Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelningsmöjligheter

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 00:07

Trevligt att Apple slutligen släppt inspelningsmöjligheter till iPodden

Belkin iPod Voice Recorder

Synnerligen användbart på föreläsningar å sånt, men 3'e parts mono-mic för 500 spänn känns lite i överkant. Fattar inte att apple ska vara så jobbiga ibland, det finns ju ljudingång i hörlursuttaget, men det vekar som de spärrat det för användandet av vanlig mic. Tråkigt. Hur bökigt kan det vara att bygga en Bellkin-kompatibel adapter??

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 00:51

Har väntat länge (ca 6 mån) på denna funktion, men det blev en besvikelse. Varför inte stereo??? Det är ju så tokdumt att man inte orkar bry sig!!

Lagring av bilder verkar vara kanon.....tänk! nu behöver man inte uppsöka butiker för att tömma sitt kort på semestern, MEN 1200,-
Är de inte kloka. En kortläsare kostar på sin höjd 500,- så dessa priser är ju lite överdrivna! Kom igen Apple......det är bara en kortläsare!

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 02:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Kom igen Apple......det är bara en kortläsare!

Kom igen Belkin, menar du väl?

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 02:30
Citat:

MEN 1200,-
Är de inte kloka. En kortläsare kostar på sin höjd 500,- så dessa priser är ju lite överdrivna!

Fast kilopriset är lågt.

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 02:30
Citat:

Lagring av bilder verkar vara kanon.....tänk! nu behöver man inte uppsöka butiker för att tömma sitt kort på semestern, MEN 1200,-
Är de inte kloka. En kortläsare kostar på sin höjd 500,- så dessa priser är ju lite överdrivna! Kom igen Apple......det är bara en kortläsare!

Jovisst kostar en kortläsare 500:- men då måste ha en dator och koppla till.
Men Belkins adaptern kan kommunicera mot ipoden det behöver mera intelligens i själva kortläsaren. Annars skulle det vara lätt koppla in en extern firewire HD till iPoden men så smart är inte iPoden.

Vad är det för kontakt den här nya miken går på? Snälla Apple, stereo line in i bra kvalitet!

Det är ju en vanlig 3,5mm plug - men då stödet verkar sträcka sig till MONO och inspelning i .wav? (läste jag någonstans i en liknande tråd på 99mac) så är det ju helt åt h-e...

Men som sagt, stödet finns ju där i iPoden.. när skall det bli "officiellt" och användbart?

Jag behöver kunna spela in timmar oavbrutet och i stereo samt CD kvalitet.
Sen om dom skulle kunna ha en inbyggd encoder för direktinspelning i MP3/AAC skulle jag inte tacka nej, MEN det är föga troligt att den finessen redan finns inbyggd i dagens iPoddar. Men uppenbarligen går det att spela in i .wav (troligen även i .aif). MEN 2 det är ju egentligen samma funktion som redan funnits - det där med att man kunde spela in 6s i mono via vänster hörlurssnäcka via lite "service menyer" på sin iPod. Det enda som skett nu är att den möjligheten har flyttats fram ur skumrasket men fortfarande bara i mono.

Det enklaste är ju att uppdatera till nya iPod firmwaren och helt enkelt stoppa in en line in el varför inte dra in en mikrofon. Vad som skulle kunna hända då är att den inte "upptäcks" av iPoden och således vill den inte börja spela in el så går det bra.. frågan är då om det blir mono el stereo o om det går o välja kvalitet.

Med inspelat tal klarar man sig ju med MONO samt ganska låga bitrates..

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 12:53

iPod riktar sig till musikfolk och många sådana - amatörer som profs - vill kunna banda repetitioner och egna gigs.
Det är en storblunder av Apple att inte gå denna viktiga kundtrupp till mötes!
Som dokumentations-instrument i etnologisk såväl som biologisk/ekologisk forskning skulle funktionen också öka på kundkretsen. Nu fortsätter den att fungera lite som leksak. Apple, vidga vyerna så vidgar ni marknadsandelarna - förutsättningarna finns ju!

Helt riktigt..

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 19:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Woin
iPod riktar sig till musikfolk och många sådana - amatörer som profs - vill kunna banda repetitioner och egna gigs.
Som dokumentations-instrument i etnologisk såväl som biologisk/ekologisk forskning skulle funktionen också öka på kundkretsen. Nu fortsätter den att fungera lite som leksak. Apple, vidga vyerna så vidgar ni marknadsandelarna - förutsättningarna finns ju!

Men lugna dig lite. Jag är också besviken på att funktionen inte når upp till den nivå som verktyg man använder idag når, men det är väl bättre att de riktar in sig på de målgrupper som produkten tekniskt klarar av idag än att helt slopa funktionen? Det finns väl inget som säger att inte nästa version blir bättre och når upp till andra målgruppers krav.

Den här funktionen är guld värd för oss som behöver släpa omkring på sunkiga "fick-minnen" varje dag.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 10:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Jag behöver kunna spela in timmar oavbrutet och i stereo samt CD kvalitet.
Sen om dom skulle kunna ha en inbyggd encoder för direktinspelning i MP3/AAC skulle jag inte tacka nej, MEN det är föga troligt att den finessen redan finns inbyggd i dagens iPoddar. Men uppenbarligen går det att spela in i .wav (troligen även i .aif). MEN 2 det är ju egentligen samma funktion som redan funnits - det där med att man kunde spela in 6s i mono via vänster hörlurssnäcka via lite "service menyer" på sin iPod. Det enda som skett nu är att den möjligheten har flyttats fram ur skumrasket men fortfarande bara i mono.

Det intressanta i kråksången är att hårdvaran faktiskt har stöd för direktinspelning av mp3. Apple använder PortalPlayer P5002 som kärna i iPodden, dom de sedan har lagt sitt eget interface på. Om man läser specifikationen på P5002 (kommer inte åt www.portalplayer.com just nu) så ser man i databladet bla:

• Real-time encoding of MP3 and ACELP.NET audio formats
• Real-time decoding MP3, WMA, AAC, and ACELP.NET formats

Så.. hårdvaran verkar finnas där. Fattar inte varför apple inte implementerar det.

Apropå sunkiga fickminnen..

The Voice Recorder FAQ provides recording specifications for the iPod Accessory:

Monaural (mono), 16-bit audio at 8KHz

Visst räcker ju för voice - men iaf..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Woin

Jag är i alla fall strikt i den kundgruppen. Jag köper iPod när den kan spela in med line in, stereo, 44 kHz, minst 16 bitar. Jag är djupt besviken på den nya "inspelningsmöjligheten", för den innebär att en riktig inte kommer inom överskådlig framtid.

Men Apples bedömning är uppenbarligen att den stora kundgruppen är musiklyssnare som rippar från sina CD, köper på iTMS eller på annat sätt skaffar mp3. (Det där "andra sättet" är naturligtvis nåt man inte vill skylta med.)

Kan det vara så att nånting hindrar Apple från att ha bra ljudinspelning? Risken att man kopierar kopieringsskyddat analogt med den?

• Medlem
  • 2003-10-27 12:57

Borde inte andra tillverkare kunna ta fram en mikrofon för iPod? Skulle klara mig ganska bra med de befintliga specifikationerna bara min inte behövde ha den så nära källan.

/ Perry

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 18:20

Vet någon om det gjorts framsteg på denna front? Jag hade nämligen tänkt köpa en iPod eftersom min MD har dött. Men det vore ju extremt dåligt om det som står ovan stämmer. Jag har ju en strålande Sony mic som använder 3.5 plugg

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 18:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eddie G
Vet någon om det gjorts framsteg på denna front?

Du får nog vänta på iPod Gen 4. När de dyker upp vet nog ingen utanför 1 IL Cupertino, CA. Själv tror jag på ett releasedatum antingen någon gång nu i vår eller i samband med att HP Digital Player lanseras på riktigt.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 17:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Men lugna dig lite. Jag är också besviken på att funktionen inte når upp till den nivå som verktyg man använder idag når, men det är väl bättre att de riktar in sig på de målgrupper som produkten tekniskt klarar av idag än att helt slopa funktionen? Det finns väl inget som säger att inte nästa version blir bättre och når upp till andra målgruppers krav.

Apples största fördel sedan starten 1984 är att de har legat i framkanten och hela tiden överaskat med nya revolutionerande tekniker och implementeringar av befintliga tekniker. Jag vill att detta fortsätter !!! Annars kan man ju lika gärna köra main-stream.

1
Bevaka tråden