Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda upp ipoden

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 14:04

Jag har en ipod 3G 15 gig, som är Mac formaterad, men som jag kör på min PC genom att köra MacDrive och ephpod, vilket fungerar riktigt bra. Efter att jag lagt in den senaste program varan 2.1 så uppför sig ipoden konstigt när jag laddar upp den. När jag laddar den så när den e fulladdad så tar jag bort den från laddaren, men då visar batteri symbolen bara att den är uppladdad till en tredjedel. Så då sätter jag den på laddning direkt igen, o då börjar den ladda upp sig igen, men när den e klar så e den bara 2/3 på battri symbolen, så jag få alltså ladda den en gång till för att få den full. Tycker att detta e jätte skumt. Det har blivit så sen jag uppdaterade til 2.1, är detta något problem som någon anna varit med om??? Tänkte först att det var nåt fel på grafiken, att batteriet var fullt men visades bara en tredjedel, men eftersom den börjar ladda igen när jag trycker i den direkt, så är batteriet tydligen inte uppladdat.

• Oregistrerad
  • 2003-11-09 00:44

Samma erfarenhet här fast med en 10GB:are. Kom efter senaste program uppd.

Någon som vet om Apple tänker släppa en buggfix?

Hälsningar
nutte

• Oregistrerad
  • 2003-11-09 19:04

Samma här ,,,jag blir tokig....är det en bugg som gör att laddsymbolen visar fel eller är det så att poden inte tar emot laddning?

• Oregistrerad
  • 2003-11-09 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Samma här ,,,jag blir tokig....är det en bugg som gör att laddsymbolen visar fel eller är det så att poden inte tar emot laddning?

Jag kör på mac alltså

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 23:25

Någon som ordning på detta?

Jag har då inte fått det..

Kör Pc och har provat att ladda upp den med firewire till datorn i docka/utan docka samt direkt med nätadaptern... utan någon skillnad på resultatet..

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 11:32

Har samma problem med 20gb på PC, men är det någon som har testat hur länge den spelar efter första laddningen, dvs när indikatorn säger att den är 1/3 full?
Kan ju vara bra att veta om det är så att det är indikatorn som felar eller om det är laddningen.

Det är såvitt jag vet en bugg. Om man använder iPoden en stund så brukar batteriindikatorn gå upp till fullt efter en stund. Att det laddar på nytt en stund när man tar bort och sätter dit den innebär inte att batteriet inte är fulladdat. Det har väl varit likadant alltid med iPod och är så med många laddningsbara produkter.

samma här andvänder PC..
men en annan fråga.. någon som testat hur länge ipoden håller sig vid liv ?
jag gjorde det en månad efter jag fått den då höll den ut 7tim/50min
då andvände jag timern för att hålla reda på hur länge som gått..
hur länge lever din?

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 22:22

Har också samma problem efter 2.1, 10GB. Men som Ian Curtis säger så går indikatorn upp till full när man haft på den en stund.

Jag har även haft ett annat problem med nya 2.1 - ibland om man startar ett album så tänker ipoden en stund, och sen börjar andra låten på albumet spelas, och jag måste byta till första låten för att den ska spelas.

Likadant om jag startar en låt i en låtlista, eller en särskild låt på ett album. Men det händer som sagt bara ibland, och då främst när ipoden inte använts på ett tag. Någon annan som upplever samma sak?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-24 10:14

Använder Mac och generation 2 iPoden. Den körde i somras på i över 11 timmar istället för de utlovade 10 timmarna. Trots att det var rejält varmt och jag var utomhus och jobbade.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jiggy-diggy
hur länge lever din?

okej.. hmm vad tror ni man får om man skulle få för sej att sälja en ipod ?

30gb by the way ^^

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 14:23

En gissnings är ju att Apple iom mjukvaruuppdateringen (som ju innehöll en "förbättrad batteriindikator) skrev om algoritmen som beräknar återstående batteritid så att den inte bara tar hänsyn till batteriets status utan också till användningssättet. Det ger en bättre bild av hur mycket speltid som finns kvar på laddningen men får samtidigt effekten att batteriindikatorn blir lite "trög" och inte visar upp en full stapel direkt efter uppladdning. Spelar man några låtar så klättrar den dock snabbt uppåt, iaf enligt min erfarenhet. Så kalla det hellre en feature

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 15:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av jiggy-diggy
samma här andvänder PC..
men en annan fråga.. någon som testat hur länge ipoden håller sig vid liv ?
hur länge lever din?

Testade just min och den höll i 7 timmar och då låg den still nästan hela tiden. Det är väl ändå lite kort? Jag har haft den i 1½ månad och det är en 3:e gen 20gb.

Citat:

Skrevs ursprungligen av di98saar
Testade just min och den höll i 7 timmar och då låg den still nästan hela tiden. Det är väl ändå lite kort? Jag har haft den i 1½ månad och det är en 3:e gen 20gb.

jo det låter lite dåligt tycker jag med tanke på att jag ungefär en månad efter jag med (lite mer kanske) testade med EQ:n på och timern satte på 2 timmar stängdes av / satte på 2 timmar osv..

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 11:24

Ska man vända sig till Apple direkt eller stället där jag köpte den, Computer City för reklamation?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-28 11:26

Rent formellt brukar det ju vara försäljningsstället.

Fast när jag haft problem med min iPod så har det varit Apples kundtjänst eftersom den skickas utomlands (företrädesvis Holland) för lagning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av di98saar
Ska man vända sig till Apple direkt eller stället där jag köpte den, Computer City för reklamation?

• Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:58

Det är helt enkelt en miss av Apple, bara att vänta på 2.11. Det är helt enkelt batteriindikatorn som visar fel(visar rätt först efter en stund efter laddningen).

Det är därför helt onödigt att börja ladda igen. Då sätts en ny laddningsfas på ca 3 timmar igång, oavsett om batteriet är fullt eller ej.

Här kan du klaga, trots att det med säkerhet kommer fixas i nästa firmware: http://www.apple.com/feedback/ipod.html

/Kristian

En nybörjarfråga då.

Hur ser man när ipoden är fulladdad? Enkelriktatskylten med texten "do not disconnect" är ju framme hela tiden verkar det som.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-25 13:14

Du kan få bort, när du fört över de filer du vill ha på iPoden, stoppskylten (inte enkelriktat väl?) den genom att koppla loss iPoden som från själva datorn genom att dra iPodsymbolen från skrivbordet till soptunnan. Finns en knapp längst nere till höger i iTunes också när du har markerat så du ser iPodens innehåll (under "källa" till vänster) som du kan klicka på för att koppla loss den. Håller du muspilen över den knappen (eller andra knappar i iTunes) så talar den om vilken funktion som finns.

Gör du något av det så står det en stor "bock" (stort "V" om man så vill) i iPodens fönster som talar om att det är ok att koppla loss den. Om du inte kopplar loss den så fortsätter den ladda upp batteriet.

Fast jag laddar alltid upp den från ett vanligt väggkontakt. Jag har fått för mig att det går snabbare. MEN det kan mycket väl vara inbillning från min sida )

(Nu utgick jag från att du har Mac och inte PC, för jag vet inte alls hur det kan se ut på en PC).

Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
En nybörjarfråga då.

Hur ser man när ipoden är fulladdad? Enkelriktatskylten med texten "do not disconnect" är ju framme hela tiden verkar det som.

1
Bevaka tråden