Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rosa eller Risa

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-08 09:03

Det skulle vara kul att ha en disskusion om standarden på det som produceras inom tex. reklam i sverige idag, utan att hamna på sandlåde nivån som är i Resumes forum, Vad sägs? Kan vi hitta något att dissekera?

Utan att ha något konkret exempel på lager, så är det ju bara att konstatera att även på många reklambyråer så ligger språkbegåvningen på ganska låg nivå. Jag tänker delvis på särskrivningar men även sättet att formulera sig på. Ett vårdat språk tycker jag är grunden till tydlig kommunikation men tyvärr så är det inte alla byråer som behärskar den konsten.

Sedan ser man många exempel med rena faktafel, där ett av mina favoritexempel är när man skriver "Köp XX för XX kr så får du en gratis XX". Nja, för att något ska få kallas "gratis" så ska det inte kräva någon motprestation, i så fall är det "på köpet".
Denna typen av fel är också skrämmande vanlig.

Vad kan det bero på att det har blivit så här?
Är det någon som håller med mig eller är av en annan åsikt?

Rent tekniskt håller svenska reklambyråer en hög standard.

Det jag reagerar ofta på är att man måste leta efter avsändaren. Dvs den som man ska minnas efter att ha sett annonsen, utomhusreklamen, reklamfilmen eller annat.

Det är fräcka bilder, någon flummig copy och längst, längst ned i ena hörnet finns där en logo.

Jag menar inte att detta är fel men det finns för mycket av den typen.

Eftersom jag är yrkesskadad, tittar jag noga efter just detta. men om jag frågar vänner utanför branschen: "den reklamfilmen med det och det är ju rolig" säger de.

"Minns du vem som är avsändaren?"

"Ööh nej!"

Då har ju klienten slängt alla pengar i sjön!

Vinnarna på detta är de som har råd att köra "utnötningsreklam". Dvs blöjor, tvättmedel o dyl. Märket sitter där trots att reklamen är något som alla älskar att hata.

Så tråkigt behöver det inte vara men jag tror att det finns en gyllene medelväg.

Har du inte fått fram vad du vill i rubriken - har du missat 50% av åskådarna.

/Kenneth

[ 08 Juli 2002, 09:53: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-08 10:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Eftersom jag är yrkesskadad, tittar jag noga efter just detta. men om jag frågar vänner utanför branschen: "den reklamfilmen med det och det är ju rolig" säger de.

"Minns du vem som är avsändaren?"

"Ööh nej!"

Då har ju klienten slängt alla pengar i sjön!
/Kenneth

Precis, jag är nog också lite yrkesskadad, satt och diskuterade reklam med min frus Mormor och hennes kompisar, ett gäng mellan 62 och 83 år, de trodde på allvar att Triss reklamen, där en skål med Boulabaisse kommer ner-ramlande på balkongen, var reklam för antingen Gevalia eller för just soppa.
Det är tänkvärt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
"Köp XX för XX kr så får du en gratis XX". Nja, för att något ska få kallas "gratis" så ska det inte kräva någon motprestation, i så fall är det "på köpet".

Vad kan det bero på att det har blivit så här?
Är det någon som håller med mig eller är av en annan åsikt?

Det ser man ganska ofta faktikst. Jag blir alltid irreterad när jag ser sånt och då frågar kompisar vad det som är fel i texten. Då får man förklara för dom att man inte alls får nåt gratis. Vissa tänker efter och håller med mig men andra tycker jag bara är löjlig som reagerar på sånt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-08 11:51

Jag har reagerat på när dyra kampanjer innehåller enorma goofar.

Några exempel:

1) En av våra större banker gör reklam för en banktjänst av något slag. En bild i mycket stort format, som sitter i varenda skyltfönster i varenda bank i hela Sverige, på en kille som spelar saxofon med munstycket upp-och-ner.

2) En mycket påkostad katalog, som vill referera till "den gamla goda tiden", genom att använda gammaldags verbformer, vilket är helt ok, förutsatt att man använder dem rätt. Här skrev man: "Tomten äro...", något det aldrig har hetat. "Äro" är den gamla pluralformen av verbet vara i presens, "tomten" kan aldrig vara plural.

Jag är inte sådan att jag retar mig på felstavade inlägg i diskusionsfora, men jag reagerar när man inte kostar på sig en läs- och skrivkunnig person i produktioner som kostar multum. Någon, någonstans i produktionen borde reagera på så stora goofar.

Vänligen Ylan

• Oregistrerad
  • 2002-07-08 11:58

Alla i format mall A.

Det finns ju idag ingen reklambyrå som sticker ut. Alla reklambyråer lever i en förmossad värld där nästan allt ser ut som det är "mallat"...

Kreativitetsnivån är allt som oftast helt frånvarande.

Satt och funderade på vilken tryckt kampanj jag tyckte var bra. Kom inte på en enda svensk som höll mina kvalitets krav, dessvärre...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 17:05

Bregotts "kossa"-reklam är genealiskt enkel och fungerar både i tryck och som film.

Annars är kvaliteten på svensk reklam mycket hög, om än lite idéfattig ibland...men det gäller nog alla länder. Något som dock är irriterande dåligt just nu är all radioreklam - oftast bara enerverande!!! :rolleyes:

Vad syftar ni på när ni tycker den tekniska kvaliteten är hög?

Tycker jag upplevt att folk på reklambyråerna är överraskande dåliga på det mesta förutom att fakturera.

Produktionsbyråerna tycker jag däremot är av ganska hög teknisk kvalitet, fast ofta väldigt slarviga.

Tycker det saknas ett engagemang för det man gör. Verkar vara viktigare att visa upp sig själv än kunden, kanske därför man missar avsändaren så ofta?

Missbruket av det svenska språket är skrämmande, som finlandssvensk reagerar man kraftigt eftersom vi har ett aningen äldre språkbruk.

• Oregistrerad
  • 2002-07-13 18:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jawser:
Vad syftar ni på när ni tycker den tekniska kvaliteten är hög?

En otroligt bra fråga tycker jag!

Jag upplever med slarv och brist på kunskap. En vän som sitter på ett PrePressföretag har ibland visat upp saker så man nästan tappar andan av skratt. Vi får ibland annaonser här på jobb som är så dåliga att man undrar om det är en amatör som ligger bakom. Då man får reda på att det är den ena efter den andra "prestige" byrån som ligger bakom då börjar man undra...

Har flera skrämmande exempel på brist av kunskap hos reklambyråerna.

Kan inte riktigt förstå vad det beror på, utbildningen tror jag inte det är fel på. Kan det vara själva anställningsförfarandet. Har upplevt att det är andra faktorer än kunskap som gäller för jobb på reklambyrå här.

1
Bevaka tråden