliga godiset Toffifee, vars reklam är lika usel som de två övriga.
Storck har dessutom en godissort som heter Dickmann´s. Undrar om den är lanserad i England?
Om ni funderar på hur hemsidan var kan jag meddela att det var ful i all sin tyskhet.
Men samma firma gör även det supergoda Merci.
Jag kan meddela att Storcks reklam för Werthers Original och Riesen ("Krrrreftig schokoladig" urrkk) är lika usla på originalspråket. Och jag misstänker att gamle Opa är pedofil.
Och glöm inte den hemska Kinder Überraschung!
[ 13. mars 2003, 11:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Problemet är egentligen inte själva reklamfilmerna, för de är säkert gjorde precis rätt för den ursprunliga målgruppen (tyskarna?). Problemet är att det sitter folk på företagen någonstans och tycker att det är helt ok att visa filmerna här i Sverige också. Dubbade.
Vi har en helt annan reklamatmosfär här och det som fungerar klockrent i Tyskland upplevs som vedervärdigt och nästan hånande här i Sverige. Speciellt när de är dubbade.
Jag tror att jag knappast är ensam om att känna ett behov av att bojkotta produkter med så taskig reklam, snarare än köpa dom.
Det kan vara befriande att se någon grå, trist och nästan ångestframkallande Roy Andersson-reklam efter att ha fått Riesen-kväljningar...
Men... BRA reklam och BILLIG reklam och SÄLJANDE reklam, det är ju TRE önskningar i en. Det går ju inte!
Det finns ett dubbat, tyskt ägg som påstås kunna klara av den specen.
(Det var tänkt som ett skämt, men i sammanhanget var det ju inte alls roligt. Glömde bort att läsa tråden...)
[ 13. mars 2003, 15:15: Meddelandet ändrat av: stfm ]
Men... BRA reklam och BILLIG reklam och SÄLJANDE reklam, det är ju TRE önskningar i en. Det går ju inte!
Jodå! Produktbild och ett pris, färdigt!
Billigt och enkelt.
Varför är alla så antityska helt plötsligt?
Är det politiskt korrekt eller nått?
Jag f.ö gillar både tyska, tyskland och Werters.
Sluta vara så snorkiga nu, för fasiken!
Jag är 100 på att om Werters inte skulle heta Werters utan något som påminde om tex en produkt producerad i USA el. Finland eller nått skulle det vara ett helt annat ljud i skällan!
Blah!
/G
Werters, Riesen, Marianne, bröstkarameller och Danska Kungen är godis för dem över sextiofem. Inget ont i det, bara ett konstaterande.
Tycker man om någon av dessa, men är under sextiofem, är man en pensionär instängd i en ungdoms kropp. Så är det.
citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Jag måste ha missat någon viktig info. från socialstyrelsen.
Det står, med ett typsnitt som är omöjligt att läsa genom progressiva glas, på alla förpackningar av modell gubb/kärringgodis.
"Stay clear! if yo aint a mossig gubbe.
Socialstyrelsen"
Eller kanske kan det vara så (Vilket Gud förbjude) att stfm och vissa andra har rökt på någonting som socialstyrelsen varnar för under rubriken "...substans vilket är beroendeframkallande samt hälsovådligt".
Kan det vara så att denna substans (?) påverkat er läsförmåga gravt under någon utav era "resor"?
Vill vi veta? Njaä... :rolleyes:
/G
citera:Eller kanske kan det vara så (Vilket Gud förbjude) att stfm och vissa andra har rökt på någonting som socialstyrelsen varnar för...[/QB]
Cigaretter, kanske, men jag har en känsla av att du tänker mer i banorna att puffa jazzpuka, vilket inte stämmer alls.
I fortsätttningen får vi väl krydda våra meddelanden med små "oflummiga gubbar", så alla förstår när ett sk "skämt" har yppats.
:rolleyes:
fö är åtta det mesta tillåtna antal små gubbar märkte jag just
Klart jag fattar att ni larvar er.
Fast du...antingen är ni under 15 år allesammans eller så är jag pensionär om man skall driva det hela in absurdum.
För enligt er är tex Werters = gubbgodis (alternativt tantgodis) och så vitt jag vet fanns det inte förränn nu någon sådan skarp gräns emellan vad man skall äta om man är 15 år respektive 67. Jag är mycket tacksam för att ni har givit mig denna värdefulla insikt
Eller jag vet...det kanske har något med vad som är "hippt" och inte "hippt" att äta om man är en si sådär 13 bast?
Den fasen har jag växt ut ur, tack och lov!
Med andra ord måste jag vara väääääldigt gammal, ellerhur?
/G