Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod-gravyr

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-25 14:36

Min bror lyckades tjata till sig en iPod i 15-årspresent. För att göra det lite kul beställde farsan med gravyr. Det som inte var lika kul var att när han idag öppnade paketet upptäckte att å-ä-ö plockats bort. "Tillhr Jakob Johansson" var inte helt vad de tänkt sig tror jag... Nån annan som råkat illa ut med gravyren? Vad gör man, ringer och reklamerar den? Känns ju hyggligt störande.
Men reklamationsrätten kanske inte gäller om det kommer fram att farsan gjorde beställningen från en Wintel...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:11

Det står ju vid beställningen att man måste kontrollera stavningen eftersom man INTE kan återlämna en iPod med personlig gravyr. Ditt päron borde ha sett upp.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-25 22:28

Jo, givetvis ska man dubbelkolla, men det är ganska uppenbart att just de svenska tecknena försvunnit, och att det inte handlar om att korrläsning missats. Beställningen av gravyren löd "Tillhör Jakob Johansson [ny rad] Trutvägen X, XXXXX Veddige". Vad som stod graverat när iPoden levererades var "Tillhr Jakob Johansson [ny rad] Trutvgen X, XXXXX Veddige". Vilket får åtminstone mig att misstänka att något gått snett. Antagligen är det inte svensktalande gravörer som sitter och joxar med lasern.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:42

Mitt förslag skulle vara att ringa till Apple Store Sverige och fråga varför dom inte sa detta vid beställningen och kräva ersättning, det är klart att man ska få vad man har beställt.

Deras kundsupportnummer är 020 120 9971.

Lycka till.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-25 22:49

Jo, det blir ett samtal till Apple Store imorgon!

Tack för förståelsen, behövde bara ventilera mina känslor. Som enda switcher i familjen (hittills) vill man ju inte se Apples namn dras i smutsen i onödan.

Gonatt på er!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 23:14

Jag tycker att ni skall stå på er!
Det kommer inga varningar och förhandsvisningen är O.K.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 08:36
Ursprungligen av Micke W:

Jag tycker att ni skall stå på er!
Det kommer inga varningar och förhandsvisningen är O.K.

Ska ringa Apple Store nu efter kl 9.00. Farsan skickade över mailet med bekräftelsen, och där var texten riktigt, så visst har det begåtts ett misstag nånstans. Ska stå på mig! Meddelar hur det gick sen.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 23:33

Jag beställde en iPod med gravyr innehållande ö. Det funkade helt ok. Jag tycker att ni ska kontakta Apple Store eftersom det verkar som ett rent fel har begåtts.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 12:34

Nu har jag pratat med dem. Tydligen har de haft tekniska problem som gjort att svenska tecken (och andra "specialtecken") inte funkat att gravera.

Vi fick välja mellan en kompensation på €50 (insåg att när man köpt chips för 450 spänn nog fortfarande kommer reta sig på "Tillhr...") eller att helt enkelt få en ny iPod, med annan gravyr eller helt utan. Så en ny är beställd, och TNT kommer och hämtar den gamla.

Kan ju vara bra att veta, om fler tänkt utnyttja erbjudandet om gratis gravyr, att det alltså kan bli problem.

Men jag är nöjd med hur Apple Store hanterade det. Inget snack, kunden i fokus.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-26 13:17

Skönt att det löste sig, hoppas nu att det blir rätt gravyr på den nya.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 13:51

Ja, det får vi verkligen hoppas. Vill ju inte att sådana här incidenter ska skrämma mina nära tillbaka in i Wintel-mörkret, de har ju precis börjat skåda ljuset!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 14:16

Jag hade visst fel, men på amerikanska Applestore får man följande meddelande om man försöker skriva "Arméöversten Müller är åldrig":

Citat:

Please don't use accented characters or these characters: "~*<>\

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 14:31
Ursprungligen av Doktor G:

"Arméöversten Müller är åldrig":

Det visste jag inte! Problemet är ju att den varningen inte dyker upp på svenska Apple Store (se Micke W:s bifogade bild). Lite märkligt egentligen...vilken Apple Store löper störst risk att få in beställningar innehållande åäö?

Ha ha, skulle vara kul att försöka kränga en begagnad iPod med den texten graverad...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 15:59

Man kan inte skriva accenter på den svenska heller men å ä ö går bra.

Hej!

Beställde just en Mini med gravyr (svenska tecken).
Vet nån hur det ligger till nu för tiden med detta?

Mvh
/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 11:51

När jag köpte min iPod i höstas så fick jag den utan stavfel och med prickana på rätt plats.

1
Bevaka tråden